Νέοι στον τουρισμό αναζητούν σταθερότητα και ευκαιρίες, ενώ ο κλάδος προσπαθεί να κατανοήσει τις ανάγκες τους.
Στον τουρισμό εργάζονται πολλοί νέοι ως επί το πλείστον εποχικά. Συνήθως ξεκινούν για να βρουν απασχόληση τους καλοκαιρινούς μήνες, να συγκεντρώσουν εργασιακά ένσημα και ένα ποσόν για το χειμώνα που θα το χρησιμοποιήσουν για σπουδές, χαρτζιλίκι κλπ. Κάποιοι βλέπουν τον τουρισμό ως επαγγελματική καριέρα και κάποιοι ως ευκαιρία για εποχική εργασία. Πως όμως “βλέπει” τους νέους ο κλάδος; Πόσο αλήθεια τους γνωρίζει; Ένα βήμα στην κατεύθυνση αυτή έκαναν τα Koullias Hotels με γόνιμο διάλογο που ανέδειξε μεταξύ άλλων, πως σκέπτονται, τι τους προβληματίζει, τη συνεργασία με τους μεγαλύτερους και τι “θέλουν στη ζωή τους”.
Κατά καιρούς διαβάζουμε στον τύπο ή σε σχόλια τις εντυπώσεις των νέων που εργάζονται στα ξενοδοχεία και τον τουρισμό εν γένει, άλλοτε πολύ θετικές, άλλοτε λιγότερο, ενίοτε και αρνητικές. Κάποιος έμπειρος αντιλαμβάνεται πίσω από τα λεγόμενά τους, την κουλτούρα της επιχείρησης, τη στήριξη που τους παρέχεται, αν το εργασιακό περιβάλλον είναι ελκυστικό για τους νέους ανθρώπους κλπ.
Είναι γνωστό ότι η εποχική τουριστική λειτουργία των ξενοδοχείων χαρακτηρίζεται από μεγάλη πίεση στην προσπάθεια να πετύχει στόχους για την επιβίωση, την ανάπτυξη της επιχείρησης, δύσκολους ανάλογα με τις εκάστοτε συγκυρίες. Η διοίκηση και τα στελέχη είναι αφοσιωμένοι στα παραπάνω με προσανατολισμό την ικανοποίηση των επισκεπτών. Το αποτέλεσμα είναι να ξεφεύγουν από την προσοχή ενέργειες που θα μπορούσαν να ενθαρρύνουν τους νέους να επιλέξουν το χώρο επαγγελματικά, τους οποίους όμως ο κλάδος έχει μεγάλη ανάγκη. Ο COVID-19 κατέδειξε τις αντοχές του τουρισμού και το υψηλό επίπεδο ευθύνης, ανθεκτικότητας, συμμόρφωσης των επιχειρήσεων αλλά αντιστρόφως ανάλογα λειτούργησε ο φόβος που μείωσε σημαντικά την ελκυστικότητα του ξενοδοχειακού κλάδου για εργασία ειδικά στους νέους. Στη νέα πραγματικότητα, φαίνεται εξαιρετικά δύσκολη η εύρεση προσωπικού με εκπαιδευτικό υπόβαθρο και προθυμία για να κάνει δικές του τις αξίες της ελληνικής παραδοσιακής φιλοξενίας, την κουλτούρα του τόπου και να τα προσφέρει ενσυνείδητα στους επισκέπτες.
Είναι κοινή αντίληψη ότι ο ξενοδοχειακός κλάδος θα εξελιχθεί και θα ωφεληθεί από την ένταξη νέων ατόμων στο δυναμικό του, ειδικά αν είναι καταρτισμένα ακόμη και από επιστημονικούς κλάδους που εκ πρώτης όψεως φαίνεται να μην έχουν σχέση με τον τουρισμό πχ φιλοσοφία, γεωπονική, στατιστική κλπ. Πολλοί νέοι επαγγελματίες χαρακτηρίζονται από νέες ιδέες, διαφορετικές πρακτικές, ευελιξία, προσαρμοστικότητα, περιέργεια, ενδιαφέρον για απόκτηση γνώσης, άνεση με τις νέες τεχνολογίες και την ανάπτυξή τους, το ίδιο με τα κοινωνικά δίκτυα. Έχουν μεγαλώσει σε περιβάλλον που ταλανίστηκε από τις κρίσεις, είναι εξοικειωμένοι με τις μεταβολές, δεν τις φοβούνται, τις κοιτάζουν στα μάτια. Τα ξενοδοχεία με σταθερή κουλτούρα, ξεκάθαρες αξίες και προσανατολισμό, με επένδυση στην εκπαίδευση του προσωπικού, προσφέρουν ένα ιδανικό πλαίσιο για το ξεκίνημα καριέρας σε ένα περιβάλλον που προσφέρει υπηρεσίες και εμπειρίες διακοπών και έχει επίκεντρο τον άνθρωπο, φιλοξενούμενο, εργαζόμενο, συνεργάτη. Κλασσικές αξίες όπως η ομαδικότητα, με μέλη ομάδας από διαφορετικές γενιές, οδηγούν σε ισορροπημένο και συνάμα δυναμικό επαγγελματικό περιβάλλον ανοικτό στην καινοτομία, με πλεονέκτημα στον ανταγωνισμό και βήμα στους νέους για προτάσεις, ιδέες, εξέλιξη και ανάπτυξη.
Για να κερδίσουν τα ξενοδοχεία νεαρά σε ηλικία στελέχη, προσπαθούν να κερδίσουν το ενδιαφέρον, στη συνέχεια την εμπιστοσύνη τους και τέλος την προτίμησή τους. Το θέμα προσέγγισαν με το δικό τους ξεχωριστό τρόπο τα Koullias Hotels που επιχειρούν στην Κω. Η γενική διευθύντρια κυρία Ελένη Μπάση, γνωστή για την αμεσότητα, την κατ’ ιδίαν εξέταση κάθε θέματος, την εις βάθος ανάλυση, οργάνωσε ειδικές συναντήσεις τον προηγούμενο μήνα με τους νέους 17 έως 30 ετών που εργάζονται στα ξενοδοχεία του ομίλου για να συζητήσει και να γνωρίσει τα θέματα που απασχολούν τη νεολαία σχετικά με την εργασία, τη συνεργασία με την μεγαλύτερη γενιά, τους προβληματισμούς και τους στόχους τους.
Η κυρία Ελένη Μπάση με την υποδιευθύντρια του ομίλου κυρία Φωτεινή Αγγελίδου, σε φιλική και ανοικτή συζήτηση, πραγματοποίησαν συναντήσεις με τους νέους σε ηλικία εργαζόμενους ξεχωριστά σε κάθε ξενοδοχείο και έκαναν τις παρακάτω ερωτήσεις. Οι συμμετέχοντες απάντησαν αυθόρμητα και με μεγάλη ειλικρίνεια. Μετά από κάθε ερώτηση ακολουθούν οι απαντήσεις όπως δόθηκαν, και με τη σειρά που καταγράφηκαν χωρίς προτεραιότητα κλπ.
Πως σχολιάζετε την εργασία με την μεγαλύτερη γενιά;
Απαντήσεις:
- Η μεγαλύτερη γενιά με τη συμπεριφορά της επιβάλλει τους δικούς της όρους, οι άνθρωποί της πολλές φορές φέρονται εγωιστικά, κάνουν εύκολα κριτική αλλά δύσκολα επιβραβεύουν
- Η επικοινωνία μαζί τους δεν είναι γρήγορη και αποτελεσματική
- Από τη μια δεν μεταδίδουν τις γνώσεις και την εμπειρία τους και από την άλλη, δε δέχονται τις νέες ιδέες
- Οι μεγάλοι κατηγορούν τους νεώτερους ότι είναι αντιδραστικοί, δεν “ακούνε”
- Επιβάλλουν διαδικασίες αλλά δεν εξηγούν αναλόγως
- Μια μερίδα μεγαλύτερων συναδέλφων μοιράζεται γνώσεις πράγμα πολύ χρήσιμο για όλους και για την επιχείρηση
- Οι μεγαλύτεροι διαθέτουν την εμπειρία αλλά οι μικρότεροι τη φρεσκάδα και την ανάληψη του ρίσκου για αλλαγές
- Είναι διδακτικό να μεγαλώνεις πλάι σε μεγαλύτερα άτομα που επιθυμούν να μοιραστούν μαζί σου γνώση και εμπειρία
- Ο σεβασμός και από τις δύο πλευρές είναι το κλειδί της καλής συνεργασίας
- Οι μεγαλύτεροι ενίοτε απαιτούν το σεβασμό (λόγω ηλικίας).
Που υστερεί κατά τη γνώμη σας η νέα γενιά;
Απαντήσεις:
- Υπάρχουν υψηλές απαιτήσεις χωρίς την καταβολή κόπου
- Παρατηρείται αρκετές φορές έλλειψη σεβασμού καθώς και θέματα συμπεριφοράς
- Ξοδεύουν πολύ χρόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
- Εθισμός στο διαδίκτυο και τις νέες τεχνολογίες οι οποίες δε χρησιμοποιούνται πάντα ως εργαλείο στην εργασία τους
- Οι νέοι αρκετές φορές εμφανίζονται να είναι παρορμητικοί και αντιδραστικοί
- Η επικοινωνία γίνεται με ιδιαίτερο και συγκεκριμένο τρόπο, απουσιάζει όμως η πραγματική επαφή.
Τι κάνει τους νέους χαρούμενους;
Απαντήσεις:
- Τα μικρά, απλά πράγματα όπως, να μοιράζονται στιγμές με την οικογένεια
- Ένα καλομαγειρεμένο φαγητό
- Το να βρίσκονται με αγαπημένους ανθρώπους
- Το να ξυπνάς το πρωί και να έχεις την υγεία σου
- Τα ταξίδια
- Το να προσφέρεις βοήθεια
- Η απόκτηση γνώσεων
- Να κάνεις πράγματα που αγαπάς
- Ένα μήνυμα αγάπης από τον /την σύντροφο
- Οι στιγμές με τους φίλους
- Το κατοικίδιό τους
- Μια βόλτα στη θάλασσα
- Η δημιουργία ενός ωραίου πιάτου φαγητού
- Να θέτουν στόχους, να τους επιτυγχάνουν και αργά, σταθερά με τον τρόπο αυτό να χτίζουν το μέλλον τους.
Ποια είναι τα όνειρά σας;
Απαντήσεις:
- Η δημιουργία οικογένειας
- Η επαγγελματική εξέλιξη σε συνδυασμό με την προσωπική ανάπτυξη (αυτοβελτίωση)
- Τα ταξίδια στα πιο απίθανα μέρη του κόσμου
- Η επαγγελματική αποκατάσταση και σταθερότητα
- Η δημιουργία της δικής μου επιχείρησης
- Να ακολουθήσω το επάγγελμα που πραγματικά ονειρεύομαι
- Να βρίσκομαι σε εργασιακό περιβάλλον όπου θα νιώθω ότι προσφέρω και θα παράγω ικανοποιητικό και σημαντικό έργο
- Να ζήσω στο εξωτερικό για να αναπτύξω τον ορίζοντά μου, με νέες εμπειρίες και γνώσεις
Τι σας προβληματίζει σχετικά με το μέλλον σας;
Απαντήσεις:
- Οι εξαντλητικοί ρυθμοί εργασίας
- Η έλλειψη ελεύθερου χρόνου
- Οι οικονομικοί πόροι δεν επαρκούν
- Η εργασία διεκπεραιώνεται απλά χωρίς πάθος
- Υπάρχουν στόχοι αλλά η εκπλήρωσή τους μοιάζει δύσκολη εξ’ αιτίας εμποδίων στον εργασιακό χώρο όπως η απουσία καινοτομίας
- Το μέλλον φαίνεται αβέβαιο η ανασφάλεια κυριαρχεί παράλληλα με τις ραγδαίες αλλαγές και την ευμεταβλητότητα
- Οι περιβαλλοντικές αλλαγές και κρίσεις, περιορίζουν τους πόρους
- Δεν εντοπίζονται εύκολα από την επιχείρηση τα άτομα που επιθυμούν να εξελιχθούν
- Υπάρχει αγωνία στους φοιτητές που εργάζονται τους καλοκαιρινούς μήνες για την ολοκλήρωση των σπουδών τους έγκαιρα
- Να εντοπίσουν την κατάλληλη ευκαιρία που θα οδηγήσει στην εξέλιξή τους.
Σε συνέχεια της συζήτησης που αναπτύχθηκε ακολουθούν Γενικές Τοποθετήσεις:
Γενικές Τοποθετήσεις:
- Η διαφορετικότητα στην εργασία χρειάζεται αποδοχή και ταπεινότητα εκ μέρους της διοίκησης
- Η ατομική αυτοβελτίωση οδηγεί στην προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη
- Η επικοινωνία, η κριτική σκέψη, η πρωτοβουλία συμβάλλουν στην επιτυχία της συνεργασίας
- Η τεχνολογία είναι χρήσιμο εργαλείο αλλά δεν αποτελεί λύση για όλα
- Ο χαρακτήρας του καθενός, το γνωστικό του επίπεδο, καθορίζουν τη συμπεριφορά του στον εργασιακό χώρο
- Ο δρόμος της εξέλιξης απαιτεί πειθαρχία και προσωπικές θυσίες
- Χρειάζεται εκατέρωθεν αποτελεσματική επικοινωνία για την επίτευξη υγιούς συνεργασίας
- Η αγάπη για το συνάνθρωπο λύνει πολλές διαφορές
- Η διά βίου μάθηση δίνει ώθηση στην επαγγελματική εξέλιξη, αποτελεί επένδυση
- Οι δυσκολίες που συναντάμε στην πορεία μας συμβάλλουν στην ατομική μας βελτίωση και εξέλιξη
- Θέτω στόχους τους οποίους προσπαθώ να εκπληρώσω με επιμονή και υπομονή (δύο μεγάλες αρετές)
- Η καλή επικοινωνία είναι ατομικό προσόν και δε σχετίζεται απαραίτητα με τη γενιά
- Εργάζομαι σημαίνει παράγω έργο το οποίο μου δημιουργεί αίσθημα ευφορίας
Η κυρία Ελένη Μπάση, γενική διευθύντρια την Koullias Hotels, συμπληρώνει: “Οι νέοι είναι σημαντικό δυναμικό στις επιχειρήσεις μας, επιδιώκουμε να τους κρατήσουμε κοντά μας στον τουρισμό. Για να ανταποκρίνονται, χρειάζεται να αφουγκραζόμαστε, να μοιραζόμαστε τις σκέψεις και τα όνειρά τους, τις ιδέες τους γιατί μπορεί να μας δώσουν πολύ καλές λύσεις στην εργασία. Να ακούμε, να φροντίζει η διοίκηση για τη στέγασή τους, την εκπαίδευση, τα οικονομικά, παράλληλα με την υποστήριξη και ενθάρρυνση στην επαγγελματική τους πορεία”.
Από την άλλη, πιστεύουμε ότι οι τοπικές κοινωνίες έχουν ρόλο και λόγο καθώς φιλοξενούν στην πόλη νέους που μετακινούνται από τον τόπο κατοικίας τους. Είναι καλό να τους προσφέρουν ζεστή φιλοξενία σε όλα τα επίπεδα. Πολλές φορές στο νέο προορισμό δημιουργούν παράλληλα με την καριέρα και τον βιοπορισμό, την οικογένειά τους. Κάθε προορισμός είναι χρήσιμο να συνδράμει στις προσπάθειες των τουριστικών επιχειρήσεων αναδεικνύοντας και προβάλλοντας την ελκυστικότητα της περιοχής και τα μοναδικά χαρακτηριστικά της. Είναι συνολικό το έργο της προσέλκυσης νέων στον κλάδο του τουρισμού, είναι δε σημαντικός ο σχεδιασμός υπηρεσιών που θα προσφέρουν για να είναι ικανοποιημένοι και να αποδώσουν δημιουργικά και με επιτυχία το έργο που αναλαμβάνουν.
Η Άντα Καραγιάννη, με σπουδές στον τουρισμό και το μάρκετινγκ, είναι στη διοίκηση του ξενοδοχείου Irene Palace Beach Resort στη Ρόδο και ιδρύτρια της εταιρείας Praxis Plus με αντικείμενο τη Στρατηγική Eπικοινωνία, Mάρκετινγκ.
Διετέλεσε Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, μέλος ΔΣ του Δωδεκανησιακού Οργανισμού Τουρισμού, μέλος ΔΣ του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Ρόδου. Σήμερα είναι πρόεδρος της Επιστημονικής Ομάδας Τουρισμού – ΕΠΟ Tourism Think Tank.
Η Praxis Plus μεταξύ άλλων έχει υλοποιήσει με μεγάλη επιτυχία, έργα που συνδέουν τον τουρισμό με τον πολιτισμό, τη γαστρονομία, τον πρωτογενή τομέα. Εξειδικεύεται στην ανάπτυξη στρατηγικής επικοινωνίας και μάρκετινγκ στο δίκτυο διανομής τουριστικού προϊόντος και προορισμού. Είναι ο αποκλειστικός συνεργάτης στην Ελλάδα του FVW Medien (μεγαλύτερο media τουρισμού στη Γερμανία) και έχει υλοποιήσει 10 FVW workshops στην Ελλάδα καθώς και ενέργειες προώθησης ειδικά στην περίοδο της πανδημίας