Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΑναγκαία η αλλαγή τοπίου στις μεταφορές της Ελλάδας

Αναγκαία η αλλαγή τοπίου στις μεταφορές της Ελλάδας

Την ανάγκη αλλαγής τοπίου στις μεταφορές στην Ελλάδα επεσήμανε προχτές από τη Θεσσαλονίκη ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Μεταφορών, κ. Σίμος Σιμόπουλος, που ανακοίνωσε ότι μέχρι το τέλος της επόμενης […]

Την ανάγκη αλλαγής τοπίου στις μεταφορές στην Ελλάδα επεσήμανε προχτές από τη Θεσσαλονίκη ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Μεταφορών, κ. Σίμος Σιμόπουλος, που ανακοίνωσε ότι μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας<...>θα συνεδριάσει για πρώτη φορά η νέα Επιτροπή του ΥΜΕ, που θα καταγράψει τα προβλήματα και θα προχωρήσει στην εφαρμογή λύσεων στις συγκοινωνίες – μεταφορές της Θεσσαλονίκης. Μάλιστα απηύθυνε πρόσκληση στην Πολυτεχνική Σχολή του Α.Π.Θ. να συμμετάσχει με εκπρόσωπο της στη σχετική Επιτροπή για τη Θεσσαλονίκη.

Ο κ. Σιμόπουλος, που μετέφερε και το χαιρετισμό του Υπουργού Μεταφορών, κ. Κωστή Χατζηδάκη, επεσήμανε από το βήμα της εναρκτήριας ημερίδας της “Εβδομάδας προβληματισμού και ενημέρωσης για το μέλλον των Μεταφορών στην Ελλάδα” πως το Υπουργείο δίνει βαρύτητα στα ζητήματα της αστικής κινητικότητας με τη βελτιστοποίηση της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Απώτερος στόχος, κατά τον ίδιο, είναι οι πολιτικές αστικής κινητικότητας να οδηγήσουν σε πόλεις ελεύθερης ροής και σε έξυπνες-ασφαλείς δημόσιες συγκοινωνίες.

Από την πλευρά του ο κ. Δημήτριος Θεολογίτης, Τμηματάρχης Θαλάσσιων Μεταφορών Λιμένων & Ασφάλειας της Ε.Ε., υπογράμμισε τα ανοιχτά ζητήματα που υπάρχουν στο επίπεδο της Ένωσης για τις μεταφορές. Έτσι για το θέμα της συμφόρησης προωθούνται πολιτικές και δράσεις ευφυούς διαχείρισης στους οδικούς άξονες, στα λιμάνια και στα αεροδρόμια με έξυπνη χρέωση, όπου δεν χρεώνεται το ίδιο όποιος κυκλοφορεί σε ώρες αιχμής και μη αιχμής.

Στη ναυτιλία υπάρχουν περιβαλλοντικά ζητήματα και ανεπάρκεια πληρωμάτων από την Ε.Ε., ενώ οι πολιτικές της Ε.Ε. στον τομέα αυτό δρομολογούνται με μεγάλη προσοχή, καθώς πρέπει να αποφευχθεί η αλλαγή σημαίας στα πλοία και η αποδυνάμωση του κοινοτικού στόλου. Ακόμη ο κ. Θεολογίτης αναφέρθηκε και στο γεγονός πως εκτός από την Αθήνα, που προσπαθεί να προσελκύσει τις έδρες των Ελληνικών εφοπλιστικών εταιριών από το Λονδίνο, το ίδιο προσπαθούν να πράξουν η Νέα Υόρκη και το Ντουμπάι.

Αναφερόμενος στις αεροπορικές μεταφορές τόνισε πως η Ελλάδα αντιμετωπίζει ορισμένες δυσκολίες όσον αφορά στο αερολιμενικό καθεστώς και δεν έχει διαπιστώσει τα πλεονεκτήματα των αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους.

Ο καθηγητής του Α.Π.Θ., Πρόεδρος του Διατμηματικού Προγράμματος Μεταφορών και Διευθυντής του Ινστιτούτου Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ, κ. Γ. Γιαννόπουλος, υπογράμμισε πως ορισμένες από τις αναγκαίες ενέργειες για την ανάπτυξη των μεταφορών στην Ελλάδα συμπυκνώνονται στα εξής:


  • Ανάπτυξη μεγάλων λιμανιών-κόμβων logistics με την αναβάθμιση των λιμένων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.
  • Ανάπτυξη εξειδικευμένων λιμενικών υπηρεσιών από λιμάνια όπως της Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ηγουμενίτσας, Πάτρας και Αστακού.
  • Υλοποίηση νέου μεγάλου λιμένα μεταφόρτωσης και αναδιανομής εμπορευματοκιβωτίων στη Νότια Κρήτη, που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε ένα νέο μεγάλο κόμβο μεταφόρτωσης Ανατολικής Μεσογείου.
  • Δημιουργία οργανωμένων υπηρεσιών κόμβων μεταφορών και logistics σε επιλεγμένα σημεία της χώρας. Σχετικά με το θέμα αυτό είναι απορίας άξιον γιατί στην Ελλάδα ύστερα από μελέτες και προγραμματισμό πολλών ετών και την ψήφιση σχετικού νόμου για τα εμπορευματικά κέντρα, δεν έχει υλοποιηθεί μέχρι στιγμής ούτε ένα παρόμοιο στη χώρα μας.


Ο κ. Γιαννόπουλος τόνισε επιπλέον πως γενικότερα το ελληνικό σύστημα οδικών εμπορευματικών μεταφορών παρουσιάζει ορισμένες σημαντικές δυσλειτουργίες με αρνητικές επιπτώσεις στο λειτουργικό κόστος μεταφοράς και στην ποιότητα εξυπηρέτησης, ενώ ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα είναι ο «μεγάλος ασθενής» του ελληνικού συστήματος μεταφορών.

Ο κ. Χρόνης Ακριτίδης, Πρόεδρος του Συμβουλίου Αστικής Κινητικότητας του ΥΜΕ και αντιδήμαρχος Αθηναίων αναφέρθηκε στην ανάγκη για τη δημιουργία περισσότερων “πράσινων” πόλεων με την εφαρμογή καθαρών και ενεργειακά αποδοτικών τεχνολογιών στις αστικές συγκοινωνίες, αλλά και στα Ι.Χ.. Ακόμη είπε πως είναι απαραίτητη η ύπαρξης σωστής και έγκαιρης πληροφόρησης για τις αστικές συγκοινωνίες, ενώ είναι απαραίτητη και η απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου για τις αστικές συγκοινωνίες, καθώς το υφιστάμενο διαθέτει αδυναμίες.

Ο κ. Αβραάμ Γούναρης, Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας (ΟΑΣΑ) επεσήμανε πως μέχρι το τέλος του 2008 θα έχει ολοκληρωθεί η εκπόνηση του Γενικού Σχεδίου Μεταφορών της Αττικής για τις Δημόσιες Συγκοινωνίες. Περαιτέρω ανακοίνωσε πως στην Ελλάδα έναντι του μέσου κοινοτικού όρου είναι κατά 15% αυξημένη η μέση διάρκεια μετακίνησης με Ι.Χ. και ΜΜΜ, κατά 26% μειωμένη η μέση διανυθείσα απόσταση ενός Ι.Χ. και ΜΜΜ και κατά 57% μικρότερο το μήκος των λεωφορειολωρίδων, όπου υπάρχουν. Στο επενδυτικό πεδίο στις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής κατά την τριετία 2004-2006 πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις, ύψους 518 εκατ. ευρώ.

Ο Καθηγητής του Ε.Μ.Π. και Πρόεδρος του ΟΑΣΑ, κ. Δ. Τσαμπούλας, έκανε λόγο για ανυπαρξία Εμπορευματικών Κέντρων (Ε.Κ.) στην Ελλάδα, καθώς όσα χαρακτηρίζονται έτσι και λειτουργούν σήμερα είναι απλά ιδιωτικές αποθήκες, όπου η πρόσβαση είναι ελεγχόμενη από τους ιδιοκτήτες, τη στιγμή που σε ένα Ε.Κ. πρέπει η πρόσβαση να είναι ελεύθερη εφόσον είναι αποδεκτοί οι κανόνες λειτουργίας του. Η έλλειψη Ε.Κ. αποδίδεται στην επί δεκαετίες αυστηρή τελωνειακή επιτήρηση, στη μονοπωλιακή εμπορευματική διαχείριση από δημόσιους φορείς, αλλά και στην κρίση στην πρώην Γιουγκοσλαβία που επέβαλε την συνδυασμένη θαλάσσια οδό χωρίς να υπάρχουν οι αντίστοιχες υποδομές.

Ο κ. Ι. Χανδάνος, Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων επεσήμανε πως οι καθημερινές μετακινήσεις στην Αθήνα είναι περίπου 8.000.000 και εκτιμάται ότι θα φτάσουν τις 10.000.000 τα επόμενα έτη, από τις οποίες το 40 – 45 % θα αφορά μετακινήσεις από/ προς την εργασία, δηλαδή σε ώρα αιχμής.

Η κυκλοφοριακή συμφόρηση, κατά τον ίδιο, προκαλεί:

  • Μείωση της κινητικότητας
  • Αύξηση του στρες των οδηγών & επιβατών
  • `Ανοδο του λειτουργικού κόστους των οχημάτων
  • Αύξηση της μόλυνσης του περιβάλλοντος
  • Η συμφόρηση γίνεται όλο και χειρότερη και επηρεάζει όλο και περισσότερο το σύστημα με αποτέλεσμα ο χρόνος ταξιδιού να έχει μεγαλώσει όχι μόνο για την μετακίνηση από το γραφείο στο σπίτι αλλά και για κάθε άλλο σκοπό.

Ο Αναπληρωτής Καθηγητής Σιδηροδρομικής του Α.Π.Θ. κ. Χ. Πυργίδης, αναφέρθηκε εκτενώς στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο χαρακτηρίζεται κυρίως από:
  • έλλειψη συνδέσεων με μεταφορικά κέντρα (λιμάνια, αεροδρόμια) και βιομηχανικές περιοχές,
  • γραμμική ανάπτυξη μορφής S, με αποτέλεσμα ολόκληρες περιφέρειες (Δ. Ελλάδα) αλλά και σημαντικά αστικά και εμπορικά κέντρα (Καβάλα, Ιωάννινα) να στερούνται σιδηροδρομικής σύνδεσης.
  • μη αξιοποίηση του νέου τεχνολογικού περιβάλλοντος, ιδιαίτερα μάλιστα σε ότι αφορά τις εγκαταστάσεις σηματοδότησης (μηχανική σηματοδότηση/ απουσία σηματοδότησης σε ποσοστό 80%)
  • έλλειψη ηλεκτροκίνησης (σε ποσοστό 92 % του μήκους του δικτύου)
  • μεγάλο μήκος γραμμών με φτωχά γεωμετρικά χαρακτηριστικά, πεπαλαιωμένη επιδομή και υποδομή
  • μέτριο επίπεδο συντήρησης της γραμμής, καθώς σε πολλά τμήματα οι επιτρεπόμενες ταχύτητες υπολείπονται σημαντικά των ταχυτήτων σχεδιασμού της γραμμής
  • χαμηλό επίπεδο εξυπηρέτησης των περισσότερων σιδηροδρομικών σταθμών, ενώ παράλληλα δεν υπάρχουν σταθμοί διαλογής υψηλών προδιαγραφών

Ορισμένες βασικές αρχές, κατά τον κ. Πυργίδη, που εφόσον υιοθετηθούν θα μπορούσαν να αποτελέσουν τον κατευθυντήριο άξονα για την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου στη χώρα είναι οι ακόλουθες:
  • Θα πρέπει να επιδιωχθεί η συνεργασία του σιδηροδρόμου με τα άλλα μέσα και κυρίως τα οδικά και τα θαλάσσια, με κύριο μοχλό την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών εσωτερικού και εξωτερικού.
  • Ο ΟΣΕ θα πρέπει να εκσυγχρονισθεί και οργανωθεί με κύριο στόχο την παροχή υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό πολύ υψηλότερης στάθμης απ’ ότι οι σημερινές, στα πρότυπα των υπόλοιπων Ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων. Αυτό σημαίνει μεταξύ άλλων υιοθέτηση σύγχρονων μεθόδων management, επικοινωνίας με το κοινό, μεγαλύτερη χρήση πληροφορικής και να επιταχύνει τα προγράμματα συνεργασίας του με τους λοιπούς Ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους και “συγκλίσεως” μαζί τους.
  • Η ανάπτυξη του προαστιακού-περιφερειακού σιδηρόδρομου αποτελεί μια άμεση αναγκαιότητα για το σύστημα αστικών συγκοινωνιών των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης. Η λειτουργία του προαστιακού δικτύου πρέπει να ενταχθεί στα πλαίσια του συνολικού συγκοινωνιακού σχεδιασμού των μέσων σταθερής τροχιάς και να αποτελέσει σημαντικό στοιχείο στον καθορισμό μιας ορθολογικής, συντονισμένης και ενιαίας πολιτικής, που να προάγει τις συνδυασμένες δημόσιες μεταφορές.


Η «Εβδομάδα προβληματισμού και ενημέρωσης για το μέλλον των Μεταφορών στην Ελλάδα» πραγματοποιείται από τις 5-8 Μαϊου και αποτελεί πρωτοβουλία του Διατμηματικού Μεταπτυχιακού Προγράμματος στις Μεταφορές του Α.Π.Θ. και του Κέντρου Διάδοσης Επιστημών & Μουσείο Τεχνολογίας (ΝΟΗΣΙΣ), στις εγκαταστάσεις του οποίου λαμβάνουν χώρα οι σχετικές εκδηλώσεις.

Χαιρετισμούς στην έναρξη της ημερίδας απεύθυναν ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ. Β. Παπαγεωργόπουλος, ο Αντινομάρχης, κ. Ι. Παλαιστής και ο Πρόεδρος του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Α.Π.Θ. Καθηγητής κ. Δ. Αγγελίδης.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
Ετικέτες
29/03/2024
28/03/2024
27/03/2024
26/03/2024
22/03/2024
21/03/2024