Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΑ. Γκερέκου: Αρρηκτα συνδεδεμένη η αγροτική με την τουριστική ανάπτυξη
Aγροτικός τομέας και τουριστική ανάπτυξη στην Κέρκυρα

Α. Γκερέκου: Αρρηκτα συνδεδεμένη η αγροτική με την τουριστική ανάπτυξη

Σε εκδήλωση της Ν.Ε. του ΠΑΣΟΚ Κέρκυρας, η οποία πραγματοποιήθηκε στις Νυμφές, παρουσία του Πολιτικού Εκπρόσωπου ΠΑΣΟΚ για θέματα Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Βασίλη Έξαρχου και με θέμα την σύνδεση της […]

Σε εκδήλωση της Ν.Ε. του ΠΑΣΟΚ Κέρκυρας, η οποία πραγματοποιήθηκε στις Νυμφές, παρουσία του Πολιτικού Εκπρόσωπου ΠΑΣΟΚ για<...> θέματα Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Βασίλη Έξαρχου<...> και με θέμα την σύνδεση της αγροτικής με την τουριστική ανάπτυξη και οικονομία, η βουλευτής Κέρκυρας και Πολιτική Εκπρόσωπος για θέματα Τουρισμού του ΠΑΣΟΚ κα Aντζελα Γκερέκου, μίλησε για τις δυνατότητες του αγροτουρισμού και τη διασύνδεση της αγροτικής παραγωγής με την τουριστική προώθηση του νησιού.

Η κα Γκερέκου ανέφερε -μεταξύ άλλων: “Ο τομέας της αγροτικής ανάπτυξης είναι δύσκολος και απαιτητικός, καθώς ο αγροτικός τομέας αφορά ένα πολύ μεγάλο μέρος του Ελληνικού πληθυσμού, ο οποίος δυστυχώς, εγκαταλείφθηκε και τελικά απαξιώθηκε πλήρως από την κυβέρνηση του κ. Καραμανλή, με αποτέλεσμα σήμερα να ταλανίζεται από πάρα πολλά προβλήματα. Είναι όμως δύσκολος και απαιτητικός για άλλο ένα λόγο: Γιατί η αυριανή Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, είναι αποφασισμένη να επιτύχει σε αυτό το νέο ξεκίνημα, να επιτύχει αυτό το στόχο.

Εξάλλου, επιτρέψτε μου να πω ότι το ΠΑΣΟΚ είναι ιστορικά συνδεδεμένο με την περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας, με την πραγματική στήριξη των αγροτών μας. Με συγκεκριμένες πολιτικές, οι Κυβερνήσεις του Ανδρέα Παπανδρέου, έδωσαν νέα πνοή στον Έλληνα αγρότη, έδωσαν την ευκαιρία να αποκτήσει σημαντικό εισόδημα, πάνω από όλα όμως υπερηφάνεια και ευκαιρίες για καλύτερη ζωή.

Σήμερα λοιπόν, το ΠΑΣΟΚ του 2009, επιστρέφει στις ρίζες του, διεκδικώντας την κυβέρνηση της χώρας, επενδύοντας στην αγροτική ανάπτυξη, κάνοντας ξανά τον αγροτικό τομέα βιώσιμο και ικανό να συμβάλει στην ενίσχυση του οικογενειακού εισοδήματος, αλλά και στην αναπτυξιακή προοπτική του τόπου.

Και για να γίνω πιο σαφής, ας φέρω τη συζήτηση εδώ στα `δικά μας μέτρα`, στην Κέρκυρα. Σε ποιους δύο τομείς στηρίζεται η τοπική οικονομία του νησιού μας αναμφισβήτητα; Στον τουρισμό και στην αγροτική παραγωγή. Και τα δυο, δεν νομίζω ότι υπήρχε ποτέ εποχή που να πήγαιναν χειρότερα. Επομένως, αν μη τι άλλο, χρειαζόμαστε να δούμε τα πράγματα διαφορετικά, γιατί αν μείνουν όπως έχουν, δεν φαίνεται να έχουμε καμία απολύτως προοπτική. Γιατί, όπως πολύ σωστά, προανέφερε και ο σύντροφος Βασίλης Έξαρχος, η Αγροτική Οικονομία, δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι αποκομμένη από τις υπόλοιπες δραστηριότητες της οικονομίας, ούτε βέβαια από τους αναπτυξιακούς στόχους του κάθε τόπου.

Μέχρι σήμερα, βλέπαμε τα πράγματα με ένα λάθος τρόπο – αλλά γι’ αυτό δεν φταίνε οι πολίτες, αλλά φυσικά ο τρόπος που μας έχουν `οδηγήσει` να τα βλέπουμε: δηλαδή με απλά λόγια, θεωρούμε ότι ο τουρισμός και η αγροτική ανάπτυξη, πρόκειται για δύο εντελώς ξεχωριστά και ασύνδετα μεταξύ τους πράγματα και όπως έχει αποδειχθεί, αν συνεχίσουμε να τα βλέπουμε έτσι, θα συνεχίσουμε να χάνουμε και τα δύο. Αντίθετα πιστεύω ότι όλες οι ενδείξεις που έχουμε μπροστά μας, μας λένε ότι ο σωστός πλέον τρόπος που μπορεί να αναδείξει και τους δύο τομείς, είναι να τους βλέπεις ως αλληλοσυνδεόμενους και σε στενή σχέση τον ένα με τον άλλο.

Μιλώντας λοιπόν για γεωργία και τουρισμό, γιατί να μη συνδυάσουμε όλες τις αυτές τις δυνατότητες ώστε να πετύχουμε πολλαπλάσια θετικά αποτελέσματα και για τα δυο; Το πως αντιμετωπίζεις την παραγωγή των τοπικών προϊόντων του νησιού σου, δεν είναι μόνο ένα `αγροτικό` θέμα, αλλά και ένα θέμα οικονομίας, είναι θέμα συνολικής `ταυτότητας` του νομού προς τα έξω.

Και για να γίνω πιο σαφής: έχουμε την ανάγκη να ενισχύσουμε και άλλους τουριστικούς προσανατολισμούς του νομού μας εκτός από το μαζικό τουρισμό και από το άλλο μέρος, έχουμε την ανάγκη αφενός μεν να αξιοποιήσουμε στα μέγιστα το μεγάλο πλεονέκτημα που διαθέτουμε, αυτό του Κερκυραϊκού Ελαιώνα, όπως και του Κουμ-Κουατ το οποίο αποτελεί επίσης ιδιαίτερο προνόμιο της Κέρκυρας, και βέβαια να δώσουμε στον αγροτικό κόσμο της Κέρκυρας νέες δυνατότητες, όχι απλά επιβίωσης, αλλά δυναμικής ανάπτυξης, στηρίζοντας και νέες καλλιέργειες.

Και αναφέρω εδώ ένα παράδειγμα. Η Χίος. Για πολλά χρόνια ήταν ένα νησί με ελάχιστο τουρισμό, και σχετικά γνωστή για το τοπικό προϊόν της μαστίχας, το οποίο όμως δεν είχε και αυτό αξιόλογες πωλήσεις από μόνο του. Η τοπική κοινωνία όμως εκεί, αποφάσισε να αντιμετωπίσει το θέμα πολύ `επιθετικά`: επένδυσαν σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναδιάρθρωσης της τοπικής παραγωγής αλλά και στη δημιουργία δικτύων προώθησης του τοπικού τους προϊόντος μέσα από ειδικά μαγαζιά – τα γνωστά πλέον `Mastiha Shops`. Και το σχέδιο τους αυτό, άρχισε να αποδίδει εντυπωσιακά μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα. Όχι μόνο τα έσοδα από τις πωλήσεις της μαστίχας εκτοξεύθηκαν στα ύψη, όχι μόνο δημιουργήθηκε μια εντελώς καινούργια εικόνα για το τοπικό τους προϊόν αλλά δημιουργήθηκε και μια εντελώς καινούργια «ταυτότητα» για το ίδιο το νησί τους, το οποίο άρχισε να εμφανίζει ραγδαία αύξηση του τουρισμού του, να ανακατασκευάζονται εγκαταλελειμμένοι παραδοσιακοί οικισμοί, να δημιουργούνται νέες αγροτουριστικές μονάδες και γενικά να έχει επιτευχθεί ένα επίπεδο ανάπτυξης, που πριν από 5-6 χρόνια, εάν το έλεγε κάποιος θα τον θεωρούσαν τρελό. Και ξέρετε γιατί πάνω απ’ όλα το πέτυχαν αυτό; Για είδαν όλο το θέμα αλλιώς και από τη σωστή του πλευρά – δεν εγκλωβίστηκαν σε συγκεκριμένες, καθιερωμένες καταστάσεις που είχαν μπροστά τους, αλλά κατάλαβαν έγκαιρα ότι μπορούσαν να συνδυάσουν τις δύο αυτές δυνατότητες του νησιού τους και να ωφεληθούν και από τις δύο τα μέγιστα -όπως και έγινε.

Και σας ερωτώ τώρα: εάν αυτό έγινε στη Χίο, ένα νησί που δεν διαθέτει τα πλεονεκτήματα του περιβάλλοντος και του φυσικού κάλους της Κέρκυρας, γιατί να μη γίνει και εδώ; Και σκεφθείτε, ότι αν γίνονταν κάτι παρόμοιο και εδώ, πόσα επιπλέον πλεονεκτήματα θα μπορούσαμε να εκμεταλλευθούμε… Κι όμως έχουμε μείνει να παρακολουθούμε ανήμποροι να αντιδράσουμε, από τη μία την πτώση του τουρισμού και από την άλλη την βαθμιαία εγκατάλειψη του εκπληκτικού Ελαιώνα της Κέρκυρας. Εγκατάλειψη, η οποία τα προηγούμενα χρόνια μετατράπηκε και σε καταστροφή, κόβοντας τα δέντρα για να τα πουλάμε ως ξυλεία στην Ιταλία, και στη συνέχεια να τα αγοράζουμε πανάκριβα από πολυεθνικές εταιρείες, για να διακοσμήσουμε τα πατώματα και τα σαλόνια στα σπίτια μας…

Θα πουν πολλοί και θα συμφωνήσω, πως οι κακοί χειρισμοί του παρελθόντος, άλλα και η ξαφνική μαζική ενασχόληση των Κερκυραίων με τον τουρισμό, είχε ως αποτέλεσμα να εγκαταλειφθεί σε ένα μεγάλο βαθμό ο Ελαιώνας. Γνωρίζουμε επίσης όμως, πως με την κερκυραϊκή ελιά έζησε η Κέρκυρα εδώ και πολλές δεκαετίες, με το λάδι οι Κερκυραίοι, σπουδάσανε τα παιδιά τους. Ωστόσο, σήμερα το κερκυραϊκό λάδι πουλιέται σχεδόν όσο ένα μπουκάλι νερό, η ποιότητά του δεν είναι αυτή που θα έπρεπε, και τελικά ο κερκυραϊκός ελαιώνας μαραζώνει, περιμένοντας από όλους εμάς να τον αξιοποιήσουμε.
Θεωρώ πως θα συμφωνήσουμε όλοι ότι αυτό πρέπει να σταματήσει άμεσα. Οφείλουμε όλοι, να εργαστούμε για να δημιουργήσουμε ένα νέο προσανατολισμό, καθώς, όπως περιγράψαμε και παραπάνω και έχουμε τις δυνατότητες, και το χρειάζεται η οικονομία του τόπου μας.

Πως μπορεί να γίνει αυτό στην πράξη: Σε όλο τον κόσμο, κάθε ημέρα ολοένα και περισσότεροι, επιλέγουν και εντάσσουν στην καθημερινή τους ζωή, την λεγόμενη Μεσογειακή Διατροφή, βάση της οποίας είναι το Ελαιόλαδο. Ομοίως, τα υπο-προιόντα της ελιάς, όπως το σαπούνι, τα προϊόντα ομορφιάς, αλλά και άλλα προϊόντα διατροφής, προτιμώνται και επιλέγονται στην παγκόσμια αγορά, με υψηλό οικονομικό αντίτιμο, μάλιστα. Και είναι προφανές ότι μια τέτοια αντίληψη αφορά πλήθος τοπικών προϊόντων, όπως είναι εκείνο του κουμ – κουατ, το οποίο, ειδικά στις Νυμφές, γνωρίζετε πολύ καλά τι δυνατότητες έχει. Ακόμη και τα απόβλητα των ελαιοτριβείων, ακόμη και αυτά είναι εμπορικά και ενεργειακά αξιοποιήσιμα, προσφέροντας σημαντικές οικονομικές απολαβές.

Η Κέρκυρα λοιπόν, εφόσον διαθέτει αυτό το μεγαλείο, εφόσον έχει στα χέρια της αυτό τον πλούτο, πρέπει να τον αξιοποιήσει σωστά, με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα, τα οποία υπάρχουν, με βιολογικές μεθόδους καλλιέργειας, ώστε να διασφαλίζεται η παραγωγή προϊόντων υψηλής ποιότητας, με τυποποίηση και όνομα προέλευσης, ώστε οργανωμένα να τα προωθεί τόσο στην τοπική, όσο και στην εγχώρια και παγκόσμια αγορά.

Πρακτικά λοιπόν, πως θα μπορούσε να γίνει αυτό: Ας θεωρήσουμε ότι έχουμε επιτύχει να παράγουμε καλής ποιότητας προϊόντα ελιάς, όπως ελαιόλαδο, σαπούνι και σαμπουάν, πάστα ελιάς, αλλά και να τυποποιούμε σωστά τον καρπό της ελιάς. Εδώ έρχεται ο ρόλος του Τοπικού Συμφώνου Ποιότητας.

Τι είναι αυτό: Το Τ.Σ.Π. αποτελεί μία «συμφωνία κυρίων» κατά την οποία οι επιχειρηματίες μιας περιοχής, ενός νομού, ή ακόμη και πολλών νησιών, δεσμεύονται να τηρούν υψηλό επίπεδο ποιότητας στο προσφερόμενο τουριστικό προϊόν και στις παρεχόμενες τουριστικές υπηρεσίες, χρησιμοποιώντας τοπικά προϊόντα υψηλής ποιότητας. Για παράδειγμα, οι τουριστικές επιχειρήσεις της Κέρκυρας, υπογράφουν ένα Τ.Σ.Π. με αγροτικούς συνεταιρισμούς, με την ΕΑΣΚ -αυτό μπορεί να συμβεί ακόμη και σε επίπεδο Τ.Α. ή Νομαρχίας- ώστε χρησιμοποιούνται μόνον τα τοπικά προϊόντα. Σήμερα, για παράδειγμα, οι περισσότερες επιχειρήσεις της Κέρκυρας, προσφέρουν ελαιόλαδο, Καλαμάτας ή Κρήτης. Σημειωτέον, ότι συνεταιρισμοί στην Κρήτη έχουν συνάψει ήδη τέτοιες συμφωνίες, με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα.

Όπως γίνεται αντιληπτό, μέσα από ένα τέτοιο Σύμφωνο, αφενός μεν δεσμεύονται όλες οι πλευρές να χρησιμοποιούν τοπικά προϊόντα, ενισχύοντας έτσι την τοπική οικονομία, αφετέρου δε δεσμεύονται μεταξύ τους να παρέχουν αναβαθμισμένες-υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, φτιάχνοντας δικούς τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Πέραν αυτών των πλεονεκτημάτων, δίνεται μια ουσιαστική απάντηση στα ερωτήματα του κάθε επισκέπτη, `ποια είναι τα χαρακτηριστικά προϊόντα της περιοχής` και `που μπορώ να τα δοκιμάσω`.

Έτσι, συνδέουμε τον αγροτικό με τον τουριστικό τομέα, αναδεικνύουμε και προστατεύομε τα προϊόντα μας και την παράδοση μας ενισχύουμε την επιχειρηματικότητα, στηρίζουμε ουσιαστικά την τοπική οικονομία, αποκτούμε σοβαρό μέρισμα στην Παγκόσμια τουριστική αγορά. Γνωρίζουμε εξάλλου πως ή νέα τουριστική τάση επιλέγει πλέον προορισμούς οι οποίοι προσφέρουν τέτοιου είδους υπηρεσίες, πιστοποιημένα. Και στο Τ.Σ.Π. προβλέπεται κάθε επιχείρηση που εντάσσεται στο πρόγραμμα να αποκτά ειδικό σήμα που πιστοποιεί την ένταξη της, το αναγνωρίζεται σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Αντίστοιχα, ανάλογο σήμα το λεγόμενο ECOLABEL χρησιμοποιείται και για επιχειρήσεις, όπως Ξενοδοχεία, τα οποία είναι οικολογικά, στην ενέργεια, στην διαχείριση των απορριμμάτων και των αποβλήτων, κ.ο.κ., επιτυγχάνοντας ιδιαίτερα υψηλές τιμές, καθώς επιλέγονται από επισκέπτες υψηλής οικονομικής στάθμης. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, οι επιχειρήσεις που εντάσσονται στο Τ.Σ.Π. μπορούν να κάνουν κοινή προώθηση των υπηρεσιών τους, με κοινή διαφημιστική προβολή. Επίσης, ένα τέτοιο Τ.Σ.Π. προφανώς μπορεί να διευρυνθεί και σε πολλές άλλες παραγωγικές δραστηριότητες που αφορούν στην τοπική παράδοση και ιστορία.

Αντίστοιχες πρωτοβουλίες ανάδειξης και αξιοποίησης πρέπει να αφορούν και το φυσικό μας περιβάλλον, το οποίο προσφέρει μεγάλη αφθονία σε επιλογές. Ενδεικτικά μόνο, αναφέρω τον περιπατητικό, τον ποδηλατικό, το θαλάσσιο και τον καταδυτικό, όπως βέβαια τον γαστρονομικό τουρισμό που είπαμε προηγουμένως. Όλα τούτα, σε συνδυασμό με το τεράστιο απόθεμα που απορρέει από τον πολιτιστικό μας πλούτο και τα μοναδικά μας μνημεία, από την τεράστια πολιτιστική μας παράδοση, από τα ιδιαίτερα ήθη και έθιμα του τόπου μας, αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι μπορούν να αποτελέσουν την βάση για την ουσιαστική ανάπτυξη του τόπου, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την προστασία της παράδοσης και του περιβάλλοντος του τόπου μας.

Σε αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε, σε αυτό το στόχο πιστεύουμε, αυτήν την αναπτυξιακή προοπτική θα υπηρετήσουμε ως αυριανή Κυβέρνηση. Γιατί πιστεύουμε στον Έλληνα και τις δυνατότητες της πατρίδας μας, γιατί γνωρίζουμε πως μπορούμε να τα καταφέρουμε. Δεν πρόκειται περί θεωρίας – όλα αυτά που λέμε τη στιγμή αυτή, δεν είναι ούτε τρελά, ούτε ανέφικτα. Είναι ένα σχέδιο ανάπτυξης στο οποίο στρέφεται η παγκόσμια κοινότητα – και προφανώς όχι τυχαία- και είναι το σχέδιο εκείνο, το οποίο έχει ήδη αρχίσει να εφαρμόζεται σε συγκεκριμένες περιοχές του κόσμου με εξαιρετικά αποτελέσματα μέχρι στιγμής”.

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024
20/03/2024