Η έκθεση Draghi τονίζει τη σημασία των μεταφορών για την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης και την ανάγκη πράσινων επενδύσεων.
Σχετικά με την έκθεση Draghi για «Το μέλλον της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας» που δημοσιεύθηκε πρόσφατα, το ACI Europe ενέκρινε την ανάλυσή για τον τομέα των μεταφορών και χαιρέτισε τις προτάσεις της έκθεσης για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζει ιδιαίτερα η αεροπορία.
Ο Oiver Jankovec, γενικός διευθυντής της ACI Europe σχολίασε: «Το μήνυμα από την έκθεση Draghi είναι ξεκάθαρο: οι μεταφορές είναι ζωτικής σημασίας για την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης καθώς επιτρέπουν την ευημερία πολλών τμημάτων της οικονομίας – ενώ παράλληλα προάγουν την κοινωνική και εδαφική συνοχή. Για τον Draghi αυτό ισχύει για όλους τους τρόπους μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένων των αερομεταφορών. Και αυτό έρχεται επίσης με την αναγνώριση ότι καθώς η παγκόσμια ζήτηση επιβατών συνεχίζει να αυξάνεται, οι υποδομές θα πρέπει να επεκταθούν ώστε να αντιμετωπιστεί η συμφόρηση και να ξεκλειδωθεί περαιτέρω ανάπτυξη. Αυτό σημαίνει ξεκάθαρα ότι η έκθεση Draghi αποτελεί διάψευση για όσους πιστεύουν ότι ο δρόμος προς τα εμπρός για τις αερομεταφορές είναι απλώς η μείωση της ζήτησης και η επιβολή ανώτατων ορίων χωρητικότητας».
Ταυτόχρονα, η έκθεση Draghi αναγνωρίζει ξεκάθαρα ότι η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές είναι προϋπόθεση για τη μελλοντική ανάπτυξη των μεταφορών – με κύρια ώθηση της έκθεσης για κλάδους που δύσκολα υποχωρούν, όπως οι αερομεταφορές, επιδιώκοντας την αποτελεσματική απεξάρτησή τους, διατηρώντας και ακόμη και ενισχύοντας περαιτέρω τα κοινωνικο-οικονομικά οφέλη. Για να επιτευχθεί αυτό, η έκθεση απαιτεί πιο φιλόδοξη και ενωμένη πολιτική μαζί με περισσότερες επενδύσεις – για τις οποίες η ACI Europe υποστηρίζει εδώ και καιρό, όπως αντικατοπτρίζεται στο Μανιφέστο Βιομηχανίας του αεροδρομίου που κυκλοφόρησε τον Ιανουάριο.
Το ACI Europe υποστηρίζει ιδιαίτερα τις ακόλουθες προτάσεις, για τις οποίες προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να ενεργήσουν:
1. Η ανάγκη βελτίωσης και διευκόλυνσης του σχεδιασμού των υποδομών τόσο σε επίπεδο ΕΕ όσο και σε εθνικό επίπεδο – με ιδιαίτερη έμφαση όχι μόνο στη διατροπικότητα αλλά και στην ενοποίηση του σχεδιασμού των μεταφορών και της ενέργειας. Οι εκθέσεις Draghi συνιστούν περαιτέρω ότι οι μεταφορές πρέπει να αποτελούν μέρος των Εθνικών Σχεδίων Ενέργειας και Κλίματος (NECPs) όπου τα κράτη μέλη περιγράφουν τις στρατηγικές τους για την αντιμετώπιση διαφόρων πτυχών της ενεργειακής ένωσης, συμπεριλαμβανομένης της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές. Αναγνωρίζοντας ότι ο δημόσιος τομέας δεν μπορεί να χρηματοδοτήσει από μόνος του επενδύσεις στις μεταφορές, ο Europe ζητά επίσης σαφή και σταθερή ρύθμιση που να υποστηρίζεται από «στερεές εγγυήσεις» για να διασφαλιστεί ότι τα κεφάλαια του ιδιωτικού τομέα θα εισρεύσουν στις υποδομές μεταφορών.
Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τα αεροδρόμια, καθώς θα πρέπει να προσαρμόσουν και να αναπτύξουν τις εγκαταστάσεις τους για να επιτρέψουν την ανάπτυξη τόσο των Sustainable Aviation Fuels (SAFs) όσο και των υπό ανάπτυξη αεροσκαφών μηδενικών εκπομπών. Αυτό θα απαιτήσει πρόσβαση σε τεράστιους όγκους πράσινης ενέργειας, η οποία πρέπει να συνυπολογιστεί στις ενεργειακές πολιτικές και στον σχεδιασμό. Η ανάγκη για τέτοιου είδους προγραμματισμό ήταν επίσης ένα από τα κύρια συμπεράσματα της AZEA (Alliance for Zero Emission Aircraft) που κυκλοφόρησε την 1η Ιουνίου.
2. Η επιτακτική ανάγκη να βελτιστοποιηθεί η χωρητικότητα των αεροδρομίων («η αναποτελεσματική χρήση της χωρητικότητας των αεροδρομίων έχει οδηγήσει σε σημαντικά σημεία συμφόρησης») μέσω της αναθεώρησης του κανονισμού της ΕΕ για την κατανομή χρονοθυρίδων αεροδρομίων μαζί με την ανάγκη ανασυγκρότησης της διαχείρισης του εναέριου χώρου με την αποτελεσματική εφαρμογή του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού. Με την Ευρώπη να φιλοξενεί περισσότερα από τα μισά από τα αεροδρόμια με τη μεγαλύτερη συμφόρηση στον κόσμο και τις αεροπορικές της εταιρείες να κινούνται προς την ενοποίηση, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ενημέρωση των κανόνων υποδοχής αεροδρομίων 30 ετών είναι απαραίτητη για την προστασία της ακεραιότητας της Ενιαίας Αγοράς Αεροπορίας μας.
3. Η ανάγκη περαιτέρω απομάκρυνσης του κινδύνου και χρηματοδότησης λύσεων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές σε τομείς που είναι δύσκολο να μειωθούν, ιδίως με την υποστήριξη των επενδύσεων στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες αερομεταφορές και την επέκταση των υφιστάμενων μηχανισμών χρηματοδότησης της ΕΕ. Αυτό αντανακλά το τεράστιο κόστος που συνεπάγεται η πράσινη μετάβαση – το οποίο η έκθεση Draghi υπολογίζει να ανέρχεται σε 61 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως για τις αερομεταφορές.
Η ACI Europe θεωρεί ότι αυτό θα πρέπει να βρίσκεται στο επίκεντρο μιας σωστής πολιτικής SAF που θα διευκολύνει την ανάπτυξη των SAF πράγμα που συνεπάγεται άμεση χρηματοδότηση ώστε να γεφυρωθεί το χάσμα τιμών με τα συμβατικά καύσιμα.
Ο Jankovec κατέληξε: «Ο Draghi έδωσε αυτό που του ζητήθηκε: τη διάγνωση και τις θεραπείες. Εναπόκειται πλέον στα θεσμικά όργανα της ΕΕ να διαχειριστούν τη θεραπεία που χρειάζεται η Ευρώπη για να επανέλθει σε τροχιά ανάπτυξης και να ανταποκριθεί στις φιλοδοξίες της για ευημερία και παγκόσμια ηγεσία. Η επικείμενη νέα Συμφωνία Καθαρής Βιομηχανίας που θα παρουσιαστεί τις πρώτες 100 ημέρες της νέας εντολής της Επιτροπής θα είναι η πρώτη δοκιμασία της αποφασιστικότητάς για ενέργειες με βάσει αυτή την έκθεση».
Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.