Ο ACI Europe ανακοίνωσε αύξηση 5,6% της επιβατικής κίνησης στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια τον Αύγουστο 2024, σημειώνοντας επιδόσεις υψηλότερες από τα προ πανδημικά επίπεδα.
Ο ACI Europe δημοσίευσε σήμερα την έκθεσή του για την εναέρια κυκλοφορία για τον Αύγουστο του 2024 – τον μήνα αιχμής για τα αεροπορικά ταξίδια στην Ευρώπη. Η επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια αυξήθηκε κατά 5,6% τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι – μια ακόμη καλύτερη επίδοση από τον προηγούμενο μήνα (Ιούλιος +5,1%). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ο όγκος των επιβατών (+2,3%) να βρίσκεται πολύ πάνω από το προ πανδημίας επίπεδό τους (Αύγουστος 2019).
Αντανακλώντας τις διαρθρωτικές αλλαγές στη ζήτηση, αυτή η απόδοση βασίστηκε αποκλειστικά στη διεθνή επιβατική κίνηση (+7,1% έναντι του Αυγούστου 2023), ενώ η εγχώρια επιβατική κίνηση κατέγραψε ελαφρά μείωση (-0,2% έναντι του Αυγούστου 2023).
Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe , δήλωσε: “Τα αεροδρόμια της Ευρώπης υποδέχτηκαν 251,5 εκατ. επιβάτες κατά τη διάρκεια της αιχμής του καλοκαιριού, τον Αύγουστο – πολύ μεγάλο κατόρθωμα λαμβάνοντας υπόψη τις πολλές δυσκολίες που συνεχίζει να αντιμετωπίζει η βιομηχανία μας: την κλιμάκωση των γεωπολιτικών εντάσεων, τα πολύ αυξημένα αεροπορικά εισιτήρια και άλλες πιέσεις εφοδιασμού, αλλά και χρόνια ζητήματα ικανότητας διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας.
Αν μη τι άλλο, αυτό δείχνει ότι τα αεροπορικά ταξίδια αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής μας. Και με τη σειρά του αυτό απαιτεί καλύτερες πολιτικές και ρυθμίσεις, κάτι πολύ απαραίτητο σε επίπεδο ΕΕ – για να υποστηριχθεί αποτελεσματικά και να καταστεί δυνατή η απαλλαγή από τις ανθρακούχες αερομεταφορές, αλλά και σε εθνικό επίπεδο. Σκεφτείτε απλώς το ανεπίλυτο ανώτατο όριο επιβατών στο Αεροδρόμιο του Δουβλίνου ή τα σχέδια της Γαλλίας αυτήν την εβδομάδα, να καταπνίξει την αεροπορική συνδεσιμότητα με περισσότερους φόρους”.
Δυναμική ανάπτυξη στα αεροδρόμια της ΕΕ+ – Παραμένουν κενά στην απόδοση
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ACI Europe, τα αεροδρόμια στην αγορά της ΕΕ+1 είχαν καλύτερες επιδόσεις τον Αύγουστο, με την επιβατική κίνηση να αυξάνεται κατά 7% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι – ξεπερνώντας έτσι τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Αύγουστος 2019) κατά 2,5%.
Πολλές εθνικές αγορές – κυρίως σε όλο τον άξονα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης – πέτυχαν διψήφια αύξηση σε σύγκριση με τα προ πανδημίας τους (Αύγουστος 2019) επίπεδά τους, συμπεριλαμβανομένων της Πολωνίας (+25,5%), του Λουξεμβούργου (25,4%), της Ισλανδίας (+21,1%), της Μάλτας (+19,4%), της Ελλάδας (+18,7%), της Πορτογαλίας (+14,3%), της Ιταλίας (+14,2%), της Κροατίας (+13,1%) και της Κύπρου (+11%).
Αντίθετα, ο αντίκτυπος του πολέμου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας μαζί με τις διαρθρωτικές αλλαγές της αγοράς και τους παράγοντες πολιτικής συνέχισαν να παρεμποδίζουν την ανάκαμψη των αεροδρομίων σε άλλες αγορές, ιδίως σε Φινλανδία (-27,4%), Σλοβενία (-21,5%), Σουηδία (-21,2%) ), Βουλγαρία (-20,1%), Γερμανία (-13,4%) και Λετονία (-11,1%).
Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια στο Ηνωμένο Βασίλειο (-0,4%) και στη Γαλλία (-0,9%) πλησίασαν πολύ κοντά στην πλήρη ανάκαμψη.
Πτώση στα αεροδρόμια εκτός ΕΕ λόγω πολέμων
Τα αεροδρόμια στην αγορά εκτός ΕΕ+2 παρουσίασαν μείωση της επιβατικής κίνησης κατά -1,5% τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι – η πρώτη αρνητική μηνιαία επίδοση από την έναρξη της ανάκαμψης από την πανδημία Covid-19.
Αυτό οφειλόταν κυρίως στη σημαντική πτώση της επιβατικής κίνησης εσωτερικού (-6,2%), και αντανακλούσε επίσης τον σκληρό αντίκτυπο των δύο στρατιωτικών συγκρούσεων που επηρέασαν άμεσα την περιοχή – με τα αεροδρόμια στην Ουκρανία να έχουν χάσει όλη την επιβατική κίνηση για 30 μήνες και αυτά στη Ρωσία (-12,9%) και το Ισραήλ (-43,5%) που βρίσκονται πολύ κάτω από το προπανδημικό επίπεδό τους (Αύγουστος 2019).
Ωστόσο, η αγορά εκτός ΕΕ+ είδε ακόμη πιο ακραία κενά απόδοσης από εκείνη της ΕΕ+, με αεροδρόμια στην Αλβανία (+192,9%), το Ουζμπεκιστάν (+174%), την Αρμενία (+66,8%), το Καζακστάν (+54%), τη Γεωργία ( +49,8%), το Κοσσυφοπέδιο (+48,2%) και η Μολδαβία (+38%) πολύ πάνω από τα προπανδημικά επίπεδά τους (Αύγουστος 2019). Αυτές οι εντυπωσιακές επιδόσεις αντανακλούσαν τόσο τον εγγενή δυναμισμό αυτών των εθνικών αγορών, με την τάση για πτήσεις να αυξάνεται απότομα, μαζί με τη ζήτηση από/προς τη Ρωσία να έχει απομακρυνθεί από την αγορά της ΕΕ+.
Τα μικρότερα αεροδρόμια απέχουν ακόμη από την ανάκαμψη
Η επιβατική κίνηση στα “Majors”3 αυξήθηκε κατά 6,7% τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι – σηματοδοτώντας τον πρώτο μήνα κατά τον οποίο ξεπέρασαν σε απόδοση όλα τα άλλα τμήματα του κλάδου των αεροδρομίων και επίσης επιτρέποντάς τους να υπερβούν τελικά (+0,2%) την προηγούμενη – επίπεδα πανδημίας (Αύγουστος 2019).
Το Heathrow του Λονδίνου (+5,5% έναντι Αυγούστου 2023 | +3,8% έναντι Αυγούστου 2019) παρέμεινε το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο, ακολουθούμενο από την Κωνσταντινούπολη στη δεύτερη θέση. Ο τουρκικός κόμβος σημείωσε μέτρια αύξηση της επιβατικής κίνησης (+1,7%) σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, κυρίως λόγω των προβλημάτων συντήρησης που ανάγκασαν την Turkish Airlines να καθηλώσει σημαντικό μέρος του στόλου της. Ωστόσο, σημείωσε την καλύτερη επίδοση (+14,8%) μεταξύ των Major έναντι των προπανδημικών επιπέδων του (Αύγουστος 2019).
Το Paris-CDG (+5,3% έναντι Αυγούστου 2023 | -8,15% έναντι Αυγούστου 2019) ήρθε στην 3η θέση, ακολουθούμενο από το Amsterdam Schiphol (+6,0% έναντι Αυγούστου 2023 | -5,8% έναντι Αυγούστου 2019) και τη Φρανκφούρτη ( +3,7% έναντι Αυγούστου 2023 |. -12,1% έναντι Αυγούστου 2019). Ο γερμανικός κόμβος επέστρεψε στο κορυφαίο ευρωπαϊκό πρωτάθλημα αεροδρομίων τον Αύγουστο για πρώτη φορά από την έναρξη της ανάκαμψης από την πανδημία Covid-19.
Το Rome-Fiumicino συνέχισε να καταγράφει την υψηλότερη ανάπτυξη μεταξύ των Majors σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι στο +20,6% (+13,5% έναντι του Αυγούστου 2019).
Μεταξύ των αεροδρομίων Mega και Large4, οι υψηλότερες αυξήσεις τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι σημειώθηκαν από την Κατάνια (+21,1%), τη Βουδαπέστη (+20,8%), το Αλικάντε (+15,4%), την Τενερίφη (+14,4%), την Κοπεγχάγη (+14,3%), Βαρσοβία (+12,9%), Πράγα (+12,4%), Μόναχο (+11,8%) και Αθήνα (+10,4%).
Τα μεσαία αεροδρόμια5 σημείωσαν τη δεύτερη καλύτερη επίδοση τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι στο +6,2%. Τα αεροδρόμια που παρουσίασαν τις υψηλότερες αυξήσεις σε αυτήν την κατηγορία περιλάμβαναν το Κισινάου (+52,6%), την Οστράβα (+41,8%), τα Τίρανα (+40,5%), το Πόζναν (+29%), το Τιβάτ (+28,6%) και την Τιφλίδα (+25,5%) .
Όπως και τους προηγούμενους μήνες, οι μεγαλύτερες βάσεις χαμηλού κόστους συνέχισαν να έχουν καλύτερη απόδοση: Beauvais (+20,5%), Memmingen (+12,4%), Charleroi (+12,3%) και Bergamo (+10,2%).
Αντίθετα και αντικατοπτρίζοντας μια νέα πραγματικότητα της αεροπορικής αγοράς, τα μικρά αεροδρόμια6 σημείωσαν τις πιο αδύναμες επιδόσεις με 3,9% αύξηση στην επιβατική κίνηση τον Αύγουστο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι – και παρέμειναν -24,9% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδά τους (Αύγουστος 2019).
Οι κινήσεις αεροσκαφών αυξήθηκαν κατά 3,6% τον Αύγουστο στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων την ίδια περίοδο πέρυσι και πλησίασαν πολύ κοντά στην πλήρη ανάκαμψη, στο -0,6% σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα (Αύγουστος 2019).
Όλο τον Αύγουστο, τα αεροδρόμια που υποδέχονται πάνω από 40 εκατ. επιβάτες ετησίως (Majors), όσα υποδέχονται από 25 έως 40 εκατ. επιβάτες (Mega), εκείνα που υποδέχονται μεταξύ 25 και 10 εκατ. επιβάτες (Large), τα αεροδρόμια που υποδέχονται 1-10 εκατ. επιβάτες (Medium) και όσα υποδέχονται μεταξύ 1.000 και 1 εκατ. επιβατών (Small) ανέφεραν μέση μεταβολή στην επιβατική κίνηση κατά +0,2%, +3,6%, -2,8%, +11,8% και -24,9% αντίστοιχα, σε σύγκριση με την προηγούμενη επίπεδα πανδημίας (Αύγουστος 2019).
Αναλυτικά:
- Majors: Κωνσταντινούπολη IST (+14,8%), Ρώμη FCO (+13,5%), Μαδρίτη MAD (+4,8%), Λονδίνο LHR (+3,8%), Βαρκελώνη BCN (+0,1%)
- Mega: Αθήνα ATH (+19,7%), Παρίσι ORY (14,6%), Κωνσταντινούπολη SAW (+13%), Λισαβόνα LIS (+8,3%), Palma de Mallorca PMI (+7,2%),
- Large: Σότσι AER (+112,9%), Νάπολη NAP (+30,8), Milan Bergamo BGY (+25,9%), Πόρτο OPO (+23,8%), Μάλαγα AGP (+20,4%)
- Medium: Trapani TPS (+227,3%), Τίρανα TIA (+192,9%), Σαμαρκάνδη SKD (+174%), Ζαντάρ ZAD (+117,7%), Kutaisi KUT (+116,9%)
- Small: Βουκουρέστι BBU (+1405,9%), Pardubice PED (+283,2%), Karlovy Vary KLV (+216,9%), Perugia PEG (+195,8%), Babimost IEG (+175,7%)
1 ΕΕ, Νορβηγία, Ισλανδία, Ελβετία και Ην. Βασίλειο
2 Αλβανία, Αρμενία, Λευκορωσία, Βοσνία & Ερζεγοβίνη, Γεωργία, Ισραήλ, Καζακστάν, Κόσοβο, Β. Μακεδονία, Μολδαβία, Μαυροβούνιο, Ρωσία, Σερβία, Τουρκία, Ουκρανία και Ουζμπεκιστάν.
3 Αεροδρόμια με επιβατική κίνηση άνω των 40 εκατομμυρίων ετησίως (2023)
4 Αεροδρόμια με επιβατική κίνηση 10-40 εκατομμυρίων ετησίως (2023)
5 Αεροδρόμια με επιβατική κίνηση 1-10 εκατομμυρίων ετησίως (2023)
6 Αεροδρόμια με επιβατική κίνηση κάτω του 1 εκατομμυρίου ετησίως (2023)
Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.