Τελευταία νέα
ΑρχικήΕναλλακτικός ΤουρισμόςΛοιπές μορφέςΗ γαστρονομία “όχημα” για την ανάπτυξη του τουρισμού
Πολιτισμός Τροφίμων – Επικοινωνώντας τα ποιοτικά προϊόντα

Η γαστρονομία “όχημα” για την ανάπτυξη του τουρισμού

Ένα από τα διεθνή μεταπτυχιακά προγράμματα δράσης του Ιταλικού Πανεπιστημίου των Γαστρονομικών Επιστημών πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο νομό Ρεθύμνης. Το Πανεπιστήμιο, με Πανεπιστημιουπόλεις στο Pollenzo της περιοχής Piedmont και στο Colorno της περιοχής Emilia-Romagna είναι το μοναδικό στον κόσμο με μεταπτυχιακό πρόγραμμα στη ιστορία της γεύσης και στην επιστήμη της γαστρονομίας…

Ένα από τα διεθνή μεταπτυχιακά προγράμματα δράσης του Ιταλικού Πανεπιστημίου των Γαστρονομικών Επιστημών<...> πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο νομό Ρεθύμνης. Το Πανεπιστήμιο, με Πανεπιστημιουπόλεις στο Pollenzo της περιοχής Piedmont και στο Colorno της περιοχής Emilia-Romagna είναι το μοναδικό στον κόσμο με μεταπτυχιακό πρόγραμμα στη ιστορία της γεύσης και στην επιστήμη της γαστρονομίας. Μεταξύ των ιδρυτικών μελών αυτού του Πανεπιστημίου είναι ο Carlo Petrini, ιδρυτής ενός παγκοσμίου κινήματος κατά της παγκοσμιοποίησης αυτό του “Slow Food” με σήμα το σαλιγκάρι και βασική φιλοσοφία το “δικαίωμα στην απόλαυση”, που έρχεται σε αντίθεση με τη φιλοσοφία του “Fast Food” (ταχυφαγητό) και του “πλαστικού” φαγητού.

Τα τελευταία δύο χρόνια το μεταπτυχιακό πρόγραμμα δράσης πραγματοποιείται στο νομό Ρεθύμνης με τίτλο: “Πολιτισμός Τροφίμων – Επικοινωνώντας τα Ποιοτικά Προϊόντα”. Ο Νομός Ρεθύμνης διεκδίκησε και πέτυχε την υλοποίηση του προγράμματος δράσης μετά την καθολική υποστήριξη όλων των τοπικών φορέων και εμπλεκομένων επιχειρήσεων μέχρι και ιδιωτών. 26 μεταπτυχιακοί φοιτητές φιλοξενήθηκαν για μια βδομάδα από το Δήμο Ρεθύμνης και το συνολικό κόστος μετακίνησής τους καλύφθηκε από την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ρεθύμνης. Το πρόγραμμα δράσης εξοικειώνει τους σπουδαστές με λεπτομέρειες για τις πρώτες ύλες και τις μεθόδους παραγωγής των γαστρονομικών προϊόντων. Μέσα από αυτά τα προγράμματα οι 26 μεταπτυχιακοί σπουδαστές, γνωρίζουν από κοντά παραγωγούς τροφίμων, μικρούς και μεγάλους μεταποιητές τροφίμων, κοινοπραξίες και ενώσεις.

Ο στόχος αυτών των περιφερειακών σεμιναρίων πεδίου είναι να προσφερθεί στους σπουδαστές μια μεγαλύτερη κατανόηση συγκεκριμένων περιοχών όσον αφορά τα γεωργικά συστήματα, τα χαρακτηριστικά προϊόντα, την ιστορία και την περιβαλλοντική και καλλιτεχνική κληρονομιά των τόπων. Αυτά τα προγράμματα δράσης παρέχουν στους σπουδαστές μια μοναδική ευκαιρία εξοικείωσης με τα χαρακτηριστικά προϊόντα μιας περιοχής και του περιβάλλοντος, στο οποίο αυτά τα προϊόντα έχουν αναπτυχθεί και έχουν εξελιχθεί κατά τη διάρκεια των ετών. Η μελέτη αυτών των περιοχών, η συμμετοχή των τοπικών φορέων και η συνοχή αυτών των προγραμμάτων δράσης συμβάλουν στο σχηματισμό μιας νέας γενιάς “πρεσβευτών της γαστρονομίας”. Ατόμων που, με τη βοήθεια της εμπειρίας που θα συλλέξουν στην Ιταλία, την Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο, θα είναι σε θέση να επικοινωνήσουν τον «πολιτισμό των τροφίμων και του κρασιού». Τα σεμινάρια πεδίου είναι επομένως μια ευκαιρία να παρουσιαστεί και να μελετηθεί επιμελημένα η γαστρονομική πλευρά που αντιπροσωπεύει καλύτερα κάθε περιοχή.

Όπως αναφέρει και o κ. Δημήτριος Μ. Καλαϊτζιδάκης, διευθυντής του ξενοδοχείου Grecotel Creta Palace, που συμμετείχε στο πρόγραμμα, “οι δημόσιοι φορείς και οι ιδιωτικές επιχειρήσεις που επιλέγουν να συμμετέχουν στο πρόγραμμα δράσης αναγνωρίζονται ως κέντρα εκμάθησης του πανεπιστημίου των γαστρονομικών επιστημών. Τα ονόματα και η φύση συνεργασίας τους θα περιληφθούν σε επίσημες εκδόσεις και στον πανεπιστημιακό ιστοχώρο, και είναι σε θέση να συμμετέχουν σε αυτό το φιλόδοξο πρόγραμμα που στοχεύει να εγκαθιδρύσει τη βάση για έναν νέο πολιτισμό διατροφής. Η άμεση επαφή των τοπικών φορέων με τους σπουδαστές θα παράσχει χειροπιαστές δυνατότητες για πολιτιστικές ανταλλαγές και εκμάθηση για αμφότερα τα συμβαλλόμενα μέρη. Η καθολική αυτή υποστήριξη όχι μόνο εξασφαλίζει τέτοια διεθνή προγράμματα στο νομό Ρεθύμνης, αλλά επιτρέπει η υλοποίησή τους να αποσπά κολακευτικά λόγια όχι μόνο από τους συμμετέχοντες, αλλά πολύ περισσότερο από την εποπτεύουσα αρχή του προγράμματος.

Προτάσεις εναλλακτικού – θεματικού τουρισμού παρόμοιες με αυτές του προγράμματος δράσης προσφέρουν συγκριτικά πλεονεκτήματα σε προορισμούς που αν το μόνο που έχουν να προβάλλουν είναι το `Ήλιος και Θάλασσα` θεωρούνται πλέον ξεπερασμένοι αφού ο προϊοντικός κύκλος ζωής τους βρίσκεται σε φάση ύφεσης”.

Ο κ. Καλαϊτζιδάκης αναφέρει ακόμη τη μελέτη του Επιμελητηρίου Ηρακλείου (Μελέτη Ανάπτυξης και Προώθησης του Θεματικού Τουρισμού στο Νομό Ηρακλείου, Δεκέμβριος 08), σύμφωνα με την οποία φαίνεται ότι “το διεθνές ενδιαφέρον για το γαστρονομικό τουρισμό της Κρήτης στις μηχανές αναζήτησης παραμένει ανύπαρκτο, καθώς ούτε από τον παγκόσμιο ιστό, ούτε από τη Γερμανία, η οποία αποτελεί πρώτη με δεύτερη χώρα προέλευσης για την Κρήτη, υπάρχει έστω και η ελάχιστη ζήτηση”.

Τονίζει δε ότι “χρειάζεται άλλη προσέγγιση, άλλος τρόπος και μέθοδοι για να μπει στο ενδιαφέρον των εν δυνάμει επισκεπτών ο σημαντικός αυτός τομέας που είναι εξάλλου ο κατΆεξοχήν τομέας που μπορεί να συνδέσει την πρωτογενή παραγωγή (γεωργία, κτηνοτροφία) με τον τουρισμό και να δώσει τρόπον τινά διέξοδο στα προϊόντα της Κρήτης ώστε να αυξηθεί η ζήτηση τους και ενδεχομένως να δρομολογηθεί μια καλύτερη πορεία προς τις ξένες αγορές”.

Σε αντίθεση, η έρευνα του τμήματος Μηχανικών Παραγωγής & Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης που παρουσιάστηκε πρόσφατα (Ποιοτική Έρευνα Τουρισμού για την Κρήτη) ανέδειξε ότι το 53% των ξένων επισκεπτών γνωρίζουν την κρητική διατροφή. Από αυτούς που δήλωσαν πως γνωρίζουν την κρητική διατροφή, 3 στους 4 (75%) εκδηλώνει Aριστη ή Πολύ καλή γνώμη για την κρητική κουζίνα. Η έρευνα του Πολυτεχνείου πραγματοποιήθηκε το 2008 στους αλλοδαπούς επισκέπτες του νησιού οι οποίοι έφτασαν με πτήσεις charter. Η συλλογή των δεδομένων (από 5,144 τουρίστες ) έγινε μέσω προσωπικών συνεντεύξεων και διανομής δομημένου ερωτηματολογίου πριν την επιβίβαση στα δύο μεγάλα αεροδρόμια του νησιού και ειδικά για το Λασίθι σε τόπους προσέλευσης τουριστών του νησιού. Η μελέτη αυτή ανατέθηκε και χρηματοδοτήθηκε από το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Κρήτης.

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

Ετικέτες
29/03/2024
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024