Ο ICAO αναφέρει βελτιώσεις στην ασφάλεια των αερομεταφορών το 2023: μειωμένο το παγκόσμιο ποσοστό ατυχημάτων και θανάτων εν μέσω αυξανόμενης επιβατικής κίνησης, με στόχο μηδενικούς θανάτους.
Ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) ανακοίνωσε κατά τη διάρκεια της 14ης Διάσκεψης Αεροναυτιλίας του οργανισμού στο Μόντρεαλ ότι η ασφάλεια των αερομεταφορών συνέχισε να βελτιώνεται παρά τις επιχειρησιακές προκλήσεις της ανάκαμψης από την πανδημία.
Η Έκθεση Ασφάλειας του Οργανισμού για προγραμματισμένα επιβατικά αεροπορικά ταξίδια το 2023 δείχνει ότι το ποσοστό θνησιμότητας μειώθηκε σε 17 άτομα ανά δισεκατομμύριο επιβάτες το 2023, από 50 άτομα ανά δισεκατομμύριο επιβάτες το 2022. Το παγκόσμιο ποσοστό ατυχημάτων μειώθηκε σε 1,87 ατυχήματα ανά εκατομμύριο αναχωρήσεις το 2023 μειωμένο από 2,05 το 2022.
Αυτό συνέβη καθώς η επιβατική κίνηση αυξήθηκε σε περίπου 4,2 δισ. επιβάτες παγκοσμίως το 2023, από 3,2 δισεκατομμύρια το 2022 και οι αναχωρήσεις πτήσεων αυξήθηκαν σε πάνω από 35 εκατομμύρια το 2023, σε σύγκριση με περίπου 31 εκατομμύρια το 2022 – κάτι πο αντιπροσωπεύει πρόοδο προς τους στόχους που τέθηκαν στο Παγκόσμιο Σχέδιο Αεροπορικής Ασφάλειας του ICAO.
“Αυτά τα εντυπωσιακά στοιχεία για την ασφάλεια αντικατοπτρίζουν την αφοσίωση και τη σκληρή δουλειά ολόκληρης της αεροπορικής κοινότητας”, δήλωσε ο πρόεδρος του Συμβουλίου του ICAO Salvatore Sciacchitano. “Ο ακλόνητος στόχος μας παραμένουν οι μηδενικοί θάνατοι στην επιβατική αεροπορία. Η επίτευξη αυτού του φιλόδοξου στόχου απαιτεί συλλογική προσπάθεια. Μαζί, μπορούμε και θα κάνουμε τον ουρανό ακόμα πιο ασφαλή για κάθε επιβάτη και μέλος πληρώματος”.
Η έκθεση αναφέρει ότι το 2023 ήταν το ασφαλέστερο έτος τα τελευταία πέντε χρόνια όσον αφορά στους δείκτες ασφάλειας, όπως το παγκόσμιο ποσοστό ατυχημάτων, ο αριθμός θανατηφόρων ατυχημάτων, οι συνολικοί θάνατοι και το ποσοστό θνησιμότητας. Δυστυχώς, σημειώθηκε ένα θανατηφόρο δυστύχημα το 2023, το οποίο στοίχισε τη ζωή σε 72 ανθρώπους. Αν και πρόκειται για καθαρή βελτίωση σε σύγκριση με το 2022 όπου επτά ατυχήματα προκάλεσαν 160 θανάτους, ωστόσο υπογραμμίζει τη σημασία του έργου για την αεροπορική κοινότητα, ώστε να διασφαλίσει ότι η ασφάλεια παραμένει κορυφαία προτεραιότητα στον τομέα.
“Ο ICAO δεσμεύεται να οδηγήσει σε περαιτέρω βελτιώσεις μέσω του Παγκόσμιου Σχεδίου Ασφάλειας της Αεροπορίας και των στοχευμένων πρωτοβουλιών που αντιμετωπίζουν τομείς υψηλού κινδύνου. Ενισχύουμε τα προγράμματα ελέγχου μας, ενημερώνουμε τα παγκόσμια πρότυπα και παρέχουμε εξατομικευμένη βοήθεια στα κράτη μέλη”, σημείωσε ο γενικός γραμματέας του ICAO Juan Carlos Salazar. “Καλούμε όλους τους εταίρους μας – κυβερνήσεις, αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, παρόχους υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας και κατασκευαστές – να εντείνουν τις προσπάθειές τους για την ασφάλεια και να συνεργαστούν στενά με τον ICAO”.
Η έκθεση παρέχει επίσης μια λεπτομερή ανάλυση των ατυχημάτων ανά κατηγορία περιστατικών το 2023. Οι αναταράξεις (TURB) αντιπροσώπευαν τα περισσότερα ατυχήματα, ακολουθούμενες από ατυχήματα που σχετίζονται με τη μη φυσιολογική επαφή με το διάδρομο προσγείωσης (ARC). Αυτές οι δύο κατηγορίες μαζί αντιπροσώπευαν περίπου το ήμισυ όλων των ατυχημάτων για το 2023. Συγκεκριμένα, σημειώθηκε ένα θανατηφόρο ατύχημα που σχετίζεται με απώλεια ελέγχου εν πτήσει (LOC-I), που είχε ως αποτέλεσμα και τους 72 θανάτους που καταγράφηκαν το 2023.
Όσον αφορά στις ζημιές του αεροσκάφους, δύο αεροπλάνα καταστράφηκαν κατά τη διάρκεια του έτους: το ένα λόγω απώλειας ελέγχου στο έδαφος (LOC-G) και το άλλο από ατύχημα LOC-I. Επιπλέον, οκτώ αεροπλάνα υπέστησαν σημαντικές ζημιές από ατυχήματα που σχετίζονται με το ARC.
Άλλες κατηγορίες που συνέβαλαν σε ατυχήματα με σημαντικές ζημιές αεροσκάφους περιελάμβαναν τη σύγκρουση με πτηνά (BIRD), την επίγεια εξυπηρέτηση (RAMP), την αστοχία συστήματος/εξαρτήματος ή τη δυσλειτουργία (μη ηλεκτροπαραγωγική μονάδα) (SCF-NP), και τους ανέμους ή καταιγίδες (WSTRW).
Η έκθεση επισημαίνει πέντε παγκόσμιες κατηγορίες περιστατικών υψηλού κινδύνου (G-HRCs) που εντόπισε ο ICAO. Αυτές είναι: ελεγχόμενη πτήση στο έδαφος (CFIT), απώλεια ελέγχου κατά την πτήση (LOC-I), σύγκρουση στον αέρα (MAC), εκτροπή από τον αεροδιάδρομο (RE) και λάθος τοποθέτηση του αεροσκάφους στον αεροδιάδρομο (RI). Το 2023, αυτά τα G-HRC αντιπροσώπευαν συλλογικά το 100% των θανατηφόρων ατυχημάτων, το 100% των θανατηφόρων ατυχημάτων και το 9% του συνολικού αριθμού ατυχημάτων.
Το όραμα του Παγκόσμιου Σχεδίου Ασφάλειας της Αεροπορίας είναι να επιτευχθεί και να διατηρηθεί ο στόχος του μηδενικού θανάτου σε εμπορικές επιχειρήσεις έως το 2030 και μετά. Για να γίνει αυτό, πρέπει να εντοπιστούν και να αντιμετωπιστούν οι κίνδυνοι λειτουργικής ασφάλειας – κυρίως τα G-HRC. Μέσω της συνεργασίας με τα κράτη, τις περιφέρειες και τους ενδιαφερόμενους φορείς του κλάδου, η ICAO συμβάλλει στην υλοποίηση συγκεκριμένων πρωτοβουλιών βελτίωσης της ασφάλειας για κάθε τομέα.
Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.