Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΟΣΕ: Υποθηκεύεται κάθε προοπτική βιωσιμότητας των μεταφορών
Οικολόγοι Πράσινοι

ΟΣΕ: Υποθηκεύεται κάθε προοπτική βιωσιμότητας των μεταφορών

Με ανακοίνωση τους οι Οικολόγοι Πράσινοι χαρακτηρίζουν Πραγματική νάρκη για το μέλλον του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα τα μέτρα για τον ΟΣΕ που παρουσίασε σήμερα ο υπουργός Μεταφορών σε συνεννόηση με […]

Με ανακοίνωση τους οι Οικολόγοι Πράσινοι χαρακτηρίζουν Πραγματική νάρκη για το μέλλον του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα τα μέτρα για τον ΟΣΕ που παρουσίασε σήμερα<...> ο υπουργός Μεταφορών σε συνεννόηση με τον πρωθυπουργό. Με επίκληση των σοβαρών ελλειμμάτων του Οργανισμού, δημιουργείται ένα δίκτυο «δύο ταχυτήτων»:

  • Από τις προγραμματισμένες επενδύσεις, διασώζονται μόνο όσες αφορούν τον άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη και εκκρεμούσαν ήδη από το προηγούμενο Κ.Π.Σ. Πρόκειται για το τμήμα που δεν ενοχλεί τους ανταγωνιστές του σιδηροδρόμου (αφού εκεί η πίτα είναι υπεραρκετή για όλους) και που προσφέρεται για μελλοντική ιδιωτικοποίηση.
  • Το υπόλοιπο δίκτυο οδηγείται στην απαξίωση και το σταδιακό κλείσιμο, με ματαίωση επενδύσεων, περικοπές δρομολογίων, ακινητοποίηση συρμών από ελλείψεις βασικών εξαρτημάτων και σοβαρά κενά σε προσωπικό «πρώτης γραμμής», όπου κανονικές προσλήψεις έχουν να γίνουν από το 1984. Το πακέτο μέτρων αφήνει να διαφανεί ότι όραμα της κυβέρνησης είναι να πληρώνουμε στο μέλλον ποσά πολλαπλάσια από τα σημερινά ελλείμματα του ΟΣΕ ως «δικαιώματα εκπομπών» για την αποτυχία μας να ανταποκριθούμε στις αυξημένες «μετα-Κιότο» διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και στον τομέα των μεταφορών.

Σε μια χώρα όπου το κράτος κρατά επί δεκαετίες καθηλωμένο το μερίδιο του σιδηροδρόμου στο 2%, τα ελλείμματα του ΟΣΕ είναι σχεδόν φυσική συνέπεια. Μόνη ρεαλιστική διέξοδο αποτελεί η ριζική του αναβάθμιση, ώστε να δημιουργήσει έσοδα αποσπώντας μεταφορικό έργο από το αυτοκίνητο και (σε ορισμένες περιπτώσεις) και από το αεροπλάνο. Πρωταρχικό λοιπόν πρόβλημα είναι η αδυναμία της κυβέρνησης:

  • Να κατανοήσει και να αναιρέσει τους λόγους που διπλασίασαν το ετήσιο έλλειμμα του ΟΣΕ επί της δικής της διακυβέρνησης, την περίοδο 2004-7.
  • Να αναγνωρίσει ότι 40% του σωρευτικού ελλείμματος αποτελούν τόκοι τραπεζικών δανείων προς τον ΟΣΕ λόγω της πάγιας άρνησης του κράτους να χρηματοδοτήσει τη συντήρηση του δικτύου, όπως κάνει με τους δρόμους, τα αεροδρόμια και τα λιμάνια.
  • Να συνειδητοποιήσει ότι δεν υπάρχει βιώσιμη πολιτική μεταφορών χωρίς κεντρικό ρόλο για το σιδηρόδρομο, που απαιτεί 7 φορές λιγότερη ενέργεια από το αυτοκίνητο προκαλώντας 16 φορές λιγότερα ατυχήματα, 10 φορές λιγότερη ρύπανση και 2 φορές λιγότερο θόρυβο.

Τα μέτρα της κυβέρνησης αποτελούν ομολογία αποτυχίας της να εξυγιάνει ένα ζωτικής σημασίας δημόσιο οργανισμό χωρίς να τον ακρωτηριάσει. Παράλληλα αποτελούν φύλλο συκής για την πρόθεσή της να χρηματοδοτήσει εις βάρος του σιδηροδρόμου ένα από τα πυκνότερα δίκτυα αυτοκινητοδρόμων στην Ευρώπη: Με τα σημερινά προγράμματα, στοιχειωδώς σύγχρονο τρένο θα υπάρχει το 2015 σε 10 το πολύ νομούς, ενώ κλειστοί αυτοκινητόδρομοι θα καλύπτουν 37 από τους 43 νομούς της ηπειρωτικής χώρας. Ο άμεσος κίνδυνος που καλούμαστε να αποτρέψουμε, είναι να σταλούν στις καλένδες οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για έργα όπως ο Δυτικός Aξονας, η σύνδεση Ηγουμενίτσας-Βόλου ή η απευθείας γραμμή Έδεσσας-Θεσσαλονίκης.

Ο παραλογισμός αυτός μας γυρίζει πίσω στην εποχή που η κυβέρνηση της ΕΡΕ έκλεινε το τρένο του Λαυρίου ως ρουσφέτι προς τους λεωφορειούχους των Μεσογείων. Σήμερα, με τις υψηλές τιμές των καυσίμων (και τη συμβολή τους στον πληθωρισμό), με τα ακριβά διόδια, τα τροχαία, τη ρύπανση και την κλιματική αλλαγή, η απλή λογική επιβάλλει επειγόντως ολοκληρωμένο και ανταγωνιστικό δίκτυο σιδηροδρόμου και συνδυασμένων μεταφορών.

Στην κατεύθυνση αυτή οι Οικολόγοι Πράσινοι έχουν καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις και θα συνεχίσουν τον αγώνα για μια πολιτική μεταφορών που δε θα θυσιάζει τη βιωσιμότητα της χώρας στις «ιδιαίτερες» σχέσεις της κυβέρνησης με τα τοπικά ΚΤΕΛ και τις κοινοπραξίες των ιδιωτικών αυτοκινητοδρόμων.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024