Έρευνα της Mabrian, σε συνεργασία με την Mindhaus, αποκαλύπτει ότι αναδυόμενοι προορισμοί, όπως η Πελοπόννησος και τα νησιά Λέσβος και Χίος, αποκτούν δημοτικότητα, προσφέροντας κάτι εναλλακτικό από τα κορεσμένα τουριστικά σημεία, ενώ ο βιωματικός τουρισμός αναδεικνύεται ως κύριος λόγος επίσκεψης.
Καθώς η Ελλάδα συνεχίζει να είναι ένας από τους κορυφαίους ταξιδιωτικούς προορισμούς στον κόσμο, υπάρχει μια αξιοσημείωτη αλλαγή στη ζήτηση ταξιδιών καθώς οι ταξιδιώτες αναζητούν ολοένα και περισσότερο απίθανες τοποθεσίες για τις ελληνικές διακοπές τους, σύμφωνα με στην τελευταία έρευνα με τίτλο “Emerging Destinations in Greece 2024“, η οποία υπογραμμίζει τις εξελισσόμενες ταξιδιωτικές προτιμήσεις και την ικανότητα της χώρας να διατηρεί ανταγωνιστικές τιμές στα ξενοδοχεία παρά τον αυξανόμενο διεθνή ανταγωνισμό.
Οι γνώσεις από αυτήν την έρευνα είναι το αποτέλεσμα ανάλυσης data intelliegence, που πραγματοποιήθηκε από τη Mabrian, την παγκόσμια πλατφόρμα ταξιδιωτικών πληροφοριών (μέρος της The Data Appeal Company), σε συνεργασία με την ελληνική Mindhaus, εταιρεία τουριστικού μάρκετινγκ και στρατηγικής και μέλος των V+O Group και SEC Newgate.
Ο τουρισμός είναι κρίσιμος τομέας για την Ελλάδα. Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, τα ταξίδια συμβάλλουν στο 19% του ΑΕΠ της χώρας και υποστηρίζουν 800.000 θέσεις εργασίας. Το 2023, η Ελλάδα υποδέχθηκε πάνω από 36 εκατο. επισκέπτες, σημειώνοντας αύξηση 20,8% στους εισερχόμενους ταξιδιώτες και αύξηση 16,6% στις ταξιδιωτικές εισπράξεις σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Η Αττική ήταν η πιο επισκέψιμη η περιφέρεια, ενώ η περιοχή του Νοτίου Αιγαίου αντιπροσώπευε το μεγαλύτερο μερίδιο των τουριστικών εισπράξεων και των διανυκτερεύσεων.
Ωστόσο, καθώς η Ελλάδα παραμένει μια παγκόσμια τουριστική δύναμη, “οι ταξιδιώτες αναζητούν ολοένα και περισσότερο μέρη με λιγότερο κόσμο, δροσερό καιρό και καλή αξία”, λέει ο κ. Θεόφιλος Κυρατσούλης, γενικός διευθυντής της Mindhaus. “Ενώ, την ίδια στιγμή, είναι προφανές ότι πολλοί ελληνικοί προορισμοί βρίσκονται αυτήν τη στιγμή σε οριακό σημείο: πολύ δημοφιλή μέρη αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις του διεθνούς ανταγωνισμού, την κακή διαχείριση της ζήτησης, τη ‘σκιώδη’ προσφορά καθώς και ανησυχίες για απώλεια ταυτότητας”.
Μέσα σε αυτό το εξελισσόμενο σενάριο, οι αναδυόμενοι προορισμοί αναδεικνύονται ως εναλλακτικοί στα πιο γνωστά ελληνικά σημεία, τάση που αποκαλύπτει αυτή η έκθεση.
Η αεροπορική συνδεσιμότητα παίζει καθοριστικό ρόλο στην τουριστική στρατηγική της Ελλάδας, ιδιαίτερα κατά τη θερινή περίοδο. Σύμφωνα με στοιχεία από την έρευνα της Mabrian, βασικές αγορές εισερχομένων όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία και η Ολλανδία έχουν συνολικά 12,3 εκατ. θέσεις που συνδέουν αυτές τις χώρες με ελληνικά αεροδρόμια μεταξύ Μαΐου και Σεπτεμβρίου 2024, που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 44% του συνόλου της ελληνικής εποχικής περιόδου σε απευθείας αεροπορική σύνδεση. Η Γερμανία και η Ιταλία, ειδικότερα, θα παρουσιάσουν αυξημένη διαθεσιμότητα θέσεων, σημειώνοντας αύξηση 12,8% και 12,5% αντίστοιχα. Συγκεκριμένα, οι πτήσεις από την Πολωνία και την Ελβετία θα σημειώσουν σημαντική ετήσια αύξηση, κατά 20% και 14,4%, αντίστοιχα.
Αναδυόμενοι ηπειρωτικοί και νησιωτικοί προορισμοί
Σύμφωνα με την έρευνα της Mabrian, τα νησιά εκτός των παραδοσιακών δρομολογίων κρουαζιέρας παρουσιάζουν άνοδο δημοτικότητας. Συγκεκριμένα, τα νησιά Λέσβος και Χίος στο Βόρειο Αιγαίο σημείωσαν ετήσια αύξηση επισκεπτών κατά 78,8% και 65,2%, αντίστοιχα. Αντίστοιχα, η Σάμος (+51,7%), η Σκόπελος (+26,6%) και η Σκιάθος (+25,5%) κερδίζουν επίσης απήχηση. “Η ζήτηση για εξερεύνηση τόπων που θεωρούνται λιγότερο πολυσύχναστα ή πυκνά όσον αφορά την επισκεψιμότητα, μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση της τουριστικής βιωσιμότητας διανέμοντας τουριστικά οφέλη σε ολόκληρη τη χώρα”, λέει ο Carlos Cendra, συνεργάτης και διευθυντής Μάρκετινγκ και Επικοινωνιών στη Mabrian.
Η περιοχή της Πελοποννήσου, με την πλούσια γαστρονομική κληρονομιά και την παραθαλάσσια ομορφιά, έχει γίνει ο τέταρτος πιο δημοφιλής προορισμός στην Ελλάδα. “Νέες εξελίξεις πολυτελείας, καθώς και άλλες πρωτοβουλίες προώθησης, συνέβαλαν στο να τοποθετηθεί η Πελοπόννησος στην κορυφή των ευρωπαίων ταξιδιωτών, ειδικά μεταξύ των επαναλαμβανόμενων επισκεπτών που αναζητούν εναλλακτικές λύσεις για τα πιο γνωστά σημεία στην Ελλάδα“, δηλώνει ο Cendra.
Ένας άλλος αναδυόμενος ελληνικός προορισμός είναι το ανατολικό τμήμα της περιοχής της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (που αποτελείται από την Ξάνθη, τη Ροδόπη και τον Έβρο), ιδιαίτερα η ακτογραμμή της (που αύξησε τις αφίξεις έως 63% σε ένα χρόνο) και το νησί της Θάσου, που το επισκέπτονται κατά 26,4% περισσότεροι ταξιδιώτες ετησίως.
“Είναι υπέροχο να βλέπεις νέους προορισμούς να αναδύονται, από τη βόρεια (Θράκη, Λέσβο, Χίο και Σάμο) έως τη Νότια (Πελοπόννησος), κυρίως λόγω της σχέσης ποιότητας-τιμής, της ευκολίας στις διαδικασίες έκδοσης βίζας και της συνδεσιμότητας. αλλά η εστίαση πρέπει να υπερβαίνει την επίσκεψη”, εξηγεί ο κ. Κυρατσούλης. “Η αξία (και οι δαπάνες), όχι ο όγκος είναι αυτό που πρέπει να έχει σημασία”, αναφέρει.
Μετατόπιση ταξιδιωτικών κινήτρων: Η άνοδος του ενεργού τουρισμού
Οι αναδυόμενοι προορισμοί αντικατοπτρίζουν τα εξελισσόμενα κίνητρα για ταξίδια στην Ελλάδα, με έναν αυξανόμενο αριθμό επισκεπτών που αναζητούν εμπειρίες ενεργού τρόπου ζωής. Το 2023, το 21,1% των επισκεπτών ανέφερε στην έρευνα τις βιωματικές εμπειρίες ως τον κύριο λόγο για να επισκέπτεται την Ελλάδα, σημειώνοντας σημαντική αύξηση κατά 12,1 ποσοστιαίες μονάδες περισσότερο από το 2019, μετατρέποντας τον active tourism στον κύριο μοχλό για επίσκεψη στην Ελλάδα, ακολουθούμενο από την ηλιοθεραπεία και τον πολιτιστικό τουρισμό.
Αυτή η τάση ευθυγραμμίζεται με τις παγκόσμιες αλλαγές στις ταξιδιωτικές προτιμήσεις, καθώς περισσότεροι άνθρωποι δίνουν προτεραιότητα στην ευεξία και τις υπαίθριες δραστηριότητες κατά τη διάρκεια των διακοπών τους. Όπως αναφέρει ο ειδικός της Mabrian “οι ταξιδιώτες βρίσκουν νέους τρόπους για να απολαύσουν την Ελλάδα, συνδυάζοντας παραδοσιακά αξιοθέατα με ενεργητικές εμπειρίες. Αυτή η τάση παρουσιάζει μια μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα να προωθήσει παραμονές μεγαλύτερης διάρκειας, να μειώσει την εποχικότητα και να αυξήσει τις τουριστικές δαπάνες”.
Πέρα από τα παραδοσιακά πολιτιστικά ή ηλιόλουστα αξιοθέατα, η Ελλάδα τοποθετείται ως προορισμός για ενεργητικό τουρισμό, όπως φαίνεται από τα 10 πιο δημοφιλή αξιοθέατα πέρα από την Αθήνα: δημοφιλείς προορισμοί όπως ο Όλυμπος, η Αρχαία Μεσσηνία και οι παραλίες της Κρήτης και της Κεφαλονιάς προσελκύουν επισκέπτες που ενδιαφέρονται να συνδυάσουν πολιτιστικές και φυσικές εμπειρίες. Είναι ενδιαφέρον ότι τρία από αυτά τα δέκα κορυφαία αξιοθέατα, βρίσκονται στο νησί της Σαντορίνης (Αρχαία Θήρα, Αρχαιολογικοί Χώροι Ακρωτηρίου και η εντυπωσιακή Κόκκινη Παραλία), δείχνουν πώς οι ταξιδιώτες περιηγούνται τόσο σε εμβληματικές τοποθεσίες, όσο και ελκυστικά χωριά όπως η Οία, τα Φηρά ή το Ημεροβίγλι.
Ανταγωνιστικές τιμές ξενοδοχείων, εν μέσω προκλήσεων
Παρά τον αυξανόμενο ανταγωνισμό, η Ελλάδα συνεχίζει να διατηρεί ανταγωνιστικές ξενοδοειακές τιμές. Όπως αναφέρει ο εκπρόσωπος της Mabrian, “οι ADR της Ελλάδας εξακολουθούν να είναι πολύ ελκυστικές για τις βασικές ευρωπαϊκές αγορές εξερχόμενου τουρισμού και για τους Αμερικανούς ταξιδιώτες, καθώς η βιομηχανία της φιλοξενίας καταφέρνει να παραμείνει ανταγωνιστική σε μια έντονη καλοκαιρινή αγορά”. Ωστόσο, τα ποσοστά πληρότητας παραμένουν ανησυχητικά, “καθώς η ανταγωνιστική τιμολόγηση από μόνη της μπορεί να μην είναι επαρκής για να αυξήσει τις πληρότητες του τρέχοντος έτους”, υπογραμμίζει ο γενικός διευθυντής της Mindhaus.
Η έρευνα υπογραμμίζει ότι οι μέσες ημερήσιες τιμές (ADR) για τα καλοκαιρινά καταλύματα του 2024 στην Ελλάδα είναι συνολικά πολύ ελκυστικές σε σύγκριση με άλλους προορισμούς της Μεσογείου. Για παράδειγμα, ενώ τα ελληνικά ξενοδοχεία 3 αστέρων προσφέρουν τιμές συγκρίσιμες με εκείνες της Ισπανίας, τα ξενοδοχεία 4 αστέρων στην Ελλάδα είναι ελαφρώς υψηλότερα από τους ανταγωνιστές άλλων περιοχών, αντανακλώντας την έντονη ζήτηση κατά την περίοδο αιχμής. Αντίθετα, τα ξενοδοχεία 5 αστέρων στην Ελλάδα παραμένουν σε ανταγωνιστικές τιμές σε σύγκριση με τα αντίστοιχα στην Ισπανία και την Ιταλία.
“Οι βασικοί ενδιαφερόμενοι (είτε περιφερειακές κυβερνήσεις, ξενοδόχοι και κοινότητες) απομακρύνονται όλο και περισσότερο από το ‘business as usual’ και προς την επανεφεύρεση του ρόλου τους στη διαχείριση προορισμού και το μάρκετινγκ, δημιουργώντας DMOs, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες branding και στοχεύοντας εξειδικευμένο κοινό της αγοράς”, καταλήγει ο κ. Κυρατσούλης.
Ο Γιώργος είναι υπεύθυνος ύλης, δημιουργός περιεχομένου και social media manager στο δίκτυο των ηλεκτρονικών εφημερίδων TravelDailyNews.
Παράλληλα ολοκληρώνει τις σπουδές του στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.