Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΆρθραΝέες τεχνολογίες και επικοινωνία του τουριστικού προϊόντος (B`)

Νέες τεχνολογίες και επικοινωνία του τουριστικού προϊόντος (B`)

Νέες τεχνολογίες και επικοινωνία του τουριστικού προϊόντος (B`)

Προκειμένου να ωφεληθεί τα μέγιστα από τη δύναμη των κοινωνικών μέσων, η ξενοδοχειακή επιχείρηση πρέπει καταρχήν να έχει αντιληφθεί το ρόλο και την επίδρασή τους. Συνήθως οι «παραδοσιακοί» επιχειρηματίες αντιμετωπίζουν με καχυποψία ή/και αδιαφορία τις νέες τεχνολογίες κυρίως εξαιτίας άγνοιας ή χαμηλού βαθμού εξοικείωσης. Η αγορά, βέβαια, δε συγχωρεί οποιαδήποτε «παραδοσιακή» αντίληψη, για το λόγο ότι κινείται και επενδύει στη σύγχρονη πραγματικότητα. Τα νέα στελέχη γνωρίζουν πολύ περισσότερα για το θέμα, αλλά οι εφαρμογές που περιγράφουμε -τουλάχιστον για επιχειρήσεις κάποιου αυτονόητου βεληνεκούς- απαιτούν την αποκλειστική σχεδόν απασχόληση ενός ατόμου στο περιβάλλον αυτό. Εννοείται πως το εν λόγω στέλεχος πρέπει να διαθέτει γνώσεις και ικανότητες επικοινωνίας, προκειμένου να αντιλαμβάνεται τον ειδικό χειρισμό των κοινωνικών μέσων. Η επιχείρηση εμφανίζει ένα κοινωνικό προφίλ, το οποίο χρειάζεται διαρκή «συντήρηση», δηλαδή ενημέρωση κάθε ενδιαφερομένου για τις πτυχές της επαγγελματικής και κοινωνικής της παρουσίας. Στην περίπτωση π.χ. που λειτουργεί ως ομάδα με μέλη, απαιτείται να υπάρχει επικοινωνία με τα μέλη για θέματα στοχευμένου αλλά και ευρύτερου ενδιαφέροντος, καθώς και να καταβάλλεται προσπάθεια διεύρυνσης του κύκλου των φίλων.

Γνωρίζουμε πως οι επιχειρηματίες σε μικρό βαθμό έχουν κατανοήσει την πρόκληση αυτή. Εντούτοις, τα ειδικά τμήματα των πωλήσεων και του μάρκετινγκ αρκετών επιχειρήσεων κυρίως το τελευταίο διάστημα έχουν ενεργοποιήσει μια ευρεία γκάμα πρωτοβουλιών μέσω της παρουσίας τους σε πολλά social media portals, επιχειρώντας να επωφεληθούν από τις πρωτοποριακές ευκαιρίες που προσφέρει αυτή η νέα πλατφόρμα επικοινωνίας. Στοχεύοντας στην ενίσχυση της διαφημιστικής παρουσίας και στη δημιουργία on line σχέσεων με τους καταναλωτές και αποκτώντας ταυτόχρονα μια πιο διορατική ματιά στις προτιμήσεις τους, προχωρούν στη χρήση των Facebook, Linkedin, Flickr, Twitter, Youtube, κ.ά., υποστηρίζοντας την παρουσία τους εκεί με εταιρικά on line groups, φωτογραφικό υλικό, βίντεο, δελτία Τύπου με ανακοινώσεις, κ.λπ.

Η χρήση των social media εργαλείων αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής on line reputation management, που αποσκοπεί στην αποτελεσματική διαχείριση της διαδικτυακής εταιρικής “φήμης” διαμέσου του search engine marketing και των on line δημοσίων σχέσεων, καθώς και στη σημαντική εξοικονόμηση διαφημιστικών πόρων, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό και υπολογίσιμο στην παρούσα οικονομική συγκυρία.

Τα τελευταία χρόνια δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η επιστημονική κοινότητα ασχολείται έντονα με τα social media. Χαρακτηριστικά αξίζει να αναφερθεί πως το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας του Υπουργείου Ανάπτυξης δημιούργησαν ένα διαδραστικό φόρουμ ηλεκτρονικού Τουρισμού (e-Tourism), στόχος του οποίου είναι η μελέτη,  η καταγραφή και η αξιολόγηση της αξιοποίησης και της διαχείρισης των εργαλείων του Web 2.0 στον τουριστικό κλάδο γενικότερα, καθώς και η ενίσχυση της υιοθέτησής τους από την ελληνική τουριστική βιομηχανία. Σήμερα το κοινό απομυθοποιεί σταδιακά τα παραδοσιακά μέσα, ενώ αποκτά περισσότερες δυνατότητες (όπως το social networking – κοινωνική δικτύωση) για να κρίνει και να διανείμει το περιεχόμενό τους ή ακόμα και να το εμπλουτίσει. Επίσης, οι σημερινοί καταναλωτές χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να δικτυώνονται με άλλα άτομα που έχουν ίδια ενδιαφέροντα και ανάγκες. Η εξάπλωση διαφόρων κοινωνικών δικτύων διευκολύνει το πάγιο αίτημα για δημοκρατικό και κοινωνικό έλεγχο των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης και αποτελεί τη θωράκιση της κοινωνίας απέναντι στην παντοδυναμία και τον ολιγοπωλιακό έλεγχο της ενημέρωσης. Οι εν λόγω κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές που επιφέρει η έλευση των τεχνολογιών και των εφαρμογών του συμμετοχικού διαδικτύου ωθούν όλους τους ενδιαφερομένους να παρέχουν στην αγορά διαδραστικό περιεχόμενο σε διαφορετικές πλατφόρμες και συσκευές, σύμφωνα με τις προτιμήσεις του χρήστη, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας και οπουδήποτε. Αποτελεί πλέον κοινή και αδιάψευστη αντίληψη ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν προκαλέσει επανάσταση στην τουριστική και ταξιδιωτική βιομηχανία. Τα πορίσματα πρόσφατης έρευνας της World Travel Market θα μπορούσαν να το επιβεβαιώσουν αυτό σε αρκετά ικανοποιητικό βαθμό αυτή τη στιγμή: «Η γενική αντίληψη που επικρατεί για μια ταξιδιωτική εταιρεία ή ένα θέρετρο διακοπών στα social media έχει επιπτώσεις στις κρατήσεις. Για το λόγο αυτό θεωρείται απαραίτητο οι εταιρείες του κλάδου να προβάλλονται σωστά στα sites των social media. Η έρευνα δείχνει ότι οι ηλικίες 25-34 ετών είναι οι πλέον πιθανές να χρησιμοποιήσουν τα social media (46% του συνολικού δείγματος), ενώ ακολουθούν οι ηλικίες 45-54 ετών (με 24%). Εξετάζοντας τις προοπτικές για τον επόμενο χρόνο, το 24% απάντησε με ένα σαφές ΅ναιΆ στο ερώτημα αν θα συμβουλευτεί τα social media όταν θα αποφασίσει για τις διακοπές του το 2011». Από όσα, λοιπόν, αποκαλύπτει η δημοσκόπηση της World Travel Market, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν τον τρόπο επιλογής των διακοπών.

Καθίσταται προφανές πως «τα social media είναι εδώ» και πλέον αποτελούν αναπόδραστη πραγματικότητα στο χώρο της Επικοινωνίας. Οι όποιες κοντόφθαλμες, καχύποπτες και οργουελικές θεωρήσεις του πράγματος δεν συνάδουν με τις ανάγκες και τη φιλοσοφία του σύγχρονου επιχειρείν. Ο τρόπος επικοινωνίας των επιχειρήσεων είναι η επιβεβαίωση της επιχειρηματικής τους ευελιξίας για την αντιμετώπιση της κρίσης και του εξελιγμένου αισθητηρίου τους στις τάσεις της αγοράς. Ο Thomas Paine είπε χαρακτηριστικά: «Προχώρα πρώτος, ακολούθησε ή φύγε από τη μέση»!

Ο Φώτης Παντόπουλος είναι Ερευνητής Στρατηγικής Επικοινωνίας και  Σύμβουλος Επικοινωνίας & Δημοσίων Σχέσεων Επιχειρήσεων. Για τυχόν ερωτήσεις ή παρατηρήσεις, επικοινωνείτε μαζί του στο info@prsolutions.gr.

Εκπαιδευτικός - Επικοινωνιολόγος - Σύμβουλος Ασφαλείας - INVESTIMA LLC | + Άρθρα

Ο Φώτης Παντόπουλος είναι επικοινωνιολόγος, ερευνητής Στρατηγικής Επικοινωνίας & Οργανωσιακής Συμπεριφοράς και Σύμβουλος Επικοινωνίας & Δημοσίων Σχέσεων Επιχειρήσεων. Είναι δημιουργός του έργου Innovatebiz στην Ολλανδία και της εταιρείας INVESTIMA στις ΗΠΑ, όπου και δραστηριοποιείται σε πεδία που άπτονται της Επικοινωνίας. Ακόμη, ερευνητής στο Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, διευθυντής Ασφαλείας, Ψηφιακού Μετασχηματισμού & Εκπαίδευσης του Ινστιτούτου Διαχείρισης Ανθρωπογενών και Φυσικών Καταστροφών (ΙΔΑΦΚ) και επιστημονικός υπεύθυνος του “Σχολείου Διδακτικής”.

28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024