Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροδρόμιαΤο 42% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων έχει ανακτήσει τον όγκο κυκλοφορίας σε επίπεδα προ πανδημίας
Αερομεταφορές

Το 42% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων έχει ανακτήσει τον όγκο κυκλοφορίας σε επίπεδα προ πανδημίας

Σε σύγκριση με τα επίπεδα προ πανδημίας (Ιανουάριος 2019), η επιβατική κίνηση τον Ιανουάριο ήταν -11%, σημαντική βελτίωση σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα (-14% τον Δεκέμβριο του 2022).

Ο ACI Europe δημοσίευσε την έκθεσή του για την εναέρια κυκλοφορία για τον Ιανουάριο του 2023, σύμφωνα με την οποία η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 69% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι – όταν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που σχετίζονται με τη μετάλλαξη Omicron του COVID-19 είχαν σταματήσει την ανάκαμψη. Η ανάπτυξη προήλθε κυρίως από τη διεθνή επιβατική κίνηση (+85%) με την εγχώρια επιβατική κίνηση (+35%) να επεκτείνεται με πολύ βραδύτερο ρυθμό.

Σε σύγκριση με τα επίπεδα προ πανδημίας (Ιανουάριος 2019), η επιβατική κίνηση τον Ιανουάριο ήταν -11%, σημαντική βελτίωση σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα (-14% τον Δεκέμβριο του 2022). Αυτή είναι η καλύτερη μηνιαία απόδοση και, επομένως, πλησιέστερα σε πλήρη ανάκαμψη από την έναρξη της πανδημίας του COVID-19.

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe σχολίασε: «Το 2023 ξεκινά πολύ καλά χάρη στη συνεχιζόμενη ανθεκτικότητα της ζήτησης επιβατών απέμναντι στους υψηλότερους αεροπορικούς ναύλους και τις ευρύτερες πληθωριστικές πιέσεις στην οικονομία. Το 42% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων έχουν πλέον ανακτήσει τον όγκο της κυκλοφορίας τους πριν από την πανδημία και ενώ υπάρχουν σημαντικές διακυμάνσεις απόδοσης μεταξύ των αγορών, αναμένουμε περισσότερα αεροδρόμια να επιτύχουν να φτάσουν στο ίδιο σημείο τους επόμενους μήνες. Η συνεχής επέκταση της χωρητικότητας από τους αερομεταφορείς εξαιρετικά χαμηλού κόστους (ultra LCCs) και η πρόσφατη άρση των απαιτήσεων τεστ πριν από την αναχώρηση για ταξιδιώτες από την Κίνα θα πρέπει να συνεχίσουν να οδηγούν την ανάκαμψη για τα αεροδρόμια».

Και πρόσθεσε: «Προς το παρόν, η άμεση εστίασή μας είναι να προετοιμαστούμε για την καλοκαιρινή περίοδο αιχμής. Τα αεροδρόμια της Ευρώπης έχουν εντείνει τα σχέδια ετοιμότητάς τους. Με τον τρόπο αυτό, προσέγγισαν όλους τους επιχειρησιακούς εταίρους τους –αεροπορικές εταιρείες, υπηρεσίες εδάφους, δυνάμεις συνοριακού ελέγχου και Έλεγχο Εναέριας Κυκλοφορίας– για να εντοπίσουν πιθανούς κινδύνους και σημεία πίεσης, ιδίως όσον αφορά στα επίπεδα στελέχωσης, και να επινοήσουν μέτρα μετριασμού τους. Σε γενικές γραμμές, η χωρητικότητα του αεροπορικού συστήματος στο έδαφος θα πρέπει να ανταποκρίνεται στη ζήτηση – και οι περιορισμοί χωρητικότητας θα παραμείνουν η εξαίρεση».

Η αγορά της ΕΕ+ πρωτοστατεί στην ανάκαμψη

Τα αεροδρόμια της ΕΕ+1 παρουσίασαν αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 82% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Οι υψηλότερες αυξήσεις προήλθαν από αεροδρόμια στο Ηνωμένο Βασίλειο (+128%), την Ιρλανδία (+115%) και την Κύπρο (+111%).

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Ιανουάριος 2019) η επιβατική κίνηση ήταν -11%: 11 εθνικές αγορές πέτυχαν ή ξεπέρασαν την πλήρη ανάκαμψη τον Ιανουάριο – σε σύγκριση με μόλις μία τον προηγούμενο μήνα (Δεκέμβριος 2022). Οι καλύτερες επιδόσεις σημειώθηκαν από αεροδρόμια της Πορτογαλίας (+12,8%), της Κύπρου (+11,2%) και του Λουξεμβούργου (+9%), ακολουθούμενα από αυτά της Κροατίας (+5,4%), της Μάλτας (+3,6%) και της Ρουμανίας (+3,2%).

Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Σλοβακίας (-45,2%), της Σλοβενίας (-44,1%) της Τσεχικής Δημοκρατίας (-33,3%) και της Γερμανίας (-31,7%) παρέμειναν πιο μακριά από την επίτευξη της πλήρους ανάκαμψης. Αυτό οφείλεται σε ένα μείγμα παραγόντων, συμπεριλαμβανομένου του αντίκτυπου του πολέμου στην Ουκρανία και της έλλειψης διείσδυσης ή απώλειας κίνησης με αεροπορικές χαμηλού κόστους.

Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ+ -και εκτός των αεροδρομίων στη Γερμανία- τα αεροδρόμια της Ισπανίας +2,2%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενα από αυτά της Ιταλίας (-4,7%) της Γαλλίας (-11%) και του Ηνωμένου Βασιλείου (-14,3%) %).

Στα αεροδρόμια της υπόλοιπης Ευρώπης2, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 27% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.

Ο αντίκτυπος του πολέμου στην Ουκρανία συνέχισε να επηρεάζει τις επιδόσεις – με την απώλεια όλης της εμπορικής εναέριας κυκλοφορίας για τα ουκρανικά αεροδρόμια και τον όγκο επιβατών να μειώνεται κατά 9,4% στα ρωσικά αεροδρόμια. Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια της Αρμενίας (+70%) και της Γεωργίας (+49,2%) και σε μικρότερο βαθμό η Τουρκία (+47,9%) επωφελήθηκαν από τις μετατοπίσεις της κυκλοφορίας που σχετίζονται με τον πόλεμο.

Σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα (Ιανουάριος 2019), η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε στο -8%.

Τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+86,2%), της Αρμενίας (+80,9%), του Κοσσυφοπεδίου (+39,6%) και της Σερβίας (+28,3%) ξεπέρασαν κατά πολύ τον όγκο τους πριν από την πανδημία, ενώ η μεγάλη αγορά της Τουρκίας (-2,6%) έφτασε πολύ κοντά σε πλήρη ανάκαμψη. Τα αεροδρόμια στη Ρωσία (+6,6%) εξακολουθούν να καταφέρνουν να παραμείνουν πάνω από τον όγκο τους πριν από την πανδημία, καθώς η επιβατική κίνηση συνέχιζε να μετακινείται προς τις εγχώριες αγορές και τις αγορές εκτός ΕΕ+.

Η απόδοση των αεροδρομίων τον Ιανουάριο

Η επιβατική κίνηση στα 5 κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια αυξήθηκε κατά 73,5% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Παρέμεινε -10,6% από τα προ-πανδημικά επίπεδα (Ιανουάριος 2019) – βελτίωση σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα (Δεκέμβριος 2022 στο -12,1%), με τον θετικό αντίκτυπο του επαναλειτουργίας της κινεζικής αγοράς να μην έχει ακόμη υλοποιηθεί.

Με 5,64 εκατ. επιβάτες, η Κωνσταντινούπολη επέστρεψε ως το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο τον Ιανουάριο – μια θέση που πήρε το Λονδίνο-Heathrow τους τελευταίους μήνες του 2022. Αυτό αντιπροσώπευε αύξηση 62,6% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, επιτρέποντας στον τουρκικό κόμβο να ξεπεράσει τους όγκους του πριν από την πανδημία (Ιανουάριος 2019) κατά 8,1%.

Το Λονδίνο-Heathrow ήρθε δεύτερο με 5,49 εκατ. επιβάτες, ακολουθούμενο από το Παρίσι-CDG με 4,72 εκατ. επιβάτες. Οι όγκοι πωλήσεων αυξήθηκαν κατά 111,2% και 73,2% αντίστοιχα για τον βρετανικό και γαλλικό κόμβο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι – και παρέμειναν -7,4% και -12,1% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα (Ιανουάριος 2019).

Η Μαδρίτη είναι στην τέταρτη θέση με 4,43 εκατ. επιβάτες. Οι επιδόσεις του ισπανικού κόμβου αντικατοπτρίζουν τη σημαντική διείσδυση των εταιρειών χαμηλού κόστους και τη χαμηλότερη έκθεσή τους στην Ασία. Μαζί με την Κωνσταντινούπολη, ήταν το μόνο μεγάλο αεροδρόμιο που ξεπέρασε τους όγκους πριν από την πανδημία (+1%).Τη Μαδρίτη ακολουθεί το Άμστερνταμ-Schiphol με 3,9 εκατ. επιβάτες (+56,6% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι / -22,2% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2019).

Η απόδοση της επιβατικής κίνησης άλλων μεγάλων αεροδρομίων3 τον Ιανουάριο αντανακλούσε μια ανάκαμψη που εξακολουθεί να οφείλεται σε μεγάλο βαθμό από τις ενδοευρωπαϊκές και υπερατλαντικές διαδρομές, όπου κυριαρχεί η ζήτηση αναψυχής και χαρακτηρίζεται από σημαντική (αλλά επιλεκτική) επέκταση της χωρητικότητας από αερομεταφορείς Ultra-Low Cost.

Αντίστοιχα, η Λισαβόνα (+13,3%), η Αθήνα (+3,9%), το Δουβλίνο (+2%), η Κωνσταντινούπολη-Sabiha Gokcen (+1,3%) ξεπέρασαν τον όγκο τους πριν από την πανδημία (Ιανουάριος 2019). Εν τω μεταξύ, το Βερολίνο (-45,9%), το Μόναχο (-28%), το Λονδίνο-Gatwick (-26,9%) και η Φρανκφούρτη (-21,3%) παρέμειναν πολύ πιο κάτω.

Τα ίδια πρότυπα ανάκαμψης και η δυναμική της αγοράς έφεραν τα περιφερειακά και τα μικρότερα αεροδρόμια4 κοντά σε πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης (-4,9% για αεροδρόμια με λιγότερους από 10 εκατ. επιβάτες ετησίως σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2019).

Ωστόσο, υπήρξαν σημαντικές διακυμάνσεις στην απόδοση μεταξύ των περιφερειακών αεροδρομίων, με εκείνα που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ή/και βασίζονται σε αερομεταφορείς χαμηλού κόστους να βλέπουν όγκους επιβατών να ξεπερνούν τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Ιανουάριος 2019) – συμπεριλαμβανομένων: Βάρνα (+60,1%), Μπατούμι (+ 56%), Μέμινγκεν (+40,5%), Πάφος (+39,2%), Φουντσάλ (+38,5%), Αλγκέρο (+31,5%), Μπέργκαμο (+22,3%), Κρακοβία (+19,8%), Κατάνια (+14,6%) %), Σαρλερουά (+13,6%) και Αϊντχόφεν (+12,9%).

Κινήσεις αεροσκαφών

Οι κινήσεις αεροσκαφών αυξήθηκαν κατά 28% στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, με τα αεροδρόμια στις αγορές της ΕΕ+ στο +32% και εκείνα στην υπόλοιπη Ευρώπη στο -10%.

Κατά τοn Ιανουάριο, τα αεροδρόμια που υποδέχονται πάνω από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως (Ομάδα 1), τα αεροδρόμια 10-25 εκατ. επιβατών (Ομάδα 2), τα αεροδρόμια 5-10 εκατ. επιβατών (Ομάδα 3) και τα αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερους από 5 εκατ. επιβάτες ετησίως (Ομάδα 4) ανέφεραν μέση προσαρμογή -12,9%, -8,8%, -2,9% και -2,6%, σε σύγκριση με τα επίπεδα κυκλοφορίας πριν από την πανδημία (Ιανουάριος 2019).

Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση για τον Ιανουάριο του 2023 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2022 είναι:

  • Ομάδα 1: Λονδίνο STN (+173,9%), Λονδίνο LGW (+170,6%), Ρώμη FCO (+143,1%), Μάντσεστερ (+119,1%) και Δουβλίνο (+113,5%).
  • Ομάδα 2: Τελ Αβίβ (+270,1%), Εδιμβούργο (+159,8%), Μπέρμιγχαμ (+141,8%), Βενετία (+139,4%) και London LTN (+120,2%).
  • Ομάδα 3: Λονδίνο LCY (+228,6%), Μάλτα (+137,8%), Νιούκαστλ (+126,9%), Κέφλαβικ (+111,5%) και Πίζα (+107,6%).
  • Ομάδα 4: Λιντς (+177,6%), Νυρεμβέργη (+174,7%), Δρέσδη (+167,5%), Φλωρεντία (+154,5%) και Κορκ (+146,6%).

1 EΕ, χώρες EEA (Ευρωζώνη), Ην. Βασίλειο και Ελβετία
2 Αλβανία, Αρμενία, Λευκορωσία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Γεωργία, Ισραήλ, Καζακστάν, Κόσοβο, Β. Μακεδονία, Μολδαβία, Μαυροβούνιο, Ρωσία, Σερβία, Τουρκία, Ουκρανία και Ουζμπεκιστάν.
3 Αεροδρόμια με πάνω από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως(2019).
4 Αεροδρόμια με λιγότερο από 10 εκατ. επιβάτες ετησίως (2019).

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

Ετικέτες
29/03/2024
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024