Τελευταία νέα
HomeΠροορισμοίΈτοιμη η μελέτη διάσωσης του Πολυτεχνείου για το “Ναυάγιο” – τι πρέπει να γίνει
Προορισμός

Έτοιμη η μελέτη διάσωσης του Πολυτεχνείου για το “Ναυάγιο” – τι πρέπει να γίνει

navagio

Ομάδα εργασίας του Ε.Μ.Π. προτείνει βελτιώσεις για τη διατήρηση του “Ναυαγίου” στη Ζάκυνθο, με αντιδιαβρωτικά και αντιτριβικά μέτρα, επισκεψιμότητα υπό αυστηρές προϋποθέσεις ασφαλείας.

Mια ολοκληρωμένη μελέτη για τη διάσωση του “Ναυαγίου” στη Ζάκυνθο παρουσίασε το περασμένο Σάββατο ομάδα εργασίας του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου (Ε.Μ.Π.) με επικεφαλής τον καθηγητή κ. Δημήτρη Καλιαμπάκο. Στην εκδήλωση παρέστη ο πρύτανης του Ε.Μ.Π. κ. Ιωάννης Χατζηγεωργίου και το σύνολο των τοπικών αρχών του νησιού. Η πρόταση του Ε.Μ.Π. για το “Ναυάγιο” στους κύριους άξονές της έχει ως εξής:

  • Ισχυρή αντιδιαβρωτική προστασία του Ναυαγίου, “σαν το Ναυάγιο να είναι μέσα στη θάλασσα”. Πρόσθετα μέτρα αντιτριβικής προστασίας για την αντιμετώπιση της φυσικής αμμοβολής.
  • Μείωση της μηχανικής καταπόνησης του Ναυαγίου λόγω της κυματικής αναρρίχησης με την ηπιότερη δυνατή μέθοδο παρέμβασης, αυτή της τεχνητής αναπλήρωσης ακτής (artificial nourishment), με κατάλληλο ίζημα και ταυτόχρονη υιοθέτηση προγράμματος παρακολούθησης. Η προτεινόμενη τεχνητή αναπλήρωση της ακτής δεν αναμένεται να επιφέρει αλλοίωση στην φυσιογνωμία του τοπίου, ενώ οι όποιες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, που εμφανίζονται κυρίως κατά τη φάση της κατασκευής, θα παραμείνουν μικρές και αντιμετωπίσιμες. Άλλωστε η ακτή στο συγκεκριμένο σημείο δεν είναι στατική και αναδιαμορφώνεται συνεχώς. Η πρόταση αυτή δίνει, επίσης, επιπλέον ασφαλή χώρο για την επισκεψιμότητα του Ναυαγίου, μεταξύ του σκάφους και της ακτής, υπό τις προϋποθέσεις που θα αναλυθούν στη συνέχεια.
  • Όσον αφορά στην επισκεψιμότητα του Ναυαγίου διά θαλάσσης, αυτή είναι δυνατόν να επιτευχθεί με τα διεθνώς παραδεκτά επίπεδα ασφαλείας με προσεκτικά μελετημένη επιλογή της ελάχιστης επιτρεπόμενης απόστασης από τις απόκρημνες ακτές και της διαδρομής προσέλευσης και αποχώρησης από το σημείο και με την αυστηρή εφαρμογή των σχετικών μέτρων ασφαλείας για τους επιβάτες.
  • Όσον αφορά στη θέαση, από το “φρύδι” των γκρεμών, του Ναυαγίου πρέπει να αντιμετωπισθεί ως αυτοτελές θέμα. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα, καθώς αφενός η θέα από την πλαγιά, στο χείλος του πρανούς, επάνω από τον όρμο είναι συγκλονιστική και ιδιαίτερα ελκυστική για τους επισκέπτες, αφετέρου η ελεύθερη πρόσβαση σε εκείνη τη ζώνη πολύ επικίνδυνη. Όπως αναφέρθηκε ήδη, η κεντρική ιδέα της Ομάδας του Ε.Μ.Π. στηρίζεται στα εξής: Πρώτον, η έρευνα του Ε.Μ.Π. έφερε στο φως άγνωστες και εξαιρετικά ενδιαφέρουσες πλευρές της ιστορίας του “Παναγιώτη”. Ταυτόχρονα, τα τεχνικά στοιχεία της κατασκευής του όσο και της διάσωσής του αποτελούν πρόσθετο περιεχόμενο που μπορεί να βαθύνει την εμπειρία της επίσκεψης, σε κάτι πολύ περισσότερο από μια εικόνα. Δεύτερον, είναι απαράδεκτο, από κάθε άποψη, τόσοι άνθρωποι να μπαίνουν σε άμεσο κίνδυνο φθάνοντας στο χείλος του γκρεμού. Τρίτον, οι παρεμβάσεις στον γειτονικό χώρο πρέπει να γίνουν με σεβασμό στην κλίμακα, στο τοπίο ιδιαίτερου κάλλους και στη φυσιογνωμία της περιοχής, μιας αρχής ευάλωτης σε κακοποιήσεις πολλών ειδών. Η πρόταση που ικανοποιεί με βέλτιστο τρόπο τα παραπάνω, κατά την Ομάδα του Ε.Μ.Π., είναι η διαμόρφωση μιας διακριτικής και ασφαλούς τομής στον βράχο, η οποία θα οδηγεί σε ένα εξώστη με απόλυτη θέα στο Ναυάγιο, στους γκρεμούς, στον όρμο και στο πέλαγος. Δηλαδή στο πανόραμα του τοπίου. Η τομή καλυμμένη από φυσικό έδαφος μετατρέπεται σε μικρού μήκους σήραγγα-διάδρομο επισκεπτών ο οποίος εκβάλλει σε ένα άνοιγμα θέασης του κόλπου του Ναυαγίου στην περιοχή της “σημαίας” που αποτελεί ουσιαστικά το καλύτερο πανοραμικό σημείο της περιοχής. Ταυτόχρονα ο κλειστός διάδρομος-σήραγγα φιλοξενεί τη μουσειακή έκθεση ιστορικών και τεχνικών τεκμηρίων του Ναυαγίου καθώς ο επισκέπτης προσεγγίζει τη βιωματική εμπειρία της θέασης από το ύψος των εκατοντάδων μέτρων.
  • Η Ομάδα Έργου του Ε.Μ.Π. εξέτασε συστηματικά από γεωτεχνικής πλευράς τόσο το προτεινόμενο σημείο θέασης, καταλήγοντας στο κατ’αρχήν συμπέρασμα της εφικτότητας της πρότασης, όσο και άλλες εναλλακτικές επιλογές. Από την ανάλυση προκύπτει ότι υπάρχει επικινδυνότητα (πιθανότητα απόσπασης τεμάχους από σημείο παρατήρησης) και ανάγκη λήψης μέτρων, ακόμη και σε δημοφιλή σημεία παρατήρησης. Στην Τεχνική Έκθεση υπάρχουν αναλυτικά τα ευρήματα και τα προτεινόμενα μέτρα.
  • Βασικό στοιχείο της πρότασης του Ε.Μ.Π. είναι ότι η διαδικασία διάσωσης του Ναυαγίου και η διαχείριση της επισκεψιμότητας της περιοχής θα είναι, τουλάχιστον από τούδε και στο εξής, μια διαδικασία συνεχής η οποία θα υπόκειται σε διαρκή παρακολούθηση (monitoring). Τα αντιδιαβρωτικά μέτρα και τα μέτρα προστασίας της ακτής πρέπει να ελέγχονται και να βελτιώνονται διαρκώς, όπως και η αποτελεσματικότητα των μέτρων διαχείρισης της επισκεψιμότητας. Επίσης, επιτακτική είναι η διαρκής γεωτεχνική παρακολούθηση της εξέλιξης των φαινομένων στα πρανή, από την οποία μπορεί να προκύψει, σε συνδυασμό με τα προτεινόμενα στην Τεχνική Έκθεση μέτρα, αναθεώρηση της εκτίμησης για τη δυνατότητα αποβίβασης στην ακτή, ειδικά στον υπό επέκταση χώρο μεταξύ του ναυαγίου και της θάλασσας.
  • Στα μέτρα αυτά εντάσσεται ως αναγκαίος όρος ο προσδιορισμός στο άμεσο μέλλον ενός ορίου επισκεψιμότητας που θα θωρακίσει το Ναυάγιο από τον πάντα υπαρκτό κίνδυνο του υπερ-τουρισμού.

navagio

Όσον αφορά στη γενική (αλλά όχι απόλυτη) διαδοχή των προτεινόμενων άμεσων σωστικών ενεργειών:

  • Πλήρης απάμμωση/αποκάλυψη του Ναυαγίου και στήριξή του, εάν απαιτηθεί.
  • Κάλυψη του Ναυαγίου για την εκτέλεση των έργων αντιδιαβρωτικής προστασίας.
  • Ενίσχυση της μεταλλικής κατασκευής του σκάφους εσωτερικά (όπου απαιτείται) και κάλυψη των πλευρικών οπών της γάστρας με κατάλληλα υλικά και εφαρμογή με πριτσίνια.
  • Πιθανή επανατοποθέτηση των πλευρών του σκάφους στην περιοχή των αμπαριών, που φαίνεται ότι υπάρχουν θαμμένα στην ακτή, αν αυτό είναι εφικτό.
  • Εφαρμογή των μέτρων αντιδιαβρωτικής προστασίας: Αμμοβολή/καθαρισμός των προϊόντων διάβρωσης, ανάπτυξη υβριδικής επικάλυψης δυο διακριτών μεταλλικών επιστρωμάτων, ψευδαργύρου (για περαιτέρω καθοδική προστασία) και μήτρας νικελίου με μεταλλοκεραμικά σωματίδια (υψηλή σκληρότητα – αντίσταση σε φαινόμενα εκτριβής), μέσω θερμικού ψεκασμού σε όλη την εξωτερική-πλευρική επιφάνεια του μεταλλικού σκελετού, εφαρμογή τριών στρωμάτων αντιδιαβρωτικής προστασίας με οργανικές επικαλύψεις εποξειδικής βάσης, το τελευταίο στην απόχρωση της σκουριάς και τέλος καθοδική προστασία με θυσιαζόμενες ανόδους μαγνησίου (Mg).
  • Τεχνητή αναπλήρωση ακτής. Το έργο θα πραγματοποιηθεί με υλικό κατάλληλης διαβάθμισης, παρόμοιο με το υφιστάμενο, που μπορεί να ληφθεί από τον βυθό της θαλάσσιας περιοχής του κόλπου του Ναυαγίου και από γειτονικές θέσεις. Η ακτογραμμή προβλέπεται να επεκταθεί κατά 30μ. περίπου από την υφιστάμενη θέση της, με κλίση χερσαίας επιφάνειας 1:25 και κλίση πυθμένα 1:5, ούτως ώστε να ανακόπτεται η κυματική αναρρίχηση έως τη θέση τους Ναυαγίου για συνήθεις κυματισμούς.
  • Επανεπίχωση του Ναυαγίου, μέχρι του σημείου που η μελέτη διαμόρφωσης της ακτής προτείνει. Το επιπρόσθετο υλικό που θα προκύψει από την απάμμωση του Ναυγίου για τις εργασίες συντήρησης και αντιδιαβρωτικής προστασίας θα διανεμηθεί κατάλληλα στην ακτή, κατά μήκος αυτής, με κλίση παρόμοια της υφιστάμενης.
  • Άμεσα μέτρα προστασίας στα κρίσιμα σημεία θέασης, τα οποία επισημαίνει η γεωτεχνική έρευνα

Η πρόταση του Ε.Μ.Π. έχει ορίζοντα προστασίας για το Ναυάγιο τουλάχιστον 20 ετών.

22/07/2024
19/07/2024
18/07/2024
17/07/2024
16/07/2024
15/07/2024