Μια ζοφερή εικόνα του ελληνικού παρουσίασε στην ομιλία του ο υπουργός Πολιτισμού & Τουρισμού, κ. Παύλος Γερουλάνος, κατά το 20ό Ετήσιο Συνέδριο “Η ώρα της Ελληνικής Οικονομίας”. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, “ο ελληνικός τουρισμός έχει μπει σε πορεία πλεύσης με κατεύθυνση την `Τέλεια Καταιγίδα`. Μια σειρά από μικρότερα αρνητικά…
Μια ζοφερή εικόνα του ελληνικού παρουσίασε στην ομιλία του ο υπουργός Πολιτισμού & Τουρισμού, κ. Παύλος Γερουλάνος, κατά το 20ό Ετήσιο<...> Συνέδριο “Η ώρα της Ελληνικής Οικονομίας”. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, “ο ελληνικός τουρισμός έχει μπει σε πορεία πλεύσης με κατεύθυνση την `Τέλεια Καταιγίδα`. Μια σειρά από μικρότερα αρνητικά δεδομένα, τα οποία μαζί οδηγούν σε ένα καταστροφικό γεγονός. Γειτονικές μας χώρες έχουν δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Η χώρα μας έχει ένα σκληρό νόμισμα και αυξημένο κόστος εργασίας. Οι εικόνες που βγήκαν πρόσφατα από τη χώρα μας ήταν καταστροφικές για τον τουρισμό. Πυρκαγιές, τρομοκρατικά χτυπήματα, αποδράσεις από τη φυλακή, σκηνές μάχης στους δρόμους της Αθήνας.
Έχουμε κατασπαταλήσει τα χρήματα και οι οφειλές μας στα διεθνή ΜΜΕ δυσχεραίνουν την προβολή της χώρας μας και τη βάζουν σε κίνδυνους αρνητικής προβολής. Τα τεράστια χρέη και η απαράδεκτη κατάσταση στα γραφεία εξωτερικού έχουν εξουδετερώσει την δυνατότητα παρέμβασης του ΕΟΤ. Από μόνη της αυτή η συγκυρία είναι επικίνδυνη. Σα να μην έφτανε αυτό, ήρθε η διεθνής κρίση και μείωσε τη ζήτηση της διεθνούς τουριστικής αγοράς για ταξίδια αναψυχής”.
Ο υπουργός, αναρωτώμενος πως φτάσαμε ως εδώ, είπε, μεταξύ άλλων, στην ομιλία του: “Από το τέλος της δεκαετίας του Ά90 ήταν ξεκάθαρο ότι το μοντέλο ήλιος και θάλασσα είχε παρέλθει. Η ρευστότητα που ερχόταν κάθε καλοκαίρι και η διάθεση αναπτυξιακών κονδυλίων για την αύξηση της προσφοράς δημιούργησαν ένα φαινόμενο που θυμίζει το επονομαζόμενο `Ολλανδικό Σύνδρομο`.
– Δημιουργήθηκε η ψευδαίσθηση του εύκολου κέρδους.
– Αυξήθηκε η προσφορά χωρίς να διερευνηθεί το προϊόν.
– Η ανάπτυξη καινοτόμων υπηρεσιών ατρόφησε.
Νέες χώρες με φθηνότερο κόστος και καλύτερες υπηρεσίες άρχισαν να ανταγωνίζονται τη χώρα μας και η τουριστική περίοδος συρρικνώθηκε. Γεννήθηκαν και εντάθηκαν φαινόμενα περιοδικής εργοδοσίας. Γρήγορα αυτά εκφυλίστηκαν και η αγορά της τουριστικής εργασίας υπέκυψε στην αυθαιρεσία. Στις αρχές του Ά90 ήταν ξεκάθαρο ότι το μοντέλο που βοήθησε την ανάπτυξη της Ελλάδας από τη δεκαετία του Ά70 και πέρα είχε ξεπεράσει τα όρια του. Τόσο για τον επιχειρηματία, όσο και για τον εργαζόμενο.
Μπροστά μας όμως ήταν μια ξεχωριστή ευκαιρία: Οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας. Γνωρίζαμε τότε ότι ο κόσμος ολόκληρος θα μας κοιτούσε. Ανασκουμπωθήκαμε. Προβάλαμε τη χώρα μας, το ανθρώπινο δυναμικό μας, το φυσικό μας πλούτο, την πολιτιστική μας κληρονομιά. Όλα τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα.
Και μετά… Λες και όλα αυτά ήταν όνειρο, επιστρέψαμε στο ίδιο παρωχημένο μοντέλο πουλώντας το ίδιο εύκολο προϊόν, αδιαφορώντας για τον επισκέπτη και τις ανάγκες του. Αδιαφορώντας για το ποιοι είμαστε, τι εκπροσωπούμε, τι μπορούμε να προσφέρουμε. Αντί να χτίσουμε πάνω στα θεμέλια του 2004, επιστρέψαμε σε μια βαθιά συντηρητική και αναχρονική θεώρηση του τι είναι Ελλάδα και ελληνικός πολιτισμός και επικεντρωθήκαμε στο τι έχει να προσφέρει στον φθηνό αγγλικό και γερμανικό τουρισμό. Και αντί αυτή την παρωχημένη νοοτροπία για την Ελλάδα να την κρατήσουμε για τους εαυτούς μας, την προβάλλαμε μέσα από το μεγάφωνο που λέγεται BBC, CNN, CONDE NAST, TUI κ.λπ.
Δε λυπηθήκαμε κανένα κόστος. Ξοδέψαμε πάρα πολλά χρήματα για να πούμε στους πολίτες του κόσμου ότι στην Ελλάδα μπορείς να εξερευνήσεις τις αισθήσεις σου και όχι να τις εκλεπτύσσεις. Το ίδιο μήνυμα σε όλους τους πολίτες του κόσμου χωρίς ευαισθησία στις ανάγκες του χωρίς προβολή όλων των χαρισμάτων της πατρίδας μας.
Για όσους αντιλαμβάνονται την ευαισθησία των επικοινωνιακών μηνυμάτων στο χώρο του τουρισμού, αυτό σημαίνει ότι προχωρήσαμε προς την «Τέλεια Καταιγίδα» μέσα σε ένα επικοινωνιακό καρυδότσουφλο.
Και σήμερα καλούμαστε να μαζέψουμε τα κομμάτια και να προσπαθήσουμε να ανακτήσουμε τις δυνάμεις μας χτίζοντας με ελάχιστα μέσα μια νέα προοπτική.
Θα πάρει χρόνο. Διότι αν η αλλαγή στρατηγικής σήμερα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη διαμόρφωση ενός άλλου μοντέλου τουριστικής ανάπτυξης, τότε, η αλλαγή νοοτροπίας είναι προϋπόθεση για την εφαρμογή του. Και η αλλαγή νοοτροπίας παίρνει χρόνο”.
Όσον αφορά στις μελλοντικές κινήσεις της Πολιτείας, ο κ. υπουργός δήλωσε:
“Πρώτον, εξετάζουμε πως θα ενισχύσουμε έναν κλάδο που έχει βρεθεί στα όρια της επιβίωσης. Τεράστιες επενδύσεις κινδυνεύουν τόσο από κακοδιαχείριση ιδιωτικών κονδυλίων, όσο και από την ανεπάρκεια εθνικών στόχων. Αναζητούμε τρόπους στήριξης. Με έναν όρο: Δε θα κάνουμε την διεθνή κρίση δικαιολογία επιβίωσης επιχειρήσεων που θα έπρεπε να κλείσουν ή να αλλάξουν διοίκηση πριν την κρίση. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να κρατούμε σε ομηρία υγιείς επιχειρήσεις.
Την ίδια ώρα κάνουμε κινήσεις για να βοηθήσουμε την επιχειρηματικότητα, έτσι ώστε να λειτουργήσει σωστά ο ανταγωνισμός. Η γραφειοκρατία, οι επικαλύψεις, οι απαράδεκτες καθυστερήσεις από την μεριά του κράτους δημιουργούν ένα περιβάλλον το οποίο διαιωνίζει κακές πρακτικές, εμποδίζει την καινοτομία. Και αυξάνει το κόστος της επιχείρησης. Θέλουμε ένα οικονομικό περιβάλλον όπου η επιχειρηματικότητα δημιουργεί ελεύθερα αλλά σέβεται κανόνες. Όπου το κράτος βοηθά την ανάπτυξη και ελέγχει την αυθαιρεσία και όχι ένα κράτος που ελέγχει την ανάπτυξη και βοηθά την αυθαιρεσία.
Τρίτον, αλλά ίσως σημαντικότερο. Έχουμε ξεκινήσει την διαδικασία ώστε να περάσουμε από ένα μοντέλο τουρισμού που προωθεί απλά το προϊόν σε ένα μοντέλο που υπηρετεί τον πελάτη. Θέλουμε να διευρύνουμε την τουριστική περίοδο μέσα από την διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος. Για να το πετύχουμε αυτό, καταγράφουμε και τι έχουμε να προσφέρουμε και τι θέλει ο πελάτης. Στοχευμένα προϊόντα, προσαρμοσμένα σε υπάρχοντα ή αναδυόμενα καταναλωτικά πρότυπα, όπως αυτά διαμορφώνονται στη διεθνή τουριστική αγορά. Έτσι, μπορούμε να ενισχύσουμε τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως το συνεδριακό, πολιτιστικό και αθλητικό τουρισμό.
Και τέταρτον, αναδιοργανώνουμε τις υπηρεσίες μας, ώστε να δώσουμε έμφαση στην ποιότητα μέσα από την πιστοποίηση”.
Και ο κ. Γερουλάνος κατέληξε: “Η πραγματική πρόκληση είναι να κάνουμε τον πολιτισμό μας αναπόσπαστο κομμάτι της νοοτροπίας μας, της εικόνας και της ταυτότητάς μας έτσι ώστε να παρέχουμε ποιοτικά προϊόντα μέσα από κάθε μας δράση και κάθε μας υπόσχεση. Διότι δεν μπορούμε και δεν πρέπει να προσπαθήσουμε να γίνουμε κάτι που δεν είμαστε. Σίγουρα όμως μπορούμε να είμαστε ό,τι καλύτερο μπορούμε να γίνουμε. Αυτή είναι μεγάλη πρόκληση”.
Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.