Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικές ΤάσειςΔιεθνείς ΤάσειςΣπηλιωτόπουλος: Στους κερδισμένους της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς η Ελλάδα
Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης

Σπηλιωτόπουλος: Στους κερδισμένους της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς η Ελλάδα

Συγκρατημένη αισιοδοξία, δεδομένων κάποιων θετικών μηνυμάτων, αλλά και της διεθνούς οικονομικής κρίσης, που προκαλεί παντού προβληματισμό, διακατέχει την ελληνική τουριστική ηγεσία, αναφορικά με τη φετινή τουριστική περίοδο. Ο προβληματισμός, που συναντά κανείς σε όλες τις χώρες και φυσικά επισημαίνεται σε όλους τους διεθνείς…

Συγκρατημένη αισιοδοξία, δεδομένων κάποιων θετικών μηνυμάτων, αλλά και της διεθνούς οικονομικής κρίσης, που προκαλεί παντού προβληματισμό, διακατέχει την ελληνική τουριστική ηγεσία, αναφορικά με τη φετινή τουριστική περίοδο. Ο προβληματισμός, που<...>συναντά κανείς σε όλες τις χώρες και φυσικά επισημαίνεται σε όλους τους διεθνείς Οργανισμούς, όπως εξήγησε σε χτεσινή συνέντευξη τύπου ο Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης, κ. `Αρης Σπηλιωτόπουλος, έχει να κάνει με την αβεβαιότητα της τουριστικής κίνησης σε παγκόσμιο επίπεδο, με τον αντίκτυπο από τη διεθνή χρηματοπιστωτική κρίση, από την ξέφρενη τιμή των τιμών του πετρελαίου, από τις συναλλαγματικές ισοτιμίες όσον αφορά στα βασικά νομίσματα της διεθνούς αγοράς, που επηρέαζαν την καταναλωτική συμπεριφορά πολλών εκατομμυρίων πολιτών.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, αυτή τη στιγμή, κυριαρχούν οι ακόλουθες βασικές τάσεις:

  1. Η προτίμηση σε δολαριακούς προορισμούς, διότι είναι ελκυστικοί και ασφαλώς πιο φτηνοί έναντι των χωρών που δουλεύουν μέσα στην Ευρωζώνη.
  2. Υπάρχει, ακριβώς λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης, μια ενίσχυση των τάσεων για εσωτερικό τουρισμό, κυρίως σε αγορές όπως η Μεγάλη Βρετανία -που υπάρχει άνθηση του εσωτερικού τουρισμού- ή όπως η Γερμανία και ασφαλώς στις Ηνωμένες Πολιτείες.
  3. Υπάρχει μια αυξημένη διαφοροποίηση στις προτιμήσεις και στις επιλογές προορισμών. Για παράδειγμα φέτος άλλους προορισμούς προτιμούν οι Βρετανοί και οι Γερμανοί, άλλους οι Σκανδιναβοί, άλλους οι πολίτες της Ανατολικής Ευρώπης, άλλους οι πολίτες των Ηνωμένων Πολιτειών κ.ο.κ.


Έτσι, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, στο διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2008, οι διεθνείς αφίξεις στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 2%. Στην περιοχή δε της Μεσογειακής Ευρώπης το ποσοστό αύξησης ήταν 4%. Παρ` όλα αυτά, σύμφωνα με τα πρόσφατα ευρήματα για τη διεθνή απόδοση των ξενοδοχείων, κατά το πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου 2008, η πληρότητα των ξενοδοχείων στην Ευρώπη εμφανίζει μείωση της τάξης του 0,6%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2007. Στη νότια Ευρώπη, η πληρότητα των ξενοδοχείων εμφανίζει να έχει μείωση κατά 3%.

Επίσης σε πολλούς προορισμούς παρατηρείται σημαντική υποχώρηση για ταξίδια με οργανωμένα πακέτα. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην Ισπανία στο πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου 2008 και σε σύγκριση με το 2007, οι αφίξεις με οργανωμένο πακέτο εμφανίζουν μείωση του 4,6%, ενώ το Μάιο η αντίστοιχη μείωση έφτανε στο 19,6%.

“Είναι ευνόητο” σημείωσε ο κ. Σπηλιωτόπουλος “ότι μέσα σε αυτό το περιβάλλον πρωτόγνωρων μεταβολών και οξύτατου ανταγωνισμού, υπάρχουν προορισμοί που βγαίνουν κερδισμένοι και άλλοι που ήδη καταμετρούν απώλειες. Παρ` όλα αυτά, γι` αυτό σας είπα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική η άποψη ότι ο ελληνικός τουρισμός αντέχει. Όταν λέμε αντέχει, διατηρούμε και τις δυνάμεις μας και κυρίως διατηρούμε το μερίδιό μας. Όχι μόνο δεν έχουμε την πτώση που διαπιστώσαμε παραπάνω που έχουν οι άλλες χώρες που λειτουργούν στην Ευρωζώνη, αλλά αντιθέτως είμαστε σε θέση να πούμε ότι σε όλα τα επίπεδα πραγματικά έχουμε συγκρατηθεί σε τέτοιο σημείο, που να λέμε ότι είμαστε η μοναδική χώρα της Ευρωζώνης, που κρατά τις αντοχές της. Πεποίθησή μας είναι ότι στην τόσο περίεργη και δύσκολη περίοδο, τελικά η Ελλάδα θα συγκαταλέγεται συνολικά στους κερδισμένους της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς.

Συγκεκριμένα, ο Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης ανέφερε τα ακόλουθα:

“Σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα επίσημα διαθέσιμα στοιχεία στο εξάμηνο Ιανουαρίου έως Ιουνίου του 2008 το σύνολο των αφίξεων στα μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας έχει αυξηθεί και μάλιστα σε ένα ποσοστό που αγγίζει το 3%. `Αρα μιλούμε για αύξηση των αφίξεων ήδη στα μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας στο 3%.

Αντίστοιχα, βάσει των στοιχείων της Τραπέζης της Ελλάδος, οι εισπράξεις του τουρισμού στο τετράμηνο Ιανουαρίου – Απριλίου 2008 εμφανίζουν αύξηση της τάξης του 3,2%. Επαναλαμβάνω, σε αυτή τη δύσκολη οικονομική χρονιά, σε αυτή τη χρονιά που όλοι κάνουμε την απαιτούμενη προσπάθεια να συγκρατήσουμε τιμές και άρα θα ήταν ευνόητο κάποιοι να λένε ότι ίσως θα ήταν επιτυχία απλά και μόνο να συγκρατήσουμε τα κέρδη μας, τα ξενοδοχεία ήδη στο τετράμηνο έχουν αύξηση 3,2%, όσον αφορά στα διαπιστωμένα κέρδη τους.

Στην κρουαζιέρα υπάρχει ενίσχυση. Το ποσοστό της αύξησης των προσεγγίσεων ξένων κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια θα ξεπεράσει το διπλάσιο ποσοστό παρ` όλα τα προβλήματα που ξέρουμε, παρ` όλο το καμποτάζ και παρ` όλο το βασικό έλλειμμα μεγάλων σύγχρονων υποδομών -τις μαρίνες- παρ` όλα αυτά, ήδη η κρουαζιέρα περπατά και αναπτύσσεται. Φυσικά η αύξηση στο Yachting θα κυμανθεί από 9 έως 10% και αυτό μας κάνει ακόμη περισσότερο αισιόδοξους να πιστεύουμε ότι το Yachting θα παραμείνει η ηγέτιδα δύναμη της χώρας μας όσον αφορά την κατάταξή της στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. Είναι εκείνο το προϊόν που μας κάνει να είμαστε υπερήφανοι, εκείνο το προϊόν που μας κάνει να βλέπουμε με υπεροχή το διεθνή ανταγωνισμό.

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει επ’ ουδενί ότι εμείς μπορούμε να επαναπαυτούμε, ή ότι υποτιμούμε αδυναμίες και δυσκολίες. Το αντίθετο. Ούτε παραβλέπουμε το γεγονός πως ορισμένοι, εντός της χώρας, προορισμοί υστερούν έναντι των άλλων. Και βέβαια βλέπουμε ότι υπάρχει ακριβώς πολύς δρόμος να διανύσουμε, προκειμένου να αναπτυχθούμε τουριστικά ακόμη περισσότερο. Όπως προανέφερα, φέτος σε διεθνές επίπεδο το φαινόμενο των έντονων διαφοροποιήσεων μεταξύ των αγορών προέλευσης και από προορισμό σε προορισμό εντός μιας χώρας, ακόμη και μεταξύ των επιχειρήσεων που λειτουργούν στον ίδιο προορισμό, είναι ένα φαινόμενο εξαιρετικά έντονο.

Γι` αυτό άλλωστε από πριν από το Πάσχα πραγματοποιούμε επισκέψεις σε όλη την Ελλάδα, τουλάχιστον στους βασικότερους τουριστικούς προορισμούς προκειμένου εμείς οι ίδιοι από κοντά, όχι με την πολιτική του γραφείου, του «ακούμε», αλλά από κοντά, να βλέπουμε την κατάσταση να αφουγκραζόμαστε τα προβλήματα των τοπικών κοινωνιών, των τοπικών φορέων του τουριστικού κλάδου, να ερχόμαστε σε άμεσο, διαρκή και ειλικρινή διάλογο και στο μέτρο αυτό να μπορούμε –εκεί που μπορούμε- να δίδουμε και λύσεις στα όποια προβλήματα προκύπτουν.

Από την άλλη πλευρά όμως υπό τις συνθήκες που σας περιέγραψα, εκτιμήσεις που ακούστηκαν στην αρχή της σεζόν για τουριστική μείωση του 5, του 6, του 10% ανάλογα με την εφημερίδα που κανείς διάβαζε εκείνη την εποχή, όχι μόνο δεν επιβεβαιώθηκαν αλλά αντίθετα αποδείχθηκαν ιδιοτελώς ή όχι, παντελώς ανυπόστατες.

Τροφοδότησαν ένα κλίμα απαισιοδοξίας, τίποτε δεν προσέφεραν στον ελληνικό τουρισμό και φυσικά τα μετέπειτα στοιχεία απέδειξαν ότι αυτές οι εκτιμήσεις όταν δεν στηρίζονται σε πραγματικά δεδομένα, έχουν κοντά ποδάρια, μπορούν μόνο μέχρι τη γωνία να φτάσουν.

Διανύουμε μια περίοδο που απαιτεί επαγρύπνηση και γρήγορα αντανακλαστικά. Οι τάσεις μεταβάλλονται γρήγορα και εύκολα και σε μεγάλο βαθμό η συνολική εικόνα της φετινής περιόδου δεν έχει και δεν ήταν δυνατό να έχει ακόμη πλήρως διαμορφωθεί. Έτσι λοιπόν τα μέχρι σήμερα στοιχεία της τουριστικής κίνησης έχουν ως εξής:

Για τη Μεγάλη Βρετανία περιμένουμε κυρίως να δούμε τι θα γίνει με τις λεγόμενες κρατήσεις του τελευταίου λεπτού, της τελευταίας στιγμής και αυτό γιατί πιστεύουμε ότι η χώρα μας σε αυτό τον προορισμό που είναι ο πιο προβληματικός εξαιτίας της αδυναμίας που έχει λίρα έναντι του ευρώ και το ευρώ είναι εξαιρετικά ακριβό έναντι του δολαρίου θα πρέπει να είμαστε εξαιρετικά επιφυλακτικοί γι` αυτή την αγορά και να ελπίσουμε ότι το finish το δικό μας, να είναι συγκριτικά πιο δυνατό σε σχέση με άλλους μεσογειακούς προορισμούς. Ώστε τελικά να πούμε ότι θα ωφεληθούμε όσο μπορούμε να ωφεληθούμε, παρά την οικονομική κρίση που πλήττει τη Μεγάλη Βρετανία και παρ` όλη την οικονομική ενίσχυση του ευρώ, έναντι της στερλίνας.

Για τη Γερμανία. Πηγές της Στατιστικής Υπηρεσίας της Γερμανίας και των μεγάλων tour operators, μιλούν για μέχρι και σήμερα αύξηση της τάξεως του 4 έως 5% με σημαντική ενίσχυση προορισμών όπως Κρήτη, Σάμος, Σαντορίνη και Κω. Μεμονωμένα, βέβαια, προβλήματα δημιουργήθηκαν στην αρχή και λόγω της κατάργησης της απ` ευθείας πτήσης που υπήρχε μεταξύ Φρανκφούρτης και Αθήνας.

Για το Βέλγιο, η Ένωση βελγικών tour operators δίνει αύξηση μέχρι στιγμής 6%, η Ελβετία, η Ισπανία και ο Καναδάς, έως και σήμερα που μιλάμε, διατηρούνται στα ίδια επίπεδα του 2007. Από τη Σκανδιναβία και τις χώρες της Βαλτικής η αύξηση αγγίζει το 15%.

Η Ιταλία για το πρώτο εξάμηνο του 2008, με βάση τα στοιχεία της Ιταλικής Υπηρεσίας Συναλλάγματος, μας έδωσε ήδη αύξηση 6%, ενώ τους επόμενους μήνες αναμένεται και αντίστοιχη κατά αυτούς προβλεπόμενη αύξηση του 8% έως 10%. Από το Σύνδεσμο Ολλανδών Πρακτόρων και την Ολλανδική Στατιστική Υπηρεσία ήδη μας μιλούν για αύξηση 8%.

Από Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Πολωνία η αύξηση κυμαίνεται από 5% έως 7%, από τη Βουλγαρία η αύξηση είναι άνω του 15%, από τη Ρουμανία που εκεί έχουμε ανοίξει και γραφείο η αύξηση είναι σημαντική αλλά δεν είμαι σε θέση να σας πω το ακριβές νούμερο αυτή τη στιγμή.

Από το Ισραήλ η αύξηση είναι στο 9%, από την Κίνα είναι στο 15%. Από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα είναι στο 8% και από τις Ηνωμένες Πολιτείες στο 10% με 12% παρόλη την ισοτιμία που υπάρχει μεταξύ ευρώ και δολαρίου. Και αυτές τις μέρες που μιλούμε, σε σχέση με τις αντίστοιχες περσινές η αύξηση από τη Ρωσία αγγίζει το 33%”.

Σε διαρκή επιφυλακή για φαινόμενα αισχροκέρδειας

Σε αυτό το πλαίσιο και εν μέσω τουριστικής περιόδου, το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης και κυρίως ο Εθνικός Οργανισμός Τουρισμού βρίσκεται σε διαρκή επιφυλακή, γιατί αυτή την περίοδο είναι μεν λογικό να βρισκόμαστε στην ακμή της κινητικότητος, αλλά κυρίως γιατί κύριο μέλημά τους είναι να αντιμετωπίζουν τις ελληνικές δυσλειτουργίες, την ελληνική παθογένεια η οποία πλήττει την εικόνα της χώρας μας και κυρίως υπονομεύει την προσπάθειά τους.

“Η μεγαλύτερη πληγή που ενδεχομένως αντιμετωπίζει ο ελληνικός τουρισμός και η προσπάθειά μας για περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη είναι τα φαινόμενα αισχροκέρδειας” υπογράμμισε ο κ. Σπηλιωτόπουλος, προσθέτοντας πως η αισχροκέρδεια δεν μπορεί, δεν επιτρέπεται να αμαυρώνει και να βλάπτει τη διεθνή εικόνα της χώρας μας“. “Σε αυτό” συνέχισε “είμαστε αποφασισμένοι να δείξουμε επιμονή, αυστηρότητα, αποφασιστικότητα στην καταπολέμηση φαινομένων αισχροκέρδειας και κυρίως στην καταπολέμηση φαινομένων που αποτυπώνουν έλλειμμα ποιότητας στην παροχή υπηρεσιών και κυρίως στις υπηρεσίες που αφορούν στην υγιεινή και την ασφάλεια των επισκεπτών. Έχουμε θέσει ως πρώτιστη προτεραιότητα την ανάγκη σταθερών και μόνιμων ελέγχων σε όλο το φάσμα της τουριστικής δραστηριότητος, οι οποίοι εντείνονται από μήνα σε μήνα. Τον Ιούνιο διεξήχθησαν πάνω από 250 έλεγχοι σε κύρια και μη κύρια καταλύματα. Στο σύνολο από τον Ιανουάριο μέχρι τον Ιούνιο έχουν ελεγχθεί συνολικά 857 καταλύματα”.

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

Ετικέτες
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024