Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροπορικά ΘέματαΧατζηδάκης: Αξιόπιστη επενδυτική λύση η πώληση της ΟΑ στη MIG
Δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών μετά τη συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων

Χατζηδάκης: Αξιόπιστη επενδυτική λύση η πώληση της ΟΑ στη MIG

“Η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων αποφάσισε να εγκρίνει την εισήγηση των χρηματοοικονομικών και νομικών συμβούλων της Κυβέρνησης, που, όπως ξέρετε, ήταν προσυπογεγραμμένη από τον Επίτροπο Παρακολούθησης, σχετικά με τις συμβάσεις για…

“Η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων αποφάσισε να εγκρίνει την εισήγηση των χρηματοοικονομικών και νομικών συμβούλων της Κυβέρνησης, που, όπως ξέρετε, ήταν<...> προσυπογεγραμμένη από τον Επίτροπο Παρακολούθησης, σχετικά με τις συμβάσεις για την αποκρατικοποίηση των δύο από τις τρεις εταιρείες, που σχετίζονται με την Ολυμπιακή, δηλαδή του Πτητικού Έργου και της Τεχνικής Βάσης. Για κάθε δε εταιρεία -για να είμαι πιο ακριβής- υπογράφεται σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών αφ`ενός και συμφωνία μετόχων αφ`ετέρου, για τη μεταβατική περίοδο”, επεσήμανε ο υπουργός Μεταφορών κ. Κωστής Χατζηδάκης, μετά το πέρας της συνεδρίασης της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων για την Ολυμπίακή.

Οι διαπραγματεύσεις για την τρίτη εταιρεία για την Επίγεια Εξυπηρέτηση συνεχίζονται. Υπάρχει αποκλειστική διαπραγμάτευση με τη Swissport αυτή την ώρα. Εάν υπάρχει θετικό αποτέλεσμα αυτό θα υπάρχει μέχρι την Παρασκευή το απόγευμα, διαφορετικά υπάρχει η δέσμευση της MIG, ότι θα αγοράσει κι αυτή την εταιρεία.

Η Διυπουργική Επιτροπή αποφάσισε και επισήμως οι συμβάσεις αυτές όταν ολοκληρωθούν όλες οι συμβάσεις, να προωθηθούν στη Βουλή για κύρωση και να έχουν ισχύ νόμου του κράτους.

Σήμερα καταλήγουμε σε μια πορεία μακρά και δύσκολη 18 μηνών. Δεν είναι τυχαίο ότι η πορεία αυτή καταλήγει θετικά. Καταλήγουμε θετικά, διότι πρώτον στην έκτη και τελευταία προσπάθεια αποκρατικοποίησης της Ολυμπιακής είχαμε την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις. Οι εταιρείες πλέον δεν έχουν τα βάρη και τα χρέη του παρελθόντος που αποθάρρυναν στις προηγούμενες προσπάθειες αποκρατικοποίησης τους επενδυτές να ασχοληθούν και να επενδύσουν σε αυτές τις εταιρείες.

Δεύτερον, έχουμε πλήρη κατοχύρωση των εργαζομένων, με ειδικό νόμο που τους καλύπτει με ενίσχυση του συνταξιοδοτικού τους από ένα αριθμό ενσήμων και παραπάνω και με μεταφορά σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου. Όλοι οι εργαζόμενοι καλύπτονται, καλύπτονται απολύτως χωρίς μείωση του εισοδήματός τους και εφόσον το επιθυμούν μπορεί να δουλέψουν, κάνοντας ατομικές συμβάσεις, είτε στη νέα Ολυμπιακή είτε σε άλλες αεροπορικές εταιρείες.

Τρίτον, καταλήξαμε σε θετικό αποτέλεσμα διότι κατοχυρώσαμε από την αρχή σαφείς και ξεκάθαρους κανόνες διαφάνειας. Σε οτιδήποτε έγινε, τηρήθηκαν απολύτως οι νόμοι του κράτους το κοινοτικό Δίκαιο, είχαμε συμμετοχή του Επιτρόπου Παρακολούθησης που τοποθετήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συμφωνία με την ελληνική Κυβέρνηση, είχαμε έγκριση για όλες αυτές τις διαδικασίες και μέχρι την τελευταία στιγμή είχαμε έγκριση για τα πάντα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η διαδικασία εξελίχθηκε εκ των πραγμάτων -χωρίς μάλιστα να μπορεί να υπάρξει και αναβολή λόγω των νομικών περιπλοκών με την Ευρωπαϊκή Ένωση- στην πιο δύσκολη μεταπολεμική οικονομική συγκυρία. Δε φανταζόταν κανένας στις αρχές Σεπτεμβρίου όταν καταλήγαμε τις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι σε λίγες μόνο μέρες, θα ξεσπούσε η μεγαλύτερη μεταπολεμική οικονομική κρίση.

Γι`αυτό και όπως λέει και η χτεσινή τοποθέτηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καταρχήν ο διαγωνισμός δεν είχε το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Συνεχίστηκε όμως η προσπάθεια σε νέα βάση, διότι η Κυβέρνηση είχε σχέδιο από την αρχή και τελικά -παρά τις προβλέψεις που έκαναν μέχρι την τελευταία στιγμή οι Κασσάνδρες- διαψεύστηκαν

Για μας είναι θετικό ότι βρίσκεται αξιόπιστη επενδυτική λύση. Η αξιοπιστία της λύσης συνδέεται με το γεγονός ότι ένας πολύ μεγάλος ελληνικός επιχειρηματικός Όμιλος, όπως είναι η MIG, ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση της Κυβέρνησης εκδηλώνοντας πρώτη σχετικό επενδυτικό ενδιαφέρον, με θετική τελικά κατάληξη βάσει και των σχετικών εισηγήσεων των συμβούλων της Κυβέρνησης, στις οποίες στηρίχθηκε και η απόφαση μόλις προηγουμένως της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων.

Είναι επίσης θετικό το ότι σταματάει η οικονομική αιμορραγία του κράτους. Μέχρι τώρα -το επαναλαμβάνω ακόμη μια φορά- δίναμε όλα τα τελευταία χρόνια, 350 εκατ. ευρώ το χρόνο στην Ολυμπιακή. Από εδώ και μετά αντιθέτως θα εισπράττουμε 150 εκατ. ευρώ το χρόνο, σε σπατόσημο, σε εισφορές στο ΙΚΑ και σε φόρους μισθωτών υπηρεσιών. Αυτή, είναι η μεγάλη συνεισφορά της Κυβέρνησης στο θέμα της Ολυμπιακής.

Είναι δε σημαντικό ότι η προσπάθεια στηρίχθηκε από την αρχή μέχρι το τέλος σε γερά νομικά θεμέλια. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και χτες, μέχρι την τελευταία στιγμή, είχαμε μια ακόμη επιβεβαίωση της όλης διαδικασίας, από την πλευρά της ίδιας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με ξεκάθαρη τοποθέτηση του Επιτρόπου, αρμόδιου για θέματα μεταφορών του κ. Tajani.

Το συνολικό ταμειακό όφελος για το δημόσιο θα είναι σε πρώτη φάση 177,2 εκ. ευρώ βάσει και της αποτίμησης που είχε γίνει από τον ανεξάρτητο εκτιμητή. Θα υπάρξουν όμως και άλλα έσοδα ταμειακά για το δημόσιο, από τα πρόσθετα στοιχεία ενεργητικού, τα οποία μπορεί να αποτιμηθούν τελικά -γιατί συνεχίζεται ένα μικρό τμήμα της αποτίμησης- σε ένα ποσό το οποίο να πλησιάσει τα 150 εκατ. ευρώ. Αυτά τα πρόσθετα στοιχεία ενεργητικού μπορεί να αγοραστούν από τους επενδυτές εφόσον το επιθυμούν. Αλλιώς τα στοιχεία αυτά θα συμπεριληφθούν στη διαδικασία της εκκαθάρισης των σημερινών εταιρειών.

Οι συμβάσεις αυτές καθ’ αυτές αντανακλούν τις προβλέψεις των δυο αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της απόφασης δηλαδή της 17ης Σεπτεμβρίου και της χθεσινής απόφασης. Στηρίχθηκαν σε πολυσέλιδα κείμενα συμφωνιών που είχαν προετοιμαστεί από τους Συμβούλους του Δημοσίου για όλους τους υποψήφιους επενδυτές ήδη από την αρχή, από τον Οκτώβριο ακόμα και εξειδικεύθηκαν μετά από τις διαπραγματεύσεις με τον Όμιλο Marfin.

Όπως ήδη είχε ανακοινωθεί πέρυσι στις 17 Σεπτεμβρίου του 2008, θα υπάρχει μια μεταβατική περίοδος όπου στην αρχή η MIG θα αποκτήσει το 49% και οι Ολυμπιακές Αερογραμμές το 51% του μετοχικού κεφαλαίου της ΠΑΝΘΕΟΝ. Αντίστοιχη ρύθμιση γίνεται και για τη νέα εταιρεία της τεχνικής βάσης. Εννοείται ότι αυτό θα συμβεί και με την εταιρεία της επίγειας εξυπηρέτησης όταν έχουμε κατάληξη στις σχετικές διαπραγματεύσεις.

Η μεταβατική περίοδος εκτείνεται το αργότερο μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου του 2009 για λόγους νομικής ασφάλειας. Ωστόσο πρόθεση τόσο του Δημοσίου όσο και των επενδυτών είναι να επιταχυνθούν όσο περισσότερο γίνεται αυτά τα χρονοδιαγράμματα. Ανεξάρτητα από τις επιμέρους τεχνικές και νομικές προβλέψεις, οι επιβάτες δεν θα έχουν κάποια ορατή επίπτωση σε σχέση με τις κρατήσεις εισιτηρίων ή άλλα τέτοια θέματα κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου.

Αντίστοιχα δεν θα υπάρξει καμιά επίπτωση στην κάλυψη των άγονων γραμμών όπου η ΥΠΑ με βάση τις προβλέψεις των σχετικών νόμων θα προκηρύξει σχετικό διαγωνισμό, στον οποίο διαγωνισμό ο Όμιλος Marfin υποχρεούται, με βάση και την απόφαση της 17ης Σεπτεμβρίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, να συμμετάσχει, χωρίς βεβαίως να αποκλείεται η συμμετοχή οιασδήποτε άλλης εταιρείας, το αντίθετο.

Οι συμβάσεις περιέχουν μια σειρά από επιμέρους προβλέψεις που αντανακλούν ως ένα βαθμό τις ιδιαιτερότητες του κλάδου, αλλά και αποτελούν στοιχεία που με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο συμπεριλαμβάνονται σε τέτοιου είδους συμβάσεις αποκρατικοποίησης. Τέτοιου είδους προβλέψεις παραδείγματος χάρη είναι οι διαδικασίες μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης μεταβίβασης όπως λέγονται, δηλαδή του 49% και στη συνέχεια του 100%, οι υποχρεώσεις της ΠΑΝΘΕΟΝ κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου, οι λεγόμενες εγγυοδοτικές δηλώσεις και ούτω καθεξής.

Δεν επεκτείνομαι περισσότερο διότι είναι καθαρά νομικού χαρακτήρα. Για όσους έχετε παραπάνω απορίες θα σας μοιραστεί ένα ενημερωτικό σημείωμα το οποίο αναφέρεται σε περισσότερες προβλέψεις των συμφωνιών αυτών που σας είπα είναι πολυσέλιδες και θα κατατεθούν στη Βουλή δημοσιοποιούμενες προφανώς. Παράλληλα θα σας μοιραστεί και ένα άλλο σημείωμα με πιθανές ερωτήσεις και απαντήσεις για διάφορα τεχνικά θέματα, το οποίο σε λίγο θα είναι στη διάθεσή σας.

Πέρα από τις τεχνικές προβλέψεις σημασία έχει η δέσμευση των επενδυτών, της MIG για τη δημιουργία μιας νέας Ολυμπιακής. Σημασία επίσης έχει ότι δημιουργείται ένα νέο πιο υγιές περιβάλλον στις αερομεταφορές στην Ελλάδα. Θα έχουμε δυο καταρχήν μεγαλύτερες εταιρείες, τη νέα Ολυμπιακή και την Aegean που θα ανταγωνίζονται, αλλά και άλλες μικρότερες εταιρείες με το δικό τους ξεχωριστό ρόλο.

Η Aegean είναι μια υγιής και δυναμική ελληνική αεροπορική εταιρεία που απασχολεί πολλούς εργαζομένους και έχει θετική συνεισφορά στον προϋπολογισμό του Δημοσίου, στον τουρισμό και στην οικονομία. Την ίδια θετική συνεισφορά μπορεί να έχει και νέα Ολυμπιακή που φιλόδοξα ετοιμάζεται να ανοίξει τα φτερά της στους ουρανούς. Εμείς θεωρούμε ότι υπάρχει χώρος και για τις δυο μεγαλύτερες ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, αλλά και για τις υπόλοιπες που μπορεί να ανταγωνιστούν στο υγιές πεδίο του ανταγωνισμού χωρίς να φάει η μια τις σάρκες της άλλης. Το κράτος έχει την υποχρέωση θεσμικά να είναι ουδέτερο απέναντι σε όλες πια τις ιδιωτικές ελληνικές αεροπορικές εταιρείες και προφανώς θα τιμήσει αυτή την υποχρέωσή του.

Προσωπικά, είμαι ικανοποιημένος που μου δόθηκε η ευκαιρία να ασχοληθώ μ` αυτό το δύσκολο πρόγραμμα εξυγίανσης της Ολυμπιακής. Σ` αυτό το διάστημα υπήρξαν αμφιβολίες, υπήρξε κριτική, υπήρξαν διαμαρτυρίες, υπήρξαν αδικαιολόγητοι προσωπικοί υπαινιγμοί. Υπήρξε -γιατί να το κρύψουμε;- μικροψυχία έως και την τελευταία στιγμή.

Σημασία όμως για μένα και για όλους μας έχει το θετικό τελικό αποτέλεσμα το οποίο δεν είναι θετικό μόνο για την κυβέρνηση. Είναι θετικό για την ίδια την Ολυμπιακή και κυρίως για την Ελλάδα. Αυτό αποδεικνύει την ανάγκη της αγνόησης του πρόσκαιρου πολιτικού κόστους και της επιμονής σε αυτό που πραγματικά πιστεύουμε, ιδιαίτερα αν αυτό ανταποκρίνεται στους κανόνες της Ευρώπης και πάνω απ’ όλα της κοινής λογικής.

Προσωπικά, το μόνο που έχω να προσθέσω αυτή την ώρα είναι να ευχηθώ καλή επιτυχία στη νέα Ολυμπιακή και στα φιλόδοξα σχέδια της MIG σ` αυτή τη νέα μεγάλη επένδυση. Μετά από την κύρωση των συμβάσεων στη Βουλή θα ασχολούμαι αποκλειστικά και μόνο όπως καταλαβαίνετε με τα θέματα του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Πριν κλείσω, ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους μου τους συνεργάτες. Σε όλους μου τους συνεργάτες. Χωρίς αυτούς δεν θα είχαμε φτάσει εδώ. Δεν τα κατάφερα μόνος μου. Σε όλους τους συναδέλφους της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων, στον Πρωθυπουργό που με στήριξε σ` αυτή την προσπάθεια και στους χρηματοοικονομικούς συμβούλους της κυβέρνησης και τους νομικούς της συμβούλους, που μας βοήθησαν να φτάσουμε μέχρι εδώ”.

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024