Τελευταία νέα
HomeΑερομεταφορέςACI Europe: Περισσότεροι επιβάτες, λιγότερες συνδέσεις μετά τον Covid
Αερομεταφορές

ACI Europe: Περισσότεροι επιβάτες, λιγότερες συνδέσεις μετά τον Covid

ACI-Europe

Η Έκθεση Συνδεσιμότητας Αεροδρομίων 2024 της ACI Europe αποκαλύπτει μειωμένη συνδεσιμότητα στην Ευρώπη σε σύγκριση με το 2019.

Η ACI Europe δημοσίευσε  την Έκθεση Συνδεσιμότητας Αεροδρομίων 2024, το “βαρόμετρο” της αεροπορικής συνδεσιμότητας στην Ευρώπη, την παραμονή του 34ου Ετήσιου Συνεδρίου & Γενικής Συνέλευσης της ACI Europe, που διεξάγεται στην Κωνσταντινούπολη. Η έκθεση βασίζεται στους δείκτες συνδεσιμότητας που αναπτύχθηκαν από το SEO Amsterdam Economics – το πιο ολοκληρωμένο και πλήρες εργαλείο για τη μέτρηση και την κατάταξη της συνδεσιμότητας αεροδρομίων.

Η έκθεση του 2024 αποκαλύπτει ότι η συνολική αεροπορική συνδεσιμότητα (άμεση και έμμεση αεροπορική σύνδεση) στην Ευρώπη παραμένει -14% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (2019). Αυτό αποτελεί ισχνή βελτίωση σε σχέση με την περσινή απόδοση (2023 στο -16%) και έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον όγκο επιβατών που βρίσκονται στα πρόθυρα πλήρους ανάκαμψης, φανερώνοντας ότι οι καταναλωτές “βλέπουν” λιγότερες και πιο δαπανηρές επιλογές.

Η έκθεση διευκρινίζει επίσης ότι οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά των αερομεταφορών έχουν ως αποτέλεσμα αλλοιωμένα πρότυπα συνδεσιμότητας, καθώς και σημαντικές διακυμάνσεις απόδοσης μεταξύ των εθνικών και των μεμονωμένων αγορών των αεροδρομίων.

Αθήνα και Ελλάδα “φωτεινές εξαιρέσεις”

Πιο αναλυτικά:

  • Ενώ η συνολική αεροπορική συνδεσιμότητα στις αγορές της ΕΕ+* βρίσκεται στο -13% σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019), οι γεωπολιτικές εντάσεις οδήγησαν την αγορά εκτός ΕΕ+** σε σημαντική υποαπόδοση στο -20%. Αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι τα ουκρανικά αεροδρόμια έχουν χάσει κάθε αεροπορική συνδεσιμότητα, ενώ εκείνα της Ρωσίας (-43%) και της Λευκορωσίας (-87%) ανέφεραν δραματικές μειώσεις στη συνολική αεροπορική τους συνδεσιμότητα.
  • Το Ισραήλ (-42%) έχει επίσης υποστεί σημαντικές απώλειες από αυτή την άποψη λόγω της συνεχιζόμενης σύγκρουσης στη Γάζα.
  • Εκτός από τη γεωπολιτική, οι διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά των αερομεταφορών – ιδίως η εξέχουσα θέση της ζήτησης ταξιδιών επίσκεψης σε φίλους/συγγενείς και αναψυχή (VFR) και η επέκταση των αερομεταφορέων εξαιρετικά χαμηλού κόστους (LCC) διαμορφώνουν επίσης την απόδοση των εθνικών αγορών
  • Στην αγορά της ΕΕ+, μόνο τρεις χώρες έχουν ανακάμψει πλήρως και έχουν υπερβεί τα συνολικά επίπεδα αεροπορικής συνδεσιμότητας πριν από την πανδημία (2019): Ελλάδα (+22%), Ισλανδία (+7%) και Πορτογαλία (+4%). Αντίθετα, η Φινλανδία (-37%), η Σουηδία (-31%), η Σλοβενία ​​(-29%) μαζί με την Τσεχία και την Αυστρία (και οι δύο στο -28%) παραμένουν πολύ πίσω.
  • Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ+, η καλύτερη απόδοση προέρχεται από την Ισπανία που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό (-2%), ακολουθούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο (-12%), τη Γαλλία (-15%) και τη Γερμανία (-24%).
  • Στην αγορά εκτός ΕΕ+, τις καλύτερες επιδόσεις στη συνολική αεροπορική συνδεσιμότητα αναφέρουν η Αλβανία (+55%), το Ουζμπεκιστάν (+29%) και η Τουρκία (+24%).
Τα κορυφαία αεροδρόμια
  • Η Κωνσταντινούπολη (+9% από το 2019) παραμένει στην κορυφή της ευρωπαϊκής κατάταξης για άμεση συνδεσιμότητα, έχοντας ανέβει από την 5η θέση πριν από την πανδημία (2019). Ο τουρκικός κόμβος απολαμβάνει την καλύτερη άμεση συνδεσιμότητα με τη Μέση Ανατολή και τον δεύτερο καλύτερο στην Ασία-Ειρηνικό, με τον τελευταίο να έχει αυξηθεί κατά εκπληκτικό +23% σε σύγκριση με πέρυσι.
  • Το Άμστερνταμ-Schiphol (-6%) έρχεται δεύτερο, κυρίως χάρη στην εξαιρετική του συνδεσιμότητα εντός της Ευρώπης – αν και σε σύγκριση με πέρυσι, δεν έχει δει την άμεση συνδεσιμότητα του με την Ασία-Ειρηνικό (-1%) να σημειώνει κέρδη και έχει επίσης σημαντική μείωση της άμεσης συνδεσιμότητας της με τη Λατινική Αμερική (-28%).
  • Το Λονδίνο-Heathrow (-2%) βρίσκεται πλέον σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με το Άμστερνταμ-Σίπχολ και έχει σχεδόν ανακτήσει πλήρως τα άμεσα επίπεδα συνδεσιμότητας σε σύγκριση με τα προ πανδημίας (2019). Παραμένει ασυναγώνιστο για την άμεση συνδεσιμότητα με τη Βόρεια Αμερική, η οποία είναι σχεδόν διπλάσια από αυτή του επόμενου ανταγωνιστή της (Paris-CDG).
  • Μεταξύ των κορυφαίων 20 αεροδρομίων για άμεση συνδεσιμότητα και εκτός από την Κωνσταντινούπολη, μόνο τα ακόλουθα έχουν ανακτήσει ή ξεπεράσει τα προπανδημικά τους επίπεδα (2019): Αθήνα (+17%), Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+8%), Δουβλίνο (+3). %), Κωνσταντινούπολη-Sabiha Gökçen (+3%), Λισαβόνα (+3%) και Ρώμη-Fiumicino (0%).

Αυτό αντικατοπτρίζει για άλλη μια φορά την εξέχουσα θέση της ζήτησης αναψυχής και VFR μαζί με την επέκταση των LCC. Ενώ η άμεση συνδεσιμότητα που προσφέρουν οι LCC από τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια έχει αυξηθεί κατά +18% από το 2019, η άμεση συνδεσιμότητα που προσφέρουν οι εταιρείες Full-Service Carriers (FSC) έχει συρρικνωθεί κατά ‑16%.

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής της ACI Europe δήλωσε: “Αν μη τι άλλο, η φετινή έκθεση δείχνει ότι η αεροπορική συνδεσιμότητα δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό σε μια εποχή που η Ευρώπη επαναφέρει τη στρατηγική της κατεύθυνση για τα επόμενα 5 χρόνια με ανανεωμένη εστίαση στην ανταγωνιστικότητα και τη συνοχή. Καθώς κάθε αύξηση κατά 10% στην απευθείας αεροπορική συνδεσιμότητα αποφέρει αύξηση 0,5% στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η αεροπορική συνδεσιμότητα αποτελεί ουσιαστικό μέρος της ανταγωνιστικότητας – είτε σε τοπικό, εθνικό ή ευρωπαϊκό επίπεδο – και βασικός παράγοντας συνοχής”.

Και πρόσθεσε: “Αυτό σημαίνει ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής μας πρέπει να αντιμετωπίσουν τους διάφορους παράγοντες που θα διαμορφώσουν περαιτέρω την αεροπορική συνδεσιμότητα της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της δράσης για το κλίμα, της τεχνολογικής προόδου και της ενοποίησης των αεροπορικών εταιρειών. Όσον αφορά ειδικότερα στη δράση για το κλίμα, δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να προχωρήσουμε προς την απελευθέρωση των εκπομπών από τις ανθρακούχες αερομεταφορές, ενώ ταυτόχρονα προστατεύουμε τα κοινωνικοοικονομικά οφέλη της αεροπορικής συνδεσιμότητας. Αυτό θα απαιτήσει περαιτέρω ευελιξία και υποστηρικτικά μέτρα για την εφαρμογή του πλαισίου EU Fit for 55”.

 *ΕΕ, Ευρωζώνη, Ελβετία και Ην. Βασίλειο
**Albania, Armenia, Belarus, Bosnia & Herzegovina, Georgia, Israel, Kazakhstan, Kosovo, North Macedonia, Moldova, Montenegro, Russia, Serbia, Türkiye, Ukraine and Uzbekistan

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

17/07/2024
16/07/2024
15/07/2024
12/07/2024
11/07/2024
10/07/2024