Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΑναβάθμιση της κυβερνητικής προτεραιότητας του τουρισμού
Ομιλία της Α. Γκερέκου στο 8ο Συνέδριο του ΣΕΤΕ

Αναβάθμιση της κυβερνητικής προτεραιότητας του τουρισμού

Στη χθεσινή ομιλία της στο 8ο Συνέδριο του ΣΕΤΕ, η υφυπουργός Πολιτισμού & Τουρισμού κα Aντζελα Γκερέκου αναφέρθηκε στα σοβαρότατα και εξαιρετικά επείγοντα προβλήματα, τα οποία απαιτούν άμεσες λύσεις και παρεμβάσεις και στον τομέα του τουρισμού…

Στη χθεσινή ομιλία της στο 8ο Συνέδριο του ΣΕΤΕ, η υφυπουργός Πολιτισμού & Τουρισμού κα Aντζελα Γκερέκου αναφέρθηκε στα σοβαρότατα και<...> εξαιρετικά επείγοντα προβλήματα, τα οποία απαιτούν άμεσες λύσεις και παρεμβάσεις και στον τομέα του τουρισμού.

“Προσπαθήσαμε να `τοποθετήσουμε` τον τουρισμό σε ένα συνολικό πλαίσιο πολιτικών, γιατί θεωρούμε ότι με τον τρόπο αυτό, αφ`ενός θα έχουμε τη δυνατότητα να επιλύσουμε πολλά και σοβαρά λειτουργικά προβλήματα και αφ` ετέρου, για να δρομολογήσουμε εξ`αρχής την κατεύθυνση την κατεύθυνση την οποία θέλουμε να ακολουθήσει στο μέλλον – και γίνομαι αμέσως πιο σαφής: Προσωπικά, ήμουν πάντοτε από εκείνους που σε όλα τα χρόνια του ΠΑΣΟΚ στην αντιπολίτευση, υποστήριζα δημόσια ότι η απόφαση της ΝΔ το 2004 να ιδρύσει ξεχωριστό, αυτόνομο Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, ήταν θεωρητικά και κατ` αρχήν, μια `καλή ιδέα`. Και δεν έχω αναιρέσει αυτή μου την άποψη. Το πρόβλημα όμως, δεν βρίσκονταν στη `θεωρία` της ιδέας αυτής, αλλά στην πρακτική της εφαρμογή. Με τον τρόπο που λειτουργούσε από την πρώτη κιόλας ημέρα το συγκεκριμένο Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, όχι μόνο δεν προσέφερε κάτι επιπλέον στον ελληνικό τουρισμό, όχι μόνο δεν του προσέδωσε την ώθηση που απαιτούνταν αλλά αντιθέτως αποτέλεσε μία επιπλέον πηγή προβλημάτων, μια επιπλέον πηγή απορρόφησης λειτουργικών κονδυλίων, χωρίς να προσφέρει ανταποδοτικά τίποτε το ουσιαστικό.

Και ενώ θα περίμενε κανείς η κίνηση αυτή να `αναβαθμίσει` τον τουρισμό, αντιθέτως τελικά ο τουρισμός υποβαθμίσθηκε στο επίπεδο των κυβερνητικών προτεραιοτήτων της ΝΔ – αλλά αναβαθμίστηκε σε `πελατειακές πρακτικές`. Χωρίς ξεκάθαρες αρμοδιότητες, χωρίς ουσιαστικές δυνατότητες παραγωγής έργου, χωρίς επαρκή κονδύλια και προϋπολογισμό, κατέληξε τελικά να είναι απλά μια κυβερνητική `επικοινωνιακή πλατφόρμα`, η οποία, άλλοτε είχε ως μοναδικό της σκοπό να εκπέμπει το μήνυμα «όλα πάνε υπέροχα» (χωρίς αυτό φυσικά να ισχύει) και άλλοτε εξυπηρετούσε απλά τις προσωπικές ανάγκες προβολής του εκάστοτε υπουργού. Ο δημόσιος τουρισμός – οι φορείς δηλαδή που διαχειρίζονται και εποπτεύουν τον πλέον ελπιδοφόρο και πλουτοπαραγωγικό πόρο της εθνικής οικονομίας μας – απαιτούν σαφή συντονισμό και ορθολογικά πλαίσια δράσης. Θέλω να σας βεβαιώσω εξ’ άλλου πως μας απασχολούν τα προβλήματα του τουριστικού κόσμου: αντιλαμβανόμαστε όλα αυτά τα – φαινομενικά – περιφερειακά ζητήματα που δυσχεραίνουν τις δραστηριότητες των επαγγελματιών του χώρου.

Γνωρίζετε ασφαλώς πως δεν περνάνε από τα χέρια μόνο των πολιτικών προϊσταμένων του τουρισμού: θέματα που σχετίζονται με τα περιφερειακά αεροδρόμια ή τη διευκόλυνση ενός δυναμικού τμήματος του εισερχόμενου τουρισμού που αντιμετωπίζει δυσχέρειες στην έκδοση βίζα, απαιτούν την επίλυση τους δαιδαλώδους θέματος των συναρμοδιοτήτων μεταξύ των υπουργείων. Στην κατεύθυνση αυτή η βούληση της κυβέρνησής μας για τομές είναι ήδη ορατή και καταγεγραμμένη”.

Η κα Γκερέκου δήλωσε ακόμη ότι στόχος είναι η αναβάθμιση της κυβερνητικής προτεραιότητας του τουρισμού μέσα από μια συνολικά `νέα λογική` στη δομή της διακυβέρνησης. “Η βασική ιδιαιτερότητα του τουρισμού, είναι ότι δεν πρόκειται για ένα πεδίο με σαφείς διαχωριστικές γραμμές σε επίπεδο διακυβέρνησης αλλά στην ουσία πρόκειται για ένα θέμα, το οποίο με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, συνδέεται οριζόντια, σχεδόν με το σύνολο των υπολοίπων πεδίων της διακυβέρνησης. Επομένως, το να βρίσκεται `απομονωμένος` από τα υπόλοιπα πεδία είναι ένα πρώτο και βασικό πρόβλημα. Το δεύτερο σημαντικό πρόβλημα, είναι η έντονη εποχικότητά του, η οποία επί χρόνια έχει εγκλωβίσει την αναπτυξιακή μας λογική στο γνωστό μοντέλο `ήλιος-θάλασσα`. Για να υπάρξει περαιτέρω δυνατότητα δυναμικής ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού, πρέπει πρώτα απ’ όλα, αυτός να συνδεθεί άμεσα και λειτουργικά με τους τομείς εκείνους οι οποίοι αποτελούν τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα ως χώρα – και το βασικότερο όλων είναι αναμφισβήτητα ο πολιτισμός.

Έχω ήδη υπόψη μου τις αντιρρήσεις και τις αμφιβολίες οι οποίες έχουν εκφραστεί για την απόφαση αυτή. Εκείνο όμως για το οποίο θέλω να σας διαβεβαιώσω σήμερα εδώ, είναι ότι έχουμε υπόψη μας, τόσο τις ιδιαιτερότητες και τα όρια του κάθε πεδίου, όσο και τις διαφορετικές τους ανάγκες: Ο πολιτισμός μπορεί να είναι μια εξαιρετικά σημαντική πλευρά και πτυχή του τουρισμού – αλλά σίγουρα δεν μπορεί να είναι η μόνη, γιατί ο τουρισμός σε κάθε περίπτωση, έχει μια έντονα διακριτή αναπτυξιακή / παραγωγική πλευρά, την οποία όχι μόνο δεν αγνοούμε ή παραμελούμε αλλά αντιθέτως έχουμε σκοπό να την τονώσουμε και να την ενισχύσουμε. Από το άλλο μέρος, ο πολιτισμός δεν μπορεί να έχει αποκλειστικά και μόνο μία διάσταση `τουριστικής εκμετάλλευσης` – όπως και η κοινή λογική άλλωστε το υπαγορεύει – αλλά αποτελεί ένα τεράστιο πεδίο πέρα από εκεί που έχει να κάνει με την πραγματική και ουσιαστική `ταυτότητα της χώρας` και τη θέση της μέσα στο `χώρο και το χρόνο`. Με λίγα λόγια δηλαδή, αναγνωρίζουμε και σεβόμαστε απόλυτα την `εθνική βαρύτητα` του πολιτισμού, όπως αναγνωρίζουμε και σεβόμαστε απόλυτα την `επιχειρηματική φύση` του τουρισμού. Ο σκοπός της ένωσης των δύο αυτών πεδίων, είναι το ένα να ωφεληθεί τα μέγιστα από το άλλο, στα σημεία που υπάρχει μεταξύ τους επαφή και στα σημεία που τα ευρύτερα αντικείμενά τους εφάπτονται”.

Η υφυπουργός αναφέθηκε και σε κάποια σημαντικά λειτουργικά προβλήματα και ενδεικτικά ανέφερε:
– Τον μη επαρκή αριθμό αρχαιοφυλάκων. “Σημαντικοί αρχαιολογικοί χώροι έκλειναν σε ώρες που θα έπρεπε να είναι ανοικτοί για τους τουρίστες, ήταν ένα θέμα που αφορούσε μόνο το Υπουργείο Πολιτισμού, ενώ το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης δεν είχε καμία δυνατότητα να παρέμβει για να το λύσει. Τώρα, παρόμοια προβλήματα αφορούν μία και μοναδική κυβερνητική πηγή, η οποία και θα είναι η μόνη αρμόδια για να τα επιλύει άμεσα.
– Η απορρόφηση αναπτυξιακών κονδυλίων από το ΕΣΠΑ. “Δεν ήταν λίγες οι φορές κατά τις οποίες, οι πάντες έβρισκαν μπροστά τους ένα ανυπέρβλητο γραφειοκρατικό τείχος, λόγω των διαφορετικών `κωδικών` των χρηματοδοτικών προγραμμάτων – άλλα εκείνα που αφορούσαν τον πολιτισμό και άλλα εκείνα που αφορούσαν την τουριστική ανάπτυξη και προφανώς άλλες και οι αρμόδιες διαχειριστικές πηγές. Δεν είναι δυνατό να υλοποιούνται έργα που δεν υπακούουν σε προκαθορισμένους στρατηγικούς στόχους και σχεδιασμούς. Δεν γίνεται πλέον αποδεκτή η διασπάθιση του δημόσιου χρήματος, για `αλλότριους σκοπούς` και πάντως μακράν των αναγκών των του τουριστικού κόσμου της χώρας, που τόσο έχει ανάγκη από καίρια έργα υποδομών και ουσίας.

Όλα αυτά τα προβλήματα, με τη συνένωση των δύο πεδίων και τη δημιουργία του ενιαίου Υπουργείου, πιστεύουμε ότι θα επιλυθούν σύντομα και θα έχουμε στα χέρια μας πολλαπλάσιες αναπτυξιακές δυνατότητες. Παράλληλα αντιμετωπίζουμε τον Τουρισμό στις διάφορες συνιστώσες του, ως διπλή πρόκληση: περιβαλλοντική και οικονομική. Επεξεργαζόμαστε σχεδιασμούς και νομοθετικές παρεμβάσεις που θα διαγράφουν σαφή πλαίσια λειτουργίας για τις επιχειρήσεις αλλά και τους τομείς τους οποίους θα ενισχύσουμε και θα αναπτύξουμε: η οικολογική πιστοποίηση εγκαταστάσεων, υπηρεσιών ή ακόμη και προορισμών αλλά και η παροχή σχετικών κινήτρων, βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα μας”.

Να προσθέσω τέλος σε όλο αυτό το σκεπτικό και τις επιπλέον σημαντικές δυνατότητες που ανοίγονται μπροστά μας, λαμβάνοντας υπόψη ότι στο πεδίο του Πολιτισμού, συμπεριλαμβάνεται και ο Αθλητισμός. Με λίγα λόγια και για να μην σας κουράζω, αυτό σημαίνει δύο πράγματα: διοργανώσεις διεθνούς κύρους και αθλητικός τουρισμός και άμεση αξιοποίηση των Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων. Και δίνω εδώ αμέσως και ένα παράδειγμα το οποίο αφορά την προσωπική μου δέσμευση για την άμεση επίλυση του θέματος της δημιουργίας Μητροπολιτικού Συνεδριακού Κέντρου με αξιοποίηση των Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων – κάτι που τόσο πολύ έχει ανάγκη ο Συνεδριακός Τουρισμός της χώρας μας και που για δυσερμήνευτους λόγους, όλα αυτά τα χρόνια είχε καταλήξει να γίνει το `γραφειοκρατικό γεφύρι της Aρτας`. Υπόσχομαι το συντομότερο δυνατό, να κάνω ότι περνά από το χέρι μου για να επιλυθεί το ζήτημα αυτό, μαζί με όλα τα υπόλοιπα απαιτούμενα για τη γενική οργάνωση του πεδίου του Συνεδριακού Τουρισμού, όπως για παράδειγμα η σύσταση Μητρώου Συνεδρίων και η καθιέρωση της επαγγελματικής ιδιότητας του `διοργανωτή συνεδρίων`”.

Η κα Γκερέκου μίλησε και για την παράλογη (όπως τη χαρακτήρισε) φορολόγηση των επαγγελματιών του θαλάσσιου τουρισμού ως `ιδιωτών κατόχων σκαφών αναψυχής`, η οποία συνέβη στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού, χωρίς να υπάρχει καμία δυνατότητα διάκρισης μεταξύ `ιδιώτη` και `επαγγελματία`. Ήδη ανακοινώθηκε από την κα Κατσέλη, η κατάργηση της εφ’άπαξ εισφοράς.

“Ίδιας τάξης πρόβλημα είναι επίσης η ύπαρξη σημαντικού νομοθετικού κενού για πολλά και σοβαρά ζητήματα που αφορούν τη συνολική ρύθμιση του πεδίου. Να αναφερθώ μήπως στην απουσία ουσιαστικού λειτουργικού πλαισίου για τις ειδικές μορφές τουρισμού; Να κάνω μνεία των δυσλειτουργιών σε θέματα που άπτονται της λειτουργίας και των αδειοδοτήσεων, τα οποία κατ’ εξοχήν απασχολούν την αγορά; Εκείνο που μπορούμε τη στιγμή αυτή να σας διαβεβαιώσουμε χωρίς καμία αμφιβολία, είναι ότι έχουμε σκοπό αφ’ ενός να καλύψουμε το κενό αυτό το συντομότερο δυνατό και αφ’ ετέρου να μην νομοθετούμε με βάση `συγκεκριμένες φωτογραφικές περιπτώσεις`, αλλά να νομοθετούμε με στόχο τη συνολικότερη επίλυση προβλημάτων και τη γενική ρύθμιση θεμάτων που χρονίζουν στον ελληνικό τουρισμό. Η πρακτική των `φωτογραφικών τροπολογιών της τελευταίας στιγμής`, επί των δικών μας ημερών, δεν πρόκειται να υπάρξει – όσο και αν αυτό `στενοχωρήσει` κάποιους.

Όμως υπάρχουν άμεσα και επείγοντα προβλήματα μπροστά μας, τα οποία σχετίζονται φυσικά με την αρνητική εικόνα που παρουσιάζει φέτος ο ελληνικός τουρισμός. Να κατονομάσω δε το πιο σοβαρό πρόβλημα: την αναντιστοιχία ανάμεσα στον αριθμό των αφίξεων και τα έσοδα από τις εισροές. Η τουριστική επιχειρηματικότητα χρειάζεται άμεση στήριξη και αυτό είναι αναμφισβήτητο γεγονός. Και τη στήριξη αυτή θα την παρέχουμε έχοντας υπόψη μας όλες τις πλευρές του ζητήματος: και τις ανάγκες της τουριστικής επιχειρηματικότητας αλλά και τις ανάγκες των χιλιάδων εργαζομένων στον τουρισμό. Γιατί θα πρέπει να σας ενημερώσω πως για την κυβέρνησή μας, η κοινωνική συνοχή και η στήριξη των μικρών επαγγελματιών του χώρου, αποτελεί επίσης δέσμευσή μας. Κι αυτό γιατί, πολύ απλά δεν υπάρχει άλλη επιλογή: ο τουρισμός είναι ένας κλάδος που αν δεν στηριχθεί και αν δεν βγει από τη δύσκολη αυτή στιγμή, τότε στην κυριολεξία κινδυνεύουν τα οικονομικά θεμέλια της χώρας μας. Αυτό είναι σαφές και κατανοητό από όλους μας. Οι άμεσες ενέργειές μας, θα στηρίζονται κατά βάση στην εφαρμογή της Πρότασης των 12 μέτρων για τη στήριξη του τουρισμού, την οποία ήδη είχαμε ανακοινώσει στην αρχή της περιόδου της οικονομικής κρίσης.

Δηλωμένη είναι επίσης η πρόθεσή μας για την απόσυρση του Ειδικού Χωροταξικού Σχεδίου για τον Τουρισμό. Από την πρώτη στιγμή είχαμε διαφωνήσει με το συγκεκριμένο Σχέδιο, από την πρώτη στιγμή είχαμε δηλώσει ότι θα το αποσύρουμε και επιμένουμε στην πρόθεσή μας αυτή”.

Τέλος, η υφυπουργός αναφέρθηκε σε τρία επιπλέον σημεία, τα οποία θα αποτελέσουν προτεραιότητες της πολιτικής για τον τουρισμό.

  • Νέες Τεχνολογίες της Επικοινωνίας. “Ο δικός μας στόχος είναι η δημιουργία μιας ξεχωριστής και συγκεκριμένης `Διαδικτυακής Τουριστικής Στρατηγικής Ταυτότητας` για τη χώρα. Στο πεδίο αυτό, δίνουμε ιδιαίτερη σημασία και βαρύτητα και σύντομα θα εξειδικεύσουμε και θα ανακοινώσουμε τις προτάσεις μας για το θέμα αυτό.
  • Αντιμετώπιση στην πράξη του τουρισμού όπως κάθε άλλη οικονομική δραστηριότητα κλίμακας: όχι μόνο με “διαίσθηση” και “ένστικτο”, αλλά με τη χρήση όλων των δυνατών σύγχρονων εργαλείων. “Οι στρατηγικές μελέτες μάρκετινγκ που έχουν γίνει και έχουν χρυσοπληρωθεί, δεν έχουν κανένα λόγο να παραμένουν `στα συρτάρια κάποιων, κάπου, κάπως`. Ήρθε η ώρα να βγουν από αυτά τα συρτάρια, να επανα-μελετηθούν σοβαρά, να επικαιροποιηθούν όπου και όπως χρειάζεται και να αποτελέσουν τη βάση των στόχων και της πολιτικής μας για το άμεσο μέλλον του τουρισμού. Πρέπει επιτέλους να κινηθούμε στη βάση «μετρήσιμων στόχων», να έχουμε τη δυνατότητα να `αξιολογούμε την αποτελεσματικότητα` των ενεργειών μας, να κινούμαστε στη βάση ενός οργανωμένου και μεθοδικού σχεδίου.
  • Προβολή της χώρας και επικοινωνιακή ταυτότητα. “Είναι γνωστό ότι διαφωνούσαμε σε πάρα πολλά και βασικά σημεία με τον τρόπο με τον οποίο λάμβαναν χώρα όλες οι – αδιαφανείς ουσιαστικά – διαδικασίες που αφορούσαν το σημαντικό θέμα της επικοινωνιακής προβολής της χώρας μας στο εξωτερικό. Πολλά πράγματα απλά `ανακοινώνονταν` ή `παρουσιάζονταν`, χωρίς τη συμμετοχή κανενός άλλου εμπλεκόμενου ή ενδιαφερόμενου φορέα, αλλαγές επί αλλαγών στην `επικοινωνιακή ταυτότητα` της χώρας και στα κεντρικά μηνύματα των εκστρατειών μας, αδιαφανείς διαδικασίες αναθέσεων, κανένας μηχανισμός αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας – και τελικά το αποτέλεσμα ήταν το αντίθετο από το επιδιωκόμενο: να έχουμε μια `θολή` επικοινωνιακή εικόνα της χώρας μας, χωρίς κεντρικά σημεία αναφοράς και χωρίς ουσιαστικούς στόχους σε αυτά που θέλαμε τελικά να πετύχουμε μέσα από την προβολή και την επικοινωνία. Στο συγκεκριμένο θέμα, αυτά που εμείς επιδιώκουμε να πετύχουμε είναι 1) διαφανείς διαδικασίες στις αναθέσεις των σχετικών έργων, 2) αποφάσεις που θα λαμβάνονται στη βάση ενός συγκεκριμένου σχεδίου στρατηγικού marketing για το brand της χώρας μας, 3) εμπλοκή και κατάθεση απόψεων όλων των βασικών θεσμικών φορέων αλλά και του Εθνικού Συμβουλίου Τουρισμού 4) έγκαιρη ολοκλήρωση των διαδικασιών και έγκαιρη εξέλιξη της ετήσιας καμπάνιας μας, 5) συστήματα αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας κάθε επικοινωνιακής μας εκστρατείας, 6) δημιουργία μιας ισχυρής επικοινωνιακής ταυτότητας της χώρας μας με διάρκεια και συνέχεια στο άμεσο μέλλον. Η επικοινωνία στον τουρισμό είναι ένα εξαιρετικά κρίσιμο τμήμα και ουδέποτε αρνηθήκαμε τη σημαντικότητά του”.
Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024
11/04/2024