Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικές ΤάσειςΈρευνες-ΜελέτεςΤα βήματα για έναν “οδικό χάρτη” απομάκρυνσης από τον υπερτουρισμό
Τάσεις

Τα βήματα για έναν “οδικό χάρτη” απομάκρυνσης από τον υπερτουρισμό

  • touristes

Η αντιμετώπιση απομάκρυνσης από τον υπερτουρισμό ξεκινά με τη μέτρηση επτά βασικών διαστάσεων, που σύμφωνα με τις Mabrian και Phocuswright, συμβάλλουν αποφασιστικά στο να τεθούν τα θεμέλια μιας μακροχρόνιας βιώσιμης στρατηγικής, βασισμένης στο data intelligence.

Η αντιμετώπιση και η απομάκρυνση από τον υπερτουρισμό είναι ζωτικής σημασίας, καθώς το 61% των ταξιδιωτών αποφεύγει τους προορισμούς εξαιτίας αυτού το περασμένο έτος. Και για να γίνει αυτό, οι προορισμοί θα πρέπει να χρησιμοποιούν μια ολιστική προσέγγιση βάσει δεδομένων για την εξισορρόπηση των τοπικών πόρων, της ευημερίας της κοινότητας και της τουριστικής ανάπτυξης. Αυτό είναι ένα από τα συμπεράσματα της λευκής βίβλου “A Roadmap to Move Destinations Away from Overtourism”, που συντάχθηκε από τη Mabrian, τη διεθνή εταιρεία travel data, σε συνεργασία με τη Phocuswright. Ο υπερτουρισμός δημιουργεί προβλήματα στη διαχείριση των πόρων και στις τοπικές κοινωνίες.

Αυτή η Λευκή Βίβλος, που κυκλοφόρησε πριν από την εκδήλωση Phocuswright Europe στη Βαρκελώνη (10-12 Ιουνίου), στοχεύει να συμπεριλάβει τον υπερτουρισμό σε ευρύτερες συζητήσεις για τη βιώσιμη διαχείριση προορισμών. Υπογραμμίζει την ανάγκη για καινοτόμο ανάλυση και προγραμματισμό με χρήση ολοκληρωμένων βασικών δεικτών απόδοσης και εργαλείων που βασίζονται σε δεδομένα.

Η έκθεση χρησιμοποιεί το data intelligence από τις μελέτες των Mabrian και Phocuswright για να διερευνήσει πώς διάφορες διαστάσεις της βιωσιμότητας “μεταφράζονται” σε χρήσιμους δείκτες για τον σχεδιασμό προορισμού.

Εύρεση της ισορροπίας: από τη μέτρηση στη χάραξη πολιτικής

Η Λευκή Βίβλος προσφέρει πληροφορίες, συγκριτική αξιολόγηση και στόχους απόδοσης για προορισμούς, για να δημιουργήσουν τα δικά τους μοντέλα τουριστικής βιωσιμότητας, με στόχο την αντιμετώπιση του υπερτουρισμού. Επιπλέον, περιλαμβάνει ιστορίες επιτυχίας και πληροφορίες δεδομένων για να καταδείξει την πρακτική εφαρμογή αυτών των δεικτών σε σενάρια πραγματικού κόσμου.

Οι επτά προτεινόμενοι δείκτες αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και μπορούν να εφαρμοστούν σε διαφορετικά σύνολα στόχων, ανάλογα με τις συγκεκριμένες συνθήκες κάθε προορισμού.

  • Κατανομή τουριστικών δαπανών: Εκτός από τη μέτρηση των δαπανών ανά επισκέπτη και κατηγορία, είναι ζωτικής σημασίας να κατανοήσουμε πώς κατανέμονται. Ένας προορισμός που επηρεάζεται λιγότερο από τον υπερτουρισμό τείνει να έχει μια πιο ομοιόμορφη κατανομή των δαπανών σε όλη την επικράτειά του, κάτι που ωφελεί τόσο την οικονομία του όσο και την τοπική ευημερία. Σε τελική ανάλυση, πρόκειται για την αξιοποίηση των προτιμήσεων των ταξιδιωτών, καθώς η έρευνα από το Phocuswright δείχνει ότι μεταξύ των μισών και των δύο τρίτων των ταξιδιωτών θέλουν οι δαπάνες τους να υποστηρίζουν τις κοινότητες που επισκέπτονται.
  • Αποτύπωμα άνθρακα – Εκπομπές CO2: Η μείωση των εκπομπών CO2 είναι ζωτικής σημασίας για την ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των ταξιδιών, ειδικά επειδή οι αεροπορικές μεταφορές αντιπροσωπεύουν το 55% του αποτυπώματος άνθρακα του τουριστικού τομέα (Travel Foundation Report). Η ανάλυση των εκπομπών CO2 με την πάροδο του χρόνου ανά αγορά πηγής και επισκέπτη, καθώς και η αναλογία των δαπανών των ταξιδιωτών προς τις παραγόμενες εκπομπές, μπορεί να βοηθήσει τους προορισμούς να στοχεύσουν τμήματα με καλύτερες αναλογίες δαπανών προς εκπομπές. Για παράδειγμα, η Tourspain εφάρμοσε τέτοιες στρατηγικές και, έως το 2023, πέτυχε μείωση 4,9% στο αποτύπωμα άνθρακα ανά επισκέπτη στην Ισπανία και αύξηση 5,1% στο εισόδημα από τον τουρισμό ανά ταξιδιώτη.
  • Συγκέντρωση τουριστικής προσφοράς: Η πυκνότητα και η ανθρώπινη πίεση συνδέονται συνήθως με τον υπερτουρισμό και όχι με τη βιωσιμότητα, αλλά υπάρχει μια διαφορά στην αντίληψη των ταξιδιωτών. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Phocuswright, ενώ το 43-61% των ταξιδιωτών απέφευγε προορισμούς το περασμένο έτος λόγω ανησυχιών για τη βιωσιμότητα, μόνο το 13-21% θεωρεί βιώσιμη την επίσκεψη σε λιγότερο πολυσύχναστους προορισμούς. Η κατανόηση της ομαδοποίησης των καταλυμάτων και των αξιοθέατων είναι ζωτικής σημασίας τόσο για την άνεση των ταξιδιωτών όσο και για την ευημερία της κοινότητας.
  • Αντίληψη για την αειφορία του τουρισμού: Μια αποτελεσματική βιώσιμη προσέγγιση στον υπερτουρισμό περιλαμβάνει την ευθυγράμμιση της χάραξης πολιτικής με τον αντίκτυπό της τόσο στους ντόπιους όσο και στους επισκέπτες, προκειμένου να μετριαστεί αυτό που ο Phocuswright αποκαλεί “ασυμφωνία αειφορίας” – το χάσμα μεταξύ της πρόθεσης για βιώσιμα ταξίδια και των πραγματικών επιλογών των ταξιδιωτών.  Οι στοχευμένες στρατηγικές ανταλλαγής μηνυμάτων και δέσμευσης διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στη διαμόρφωση των αντιλήψεων για την αειφορία του τουρισμού, όπως καταδεικνύεται από την καμπάνια “Smart Streets” της Σεβίλλης, που αναπτύχθηκε από το Sevilla City Office. Αυτή η πρωτοβουλία ανέδειξε τα βιώσιμα επιτεύγματα της πόλης, ενισχύοντας την εμπειρία τόσο για τους ντόπιους όσο και για τους επισκέπτες. Ως εκ τούτου, η Σεβίλλη σημείωσε ετήσια αύξηση 6 μονάδων στον Δείκτη Αντίληψης Αειφορίας, φτάνοντας το 70 στα 100, πάνω από 7 πόντους υψηλότερα από τον εθνικό μέσο όρο της Ισπανίας.

Εκτός από τη διατήρηση πολιτικών για τη μέτρηση και την αντιμετώπιση της εποχικότητας, η Λευκή Βίβλος προτείνει επίσης τη θέσπιση στρατηγικών για τη διεύρυνση της διαφοροποίησης των κινήτρων και τη μείωση της εξάρτησης από την προέλευση, βασιζόμενη σε ποικίλη επιλογή δραστηριοτήτων, αξιοθέατων και τουριστικών προϊόντων, η οποία συμβάλλει σε περιοχές με χαμηλότερη πυκνότητα και λιγότερη εποχική ζήτηση, καθώς και αναπτυσσόμενες, εναλλακτικές, πιο ομοιόμορφα κατανεμημένες εμπειρίες σε όλη την επικράτεια και το έτος.

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

14/06/2024
13/06/2024
12/06/2024
11/06/2024
10/06/2024
07/06/2024