Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστική ΠολιτικήΝομοθεσίαΟδική αναγνώριση του ποδηλάτου από τον νέο Κ.Ο.Κ. – Τι αλλάζει
Ποδηλατικός τουρισμός

Οδική αναγνώριση του ποδηλάτου από τον νέο Κ.Ο.Κ. – Τι αλλάζει

Δημιουργία χώρων στάθμευσης ποδηλάτων και αναγνώριση οδών μικτής χρήσης οχημάτων και ποδηλάτων. Οι λεωφορειόδρομοι ορίζονται ως αποκλειστικής λωρίδας λεωφορείων, τρόλεϊ και ποδηλάτων. Διαμορφώνονται ειδικοί χώροι στα φανάρια για στάση των ποδηλάτων μπροστά από τα άλλα οχήματα και ξεχωριστή ειδική φωτεινή σηματοδότηση.

Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ρυθμίζει και καθορίζει την κυκλοφορία των ποδηλάτων στο οδικό δίκτυο -κάτι που μέχρι τώρα αποτελούσε ‘θολό τοπίο’- και θέτει τις βάσεις για να δημιουργηθούν ουσιαστικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του ποδηλάτου στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με τον καινούργιο Κώδικα οδικής Κυκλοφορίας, αναγνωρίζονται η δημιουργία χώρων στάθμευσης ποδηλάτων, η οδός μικτής χρήσης οχημάτων και ποδηλάτων και οι λεωφορειόδρομοι ορίζονται ως αποκλειστικής λωρίδας λεωφορείων, τρόλεϊ και ποδηλάτων.

Επίσης, ο κώδικας διαμορφώνει ειδικούς χώρους στα φανάρια για στάση των ποδηλάτων μπροστά από τα άλλα οχήματα, ορίζει πως πρέπει να υπάρχει ξεχωριστή ειδική φωτεινή σηματοδότηση και προβλέπει αυστηρά πρόστιμα για παραβατική και αντικοινωνική συμπεριφορά στους ποδηλάτες.


Πιο αναλυτικά, θα υπάρχει νέα διαγράμμιση, αποτελούμενη από δύο συνεχείς παράλληλες γραμμές, σε απόσταση τεσσάρων ως πέντε μέτρων μεταξύ τους, η οποία καθορίζει την επιφάνεια αναμονής των ποδηλάτων, στην οποία καταλήγει η λωρίδα ποδηλάτου. Η επιφάνεια αναμονής διαμορφώνεται σε σηματοδοτούμενες διασταυρώσεις μπροστά από τη γραμμή υποχρεωτικής διακοπής πορείας των οχημάτων, τροφοδοτείται από λωρίδα ποδηλάτων, είναι χρωματισμένη στο ίδιο χρώμα με αυτήν και σημαίνεται με το σύμβολο του ποδηλάτου. Στους οδηγούς οχημάτων απαγορεύεται να κινούνται μέσα σε λωρίδα κυκλοφορίας η οποία έχει πινακίδες σήμανσης ή λέξεις ή σύμβολα επί του οδοστρώματος, όπως λεωφορεία, ταξί και ποδήλατα, αν δεν οδηγούν οχήματα της κατηγορίας αυτής.


Φωτεινή σηματοδότηση για τους ποδηλάτες
Οι ποδηλάτες υποχρεούνται να συμμορφώνονται με τις ενδείξεις των ειδικών για αυτούς φωτεινών σηματοδοτών, εκτός αν η ρύθμιση της κυκλοφορίας γίνεται από τροχονόμους κατά διάφoρo τρόπο, ως εξής:

α) Πράσινο σταθερό φως με σύμβολο ποδήλατου: Ο ποδηλάτης προχωρεί κατευθείαν μπροστά ή στρίβει προς τα δεξιά ή αριστερά εκτός αν άλλο σήμα ή πινακίδα απαγορεύει την κατευθείαν κίνηση ή στροφή. Ο ποδηλάτης υποχρεούται και αν ακόμη ο φωτεινός σηματοδότης έχει πράσινη ένδειξη, κινούμενος κατευθείαν μπροστά, να παραχωρεί προτεραιότητα σε όχημα ή ποδήλατο ή πεζό που κινείται ακόμη από προηγούμενη σηματοδότηση, στρίβοντας δε να παραχωρεί προτεραιότητα στους ποδηλάτες ή τους πεζούς οι οποίοι κινούνται στην οδό στην οποία πρόκειται να εισέλθει.
β) Ερυθρό σταθερό φως με σύμβολο ποδηλάτου: Ο ποδηλάτης υποχρεούται να σταματήσει πριν από την ειδική γραμμή διακοπής πορείας ή, αν δεν υπάρχει τέτοια, σε αρκετή απόσταση από το σηματοδότη, ώστε η σηματοδότηση να είναι σε αυτόν ευχερώς ορατή και να παραμένει σε στάση μέχρις ότου ανάψει η πράσινη ένδειξη του ποδηλάτη. Επίσης υποχρεούται να μην εισέρχεται στον οδικό κόμβο και να μην κινείται πάνω στις διαβάσεις πεζών ή ποδηλάτων αν o σηματοδότης είναι τοποθετημένος στο μέσο ή στην απέναντι πλευρά του κόμβου.
γ) Κίτρινο σταθερό φως με σύμβολο ποδήλατου: O ποδηλάτης υποχρεούται να σταματήσει, όπως και πριν από ερυθρό σύμβολο ποδηλάτου, εκτός αν βρίσκεται τόσο κοντά στο σηματοδότη, ώστε να μην μπορεί να κάνει αυτό με ασφάλεια.
δ) Απλό ή διπλό κίτρινο φως με σύμβολο ποδηλάτου το οποίο αναβοσβήνει (αναλάμπoν): O ποδηλάτης υποχρεούται να ανακόπτει ταχύτητα, να προχωρεί με ιδιαίτερη προσοχή και να παραχωρεί προτεραιότητα στους πεζούς, στους ποδηλάτες και στα οχήματα.
ε) Πράσινο φως με σύμβολο ποδηλάτου και με ένα ή περισσότερα βέλη από κάτω: Ο ποδηλάτης μπορεί να προχωρήσει μόνο προς την κατεύθυνση που δείχνει το βέλος ή τα βέλη. Βέλος προς τα πάνω σημαίνει υποχρεωτική κίνηση κατευθείαν μπροστά.
στ) Ερυθρό φως με σύμβολο ποδηλάτου και με ένα βέλος από κάτω: Ο ποδηλάτης απαγορεύεται να κινηθεί προς την κατεύθυνση που δείχνει το βέλος και υποχρεούται να σταματήσει το ποδήλατό του, όπως και πριν από ερυθρό σύμβολο ποδηλάτου.
ζ) Κίτρινο φως με σύμβολο ποδηλάτου και με ένα βέλος από κάτω το οποίο είναι σταθερό ή αναβοσβήνει: Ο ποδηλάτης έχει τις ίδιες υποχρεώσεις, όπως και πριν από κίτρινο σύμβολο ποδηλάτη.

Σηματοδότες σε κοινή διάβαση ποδηλάτων και πεζών:
α) Πράσινο φως με σύμβολο ατόμου που βαδίζει και με πράσινο σύμβολο ποδηλάτου από κάτω:Οι πεζοί και οι ποδηλάτες  μπορούν να διασχίσουν το οδόστρωμα.
β) Κόκκινο φως με σύμβολο ατόμου σε στάση και με κόκκινο σύμβολο ποδηλάτου από κάτω: Οι πεζοί και οι ποδηλάτες δεν μπορούν να διασχίσουν το οδόστρωμα.
γ) Πράσινο φως με σύμβολο ατόμου που βαδίζει και με πράσινο σύμβολο ποδηλάτου από κάτω που αναβοσβήνει: Οι πεζοί και οι ποδηλάτες μπορούν να διασχίσουν το οδόστρωμα με ιδιαίτερη προσοχή.

Σηματοδότες σε αποκλειστική διάβαση ποδηλάτων:
α) Πράσινο φως με σύμβολο ποδηλάτου: Οι ποδηλάτες μπορούν να διασχίσουν το οδόστρωμα.
β) Κόκκινο φως με σύμβολο ποδηλάτου: Οι ποδηλάτες δεν μπορούν να διασχίσουν το οδόστρωμα.
γ) Πράσινο σύμβολο ποδηλάτου, που αναβοσβήνει: Οι ποδηλάτες μπορούν να διασχίσουν το οδόστρωμα με ιδιαίτερη προσοχή.

Αν ο ποδηλάτης καταληφθεί στη διάβαση από την ερυθρά ένδειξη του σηματοδότη του (με το σύμβολο του ποδηλάτη σε στάση), δικαιούται να συνεχίσει την πορεία του προς την απέναντι πλευρά της οδού.

Οι φωτεινοί σηματοδότες τοποθετούνται κατακόρυφα με το ερυθρό φως πάντοτε πάνω και το πράσινο φως πάντοτε κάτω.

Οι αλλαγές αυτές είναι αναπόφευκτες και καλοδεχούμενες, καθώς τα τελεταια χρονια έχουν αυξηθεί τόσο οι Έλληνες ποδηλάτες στα αστικά κέντρα, όσο και οι τουρίστες που διασχίζουν την ελληνική ύπαιθρο (και όχι μόνο). Η άνοδος του ποδηλατικού τουρισμού στην Ελλαδα οδήγησε με τη σειρά της στη δημιουργία του πρότυπου πιστοποιησης “Βike Friendly Hotel”, για ξενοδοχεία φιλικά προς τους ποδηλάτες, τα οποία ανέρχονται στα 50 μέχρι σήμερα.

Το Σήμα “Bike Friendly” είναι μία πρωτοβουλία της αστικής, μη κερδοσκοπικής εταιρείας ΝΑΤΤΟΥΡ, η οποία έχει ως σκοπό την προστασία του περιβάλλοντος. Η ΝΑΤΤΟΥΡ προωθεί την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, δίνοντας προτεραιότητα στον ποδηλατικό τουρισμό. Το 2017 ξεκίνησε η προσπάθεια ανάπτυξης ενός δικτύου ξενοδοχείων και Δήμων – τουριστικών προορισμών φιλικών προς τους τουρίστες – ποδηλάτες. Παράλληλα, ξεκίνησε και ο σχεδιασμός για την προσέλκυση τουριστών, οι οποίοι θα ήθελαν, είτε να περιηγηθούν περιοχές της Ελλάδας  χρησιμοποιώντας ως μέσο μετακίνησης το ποδήλατο, είτε απλά, στη διάρκεια των διακοπών τους, να χρησιμοποιήσουν το ποδήλατο για κοντινές εκδρομές από το ξενοδοχείο που διαμένουν.

Το Σήμα “Bike Friendly” απονέμεται τόσο σε ξενοδοχεία, όσο και σε Δήμους-τουριστικούς προορισμούς, που πληρούν μία σειρά διεθνώς αναγνωρισμένων κριτηρίων (κριτήρια ξενοδοχείων – κριτήρια τουριστικών προορισμών).

Η ανάπτυξη του Σήματος “Bike Friendly” γίνεται σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης (Ε.Ε.Π.Φ.). Το “Bike Friendly” Project υποστηρίζεται από την εταιρεία Travel Media Applications, η οποία προσφέρει ολοκληρωμένες λύσεις επικοινωνίας αποκλειστικά στην τουριστική βιομηχανία, αξιοποιώντας την τεχνολογία σε διαδικτυακές εφαρμογές.

Nόμος Υπ’ αριθμ. 4530 Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών και άλλες διατάξεις

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024
11/04/2024