Σοβαρές ανησυχίες εκφράζει η Ρόδη Κράτσα για την πλωτή γέφυρα Λευκάδας. Τι απαντά η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων / Περιφερειακή Ενότητα Λευκάδας;
Η περιφερειάρχρης Ιόνιων Νήσων 2019-2023 κα Ρόδη Κράτσα-Τσαγκαροπούλου, σχολιάζοντας την κατάσταση της πλωτής γέφυρας “Π/Γ Αγία Μαύρα” της Λευκάδας, εξέφρασε σοβαρές ανησυχίες για την αδράνεια της Περιφερειακής Αρχής. Η λήξη του πιστοποιητικού ασφαλείας της γέφυρας οδήγησε σε επ’ αόριστον απαγόρευση του ανοίγματός της για τη διέλευση σκαφών, γεγονός που πλήττει την οικονομία και τον θαλάσσιο τουρισμό της περιοχής. Παρά τις διαβεβαιώσεις για χρηματοδότηση της συντήρησης από το αρμόδιο υπουργείο, η αργοπορία στις διοικητικές διαδικασίες εντείνει την αβεβαιότητα και τα προβλήματα στο νησί.
Συγκεκριμένα η κα Κράτσα δήλωσε: “Πρωτοφανής αδιαφορία της Περιφερειακής Αρχής για την ασφάλεια και τη λειτουργικότητα της πλωτής γέφυρας της Λευκάδας “Π/Γ Αγία Μαύρα”.
Τις προηγούμενες μέρες η Λιμενική Αρχή αναγκάστηκε να προχωρήσει σε απαγόρευση του ανοίγματος της πλωτής γέφυρας για την διέλευση των σκαφών, και μάλιστα επ’ αόριστον, καθώς έληξε το απαραίτητο πιστοποιητικό ασφαλείας της πλωτής γέφυρας, που δεν φρόντισε να ανανεώσει και να εξασφαλίσει εγκαίρως η Περιφερειακή Ενότητα Λευκάδας. Δηλαδή, δε θα ανοίγει η πλωτή γέφυρα για τα σκάφη, έως ότου αντικατασταθεί από εκμισθωμένο αμφίδρομο καράβι (φεριμπότ) για όσο θα λείπει για την συντήρηση, όταν κι εάν φύγει!
Η αδράνεια αυτή της Π.Ε. Λευκάδας, θέτει σε εξαιρετικά δυσχερή θέση το νησί και πλήττει σοβαρά το θαλάσσιο τουρισμό, την οικονομία και τη συγκοινωνία του τόπου.
Στην πρόσφατη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου στην Κέρκυρα, ο κ. περιφερειάρχης έκανε σχετική αναφορά για τις πολιτικές ενέργειες που έκανε σε συνεργασία με τον υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Στ. Γκίκα ενημερώνοντας το σώμα ότι τελικά θ’ αναλάβει την χρηματοδότηση της συντήρησης τα πλωτής γέφυρας το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών, πλην των εξόδων παραμονής του φεριμπότ που θα επιβαρύνουν την περιφέρεια.
Όμως, πέραν της επικαλούμενης προφορικής και μόνο διαβεβαίωσης της χρηματοδότησης για την συντήρηση της πλωτής γέφυρας της Λευκάδας, από τον κύριο Περιφερειάρχη, επισημαίνουμε ότι για το πρακτικό σκέλος του ζητήματος αυτού, υπολείπονται σωρεία διοικητικών διαδικασιών που πρέπει να γίνουν για την εξασφάλιση της πίστωσης έργου και ένας χρονοβόρος διεθνής διαγωνισμός που πρέπει να προκηρυχθεί και να ολοκληρωθεί, δίχως να υπολογίζουμε πιθανές προσφυγές.
Και το εύλογο ερώτημα που τίθεται και η ανησυχία μας είναι, ως τότε τι θα γίνει με τη Λευκάδα;
Σήμερα, η Λευκάδα είναι έρμαιο μιας αβεβαιότητας για όσο χρονικό διάστημα διαρκέσουν οι ανωτέρω διαδικασίες, και συγχρόνως η περιφέρειά μας να επιβαρύνεται με την εκμίσθωση του φεριμπότ, με 5.000 ευρώ, ανά ημέρα!
Ποτέ στον παρελθόν δεν υπήρξε τέτοια αρνητική εξέλιξη με καμία από τις προηγούμενες περιφερειακές αρχές. Οι ευθύνες είναι μεγάλες και βαραίνουν αποκλειστικά την Περιφερειακή Ενότητα Λευκάδας και την περιφερειακή αρχή, που για ακόμα μια φορά τρέχουν πίσω από τις εξελίξεις, αποδεικνύοντας ότι δεν έχουν κανένα σχέδιο για το νησί και καμία γνώση των προκλήσεων.
Η παράταξη μας παρακολουθεί τις εξελίξεις με ενδιαφέρον και αγωνία και θα πιέζει προς κάθε κατεύθυνση για να βρεθούν οι ενδεδειγμένες λύσεις άμεσα ώστε ν’ αποκατασταθεί το μείζων πρόβλημα της πλωτής γέφυρας που έχει επιφέρει τεράστια αναστάτωση και ζημιά στο νησί της Λευκάδας”.
Η απάντηση της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων
“Κατόπιν της απόφασης αναστολής ανοίγματος της πλωτής γέφυρας που αφορά τη διέλευση σκαφών από το Λιμεναρχείο Λευκάδας, η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων / Περιφερειακή Ενότητα Λευκάδας ενημερώνει για τα ακόλουθα:
Το πλωτό ναυπήγημα – ειδικού προορισμού, Πλωτή Γέφυρα Λευκάδας “Αγία Μαύρα”, σύμφωνα με το έγγραφο εθνικότητας του 1986, είναι ιδιοκτησία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Από την έναρξη λειτουργίας της γέφυρας, η συντήρηση όλα τα έτη έως και το 2017 υλοποιούνταν από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η αρμοδιότητα συντήρησης μεταφέρθηκε στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων το 2017, ενώ την υποχρέωση για τη χρηματοδότηση της απαιτούμενης εργολαβίας συντήρησης – δεξαμενισμού είχε και έχει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ως ιδιοκτήτης.
Σημειωτέον ότι μέχρι το 2017, το διάστημα των 4 ετών ισχύος του Πρωτοκόλλου Γενικής Επιθεώρησης (Π. Γ. Ε.) της γέφυρας μπορούσε να επεκταθεί μέχρι 2 επιπλέον έτη, διότι αυτή αποτελεί ναυπήγημα ειδικής κατασκευής και προορισμού, δυνατότητα που δεν υπάρχει πλέον λόγω της κατάργησης της σχετικής διάταξης (Ν. 4504/2017, άρθρο 107).
Η Περιφερειακή Ενότητα Λευκάδας, αμέσως μετά την ανάληψη καθηκόντων της νέας Περιφερειακής Αρχής τον Ιανουάριο του 2024, έχει απευθυνθεί κατ’επανάληψη εγγράφως – και όχι μόνο – στο αρμόδιο υπουργείο και έχει ενημερώσει ότι το Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης λήγει στις 13/07/2024, προκειμένου να προχωρήσουν στις απαιτούμενες ενέργειες για την χρηματοδότηση του νέου δεξαμενισμού και την ανανέωση του Π. Γ. Ε. Επίσης πολλάκις έχουμε επισημάνει ότι η μη ανανέωση του εν λόγω Πιστοποιητικού θα έχει ως αποτέλεσμα τη διακοπή της λειτουργίας της Πλωτής Γέφυρας.
Μέχρι σήμερα, και παρά το γεγονός ότι επανειλημμένως επανερχόμαστε εγγράφως επί του θέματος, το αρμόδιο υπουργείο δεν έχει προβεί στις ενέργειες που υποχρεούται. Να σημειωθεί ότι καθ’όλο το προηγούμενο διάστημα απευθυνθήκαμε ταυτόχρονα και στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ζητώντας την παράταση ισχύος του Πιστοποιητικού, αίτημα στο οποίο το υπουργείο απάντησε αρνητικά.
Ως προς την ανακοίνωση της κα Κράτσα και του κ. Κτενά που αναφέρονται προκλητικά στην αδράνεια και καθυστέρηση της δικής μας Περιφερειακής αρχής και επισημαίνουν μάλιστα ότι “υπολείπονται σωρεία διοικητικών διαδικασιών που πρέπει να γίνουν για την εξασφάλιση της πίστωσης έργου και ένας χρονοβόρος διεθνής διαγωνισμός που πρέπει να προκηρυχθεί και να ολοκληρωθεί, δίχως να υπολογίζουμε πιθανές προσφυγές” θα θέλαμε να πούμε ότι αυτή και μόνη η δήλωση δείχνει ξεκάθαρα ότι τις διαδικασίες για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης και την προκήρυξη του διαγωνισμού θα έπρεπε να τις είχαν προχωρήσει η ίδια η κα Κράτσα και ο κ. Κτενάς για να είχε γίνει εμπρόθεσμα η συντήρηση της γέφυρας.
Η δική τους αδράνεια και η δική τους πρωτοφανής αδιαφορία, για να χρησιμοποιήσουμε τα λόγια τους, οδήγησαν σε αυτό το αποτέλεσμα και ως εκ τούτου τις επιπτώσεις στον θαλάσσιο τουρισμό και την οικονομία του νησιού για τις οποίες τώρα ανησυχούν, όφειλαν να τις είχαν σκεφτεί τουλάχιστον ενάμιση χρόνο πριν ολοκληρωθεί η δική τους θητεία.
Ενημερώνουμε τέλος τους συμπολίτες μας ότι από τη δική μας πλευρά κάναμε και θα κάνουμε ό, τι απαιτείται για την άμεση λύση του προβλήματος αυτού”.
Ο Γιώργος είναι υπεύθυνος ύλης, δημιουργός περιεχομένου και social media manager στο δίκτυο των ηλεκτρονικών εφημερίδων TravelDailyNews.
Παράλληλα ολοκληρώνει τις σπουδές του στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.