Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροδρόμιαΣε δραματική κατάσταση τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια: Πλήρης ανάκαμψη επιπέδου 2019 από το 2025
Αερομεταφορές

Σε δραματική κατάσταση τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια: Πλήρης ανάκαμψη επιπέδου 2019 από το 2025

Συνεχίζεται η κατάρρευση της αεροπορικής συνδεσιμότητας. Σχεδόν 2.000 επιπλέον αεροπορικές διαδρομές χάθηκαν από την αρχή του έτους (από 6.663 τον Ιανουάριο σε 8.539 τον Απρίλιο).

Τα τελευαία στοιχεία που κυκλοφόρησαν σήμερα από τον ευρωπαϊκό οργανισμό αερολιμένων ACI Europe δείχνουν μια βαθύτερη κρίση στον τομέα των αερομεταφορών, με την εναέρια κυκλοφορία να συνεχίζεται την πτωτική της τάση. Η επιβατική κίνηση στο α’ τρίμηνο του 2021 μειώθηκε κατά 81,7% σε ολόκληρο το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο προ πανδημίας (το α’ τρίμηνο του 2019). Αυτό σηματοδότησε μια περαιτέρω μείωση από το προηγούμενο τρίμηνο (δ’ τρίμηνο 2020 στο -79,2%), με αποτέλεσμα την απώλεια 395,5 εκατ. επιβατών.

Αεροπορική αγορά “δύο ταχυτήτων”
Μια πιο προσεκτική ματιά στα δεδομένα αποκαλύπτει ότι η Ευρώπη έχει γίνει αεροπορική αγορά “δύο ταχυτήτων” – με τα αεροδρόμια στην ΕΕ / ΕΟΧ / Ελβετίας να βυθίζονται ακόμη περισσότερο στην κρίση που προκλήθηκε από την πανδημία του COVID-19 και άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, με επικεφαλής τη Ρωσία και την Τουρκία, να είναι σε πολύ καλύτερη μοίρα.

Τα αεροδρόμια ΕΕ / ΕΟΧ / Ελβετίας και Ηνωμένου Βασιλείου σημείωσαν μείωση της κίνησης των επιβατών από -85% τον Ιανουάριο σε -89% τον Μάρτιο, με την απόδοσή τους για το α’ τρίμηνο να είναι -88%. Αυτό αντικατόπτριζε την κατάσταση στις χώρες τους, με ένα τρίτο κύμα του COVID-19, με αυστηρούς ταξιδιωτικούς περιορισμούς και απαγορεύσεις, καθώς και ευρεία εγχώρια lockdown. Τα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου επηρεάστηκαν ιδιαίτερα, μαζί με εκείνα σε χώρες που βασίζονται αποκλειστικά στη διεθνή κυκλοφορία – πολλά από αυτά “έκλεισαν” με λιγότερο από το 5% της επιβατικής τους κίνησης προ πανδημίας.

Αντίθετα, η επιβατική κίνηση σε αεροδρόμια στην Τουρκία, τη Ρωσία και άλλες αγορές1 βελτιώθηκε σημαντικά, από -59% τον Ιανουάριο σε -49% τον Μάρτιο, με το α΄ τρίμηνο να “κλείνει” στο -54,8%. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα αεροδρόμια της Ρωσίας και σε μικρότερο βαθμό στην Τουρκία και την Ουκρανία.

Κατά συνέπεια, τα 5 κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια του α΄ τριμήνου 2021 προέρχονται από τη Ρωσία και την Τουρκία – με το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (-64%) το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο, ακολουθούμενο από εκείνα της Μόσχας-Ντομοντέντοβο (-18%) και (-60%), της Κωνσταντινούπολης-Sabiha Gokcen (-48%) και της Μόσχας-Βνούκοβο (-26%). Αν και το Παρίσι-CDG (-82%), η Μαδρίτη (-81%), η Φρανκφούρτη (-83%) και το Άμστερνταμ-Schiphol (-87%) κατάφεραν να μπουν στο top10 το Λονδίνο-Heathrow (-91%) έμεινε πίσω.

Είναι αξιοσημείωτο ότι το αεροδρόμιο του Sochi (+47%) καλωσόρισε περισσότερους επιβάτες από το Λονδίνο-Heathrow, καθώς οι Ρώσοι συρρέουν στο θέρετρο της Μαύρης Θάλασσας, καθιστώντας το έτσι το μοναδικό αεροδρόμιο στην Ευρώπη που σημείωσε αύξηση της επβατικής του κίνησης στο α’ τρίμηνο του έτους.

Τα πρώτα δεδομένα του Απριλίου δε δείχνουν βελτίωση
Τα προκαταρκτικά στοιχεία για τον Απρίλιο δε δείχνουν σημαντική βελτίωση, παρά το χρονοδιάγραμμα των αργιών του Πάσχα στις αρχές του μήνα. Τις πρώτες 10 ημέρες του Απριλίου, η κίνηση των επιβατών στα αεροδρόμια της Ευρώπης μειώθηκε κατά 80%, με τα αεροδρόμια στην ΕΕ / ΕΟΧ / Ελβετία και Ηνωμένο Βασίλειο να κινούνται στο -87% και άλλα στο -48,7%.

Άλλες 2.000 αεροπορικές διαδρομές χάθηκαν έως τώρα για φέτος
Η κατάσταση της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια αντικατοπτρίζει επίσης τη συνεχιζόμενη κατάρρευση της αεροπορικής συνδεσιμότητας, με σχεδόν 2.000 επιπλέον αεροπορικές διαδρομές να χάνονται από την αρχή του έτους – από 6.663 τον Ιανουάριο σε 8.539 τον Απρίλιο.

Λαμβάνοντας υπόψη την πραγματική απόδοση της επιβατικής κίνησης κατά το α’ τρίμηνο και τις περαιτέρω καθυστερημένες προοπτικές ανάκαμψης για τα διεθνή ταξίδια, η ACI Europe κυκλοφόρησε σήμερα μια νέα, πιο δυσοίωνη πρόβλεψη κυκλοφορίας για το 2021:

  • Η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της Ευρώπης αναμένεται να μειωθεί κατά -64% το 2021, από πρόβλεψη για -52% τον Ιανουάριο
  • Πλήρης ανάκαμψη στους όγκους επιβατών επιπέδου 2019 πλέον προβλέπεται, από το 2024, στο 2025.

Η τελευταία οικονομική μελέτη πρόβλεψης της ACI Europe, που δημοσιεύθηκε επίσης σήμερα, δείχνει την έκταση της οικονομικής κρίσης που αντιμετωπίζει ο κλάδος: Με τα έσοδα να μειώνονται κατά 30 δισ. ευρώ το 2020, τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια θα χάσουν άλλα 29 δισ. ευρώ σε έσοδα φέτος. Η αργή ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης, σε συνδυασμό με τις πολύ αυξημένη πίεση του  ανταγωνισμού θα περιορίσει σημαντικά τα έσοδα, επιφέροντας αυξανόμενο κόστος επανεκκίνησης για τα περισσότερα αεροδρόμια.

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής της ACI Europe, δήλωσε: “Αν μη τι άλλο, αυτά τα στοιχεία δείχνουν ότι, όχι μόνο η κρίση δεν έχει υποχωρήσει, αλλά ότι τα πράγματα έχουν αληθινά επιδεινωθεί για τα αεροδρόμια από την αρχή του έτους – ειδικά για εκείνα στις ζώνες ΕΕ, ΕΟΧ, Ελβετίας και Ην. Βασιλείου. Πέρα από την εξαιρετικά χαμηλή κυκλοφορία και την κατάρρευση της συνδεσιμότητας, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι η οικονομική ανθεκτικότητα των αερολιμένων της Ευρώπης εξασθενεί μέρα με τη μέρα. Πρέπει απεγνωσμένα να ξεκινήσουμε την ανάκαμψη κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και ανυπομονούμε να δούμε την ανάπτυξη των εμβολιασμών να βελτιώνει τελικά την επιδημιολογική κατάσταση”.

(1) Αλβανία, Αρμενία, Λευκορωσία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Γεωργία, Ισραήλ, Κόσοβο, Μολδαβία, Μαυροβούνιο, Β. Μακεδονία, Ρωσία, Σερβία, Τουρκία, Ουκρανία, Ουζμπεκιστάν.

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024