Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΣπηλιωτόπουλος: Ο αυτόματος πιλότος της τουριστικής ανάπτυξης έφθασε στα όριά του
Συνάντηση με τουριστικούς φορείς της Ρόδου

Σπηλιωτόπουλος: Ο αυτόματος πιλότος της τουριστικής ανάπτυξης έφθασε στα όριά του

“Η Ρόδος είναι συνυφασμένη με την ιστορία και την εξέλιξη του ελληνικού τουρισμού. Είναι, μαζί με την Κέρκυρα και την Κρήτη, οι ναυαρχίδες του ελληνικού τουρισμού από τις πρώτες δεκαετίες ανάπτυξής του. Και εξακολουθεί σήμερα να πρωταγωνιστεί στο τουριστικό μας γίγνεσθαι με τρόπο γόνιμο και ουσιαστικό. Αυτό είναι μία περγαμηνή που λίγες περιοχές της χώρας μας κατέχουν…

“Η Ρόδος είναι συνυφασμένη με την ιστορία και την εξέλιξη του ελληνικού τουρισμού. Είναι, μαζί με την Κέρκυρα και την Κρήτη, οι ναυαρχίδες του ελληνικού τουρισμού από τις πρώτες δεκαετίες ανάπτυξής του. Και εξακολουθεί σήμερα<...>να πρωταγωνιστεί στο τουριστικό μας γίγνεσθαι με τρόπο γόνιμο και ουσιαστικό. Αυτό είναι μία περγαμηνή που λίγες περιοχές της χώρας μας κατέχουν και όχι μόνο οφείλουμε όλοι να τη σεβαστούμε, αλλά και να την εξελίσσουμε διαρκώς. Ως ένας από τους δύο μεγαλύτερους τουριστικούς προορισμούς της χώρας μας και λόγω του status που έχει εδραιώσει στη διεθνή τουριστική αγορά, η Ρόδος διαδραματίζει σημαντικό ρόλο: Αποτελεί ένα από τα πρώτα πεδία εντός του ελληνικού χώρου, όπου καταγράφονται οι επιπτώσεις -αρνητικές ή θετικές- των νέων τάσεων και εξελίξεων που εκδηλώνονται στην παγκόσμια αγορά. Παρακολουθώντας πιο προσεκτικά τη Ρόδο, μπορούμε να αντιληφθούμε τις δυσκολίες ή τις ευκαιρίες που θα χαρακτηρίσουν τρέχουσες ή και επόμενες τουριστικές περιόδους”. Τα παραπάνω ανέφερε χαρακτηριστικά χτες ο Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης, κ. `Αρης Σπηλιωτόπουλος, μιλώντας σε συνάντηση με τουριστικούς φορείς του νησιού.

Αν και η τουριστική περίοδος που διανύουμε δεν θα είναι η πλέον εύκολη, αν σκεφθεί κανείς την σχέση ευρώ-δολαρίου, την παγκόσμια οικονομική κρίση και το γεγονός ότι είναι ολυμπιακή χρονιά, οι εκτιμήσεις για την τουριστική κίνηση στη Ρόδο είναι θετικές και αισιόδοξες. Η τουριστική κίνηση από Ρωσία παρουσιάζει και φέτος αύξηση. Η Ρωσική αγορά αυξήθηκε κατακόρυφα μεταξύ 2004 και 2007. Παρουσίασε αύξηση 400%. Επίσης υπάρχει μεγάλη κινητικότητα και από την Ουκρανία, με επισκέψεις αποστολών δημοσιογράφων και πρακτόρων από την Ουκρανία. Περισσότεροι Γάλλοι επίσης θα έρθουν φέτος στη Ρόδο, κατόπιν αποδοτικής συνεργασίας τοπικού τουριστικού γραφείου και του τουριστικού οργανισμού Γαλλίας Vacances Heliades.

Μιλώντας για τις μορφές τουρισμού που προσφέρει η Ρόδος, ο κ. Υπουργός επεσήμανε στην ομιλία του τα ακόλουθα:

“Η Ρόδος συνδυάζει τις περισσότερες βασικές μορφές τουρισμού που έχουν ενταχθεί στον στρατηγικό σχεδιασμό του υπουργείου. Μορφές τουρισμού που έχουν φθάσει σε ένα στάδιο κορεσμού, όπως το παραδοσιακό μοντέλο «ήλιος και θάλασσα» και χρήζουν νέας προσέγγισης. Μιλώ για μορφές τουρισμού, όπως ο τουρισμός πολυτελείας, ο συνεδριακός τουρισμός, οι κρουαζιέρες, ο ναυτικός τουρισμός, ο τουρισμός υγείας και ευεξίας. Όλα αυτά υπό την σκέπη της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς του νησιού και ενός μοναδικού φυσικού περιβάλλοντος, το οποίο, όμως, έχει υποστεί ισχυρές πιέσεις από την έντονη τουριστική ανάπτυξη και πρέπει να προστατευθεί, να αναδειχθεί και να αποκατασταθεί.

Προστασία και ανάδειξη του περιβάλλοντος σημαίνει πρώτα απ’ όλα Χωροταξικό Σχεδιασμό. Χωροταξικός Σχεδιασμός σημαίνει τάξη, οργάνωση και κανόνες. Σημαίνει σύγκρουση με νοοτροπίες του παρελθόντος, νοοτροπίες καταστροφικές και απαράδεκτες για ένα σύγχρονο κράτος ευνομίας και ευταξίας, στο οποίο το περιβάλλον είναι το πολυτιμότερο αγαθό του. Είναι ανεπίτρεπτο η Ελλάδα, και, εν προκειμένω, η Ρόδος, να επιμένει σε μοντέλα και πολιτικές που αλλοίωσαν τη φυσική φυσιογνωμία ολόκληρων περιοχών και εξάντλησαν τα πλεονεκτήματα τα οποία –υποτίθεται- θα αξιοποιούσαν. Ο χωροταξικός σχεδιασμός είναι η τελευταία μας ευκαιρία να θέσουμε ένα αυστηρό όριο στην ανεξέλεγκτη ανάπτυξη, στην άναρχη δόμηση, στην αυθαιρεσία. Να καταστήσουμε σαφές ότι ο πέλεκυς της Πολιτείας θα είναι πλέον βαρύς και αμείλικτος σε κάθε προσπάθεια να ξεπεραστεί αυτό το όριο.

Το υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, με τις δυνατότητες παρέμβασης που διαθέτει, κυρίως μέσω της ΕΤΑ, θα αναδείξει νέες κατευθύνσεις και πρακτικές ως προς τις τουριστικές επενδύσεις και την αξιοποίηση των ακινήτων που διαθέτει στο νησί. Στο πλαίσιο αυτό, η μεγάλη επένδυση του Γκολφ Αφάντου Ρόδου αποτελεί παρέμβαση με εθνική σημασία. Ο διαγωνισμός βρίσκεται στην αρχή της δεύτερης φάσης του και η ολοκλήρωσή του θα συμβάλει στην εξειδίκευση του τουριστικού προϊόντος και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Γιατί η Ρόδος μπορεί και πρέπει να επεκτείνει την τουριστική της περίοδο σε όλη τη διάρκεια του χρόνου. Στο παρελθόν υπήρξαν ορισμένες προσπάθειες, οι οποίες τελικά δεν ευοδώθηκαν. Είναι ώριμες οι συνθήκες να σχεδιαστεί μία νέα στρατηγική προς αυτή την κατεύθυνση. Πέραν όμως της υποστήριξης που θα προέλθει από το υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, θα πρέπει και ο ίδιος ο τουριστικός και επιχειρηματικός κόσμος του νησιού, να τοποθετηθεί ξεκάθαρα επ’ αυτού και να δεσμευτεί.

Η 12μηνη τουριστική δραστηριότητα είναι βασικός άξονας στρατηγικής με μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Δεν μπορεί να ακολουθεί περιστασιακές προσεγγίσεις του τύπου «πήγαμε πολύ καλά φέτος το καλοκαίρι, ας μείνουμε κλειστοί τον χειμώνα», ούτε πρόσκαιρες αναγκαιότητες, «δεν πήγε καλά η πρώτη προσπάθεια, ας το αφήσουμε καλύτερα». Η 12μηνη ή έστω 10μηνη δραστηριότητα δεν μπορεί να επιτευχθεί, αν υπαγορεύεται από λογικές εύκολου και γρήγορου κέρδους ή άλλες κοντόφθαλμες επιχειρηματικές σκοπιμότητες. Καθοριστικής σημασίας για την επιμήκυνση της περιόδου μπορεί να αποδειχθεί επίσης το επιχειρηματικό ενδιαφέρον που υπάρχει για την ανάπτυξη Κέντρων Αθλητικού Τουρισμού και Προπονητικών Κέντρων, υπό την προϋπόθεση ότι θα θεσμοθετηθούν σύντομα οι σχετικές απαιτούμενες προδιαγραφές”.>

Σχολιάζοντας την πρόσφατη ανάδειξη της Ρόδου από τους συνδρομητές του site «tripadvisor» ως δημοφιλέστερου τουριστικού προορισμού στην Ευρώπη και πέμπτου δημοφιλέστερου στον κόσμο, ο κ. Σπηλιωτόπουλος τόνισε πως πρόκειται για διάκριση με ιδιαίτερη σημασία, αφού όπως εξήγησε: “Οι αναγνώστες και όσοι συμμετέχουν σε αυτό το site, στην πλειονότητά τους δεν είναι τουρίστες που θα μπορούσαμε να τους κατατάξουμε στο μοντέλο μαζικού τουρισμού, στους επισκέπτες οργανωμένων πακέτων. Πρόκειται για ταξιδιώτες ψαγμένους, που κινούνται συνήθως μεμονωμένα και οργανώνουν σε μεγάλο βαθμό, μόνοι τους τα ταξίδια τους, κυρίως μέσω του διαδικτύου. Είναι δε σαφές ότι αυτή η κατηγορία ταξιδιωτών θα διαμορφώνει, σε μόλις λίγα χρόνια από σήμερα, σε ολοένα και μεγαλύτερο βαθμό, βασικές τάσεις της τουριστικής αγοράς και θα αναδεικνύει ή θα υποβαθμίζει πληθώρα τουριστικών προορισμών. Απόρροια αυτής της προτίμησης είναι και το αυξανόμενο ενδιαφέρον για αύξηση πτήσεων προς τη Ρόδο από ευρωπαϊκούς προορισμούς από αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους όπως η Easyjet. Γεγονός είναι και η σύνδεση με το Ντουμπάι. Σε πρόσφατη επίσκεψή μας, ο Σεΐχης δέχθηκε την πρόταση μας για σύνδεση των Αραβικών Εμιράτων με τη Ρόδο”.

Τέλος, αναφερόμενος στα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας για τον τουρισμό της Ρόδου, που πραγματοποιήθηκε από Βρετανικό Πανεπιστήμιο για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, ο Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης είπε: “Σε ότι αφορά στα θετικά σημεία του προορισμού, μεταξύ των πρώτων θέσεων κατέχει ο καιρός, η φιλικότητα των κατοίκων, τα φυσικά και ιστορικά τοπία. Είμαστε προνομιούχοι που διαθέτουμε όλα αυτά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα. Όμως, όλα αυτά που μέχρι χθες ήταν αρκετά, σήμερα δεν φθάνουν. Γιατί σε ότι αφορά τις χειρότερες εμπειρίες από τον προορισμό, την πρώτη θέση κατέχει η κατάσταση του οδικού δικτύου, των πεζοδρομίων, των μέσων μαζικής μεταφοράς, της καθαριότητας των δρόμων και του περιβάλλοντος γενικότερα. Αρνητικές εικόνες δημιουργεί επίσης η οπτική ρύπανση. Κτίρια ακαλαίσθητα, κτίρια ημιτελή, κτίρια χωρίς ομοιομορφία και αισθητική. Δεν θα κουραστώ να επαναλαμβάνω πως πρέπει, από εδώ και στο εξής, να επενδύουμε στην ποιότητα. Ο αυτόματος πιλότος της τουριστικής ανάπτυξης έφθασε στα όριά του. Για την πάταξη αυτών των φαινομένων απαιτείται συντονισμένη δράση και συνεργασία με τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το Υπουργείο Ανάπτυξης, το Υπουργείο Εσωτερικών. Εμείς, από την πλευρά μας, δεσμευόμαστε ότι οι έλεγχοι θα εντατικοποιηθούν, αλλά αυτό δεν φθάνει. Η εικόνα ενός τόπου δεν είναι ευθύνη μόνο της Πολιτείας. Η τουριστική συνείδηση, και μάλιστα στην κατεύθυνση της περιβαλλοντικής συνείδησης, παίζει καθοριστικό ρόλο”.

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

Ετικέτες
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024
18/04/2024