Η Trip.com αναφέρει αύξηση συνειδητοποίησης για τα βιώσιμα ταξίδια, αλλά επισημαίνει χάσμα μεταξύ ευαισθητοποίησης και πραγματικής δράσης των ταξιδιωτών.
Ο κορυφαίος παγκόσμιος πάροχος ταξιδιωτικών υπηρεσιών Trip.com αποκαλύπτει ότι ενώ η ευαισθητοποίηση για τη βιωσιμότητα αυξάνεται μεταξύ των ταξιδιωτών, παραμένει ένα χάσμα μεταξύ ευαισθητοποίησης και δράσης. Αυτή είναι ένα από τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν από την Έκθεση Καταναλωτών για Αειφόρο Ταξίδια 2024 του ομίλου. Η έρευνα διαθέτει 9.867 δείγματα έρευνας από 109 χώρες και περιοχές, συμπεριλαμβανομένων από Ασία-Ειρηνικό (APAC), Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική (EMEA), Βόρεια Αμερική (NORAM) και Λατινική Αμερική (LATAM). Εξετάζει επίσης τις ταξιδιωτικές προτιμήσεις της γενιάς Gen Z και τις περιφερειακές παραλλαγές στα κίνητρα και τις αντιλήψεις των ταξιδιωτών.
Χάσμα μεταξύ ευαισθητοποίησης και δράσης
Ένα συντριπτικό ποσοστό (92%) των ταξιδιωτών εξετάζει το ενδεχόμενο βιώσιμων ταξιδιών, ωστόσο μόνο το 56,9% δηλώνει ότι το έχει κάνει πραγματικά. Από εκείνους που δεν εξέτασαν αυτήν την επιλογή, ορισμένοι ανέφεραν σύγχυση σχετικά με το τι συνεπάγεται το βιώσιμο ταξίδι. Άλλοι αμφιβάλλουν για την αυθεντικότητα βιώσιμων προϊόντων ή πρωτοβουλιών. Αυτό υπογραμμίζει την ανάγκη για καλύτερη εκπαίδευση των καταναλωτών και πιο απλή επικοινωνία από τους ταξιδιωτικούς παρόχους.
Μια σειρά από άλλους παράγοντες συμβάλλουν επίσης στο χάσμα μεταξύ συνειδητοποίησης και δράσης. Τα κύρια εμπόδια περιλαμβάνουν την αντίληψη του βιώσιμου ταξιδιού ως συλλογικό εγχείρημα ή την άποψη ότι δεν αποφέρει πρόσθετα οφέλη στα ταξίδια.
Αυτές οι σκέψεις μειώνουν την “όρεξη” των ταξιδιωτών για -συνήθως πιο ακριβές- βιώσιμες επιλογές. Η έρευνα αποκαλύπτει ακόμη ένα χάσμα όταν πρόκειται να πληρώσει κανείς επιπλέον για βιώσιμες ταξιδιωτικές επιλογές. Ενώ ορισμένοι ταξιδιώτες είναι ανοιχτοί στο να πληρώσουν ένα ασφάλιστρο, πολλοί έχουν σαφή όρια για το πόσα περισσότερα είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν. Τα ευρήματα δείχνουν ότι το 38,8% των ταξιδιωτών είναι απρόθυμο να πληρώσει περισσότερα, ενώ το 42,5% είναι ανοιχτό να πληρώσει ένα ασφάλιστρο, αλλά μόνο εντός ορισμένων ορίων. Για παράδειγμα:
- 1 στους 5 ταξιδιώτες (21%) είναι διατεθειμένος να πληρώσει έως και 5% περισσότερα για βιώσιμα ταξίδια.
- Η προθυμία μειώνεται καθώς αυξάνεται το κόστος: μόνο το 4,7% θα πληρώσει 10-20% περισσότερο και μόλις το 1,7% θα ξεπεράσει το 20%.
Η έρευνα υπογραμμίζει επίσης αντίθετες στάσεις ως προς το κόστος: οι ταξιδιώτες από την περιοχή APAC είναι γενικά πιο πιθανό να πληρώσουν ένα ασφάλιστρο για βιώσιμα ταξίδια. Περίπου το 1/3 από αυτούς (32,3%) επιλέγουν να μην πληρώσουν κανένα επιπλέον κόστος.
Η ευαισθησία στις τιμές είναι αισθητά υψηλότερη μεταξύ των ταξιδιωτών στις περιοχές NORAM, EMEA και LATAM, όπου το 53,0%, το 49,4% και το 47,3% αντίστοιχα, δεν είναι πρόθυμοι να πληρώσουν επιπλέον για βιώσιμες επιλογές.
Απαίτηση για βιώσιμες ταξιδιωτικές πληροφορίες
Οι ταξιδιώτες μπορεί να μην εφαρμόζουν πάντα τα βιώσιμα ταξίδια. Ωστόσο, ένας αυξανόμενος αριθμός από αυτούς αναζητά πλέον βιώσιμες επιλογές όταν κάνουν κράτηση ταξιδιών μέσω διαδικτύου. Περισσότεροι από τους μισούς από τους ερωτηθέντες (54,7%) τώρα αναζητούν συστηματικά αυτές τις επιλογές, κάτι που συμφωνεί με τα ευρήματα της έκθεσης σχετικά με τις προσδοκίες τους για τους διαδικτυακούς ταξιδιωτικούς πράκτορες (OTAs). Περαιτέρω ευρήματα περιλαμβάνουν:
- Τρεις στους τέσσερις (75,83%) ταξιδιώτες προβλέπουν ξεκάθαρα σε χαρακτηρισμένες βιώσιμες επιλογές όταν κάνουν κράτηση από OTA
- Περισσότεροι από τους μισούς (53,07%) προτιμούν να βλέπουν βιώσιμες ταξιδιωτικές συμβουλές στο διαδίκτυο
Σύμφωνα με την έρευνα, ένα σημαντικό ποσοστό (72,4%) των ταξιδιωτών προσελκύονται από ΟΤΑs και παρόχους που αναδεικνύουν βιώσιμες ταξιδιωτικές προσφορές. Αυτές οι επιλογές λειτουργούν ως παράγοντας θετικής προδιάθεσης, καθώς οι άνθρωποι εκφράζουν αυξημένο ενδιαφέρον ή θετικά συναισθήματα όταν ενημερώνονται γι’αυτές.
Τέσσερις στους πέντε ταξιδιώτες από τις περιοχές APAC και LATAM αναμένουν ότι οι OTAs θα επισημαίνουν ξεκάθαρα τις βιώσιμες επιλογές, με ποσοστό 80% και 83,6%, αντίστοιχα. Αυτό αντανακλά την αυξανόμενη ζήτηση για διαφάνεια και πιο βιώσιμες επιλογές και ότι η πρόσβαση σε πληροφορίες που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα έχει γίνει σταθερά βασικό δικαίωμα των καταναλωτών, στα μάτια τους.
Διαφορετικά κίνητρα για βιώσιμα ταξίδια
Ενώ τα αειφόρα ταξίδια κερδίζουν σε δυναμική παγκοσμίως, η έρευνα δείχνει ότι οι προτεραιότητες διαφέρουν μεταξύ των περιοχών, με τους ταξιδιώτες να εστιάζουν σε διαφορετικά κίνητρα, ανάλογα με την τοποθεσία τους:
- Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι περιβαλλοντικές και πολιτιστικές ανησυχίες πρωτοστατούν, με το 47,3% των ταξιδιωτών να δίνουν προτεραιότητα στην προστασία του περιβάλλοντος.
- Οι ταξιδιώτες από APAC και LATAM οδηγούνται κυρίως από περιβαλλοντικούς παράγοντες.
- Οι ταξιδιώτες από EMEA και NORAM υιοθετούν μια ευρύτερη προοπτική, λαμβάνοντας υπόψη την προστασία της άγριας ζωής, την πολιτιστική κληρονομιά και τον οικονομικό αντίκτυπο.
Καθώς η ευαισθητοποίηση για την αειφορία αυξάνεται, οι περιβαλλοντικές ανησυχίες δεν είναι πλέον ο μοναδικός “μοχλός” των βιώσιμων ταξιδιών. Οι ταξιδιώτες παρακινούνται πλέον από ένα ευρύτερο φάσμα παραγόντων, σηματοδοτώντας μια στροφή προς την πιο ολιστική θέαση της βιωσιμότητας.
Οι απόψεις διίστανται σχετικά με το ποιος πρέπει να ηγηθεί των προσπαθειών για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα του τουρισμού. Οι ταξιδιώτες από APAC το βλέπουν περισσότερο ως ατομική ευθύνη παρά ως κοινή δέσμευση. Αντίθετα, οι ομόλογοί τους σε EMEA, LATAM και NORAM δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στη συλλογική δράση από τις κυβερνήσεις, τις κοινότητες και την ταξιδιωτική βιομηχανία.
Συμμετοχή της Gen Z στην κοινή ευθύνη
Η ταξιδιωτική βιομηχανία μπορεί να προσελκύσει στρατηγικά τους ταξιδιώτες της γενιάς Gen Z, κατανοώντας και αντιμετωπίζοντας τις απόψεις τους για βιώσιμα ταξίδια.
Παρά τη μεγαλύτερη έκθεση σε πληροφορίες σχετικά με τη βιωσιμότητα, η Gen Z είναι εξίσου διστακτική με άλλες ηλικιακές ομάδες να πληρώσει επιπλέον για βιώσιμες επιλογές και παρουσιάζει πολλά διακριτά χαρακτηριστικά:
- Τρεις στους τέσσερις (73%) της Gen Z σκέφτονται να αγοράσουν από OTAs με βιώσιμες προσφορές
- Περισσότεροι από τους μισούς (53,6%) λένε ότι το περιβάλλον είναι βασικό κίνητρο για βιώσιμα ταξίδια
- Το 48,3% δεν είναι σίγουρο για το τι χαρακτηρίζεται ως βιώσιμο ταξίδι
- Το 31,5% δεν βλέπει κανένα πρόσθετο όφελος από τα βιώσιμα ταξίδια
Αυτές οι πληροφορίες υποδεικνύουν ότι απαιτείται ισχυρότερη κατανόηση ή κίνητρο για να ενταχθεί η Gen Z στην προσπάθεια προώθησης βιώσιμων ταξιδιών.
Trip.com Group Sustainable Travel Consumer Report 2024
Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.
Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.