Τελευταία νέα
ΑρχικήΣτήλεςΠαρουσίασηΗ Αγία Πετρούπολη μοναδικός πολιτιστικός προορισμός

Η Αγία Πετρούπολη μοναδικός πολιτιστικός προορισμός

Για να μπορεί κανείς να πεί ότι γνώρισε πραγματικά την Αγία Πετρούπολη, πρέπει να διαθέσει τουλάχιστον 15 μέρες. Η ίδια η πόλη, τα κτίρια, τα μουσεία και οι εκκλησίες της αποτελούν ένα εκπληκτικό συγκρότημα που αξίζει μία εκτεταμένη επίσκεψη. Από όλα τα πολιτιστικά της αξιοθέατα, οι εκκλησίες της Αγίας Πετρούπολης είναι μοναδικές και ως οικοδομήματα, ως λατρευτικοί τόποι και ως θρησκευτικά μνημεία.

Αν και είναι η δεύτερη πολιτικά σημαντικότερη πόλη της Ρωσίας (μετά τη Μόσχα), η Αγία Πετρούπολη,  τουριστικά είναι η σημαντικότερη και γιατί είναι άμεσα συνδεδεμένη με την πολύχρονη ιστορία της Τσαρικής Ρωσίας, με πλήθος πολιτιστικά μνημεία, μοναδικά αρχιτεκτονικά κτίσματα, αλλά συγχρόνως είναι και πόλη που προσελκύει λόγω της γεωγραφικής της ιδιομορφίας, που είναι παραλιακή με κανάλια, και λόγω των πολλών και ονομαστών μουσείων με πρώτο το Ερμιτάζ, (Hermitage), αλλά και επίσης λόγω σπουδαίων θρησκευτικών – εκκλησιαστικών εκκλησιών. Αυτά τα δεδομένα κάνουν την Αγία Πετρούπολη έναν ιδιαίτερα ελκυστικό προορισμό διεθνώς, αλλά και ειδικότερα για την ελληνική αγορά, με την καλή σχέση και ιστορικούς δεσμούς μεταξύ Ρωσίας και Ελλάδος.

Για να μπορεί κανείς να πεί ότι γνώρισε πραγματικά την Αγία Πετρούπολη, πρέπει να διαθέσει τουλάχιστον 15 μέρες. Η ίδια η πόλη, τα κτίρια, τα μουσεία και οι εκκλησίες της αποτελούν ένα εκπληκτικό συγκρότημα που αξίζει μία εκτεταμένη επίσκεψη. Από όλα τα πολιτιστικά της αξιοθέατα, οι εκκλησίες της Αγίας Πετρούπολης είναι μοναδικές και ως οικοδομήματα, ως λατρευτικοί τόποι και ως θρησκευτικά μνημεία.
Ιστορία της πόλης
Η Αγία Πετρούπολη, η πρωτεύουσα της Ρωσικής αυτοκρατορίας, ιδρύθηκε από τον Μέγα Πέτρο το 1703, με στόχο να γίνει σύμβολο της “νέας περιόδου” της Ρωσίας. Η οικοδόμηση ήταν και μία πρόκληση στην φύση, λόγω των πλημμυρών και των βάλτων πάνω στους οποίους χτίστηκε. Ο Μέγας Πέτρος κάλεσε αρχιτέκτονες, επιστήμονες, καλλιτέχνες για να χτίσει την πόλη του, και για να φέρουν στη Ρωσία τον Δυτικό πολιτισμό, αλλά και για να διδάξουν τους νέους Ρώσους, και το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό. Πολλοί την ονομάζουν «Βενετία του Βορρά» λόγω των καναλιών και των νησιών της, ενώ είναι ουσιαστικά αμέτρητα τα αξιοθέατα που έχουν διατηρηθεί, συντηρημένα και φωτισμένα, στις συνοικίες της. 

Η πόλη έχει διάφορες συνοικίες των ξένων – ακόμα και την ελληνική, και μία από τις λεωφόρους έχει το όνομα “ελληνική” – και η Πετρούπολη έγινε η δεύτερη πατρίδα όλων αυτών.
Η Αγία Πετρούπολη θεωρείται η πολιτιστική πρωτεύουσα της Ρωσίας, και όντως σε όλη την πόλη συνεχώς αντικρίζει ο επισκέπτης εντυπωσιακά κτίρια και μνημεία εφάμιλλα της κάθε ευρωπαϊκής πρωτεύουσας. Ονομαστοί αρχιτέκτονες, Ρώσοι αλλά και ξένοι κυρίως Ιταλοί και Γάλλοι συνέβαλαν σχεδιάζοντας μοναδικά αρχιτεκτονικά μνημεία. Ενδιαφέρουσα είναι η περιοχή της νήσου Vasiliefsky όπου το Φρούριο του Μέγα Πέτρου, που θα περιγραφεί λεπτομερέστερα στο επόμενο άρθρο.
Είναι σημαντικό ότι οι πολεοδομικές αρχές της Αγίας Πετρούπολης έχουν προστατεύσει το κέντρο της πόλης από υψηλά κτίρια και οι τρεις ουρανοξύστες βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή. Το αρχαιότερο κτίριο της πόλης είναι ξύλινο κτίσμα του 1703 για χρήση του Πέτρου του 1ου στις όχθες του ποταμού Νέβα. Η Nevsky Prospect, ο κεντρικός εμπορικός δρόμος της πόλης κοσμείται από πολλά διατηρητέα κτίρια, θεωρείται από τους πιο διάσημους δρόμους της Ρωσίας. Είναι μια μεγαλοπρεπής λεωφόρος, περίπου 4,5 χλμ. μήκος που ακτινοβολεί την ακόμα την τσαρική εποχή, με μπαρόκ κτίρια, μέγαρα ευγενών, ιστορικά cafe και εστιατόρια, μπουτίκ υψηλής ραπτικής και πολυτελή ξενοδοχεία, και συνιστάται για έναν άνετο περίπατο. 
Στο τέλος της Λεοφώρου βρίσκεται το μοναστήρι που θεμελίωσε το 1713 ο Μέγας Πέτρος προς τιμή του αγίου και πολιούχου – προστάτη της πόλης Αλέξανδρου Νιέφσκι, που είναι ένα συγκρότημα εκκλησιών και μοναστικών κτιρίων. Ενώ περπατάμε προς το Μοναστήρι, συναντάμε  δύο νεκροταφεία, του Λαζάρου και του Τίκβιν, στο οποίο βρίσκονται οι τάφοι του Τσαϊκόφσκι και του Ντοστογιέφσκι. 
Μερικά πολιτιστικά αξιοθέατα
Το κυριότερο πολιτιστικό αξιοθέατο και μοναδικό μουσειακό κτήριο και η μεγαλύτερη ίσως Πινακοθήκη, είναι στην Αγία Πετρούπολη, το Παλάτι του Ερμιτάζ (Ermitage).Η πολιτιστική του αξία είναι όχι μόνο γιατί αποτελεί ένα μεγαλοπρεπές τσαρικό παλάτι, αλλά και γιατί εδώ φιλοξενούνται περισσότερα από 3 εκατ. έργα τέχνης, κάνοντας έτσι το Ερμιτάζ ένα από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. Σε περισσότερες από 200 αίθουσες και χώρους, στεγάζονται τα τσαρικά διαμερίσματα και χώροι υποδοχής και δεξιώσεων, αλλά και πίνακες ζωγραφικής ζωγράφων διεθνούς φήμης, που συνέλεγαν οι Ρώσοι τσάροι, αρχίζοντας από την αρχική συλλογή των περίπου 200 έργων που αγόρασε μαζικά η Αικατερίνη η Μεγάλη το 1764 για να ξεκινήσει τη διακόσμηση του παλατιού – μουσείου.

Το Ερμιτάζ χτίστηκε σε σχέδια του Γάλλου αρχιτέκτονα Βαλλέν ντε λα Μοντ. Μετά την πρώτη συλλογή, Ρώσοι πρέσβεις είχαν εντολή να αγοράζουν τις σημαντικότερες συλλογές έργων τέχνης που προσφέρονταν προς πώληση, αρχικά ως ιδιωτική συλλογή της αυτοκράτειρας. Αυτά φυλάσσονταν στα Χειμερινά Ανάκτορα, αρχιτεκτονικό έργο του Μπαρτολομέο Ραστρέλι (1754-1762), δίπλα στα οποία το 1783 ξεκίνησε η κατασκευή του Θεάτρου Ερμιτάζ, ένα από τα σημερινά κτίρια του μουσείου, που ολοκληρώθηκε το 1787.

Το Ερμιτάζ συνολικά καλύπτει ένα συγκρότημα έξι κτιρίων στις όχθες του ποταμού Νέβα, μεταξύ των οποίων και τα παλαιά Χειμερινά Ανάκτορα. Στα σημαντικά εκθέματα του μουσείου, περιλαμβάνεται η συλλογή έργων δυτικοευρωπαϊκής τέχνης των Λεονάρντο ντα Βίντσι, Ωγκύστ Ροντέν, Πάμπλο Πικάσσο, Ανρί Ματίς, Πωλ Γκωγκέν, Πωλ Σεζάν, Κλωντ Μονέ, Ρέμπραντ και άλλων, ενώ προβάλλονται και εκθέματα από την αρχαία Ελλάδα, την Αίγυπτο και τη Ρώμη, καθώς και συλλογές ειδών κοσμηματοποιίας και αργυροχρυσοχοΐας.

Στο Ερμιτάζ πραγματοποιήθηκαν στις αρχές Απριλίου 2016, τα εγκαίνια της Έκθεσης της “Κόρης” ενός σημαντικού πρόδρομου έργου από το Μουσείο Ακρόπολης, για να σηματοδοτήσουν τις εκδηλώσεις του “Έτους Ελλάδας – Ρωσίας 2016“. 
Το 1990 το σύνολο της κεντρικής πόλης της Αγίας Πετρούπολης εντάχθηκε στα Παγκόσμια Μνημεία Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO και στο αιτιολογικό θεωρήθηκε ότι πληρούσε σημαντικά κριτήρια: 
  1. Αποτελεί ένα χαρακτηριστικό καλλιτεχνικό επίτευγμα αστικού σχεδιασμού, με ιδιαίτερη συνοχή του σχεδίου και της ταχύτητας υλοποίησης, δεδομένου ότι η πόλη ουσιαστικά κτίστηκε μεταξύ  1703-1725 σε ένα τοπίο με βάλτους και βράχια, βέβαια με εντολή του Μεγάλου Πέτρου.
  2.  Τα οικιστικά σύνολα που σχεδίασαν μεγάλοι αρχιτέκτονες, άσκησαν μεγάλη επιρροή στην ανάπτυξη της αρχιτεκτονικής και μνημειακής τέχνης στη Ρωσία και η Φινλανδία τον 18ο και 19ο αιώνα. Το αστικό μοντέλο της Αγίας Πετρούπολης ακολουθήθηκε και από άλλους τσάρους και αποτέλεσε την βάση για την ανοικοδόμηση της Μόσχας μετά την πυρκαγιά του 1812, και για νέες πόλεις, όπως η Οδησσός και η Σεβαστούπολη.
  3. Στην πολιτιστική περιουσία της η Αγία Πετρούπολη περιλαμβάνει παραδείγματα μπαρόκ αυτοκρατορικών κατοικιών, που συνδυάζονται με το αρχιτεκτονικό σύνολο της πόλης, όπως  τα ανάκτορα του Peterhof (Petrodvorets) και Τσάρσκογιε Σελό (Πούσκιν), καιι βέβαια είναι πολύ αποτελούν συμπληρωματικές επισκέψεις. 
  4. Η πόλη της Αγίας Πετρούπολης συνδυάζεται άμεσα με σημαντικά ιστορικά γεγονότα: Η αρχική κατασκευή συμβολίζει το άνοιγμα της Ρωσίας στο δυτικό κόσμο και την εμφάνιση της αυτοκρατορίας των Τσάρων, ενώ η μπολσεβίκικη επανάσταση θριάμβευσε στην Αγία Πετρούπολη το 1917 (η πόλη είχε μετονομαστεί σε Λένινγκραντ ήδη από το 1914). Το αρχοντικό της Mathilde Kchesinskaia (στο κέντρο της πόλης), που αργότερα έγινε το μουσείο της Μεγάλης Σοσιαλιστικής Επανάστασης του Οκτώβρη, είναι σύμβολα του σχηματισμού του U.S.S.R. 
Στην πόλη έχουν διατηρούνται ως επισκέψιμα μνημεία σειρά παλατιών, μεταξύ των οποίων το στυλ μπαρόκ Παλάτι της Αικατερίνης, το νεοκλασικό Παλάτι του Αλεξάνδρου, και του Παύλου, το Παλάτι του Αυτοκράτορα Παύλου με τρούλο, ενώ στα αξιοθέατα και διατηρούμενα μνημεία περιλαμβάνονται επίσης περισσότερα από 200 μουσεία, μερικά μοναδικού ενδιαφέροντος, σε αναπαλαιωμένα αρχοντικά. Μεταξύ αυτών και το Ρωσικό Μουσείο που ιδρύθηκε με Διάταγμα του Νικολάου Β΄ το 1895, κατόπιν επιθυμίας του πατέρα του, Αλεξάνδρου Γ΄, και εις μνήμην του, και στεγάζει έργα Ρώσων καλλιτεχνών.
Ενδιαφέροντος είναι το γεγονός ότι η πόλη έχει 22 γέφυρες στον ποταμό Νέβα και τα κανάλια, σηκώνονται κάθε βράδυ, την περίοδο της ναυσιπλοΐας, από τον Απρίλιο μέχρι τον Νοέμβριο εκάστου έτους, προκειμένου να διέρχονται πλοία και σκάφη. Για τους επισκέπτες μία βραδινή περιήγηση στην πόλη και στα κανάλια της, ιδίως την περίοδο των «Λευκών Νυχτών» είναι μία διαφορετική εμπειρία, και για όσους έχουν χόμπυ την φωτογραφία, μία ευκαιρία να γυρίσουν με μοναδικό φωτογραφικό υλικό.
Στα περίχωρα της πόλης, βρίσκονται επισκέψιμα παλάτια και αρχοντικά, με διαμορφωμένους κήπους και ιδιαίτερη Ρωσική και δυτική αρχιτεκτονική. Χαρακτηριστικό, που και αυτό αξίζει επίσκεψη, είναι το Peterhof, θερινό ανάκτορο του Μέγα Πέτρου ή αλλιώς οι «ρωσικές Βερσαλλίες». Eίναι ένα πολυτελές συγκρότημα από μπαρόκ παλάτια και κήπους με εντυπωσιακά συντριβάνια και αγάλματα που αναδεικνύουν το μεγαλείο της αυτοκρατορικής Ρωσίας, πιο εντυπωσιακό, μπροστά στο μεγάλο παλάτι ο λεγόμενος “Μεγάλος Καταρράκτης” με 138 πίδακες νερού.
Η Εκκλησία του Σωτήρα

Η Αγία Πετρούπολη έζησε πολλές ιστορικές δυστυχίες, και μερικές από αυτές συνδυάστηκαν με τις εκκλησίες της.  Είναι πολλές οι εκκλησίες που μπορεί να επισκεφθεί ο ταξιδιώτης, με ξεχωριστές ιδιαιτερότητες η καθεμία. Στις πιο εντυπωσιακές εκκλησίες, μεταξύ των πιο περίτεχνων της Ρωσίας, είναι η Εκκλησία του Σωτήρα – Του Ρέοντος Αίματος, δίπλα στο κανάλι Griboedov. Το «αίμα» στο όνομα της εκκλησίας αναφέρεται στον Αλέξανδρο II, ο οποίος δολοφονήθηκε από αναρχικούς στο σημείο αυτό, το 1881.

Ο Αλέξανδρος ΙΙ, μετά την ανάληψη της εξουσίας το 1855, στον απόηχο της καταστροφικής ήττας της Ρωσίας στον Κριμαϊκό πόλεμο (εναντίον της Βρετανίας, της Γαλλίας και της Τουρκίας), ξεκίνησε μια σειρά από μεταρρυθμίσεις, μεταξύ των οποίων το 1861 απελευθέρωσε τους δουλοπάροικους (αγρότες, που ήταν υποδουλωμένοι στους ιδιοκτήτες τους) από τους δεσμούς τους με τους αφέντες τους και ανέλαβε ένα αυστηρό πρόγραμμα στρατιωτικών, δικαστικών και των αστικών μεταρρυθμίσεων, που δεν είχε ποτέ ξαναγίνει στη Ρωσία. Ωστόσο, κατά το δεύτερο μισό της βασιλείας του Αλεξάνδρου ΙΙ, μεγάλωσε η δυσπιστία σχετικά με τους κινδύνους του συστήματος των μεταρρυθμίσεων, και μόλις επέζησε μια σειρά από απόπειρες κατά της ζωής του, συμπεριλαμβανομένης μιας έκρηξης στο Χειμερινό Παλάτι και τον εκτροχιασμό ενός τρένου, που κορυφώθηκε στην δολοφονία του. Ο Αλέξανδρος Β’ τελικά δολοφονήθηκε το 1881 από μια ομάδα επαναστατών, ο οποίος έριξε μια βόμβα στη βασιλική άμαξα που τον μετέφερε. Αυτή η θαυμάσια εκκλησία σε ρωσικό στιλ χτίστηκε στο σημείο ακριβώς όπου ο αυτοκράτορας Αλέξανδρος Β’ δολοφονήθηκε.

Ο γιος του, Αλέξανδρος III ξεκίνησε το χτίσιμο το 1883, για την πολύχρωμα αυτή εκκλησία στη μνήμη του πατέρα του. Η αρχιτεκτονική της Εκκλησίας ξεχωρίζει από την υπόλοιπη της Αγίας Πετρούπολης, έχει μεσαιωνικό ρωσικό στυλ, είχε σαν πρότυπο τον ναό του Αγίου Βασιλείου της Μόσχας και χρειάστηκε 24 χρόνια για να ολοκληρωθεί (1883-1907). Τους τοίχους και την οροφή της εκκλησίας καλύπτουν περίτεχνα λεπτομερή ψηφιδωτά – μωσαϊκά σε έκταση 7.000 τ.μ. που φιλοτεχνήθηκαν από 30 καλλιτέχνες (από τους πιο επιφανείς Ρώσους V. Μ Vasnetsov, Μ.V. Nesterov και Μ.Α. Vrubel). Η εκκλησία κτίστηκε μεταξύ 1883 και 1907 και επίσημα ονομάζεται η Ανάσταση του Χριστού Εκκλησίας (γνωστός και ως Εκκλησία του Σωτήρα μας για χυθεί αίμα). Η κατασκευή του ναού χρηματοδοτήθηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου από την αυτοκρατορική οικογένεια και χιλιάδες ιδιώτες δωρητές. Τόσο το εσωτερικό και το εξωτερικό του ναού είναι διακοσμημένο.
Η εκκλησία ήταν κλειστή για τις λειτουργίες στη δεκαετία του 1930, όταν οι Μπολσεβίκοι σε μία πολιτική επίθεσης εναντίον της θρησκείας, κατέστρεψαν εκκλησίες σε όλη τη χώρα. Παρέμεινε κλειστή και υπό αποκατάσταση για πάνω από 30 χρόνια και τελικά άνοιξε εκ νέου το 1997 σε όλες τις εκθαμβωτικό την παλιά της αίγλη. Η θέα της εκκλησίας από το Nevsky Prospekt είναι απολύτως μοναδική και κόβει την ανάσα στον επισκέπτη.
Αλλά, όπως είπαμε, η Αγία Πετρούπολη θέλει πολλές ημέρες και έτσι και εμείς θα συνεχίσουμε και σε επόμενο άρθρο μας.
Ο Χρήστος Πετρέας είναι συνεργάτης Σύνταξης – Special Features Editor του Travel Daily News Media Network. Ως επιστημονικός / επιχειρησιακός / τουριστικός / στρατηγικός / εκπαιδευτικός / σύμβουλος σε υπουργεία, φορείς δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και επιχειρήσεις, επαγγελματικά ασχολείται με θέματα στρατηγικής επιχειρηματικής, τουριστικής και περιφερειακής ανάπτυξης και μάρκετινγκ προορισμών καθώς και ειδικών – εναλλακτικών μορφών, με υπέρ 25ετή εμπειρία στην Ελλάδα και σε ξένες χώρες (Βαλκάνια, Ευρώπη, ΗΠΑ, Αφρική, Μεσόγειο). Έχει σπουδάσει στις ΗΠΑ και έχει εκτεταμένο επιστημονικό, συγγραφικό και αρθρογραφικό έργο, από το 1988 (>200 συγγραφές – εργασίες – δημοσιεύσεις), στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα.

Special Features Editor - TravelDailyNews Media Network | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Ο Χρήστος Πετρέας είναι συνεργάτης Σύνταξης – Special Features Editor του Travel Daily News Media Network. Ως επιστημονικός / επιχειρησιακός / τουριστικός / στρατηγικός / εκπαιδευτικός / σύμβουλος σε υπουργεία, φορείς δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και επιχειρήσεις, επαγγελματικά ασχολείται με θέματα στρατηγικής επιχειρηματικής, τουριστικής και περιφερειακής ανάπτυξης και μάρκετινγκ προορισμών καθώς και ειδικών – εναλλακτικών μορφών, με υπέρ 25ετή εμπειρία στην Ελλάδα και σε ξένες χώρες (Βαλκάνια, Ευρώπη, ΗΠΑ, Αφρική, Μεσόγειο). Έχει σπουδάσει στις ΗΠΑ και έχει εκτεταμένο επιστημονικό, συγγραφικό και αρθρογραφικό έργο, από το 1988 (>200 συγγραφές – εργασίες – δημοσιεύσεις), στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα.

28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024