Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροδρόμιαΠαρουσίαση της εθνικής στρατηγικής για τα αεροδρόμια
Αερομεταφορές

Παρουσίαση της εθνικής στρατηγικής για τα αεροδρόμια

Το πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής για τα αεροδρόμια παρουσιάστηκε χθες από τον υπουργό Ανάπτυξης, κ. Κωστή Χατζηδάκη. Ο υπουργός τόνισε ότι το κράτος θα εξακολουθεί να είναι ο ιδιοκτήτης των αεροδρομίων και να ασκεί εποπτεία και έλεγχο σε αυτά, όπως σήμερα. 'Η αξιοποίηση των αεροδρομίων, είναι πρωτίστως μια μεταρρύθμιση αναπτυξιακή', δήλωσε.

“Η αξιοποίηση των αεροδρομίων, είναι πρωτίστως μια μεταρρύθμιση αναπτυξιακή. Χάρη σε αυτήν, θα επιτύχουμε και οικονομικά οφέλη για όλους και αναβάθμιση των συγκοινωνιών. Σκοπός μας είναι οι αλλαγές να γίνουν σύμφωνα με το δημόσιο συμφέρον”, δήλωσε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης, κ. Κωστής Χατζηδάκης, κατά την παρουσίαση της εθνικής στρατηγικής για τα αεροδρόμια.

Ο κ. Χατζηδάκης απαρίθμησε τις βασικές αρχές της πολιτικής του υπουργείου:
“Πρώτη βασική μας αρχή, είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού πλαισίου για τα ελληνικά αεροδρόμια. Αυτή τη στιγμή, στην ελληνική επικράτεια, εξαιρουμένων του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και του αεροδρομίου Ηρακλείου, λειτουργούν 37 περιφερειακά αεροδρόμια. Αυτά καλύπτουν περίπου το μισό της συνολικής επιβατικής αεροπορικής κίνησης, με βάση τα στοιχεία του 2011. Η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε διαγωνισμούς για την μακροχρόνια παραχώρηση χρήσης ενός σημαντικού αριθμού αεροδρομίων σε ιδιώτες επενδυτές. Όπως ακριβώς γίνεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, όπου είτε έχουν ιδιωτικοποιηθεί είτε έχει παραχωρηθεί η χρήση τους για μεγάλο αριθμό ετών. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας, το ελληνικό δημόσιο διατηρεί την ιδιοκτησία των αεροδρομίων, καθώς επίσης την εποπτεία και τον έλεγχο.

Δεύτερον, η επιδίωξη μίας ομαδοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων. Δηλαδή, θα διαμορφωθούν συστάδες αεροδρομίων, το πιθανότερο δύο ή τρεις σε αριθμό, προκειμένου μαζί με τα μεγάλα αεροδρόμια να παραχωρηθούν και κάποια μικρότερα. Έτσι δεν θα επηρεασθεί αρνητικά η λειτουργία των αεροδρομίων που ενώ σήμερα δεν παρουσιάζουν έντονο εμπορικό ενδιαφέρον, έχουν μελλοντικά τη δυνατότητα να αναπτυχθούν. Τα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια που δε θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον των επενδυτών , θα τα αναλάβει ένα αρμόδιο κρατικό νομικό πρόσωπο που είτε θα τα διαχειρίζεται το ίδιο είτε κατόπιν διαγωνισμού, θα εκχωρεί το μάνατζμεντ σε τρίτο φορέα.

Τρίτη βασική αρχή, ο συνδυασμός υψηλής ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών με διεθνώς ανταγωνιστικές τιμές. Σε αυτήν την κατεύθυνση θα αξιοποιήσουμε τη μέθοδο dual- till που χρησιμοποιείται διεθνώς. Με βάση αυτή τη μέθοδο, θα ορισθεί ένα συγκεκριμένο περιθώριο κέρδους ειδικά για τα αεροπορικά έσοδα του παραχωρησιούχου. Επιπλέον, σε περίπτωση που το επιτρεπόμενο αυτό περιθώριο υπερβαίνει τον μέσο όρο των χρεώσεων αντίστοιχων αεροδρομίων, τότε θα αναπροσαρμόζεται προς τα κάτω. Η επιδίωξη αποφυγής υψηλών χρεώσεων είναι κομβικής σημασίας για την κυβέρνηση. Ακόμη δε περισσότερο κατά την ώρα κατασκευής των νέων έργων.

Τέταρτον, η αξιολόγηση των παραχωρησιούχων βάσει και των προτάσεων τους για επενδύσεις και παροχή ποιοτικών υπηρεσιών. Οι παραχωρησιούχοι θα δεσμευθούν από τη σχετική σύμβαση για το ύψος και το είδος των επενδύσεων στις οποίες θα προβούν.

Πέμπτη βασική μας αρχή, είναι η απρόσκοπτη αεροπορική μεταφορά των κατοίκων των νησιωτικών περιοχών. Διατηρούμε όλα τα αεροδρόμια σε όλα τα νησιά, ανεξαρτήτως μεγέθους.

Έκτον, ο εξορθολογισμός των δημοσίων δαπανών και της χρήσης των υποδομών. Έτσι, προκρίνεται η παραχώρηση στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας των αεροδρομίων της Κοζάνης και της Καστοριάς, σε εύλογο χρονικό διάστημα και μετά απο σχετική συνεννόηση προκειμένου να τα αξιοποιήσει ανάλογα. Και για τα δύο αεροδρόμια, άλλωστε υπάρχουν επαρκείς εναλλακτικές συγκοινωνιακές λύσεις: μέσω Εγνατίας Οδού και με την αεροπορική κάλυψη που παρέχεται  από το Αεροδρόμιο ‘Μακεδονία’.

Επίσης, σε σχέση με τις υποδομές και τα έργα που είναι σε προγραμματισμό:  η ΥΠΑ, μέχρι να προχωρήσουμε στην επόμενη φάση, θα εκτελεί τις αναγκαίες παρεμβάσεις διορθωτικού χαρακτήρα. Όπως στην περίπτωση του αεροδρομίου ‘Νίκος Καζαντζάκης’ στο Ηράκλειο. Ωστόσο πρέπει να γίνει εξορθολογισμός των επενδύσεων της. Προκειμένου να μην γίνονται δαπάνες σήμερα, για υποδομές που θα πρέπει αύριο να επανασχεδιαστούν.

Έβδομον, η αναδιοργάνωση της ΥΠΑ, κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Δηλαδή, θα γίνει διαχωρισμός μεταξύ: των εποπτικών και ελεγκτικών αρμοδιοτήτων από τη μία πλευρά και της  εμπορικής λειτουργίας από την άλλη, ως προς τα περιφερειακά αεροδρόμια. Στο πλαίσιο του νέου ρόλου της, η ΥΠΑ θα ασκεί όλα τα ελεγκτικά και κανονιστικά καθήκοντα. Θα γίνει φυσικά  διαβούλευση με τους εργαζόμενούς της. Το σχετικό νομοσχέδιο θα παρουσιασθεί μέχρι τέλους του έτους, και συμπληρώνει το πλαίσιο αναδιοργάνωσης που είχε θέσει ο Ν.3913/2011.

Όγδοη βασική μας αρχή, η τήρηση των κανόνων εθνικής ασφάλειας. Ως γνωστόν, μία ειδική κατηγορία είναι τα αεροδρόμια ‘μικτής χρήσης’. Δηλαδή, όσα χρησιμοποιούνται τόσο από την πολιτική όσο και από την πολεμική αεροπορία. Στα αεροδρόμια αυτά θα παραχωρούνται στον διαχειριστή μονάχα οι απολύτως αναγκαίες υποδομές των αεροσταθμών. Σε περίπτωση που χρειάζονται αναβάθμιση, επέκταση ή τροποποίηση των υποδομών αυτό γίνεται από τον διαχειριστή του αεροδρομίου και πάντα σε συνεννόηση με το αρμόδιο Υπουργείο Εθνικής Άμύνας.

Ένατον, σε ό,τι αφορά στο αεροδρόμιο του Καστελλίου: οι συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά το τελευταίο διάστημα, ανοίγουν το δρόμο για δύο διαφορετικές επιλογές. Η μία είναι η ένταξή του σε κάποια συστάδα αεροδρομίων. Η άλλη λύση αφορά έναν ξεχωριστό διαγωνισμό, όπως προβλεπόταν μέχρι τώρα. Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση θα ληφθεί εντός του έτους και το έργο θα προχωρήσει χωρίς καθυστερήσεις.

Δέκατον, σχετικά με το ζήτημα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Θεωρούμε πως είναι καιρός να επενεξετασθεί το θέμα της τιμολογιακής πολιτικής, καθώς τα τέλη είναι πολύ υψηλά. Βεβαίως, αυτό εναπόκειται στη διαπραγμάτευση που θα κάνει το ΤΑΙΠΕΔ σε σχέση με το μέλλον της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών”.

Η υπουργός Τουρισμού κα Όλγα Κεφαλογιάννη, δήλωσε: “Συνεργαζόμαστε στενά τους τελευταίους τρεις μήνες, τόσο για να βρίσκουμε λύσεις στα δεκάδες μικρά ή μεγάλα προβλήματα που εμφανίζονται καθημερινά, όσο και για να σχεδιάζουμε αναπτυξιακές στρατηγικές που θα φέρουν πολύ σύντομα μεγάλα και διαρκείας οφέλη στην ελληνική οικονομία.

Γνωρίζετε όλοι πολύ καλά την τεράστια δυναμική του τουρισμού. Αποτελεί έναν δυνητικό μοχλό εξόδου από την κρίση. Απόλυτα αναγκαίο για την κοινωνική συνοχή και ευημερία πολλών περιοχών της χώρας, που ζουν αποκλειστικά από αυτόν χωρίς καμία άλλη ευκαιρία εισοδήματος. Αυτόν τον τομέα έχουμε χρέος να τον αναβαθμίσουμε. Να επενδύσουμε στην ανάπτυξή του. Να τονώσουμε την ανταγωνιστικότητα, να βελτιώσουμε την ποιότητα, να εντατικοποιήσουμε την ανάδειξη της χώρας μας ως τουριστικού προορισμού.

Η ανάπτυξη του τουρισμού είναι για την Ελλάδα μονόδρομος για την ανάπτυξη της οικονομίας και για την κοινωνική συνοχή. Ιδίως αυτή την κρίσιμη περίοδο. Σε αυτό το πλαίσιο, η διαμόρφωση συνεκτικής στρατηγικής αερομεταφορών, που θα βελτιώνει σημαντικά την υφιστάμενη κατάσταση, αποτελεί πολιτικό στόχο πρώτης προτεραιότητας.

Οι αερομεταφορές αποτελούν βασικό εργαλείο για την ανάπτυξη του τουρισμού στη χώρα. Αυτό είναι μια κοινή παραδοχή που οφείλουμε να υπηρετήσουμε με τις πολιτικές μας αποφάσεις. Ας μην ξεχνάμε ότι 9 στους 10 τουρίστες έρχονται στη χώρα μας αεροπορικά.

Την Κυριακή που μας πέρασε βρέθηκα στο Άμπου Ντάμπι, στο 8ο World Route Development forum, η μεγαλύτερη ετήσια συνάντηση αεροδρομίων και αεροπορικών εταιριών,  με θέμα τη σημασία των αερομεταφορών στις διαδρομές  του Τουρισμού. Κοινή αντίληψη όλων των παρευρισκόμενων ήταν ότι για να αναπτυχθεί σωστά και μακροχρόνια ο τουρισμός, χρειάζεται μια νέα πολιτική στις αερομεταφορές.

Μια σύγχρονη οπτική που θα ελαχιστοποιεί ή θα εξαλείφει το υφιστάμενα προβλήματα και θα μεγιστοποιεί τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα.

Στη συνάντηση υπήρξαν ειδικές αναφορές και στην Αθήνα, στην ανάγκη τόνωσης του αεροδρομίου της και στη δημιουργία εκείνων των προϋποθέσεων που θα επιτρέψουν στο Ελευθέριος Βενιζέλος να παίξει τον κομβικό ρόλο που χρειάζεται για την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού.

Με έχετε ακούσει αρκετές φορές να επαναλαμβάνω ότι ανάκαμψη του τουρισμού, χωρίς ανάκαμψη της Αθήνας πολύ δύσκολα επιτυγχάνεται. Και ανάκαμψη της Αθήνας σημαίνει –και– ένα ισχυρό, ανταγωνιστικό “Ελευθέριος Βενιζέλος”. Επιτρέψτε μου σε αυτό το σημείο να περιγράψω ένα γενικό πλαίσιο, χωρίς να επεκταθώ σε λεπτομέρειες και το οποίο περιλαμβάνει…

  • άμεση εξάλειψη όλων των γραφειοκρατικών προσχωμάτων,
  • ανταγωνιστική τιμολογιακή πολιτική,
  • αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων,
  • δίκαιη πολιτική απέναντι σε όλους τους αερομεταφορείς,
  • σεβασμός του κοινοτικού δικαίου.

Κωδικοποιημένα και με τίτλους θα σας έλεγα… ναι στον μακροχρόνια σχεδιασμό και όχι αποσπασματικές πολιτικές. Να μην επαναλάβουμε δηλαδή λάθη του παρελθόντος.

Κλείνοντας, θέλω να γνωρίζετε ότι για όλα τα παραπάνω υπάρχει ισχυρή πολιτική βούληση για να προχωρήσουμε. Έχουμε ξεκινήσει μια σοβαρή προσπάθεια να αλλάξουμε τα πράγματα. Να κάνουμε όσα έπρεπε και δεν έγιναν τόσο χρόνια. Είμαι αισιόδοξη ότι θα τα καταφέρουμε”.

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

29/03/2024
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024