Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικές ΤάσειςΝέος αστικός τουρισμός: Μια νέα τάση στο αστικό τουριστικό τοπίο
Νέες τουριστικές τάσεις

Νέος αστικός τουρισμός: Μια νέα τάση στο αστικό τουριστικό τοπίο

Μαρία Γραβάρη Μπάρμπα

Στο πρόσφατο φόρουμ που διοργάνωσε το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο στην Αθήνα, η καθηγήτρια Μαρία Γράβαρη Μπάρμπα του IREST, EIREST, Paris 1 Pantheon Sorbonne University, συζήτησε την αναδυόμενη έννοια του «Νέου Αστικού Τουρισμού» ή New Urban Tourism. Τόνισε τις σημαντικές αλλαγές στα αστικά τουριστικά τοπία και τον αντίκτυπό τους στην τουριστική συμπεριφορά, τα προϊόντα και τη συνολική τουριστική βιομηχανία.

Ο νέος αστικός τουρισμός ή New Urban Tourism είναι μια έννοια που προέκυψε ως αποτέλεσμα των σημαντικών αλλαγών που παρατηρήθηκαν στο αστικό τουριστικό τοπίο τα τελευταία χρόνια. Η Μαρία Γράβαρη Μπάρμπας, καθηγήτρια στο IREST, EIREST, Paris 1 Pantheon Sorbonne University, έκανε πρόσφατα μια παρουσίαση σχετικά με αυτό το θέμα κατά τη διάρκεια του φόρουμ New Urban Tourism: Athens and beyond που διοργάνωσε το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο στην Αθήνα.

Στην εισήγησή της, η κ. Μπάρμπα τόνισε ότι ο τουρισμός ήταν πάντα μια αστική δραστηριότητα, με τις πόλεις, μαζί με τα θαλάσσια και τα ορεινά θέρετρα, να αποτελούν τα κύρια εργαστήρια για την επινόηση της σύγχρονης τουριστικής κουλτούρας. Αυτό που διακρίνει τον νέο αστικό τουρισμό είναι η στροφή από τα αξιοθέατα στη σκηνή της ζωής και η ασάφεια των ορίων μεταξύ τουριστικών και μη τουριστικών προορισμών και πρακτικών.

Ο νέος αστικός τουρίστας είναι πιο έμπειρος, μορφωμένος και ώριμος, έχοντας συγκεντρώσει σημαντικό τουριστικό “κεφάλαιο” μέσα από πολυάριθμα ταξίδια. Όλο και περισσότερο αναζητά αυθεντικές εμπειρίες και εξατομικευμένες προτάσεις. Η τουριστική βιομηχανία έχει επιδείξει μια άνευ προηγουμένου ανταπόκριση σε αυτή τη μετατόπιση της ζήτησης, μετατρέποντας γρήγορα τις προσδοκίες των τουριστών σε εμπορευματοποιημένα τουριστικά προϊόντα.

Ο νέος αστικός τουρισμός δεν αντιπροσωπεύει μια πλήρη μετατόπιση από εμβληματικές τουριστικές τοποθεσίες σε τοπικές αυθεντικές εμπειρίες. Αντίθετα, είναι ένας εξειδικευμένος τουρισμός που συνυπάρχει με τον μαζικό τουρισμό. Ενώ ο νέος αστικός τουρίστας μπορεί να επισκεφτεί γνωστές τοποθεσίες όπως το μουσείο του Λούβρου, ελκύεται επίσης από εμπειρίες “εκτός πορείας” και λιγότερο γνωστές γειτονιές.

Αυτή η νέα μορφή τουρισμού δεν έρχεται χωρίς συνέπειες. Καθώς οι τουρίστες συρρέουν σε περιοχές που ήταν προηγουμένως μη τουριστικές, η πίεση σε αυτές τις γειτονιές αυξάνεται. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ο νέος αστικός τουρισμός μπορεί να είναι πιο ενοχλητικός από τον μαζικό τουρισμό, επιδεινώνοντας ζητήματα όπως το gentrification (αλλαγή των γενιών), και η διάβρωση των οικιστικών μονάδων από την παραδοσιακή αγορά κατοικίας.

Ένας από τους κύριους μοχλούς του νέου αστικού τουρισμού είναι η ανάπτυξη πλατφορμών σχετικών με τον τουρισμό, οι οποίες έχουν μετατρέψει τη φιλοξενία σε προϊόν και εκατομμύρια ιδιοκτήτες διαμερισμάτων σε παρόχους τουρισμού. Αυτός ο τουρισμός που καθοδηγείται από τις πλατφόρμες εκτείνεται πέρα από τη διαμονή, περιλαμβάνοντας λύσεις κοινής χρήσης ή ενοικίασης κινητικότητας, βιωματικές περιηγήσεις και υπηρεσίες φαγητού και υλικοτεχνικής υποστήριξης για τους τουρίστες. Ωστόσο, και η άνοδος αυτών των πλατφορμών εγκυμονεί τους ίδιους κινδύνους και προκλήσεις, ενισχύοντας αστικά ζητήματα όπως το gentrification και τη διάβρωση της αγοράς κατοικίας.

Εν κατακλείδι, η κ. Μπάρμπας τόνισε την ανάγκη για μια πιο κριτική προοπτική για το πώς ο νέος αστικός τουρισμός μεταμορφώνει τις πόλεις. Καθώς αυτό το αναδυόμενο φαινόμενο συνεχίζει να αναδιαμορφώνει το αστικό τουριστικό τοπίο, παρουσιάζει μια διεγερτική ερευνητική ατζέντα που δικαιολογεί περαιτέρω εξερεύνηση και συζήτηση.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024