Τελευταία νέα
ΑρχικήΠροορισμοίΚύπροςΚυπριακός τουρισμός: Ανησυχίες από μείωση αφίξεων και εσόδων
Έκτακτη Γενική Συνέλευση ΠΑΣΥΞΕ

Κυπριακός τουρισμός: Ανησυχίες από μείωση αφίξεων και εσόδων

Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η Εκτακτη Γενική Συνέλευση των Μελών του Παγκύπριου Συνδέσμου Ξενοδόχων, χθες, Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2008, στο ξενοδοχείο Holiday Inn στη Λευκωσία. Με το πέρας των εργασιών της […]

Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η Εκτακτη Γενική Συνέλευση των Μελών του Παγκύπριου Συνδέσμου Ξενοδόχων, χθες, Πέμπτη<...> 18 Δεκεμβρίου 2008, στο ξενοδοχείο Holiday Inn στη Λευκωσία. Με το πέρας των εργασιών της Συνέλευσης, ακολούθησε γεύμα, στο οποίο παρακάθησαν ο υπουργός Εμπορίου, Βιομηχανίας & Τουρισμού, προέδροι και γενικοί διευθυντές Κοινοβουλευτικών Επιτροπών, Ημικρατικών και άλλων οργανισμών, συνδέσμων και αρμόδιων τουριστικών φορέων, καθώς και εκπρόσωποι των ΜΜΕ. Εις ένδειξη τιμής και εκτίμησης της προσφοράς του α. Τάσσου Παπαδόπουλου, τηρήθηκε μονόλεπτη σιγή.

Κατά τη διάρκεια του γεύματος ο πρόεδρος του ΠΑΣΥΞΕ, κ. Χάρης Λοϊζίδης, σε σύντομη ομιλία του, έκανε ανασκόπηση της τουριστικής χρονιάς, καλύπτοντας και τα κύρια προβλήματα/προκλήσεις, για τα οποία ζητούνται άμεσα
αποτελεσματικές λύσεις για ανάκαμψη της τουριστικής Κύπρου, ενώ ο κ. Aγγ. Λοΐζου του Οίκου PWC και πρόεδρος του I.S.H.C. έκανε μια σύντομη παρουσίαση των νέων διεθνών τάσεων του τουρισμού, σύμφωνα και με τα συμπεράσματα της πρόσφατης συνόδου του International Society of Hospitality Consultants (I.S.H.C.).

“Τα νέα για την τουριστική χρονιά που πέρασε δεν είναι καλά και εμπερικλείουν ανησυχητικές ενδείξεις, όπως η συνεχής μείωση των αφίξεων, αλλά κυρίως των εσόδων από τον τουρισμό. Τα δε νέα για όσα θα ακολουθήσουν, λαμβανομένων υπόψη των διαστάσεων της διεθνούς οικονομικής κρίσης, είναι αρκετά δυσοίωνα”, είπε ο κ. Λοϊζίδης. “Τα μηνύματα από την παγκόσμια οικονομική κρίση είναι αρνητικά. Χρεοκοπίες εταιρειών-κολοσσών, επιβράδυνση των ανεπτυγμένων οικονομιών, απώλεια εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας, συνθέτουν την κατάσταση ενώπιον της οποίας βρίσκεται η διεθνής οικονομία.

Μέσα σ’αυτό το κλίμα, η τουριστική βιομηχανία του τόπου, κινητοποιήθηκε:
– για να υποδείξει τη σοβαρότητα της κατάστασης
– να αξιολογήσει τους πιθανούς κινδύνους από τη μη έγκαιρη λήψη προληπτικών μέτρων, και
– να προτείνει λύσεις.

Από κοινού με τους συναδέλφους μας του ΣΤΕΚ και του ACTA, εργαστήκαμε για να συλλέξουμε όλες εκείνες τις πληροφορίες από τις κύριες αγορές που μας ενδιαφέρουν, για να διαπιστώσουμε τις τάσεις και τις διαθέσεις των μεγάλων οργανωτών ταξιδίων. Δυστυχώς οι ενδείξεις μιλούν για μία τάση μείωσης στις προκρατήσεις, της τάξης του 15 με 20%.

Εργαστήκαμε επίσης από κοινού για να δούμε τι κάνουν οι άλλες χώρες και κυρίως οι ανταγωνιστικοί μας προορισμοί για να αντιμετωπίσουν την κρίση. Εντοπίσαμε ενδιαφέρουσες και τολμηρές κινήσεις, οι οποίες καταδεικνύουν και την ανεπάρκεια των μέτρων που εξήγγειλε η δική μας κυβέρνηση. Δεν θέλω να είμαι άδικος. Τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν είναι στη σωστή κατεύθυνση, όμως απέχουν πολύ από τη σημερινή πραγματικότητα.

Η αύξηση κατά 12 εκατ. ευρώ των κονδυλίων για προβολή και διαφήμιση στο εξωτερικό και η προώθηση μέτρων για διευκόλυνση των ταξιδιωτών από τρίτες χώρες, ασφαλώς και δεν μπορούν να θεωρούνται επαρκή μέτρα για αντιμετώπιση μιας κρίσης των διαστάσεων που μόλις περιέγραψα. Είναι μέτρα, τα οποία κατά την άποψή μας, έπρεπε έτσι κι αλλιώς να είχαν ληφθεί, ανεξαρτήτως της κρίσης. Ούτε βεβαίως το κονδύλι των 13 εκατ. ευρώ που εγκρίθηκε –ένα περίπου χρόνο πριν ξεσπάσει η κρίση- για έργα εμπλουτισμού και ποιοτικής αναβάθμισης του τουριστικού μας προϊόντος για περίοδο πέντε χρόνων, μπορεί να θεωρείται σοβαρή επένδυση στη σημαντική αυτή βιομηχανία του τόπου, όταν μία μόνο ξενοδοχειακή μονάδα χρειάζεται για την αναβάθμιση και προσαρμογή της στα νέα δεδομένα που απαιτεί ο σύγχρονος τουρίστας, μεταξύ 2 και 5 εκατ. ευρώ.

Όπως είπα, δε μείναμε στις διαπιστώσεις και την άσκηση κριτικής. Ο ρόλος μας είναι δημιουργικός. Προτείναμε λύσεις. Λύσεις οι οποίες δεν αποσκοπούν ασφαλώς στο να αυξήσουν τα δικά μας έσοδα και κέρδη, όπως κάποιοι βεβιασμένα και -επιτρέψτε μου να πω- επιπόλαια, μπορεί να σχολιάσουν. Λύσεις, οι οποίες θα μειώσουν την τιμή του τουριστικού μας πακέτου, καθιστώντας το πιο ανταγωνιστικό. Διότι μέσα στις συνθήκες κρίσης που βιώνουμε, αντιλαμβάνεστε ότι ο παράγοντας `τιμή` δεν θα είναι απλώς το πρώτο κριτήριο, αλλά πιθανώς το πιο καθοριστικό κριτήριο στην επιλογή προορισμού.

Έχουν περάσει 20 ακριβώς ημέρες από την παρουσίαση και δημοσιοποίηση των εν λόγω θέσεων, διαπιστώσεων και προτάσεων.

Είχαμε τονίσει τότε και το επαναλαμβάνουμε και σήμερα: Τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν πρέπει να είναι τολμηρά και πρέπει να ληφθούν εγκαίρως. Τώρα, που η κατάσταση είναι ακόμη σε κάποιο βαθμό αναστρέψιμη. Όταν σε ένα περίπου μήνα οι μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί του εξωτερικού θα λαμβάνουν τις τελικές τους αποφάσεις, θα είναι αργά. Και τα όποια μέτρα αποφασίσουμε εκ των υστέρων να προωθήσουμε, θα έχουν πολλαπλάσιο κόστος και αμφίβολη αποτελεσματικότητα. Έχουν περάσει 20 ημέρες, στη διάρκεια των οποίων το μόνο που άλλαξε είναι οι εκτιμήσεις οι οποίες έγιναν ακόμη πιο δυσοίωνες. Δυστυχώς, από πλευράς κυβέρνησης δεν είδαμε καμία ευαισθητοποίηση και καμία πρόσθετη κινητοποίηση.

Αν τα ετήσια έσοδα της χώρας μας από τον τουρισμό προσεγγίζουν τα 2 δισ. ευρώ, ο καθένας μπορεί να αναλογιστεί τις επιπτώσεις που θα έχει στην κυπριακή οικονομία μια απώλεια της τάξης του 10%, για να μην πω του 20% και θεωρηθεί ότι κινδυνολογώ. Χρειάζεται ανοικτό πνεύμα και συλλογική δράση. Μακριά από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και χρονοβόρες διαδικασίες. Χρειάζεται κυρίως, άμεση κινητοποίηση. Σήμερα, όχι αύριο”.

Ο κ. Λοΐζου παρουσίασε τις 10 θεμελιώδεις συμπεριφορές για τουριστικές επιχειρήσεις και οργανισμούς. Οι συμπεριφορές αυτές είναι σήμερα περισσότερο επίκαιρες από ποτέ, δεδομένης και της ευρύτερης οικονομικής κρίσης η οποία ήδη επηρεάζει ιδιαίτερα τις ανεπτυγμένες “ανοικτού τύπου” οικονομίες όπως είναι και η κυπριακή. Χαρακτηριστικά, ο κ. Λοΐζου στην ομιλία του ανέφερε ότι οι συμπεριφορές αυτές αφορούν τόσο τον ιδιωτικό τομέα, όσο και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά και τις κρατικές Αρχές. Ως εκ τούτου, για κάθε μια συμπεριφορά παρουσιάστηκαν και συγκεκριμένες δράσεις, οι οποίες θα πρέπει άμεσα να αναληφθούν από κάθε έναν από τους τρεις παραπάνω εταίρους. Η PwC προτείνει 10 βασικές συμπεριφορές τουριστικών επιχειρήσεων και οργανισμών… για ορθή διαχείριση σε περιόδους κρίσης:
01. Κατανόηση των ιδιαιτεροτήτων
02. Λήψη Αποφασιστικών δράσεων και ενεργειών
03. Επανεξέταση των οικονομικών στοιχείων
04. Επικέντρωση στις πραγματικές ανάγκες
05. Διαχείριση του κόστους
06. Λήψη αξιόπιστων πληροφοριών
07. Σχεδιασμός Εναλλακτικών Σεναρίων
08. Αξιοποίηση του ανθρώπινου παράγοντα
09. Συλλογική συμμετοχή
10. Αξιοποίηση ευκαιριών

“Η προοπτική των ξενοδόχων, αλλά και όλων των εμπλεκόμενων στην τουριστική βιομηχανία πρέπει να είναι μακροπρόθεσμη. Δεν υπάρχει πλέον χώρος για κοντόφθαλμες πρακτικές. Οι νοοτροπίες των quick-wins ή αν θέλετε του `δως ημίν σήμερον` είναι καταδικασμένες να αποτύχουν”, κατέληξε ο κ. Λοΐζου.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

Ετικέτες
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024