Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςFocus σε ένα ΘέμαΗ επίδραση της ηφαιστειακής τέφρας στη διεθνή και ελληνική οικονομία

Η επίδραση της ηφαιστειακής τέφρας στη διεθνή και ελληνική οικονομία

Η επίδραση της ηφαιστειακής τέφρας στη διεθνή και ελληνική οικονομία

Στις 14 Απριλίου, 2010 το ηφαίστιο Eyjafjallajökull της Ισλανδίας εκτόξευσε ένα σύννεφο τέφρας, που υψώθηκε πάνω από τρία χιλιόμετρα στην ατμόσφαιρα. Η αεροπορική κρίση που ακολούθησε, κατά τη διάρκεια μιας εβδομάδας, ήταν η μεγαλύτερη στην ευρωπαϊκή πολιτική αεροπορία από την εποχή του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Δραματικές απώλειες καταγράφηκαν στους κλάδους των αερομεταφορών, του τουρισμού, του εμπορίου, καθώς και μεταξύ επιχειρήσεων άλλων κλάδων διεθνώς. Η ευρωπαϊκή Airbus ζήτησε από την Oxford Economics να εκτιμήσει το πώς η κρίση επηρέασε την παγκόσμια οικονομία.

Τελικό αποτέλεσμα: Πάνω από 100.000 πτήσεις ακυρώθηκαν σε μία εβδομάδα. Η σχετική κρίση επηρέασε και άλλους κλάδους σε όλο τον πλανήτη:

  • Απώλειες αναλώσιμων αγαθών: 65 εκατ. δολ. μόνο στην Αφρική
  • Ηλεκτρικά εξαρτήματα και εξοπλισμός: πάνω από 100 εκατ. δολ.
  • Απώλειες παραγωγικότητας: 280-700 εκατ. δολ. αντίκτυπος στο ΑΕΠ

Από το μαζικό κλείσιμο του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου κατά την πρώτη εβδομάδα της κρίσης, άλλες 5.000 πτήσεις ακυρώθηκαν σποραδικά. Το γεγονός αυτό προσθέτει ένα επιπλέον ποσοστό 5% στην πρώτη εβδομάδα των επιπτώσεων με βάση τις ακυρώσεις πτήσεων – δηλαδή 250 εκατ. δολ. Επιπλέον. Έτσι, το συνολικό κόστος σήμερα έχει ανέλθει σε 5 δις. δολ. Και οι επιπτώσεις αυτές συνεχίζονται, δημιουργώντας συνεχιζόμενη αβεβαιότητα σχετικά με το μέλλον του χρονοδιαγράμματος των πτήσεων -κάτι που υπονομεύει την παγκόσμια οικονομία.

Τα παραπάνω στοιχεία ανακοινώθηκαν στην ομιλία του AdrianCooper της OxfordEconomics.στο WTTC Summit, που πραγματοποιήθηκε στο Πεκίνο (25-27 Μαΐου 2010), με τη συμμετοχή και του TravelDailyNews International.

Η επίδραση της ηφαιστειακής τέφρας στην ελληνική οικονομία

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η GBR Hospitality, οι διεθνείς αφίξεις κατά τη διάρκεια του α΄ τριμήνου του 2010 στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας μειώθηκαν κατά 3%. Στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης «Μακεδονία» σημειώθηκε αύξηση 12,5% σε σύγκριση με το περυσινό α΄ τρίμηνο, αλλά αυτό μάλλον οφείλεται στο γεγονός ότι το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης δεν κάνει διάκριση μεταξύ εγχώριων και διεθνών αφίξεων. Ακόμη, οφείλεται στο αναγκαστικό κλείσιμο του αυτοκινητόδρομου Αθηνών – Θεσσαλονίκης στα Τέμπη για μερικούς μήνες. Οι αφίξεις σε όλα τα ελληνικά αεροδρόμια, αυξήθηκαν επίσης κατά 2,8%. Τον Απρίλιο, ωστόσο, τα νούμερα επιδεινώθηκαν ραγδαία, κυρίως λόγω του πρόωρου φέτος Πάσχα, που αποθάρρυνε τους ξένους τουρίστες να έρθουν στην Ελλάδα, καθώς και λόγω του κλεισίματος του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου, λόγω της ηφαιστειακής τέφρας από το Eyjafjallajokull της Ισλανδίας, η οποία οδήγησε σε πολλές ακυρωμένες διακοπές.

Οι επιδόσεις του ξενοχειακού κλάδου κατά τη διάρκεια του α΄ τριμήνου παρουσίασαν αισθητή επιδείνωση για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Ο Απρίλιος ήταν πολύ κακός μήνας για τα ξενοδοχεία resort (καθώς περιλαμβάνει ένα σημαντικό αριθμό τέτοιων ξενοδοχείων), κυρίως λόγω του κλεισίματος των ευρωπαϊκών αεροδρομίων από την ηφαιστειακή τέφρα, και το πρόωρο Πάσχα, που αποθάρρυνε τους τουρίστες να πετάξουν προς την Ελλάδα.

Παρά που ο αντίκτυπος της έκρηξης του ηφαιστείου Eyjafjallajokull στην Ισλανδία ήταν αρνητικός σε μεγάλο βαθμό, είχε επίσης θετικό αντίκτυπο για ορισμένα ξενοδοχεία (κυρίως στην Αθήνα), των οποίων οι πελάτες παρέτειναν τη διαμονή τους μέχρι το άνοιγμα των αεροδρομίων και / ή όταν εμφανίστηκαν «εγκαταλελειμένοι» τουρίστες, που περίμεναν τα αεροδρόμια να ανοίξουν και πάλι.

Το δείγμα της GBR Hospitality αποτελείται από περισσότερα των 180 ξενοδοχείων σε όλη την Ελλάδα.

Editors - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η συντακτική ομάδα του TravelDailyNews Greece & Cyprus διαθέτει πάνω από 35 χρόνια εμπειρία σε Β2Β τουριστική ειδησεογραφία καθώς επίσης και σε θέματα marketing και επικοινωνίας.

19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024