Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΠροτάσεις για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της Κρήτης

Προτάσεις για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της Κρήτης

Τις προτάσεις του για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της Κρήτης, όπως επίσης και για την ανάγκη απόκτησης τουριστικής συνείδησηςαπό όλους τους συνεργαζόμενους με τον τουρισμό επαγγελματίες, μίλησε μεταξύ άλλων, […]

Τις προτάσεις του για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της Κρήτης, όπως επίσης και για την ανάγκη απόκτησης τουριστικής συνείδησης<...>από όλους τους συνεργαζόμενους με τον τουρισμό επαγγελματίες, μίλησε μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων, κ. Ν. Χριστοδούλου, στα πλαίσια της ημερίδας, που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες μέρες στο νησί με θέμα `Ακρίβεια και Τουριστική Συνείδηση`.

Πιο συγκεκριμένα, στην ομιλία του, ο κ. Χριστοδούλου, ανέφερε τα ακόλουθα:

Ο στόχος της εσπερίδας αυτής είναι να σας πληροφορήσουμε, να σας προβληματίσουμε και να συζητήσουμε όλοι μαζί, ώστε να βρούμε τρόπους για να αντιμετωπίσουμε την δεινή κατάσταση που έχει περιέλθει ο κρητικός τουρισμός ειδικά τα τελευταία τρία χρόνια. Δυστυχώς, κατά την γνώμη μας για τα επόμενα χρόνια δεν διαφαίνεται κάποια καλυτέρευση και μόνον σοβαρές κινήσεις από πλευράς κράτους και ιδιωτών μπορούν να καλυτερεύσουν λιγάκι τα πράγματα.

Κυρίες και κύριοι, ο συναγωνισμός είναι τεράστιος και παρόλο που ο τουρισμός παγκόσμια αυξάνει, στην χώρα μας φθίνει ακόμη και μετά από την τεράστια διαφήμιση των Ολυμπιακών αγώνων, το ευρωπαϊκό κύπελλο στο ποδόσφαιρο και την Eurovision.

Η μάζα των τουριστών κατευθύνονται προς φτηνούς προορισμούς και δυστυχώς η χώρα μας δεν είναι πλέον ένας από αυτούς (βλέπε Τουρκία, Αίγυπτο, Τυνησία, Βουλγαρία, Κροατία, Μαρόκο). Το κόστος των υπηρεσιών σε πολλές γειτονικές χώρες είναι σαφέστατα πολύ μικρότερο από το δικό μας (Δες εργατικό κόστος και πρώτες ύλες), με αποτέλεσμα να μπορούν να κάνουν πολύ πιο εύκολα μεγαλύτερες πρόσφορες από ότι εμείς. Είναι επίσης και καινούργιοι προορισμοί για τους περισσότερους Ευρωπαίους. Πρέπει λοιπόν να γίνουν πολλά για να αλλάξουμε την κατάσταση.

Κάτι σημαντικό ακόμη είναι ότι η γλώσσα των αριθμών, που χρησιμοποιεί η κυβέρνηση, λέει ότι είχαμε αύξηση των αφίξεων στα αεροδρόμια μας. Τουλάχιστον για την Κρήτη, οι αφίξεις για τον Απρίλιο είχαν μια μείωση της τάξεως του 30% και τον Μάιο ήταν σχεδόν οι ίδιες με το 2004, σύμφωνα με τον ΕΟΤ.

Η αλήθεια όμως βρίσκεται αλλού. Είναι γεγονός πλέον ότι η αγοραστική δύναμη των επισκεπτών μας δεν είναι η ίδια όπως πριν. Δεύτερον, η διάρκεια παραμονής των πελατών μας μειώθηκε πολύ τα τελευταία χρόνια. Πολύ δύσκολα βλέπουμε πελάτες να μένουν 14 μέρες πια και τρίτον οι προσφορές, που δίνουν τα ξενοδοχεία είναι τόσο μεγάλες, ώστε φθάνουν ορισμένες και στον βαθμό της επιδότησης του τουρίστα για να έρθει εδώ. Διότι δεν είναι δυνατόν να δέχονται ορισμένα ξενοδοχεία πελάτες με χαμηλές τιμές, τη στιγμή που αποδεδειγμένα το κόστος τους είναι σαφέστατα μεγαλύτερο. Πρόκειται λοιπόν για επιδότηση και τίποτα άλλο.

Αποτέλεσμα όλων των ανωτέρω είναι ότι μπορεί να έχουμε κάποιες περισσότερες αφίξεις, όπως λέει η κυβέρνηση, αλλά σαφέστατα τα κέρδη μας είναι πολύ μικρότερα από άλλες χρονιές και αυτό είναι το ζητούμενο.

Η ποιότητα δε των πελατών είναι σαφέστατα χαμηλότερη, διότι πως είναι δυνατόν να έρχονται τόσοι πολλοί με προσφορές τόσο χαμηλές και να ξοδεύουν μετά πολλά στα έξτρα τους. Οι τουρίστες πλέον έχουν απαιτήσεις και επιθυμίες που διαμορφώνονται από αυτά, που τους προσφέρουν ανταγωνίστριες χώρες που έχουν να δώσουν κάτι παραπάνω, επειδή έχουν μικρότερο κόστος και με τις τιμές που παίρνουν μπορούν να δώσουν κάτι καλύτερο.

Τα ξενοδοχεία λοιπόν με την βοήθεια του κράτους μέσω επιδοτήσεων και φυσικά πολύ περισσότερο με το φιλότιμο πολλών ξενοδόχων καταφέρνουν να έχουν ένα πολύ καλό επίπεδο υπηρεσιών και παροχών. Για να μπορέσουν όμως να φέρουν κόσμο, δίνουν μεγάλες προσφορές και προσπαθούν με αυτόν τον τρόπο να κερδίσουν πελάτες από τον ανταγωνισμό μας προσφέροντας πολύ ανταγωνίσιμες τιμές. Κρατούν επίσης τις τιμές σε πολύ χαμηλά επίπεδα ακόμη και στα τμήματα τους (μπαρ, εστιατόρια κ.τ.λ.).

Όλα αυτά όμως, όπως βλέπουμε δεν φτάνουν. Πριν 10 χρόνια οι τιμές των ξενοδοχείων ήταν πάντα ανώτερες από τις τιμές των καταστημάτων εκτός ξενοδοχείων. Αυτό υπάρχει ακόμα και τώρα σε πολλές άλλες χώρες. Αυτό όμως εδώ στην Κρήτη έχει αλλάξει. Σε είδη ευρείας καθημερινής κατανάλωσης οι τιμές είναι ψηλότερες εκτός ξενοδοχείων τώρα πια και αυτό πρέπει να αλλάξει.

Δεν είναι δυνατόν τον Απρίλιο ή τον Μάιο να υπάρχουν ξενοδοχεία που δίνουν 10 – 15 ευρώ το άτομο με ημιδιατροφή και να πληρώνουν οι τουρίστες 10 ευρώ ξαπλώστρες και ομπρέλα στην παραλία.

Τώρα τελευταία ακούμε παντού για την ακρίβεια στην Ελλάδα σε είδη ευρείας κατανάλωσης. Δυστυχώς η ακρίβεια δεν είναι μόνο εκεί, στον καφέ, στο σάντουιτς, στο νερό. Υπάρχει διάχυτη παντού.


  • Είναι στις ξαπλώστρες, που ανέφερα προηγουμένως.

  • Είναι στις ιατρικές υπηρεσίες, που οι αμοιβές των ιατρών φτάνουν σε υψηλά επίπεδα επειδή η ασφάλεια πληρώνει.

  • Είναι στα μικρά super market, που λόγω υψηλών ενοικίων και μικρής περιόδου στις τουριστικές περιοχές πωλούν ακριβά.

  • Είναι στις εκδρομές τουριστικών γραφείων, που για να βγάλουν τη χασούρα από τις διανυκτερεύσεις και τα transfer και για να πληρωθούν υψηλά κόστη ξεναγών, προμηθευτών, κ.τ.λ., ανεβάζουν το κόστος της εκδρομής.

  • Είναι στα αγροτικά προϊόντα που η τιμή, πού αγοράζει ο καταναλωτής είναι ακατανόητα πολλές φορές υψηλότερη από αυτήν, που πουλά ο αγρότης.

  • Είναι στις ενοικιάσεις αυτοκινήτων, που οι τιμές κυμαίνονται από 15 έως 90 ευρώ για το ίδιο όχημα και αποπροσανατολίζουν τους τουρίστες.


Το τραγικό όμως είναι ότι με τις ευλογίες του κράτους ή της τοπικής αυτοδιοίκησης, καταστήματα όπως του αεροδρομίου, των αρχαιολογικών χώρων κ.τ.λ., έχουν υψηλές τιμές, με αποτέλεσμα να αμαυρώνεται η εικόνα της χώρας μας. Όλοι θυμόμαστε πολύ καλά την περίπτωση της Κνωσού και των αφοδευτηρίων της και την εικόνα που αντίκρισε ο κ. γραμματέας της περιφέρειας σε μια επίσκεψη του ή πάλι τα σχόλια του Τυνήσιου πρέσβη σε πρόσφατη συνέντευξη του στην Πατρίδα.

Θα πρέπει όμως να προσθέσω επίσης ότι υπάρχουν και ξενοδοχειακές μονάδες που εκμεταλλεύονται κάποιες ανάγκες και χρεώνουν όπως έχουμε ακούσει τιμές υπέρογκες και αναίτιες! Δυστυχώς όλοι οι κλάδοι έχουν και τους κακούς τους.

Κυρίες και κύριοι η κατάσταση των τιμών και του service εκτός των ξενοδοχείων δεν είναι ότι καλύτερο και μάλιστα τώρα που κάθε επισκέπτης είναι πιο πολύτιμος από κάθε άλλη φορά.

Ένα τελευταίο “πρόβλημα” που υπάρχει τα τελευταία χρόνια είναι το `All Inclusive`. Βλέπουμε ολοένα να κλείνουν μικρές επιχειρήσεις, διότι τα περισσότερα ξενοδοχεία κρατούν τους πελάτες τους μέσα. Αυτό είναι αλήθεια και θα συμφωνούσα ότι δεν είναι το καλύτερο για την παροχή υπηρεσιών. Είναι όμως απαραίτητο και ενώ τα ξενοδοχεία που είχαν το `All Inclusive` ήταν πολύ λίγα, τώρα όμως την στιγμή αυτή είναι μετρημένα στα δάκτυλα τα ξενοδοχεία, που δεν δουλεύουν με το σύστημα αυτό. Όπως κάθε καινοτομία έτσι και το `All In`, δεν μπορούμε να το δεχτούμε με ενθουσιασμό. Χρειάζεται να το αποδεχτούμε σαν κάτι αναπόφευκτο και να κάνουμε ότι καλύτερο, ώστε να δοθεί προς τον πελάτη έτσι όπως το επιβάλλουν οι κανονισμοί, με συνείδηση και καλό σέρβις.

Ένα άλλο σκέλος της σημερινής μας συνάντησης είναι και η Τουριστική συνείδηση. Ας δούμε λοιπόν τι είναι τουριστική συνείδηση. Κατά την γνώμη μου είναι ένας τρόπος σκέψης αυτών, που παρέχουν υπηρεσίας, να κάνουν τους πελάτες να αισθάνονται πιο άνετα, να νιώθουν ότι η αξία του χρήματος είναι ανάλογη προς την υπηρεσία ή τα είδη που αγοράζουν και το ότι ενδιαφέρονται για τον άνθρωπο και όχι μόνον για το χρήμα.

Αυτά όλα δεν επιτυγχάνονται με τις υπέρογκες τιμές που εισπράττουν τα ταξί ή τα εστιατόρια ή τα αλλού είδους καταστήματα. Δεν επιτυγχάνονται με την αδιαφορία για τον άνθρωπο και την αγενή συμπεριφορά. Δεν επιτυγχάνονται όταν κράτος και πολίτες σκέφτονται πως οι τουρίστες είναι σαν μια αγελάδα που μας φέρνει γάλα, αλλά δεν ενδιαφερόμαστε να την ταΐσουμε και να την περιποιηθούμε.

Τουριστική συνείδηση λοιπόν έχουν εκείνοι:

  • που ξέρουν να χαμογελούν,

  • που ξέρουν να βλέπουν μακριά,
  • που ξέρουν ότι οι πράξεις ορισμένων έχουν αντίχτυπο στο γενικό σύνολο και προσπαθούν να τις διορθώσουν,
  • που χρεώνουν αυτό που πρέπει και όχι να θέλουν να κερδίσουν σε μικρό διάστημα αυτά που θα κέρδιζαν σε μεγάλο,

  • που προσφέρουν υπηρεσίες και παροχές ανταποδίδοντας από αυτά που εισπράττουν (καθαριότητα δήμων και διάφορες ευκολίες που αν κάναμε έναν κατάλογο θα ήταν πολύ μακρύς).


Σαν λαός οι Έλληνες και ειδικά οι κρητικοί, έχουν τεράστια παράδοση στην φιλοξενία και στο φιλότιμο. Ας τα εκμεταλλευτούμε λοιπόν και ας τα κάνουμε σημαία μας για να κερδίσουμε στις εντυπώσεις και την καρδιά των επισκεπτών μας. Ας ξεκινήσουμε όλοι μαζί προσπάθεια για την καταπολέμηση της ακρίβειας όπως έκανε το Ρέθυμνο όχι μόνο για μας τους ίδιους, αλλά και για τους τουρίστες.

Ας σκεφτούμε ότι οποίον διώχνουμε από την Κρήτη με την συμπεριφορά μας, τις τιμές και τις κακές υπηρεσίες αυτός θα συμπαρασύρει πολλούς περισσότερους μαζί του. Μην ξεχνάμε όμως ότι κάθε πελάτης είναι πολύτιμος.

Ας σκεφτούμε ότι για όλα δεν φταίει μόνον το κράτος, αλλά και όλοι εμείς που αν και δεν είμαστε ένοχοι για κάτι, σιωπούμε όταν βλέπουμε κάτι κακό η λάθος.

Προτάσεις


  1. Να κυκλοφορήσουμε, όπως το Ρέθυμνο, συμφωνημένες τιμές μεταξύ Ξενοδόχων, Εστιατόρων και συναφών καταστημάτων, στους τουρίστες και σε Έλληνες και έτσι να αναγκάσουμε τα καταστήματα να έχουν χαμηλότερες τιμές από ότι τώρα,

  2. να οργανώσουμε μία καμπάνια, όπως αυτή της Ρόδου για να ευαισθητοποιήσουμε τους πολίτες έτσι ώστε να αποκτήσουν τουριστική συνείδηση και

  3. να μπει πλαφόν σε πολλές τιμές ειδών ευρείας κατανάλωσης, έτσι ώστε στα καταστήματα που ευρίσκονται σε εισόδους της χώρας, σε αρχαιολογικούς χώρους, σε παραλίες και λοιπά να προσφέρουν είδη σε καλές τιμές και να μην είναι επηρεασμένες από τα υψηλά ενοίκια που μπορεί να δίνουν στο κράτος η στην τοπική αυτοδιοίκηση.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024
17/04/2024
16/04/2024