Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΣυγκρότηση Ειδικής Γραμματείας Οδικής Ασφάλειας ζητά το ΤΕΕ
Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας

Συγκρότηση Ειδικής Γραμματείας Οδικής Ασφάλειας ζητά το ΤΕΕ

Την άμεση επικαιροποίηση του Επιχειρησιακού Σχεδίου και τη συγκρότηση Ειδικής Γραμματείας Οδικής Ασφάλειας ζητά το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) μετά την εντυπωσιακή αύξηση των τροχαίων στη χώρα μας. Παράλληλα, το […]

Την άμεση επικαιροποίηση του Επιχειρησιακού Σχεδίου και τη συγκρότηση Ειδικής Γραμματείας Οδικής Ασφάλειας ζητά το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) μετά την εντυπωσιακή αύξηση των τροχαίων στη χώρα μας. Παράλληλα, το Παρατηρητήριο<...>Οδικής Ασφάλειας του ΤΕΕ εκφράζει τη βαθιά ανησυχία του για τη σοβαρή επιδείνωση των δεικτών οδικής ασφάλειας στη χώρα μας το τελευταίο διάστημα και μάλιστα 15 μήνες μετά την εφαρμογή του νέου ΚΟΚ/2007.

Διαπιστώνει ότι σε μια κρίσιμη φάση για τις οδικές μας υποδομές, καθώς στις αρχές Αυγούστου ξεκίνησε, τυπικά, και το τελευταίο (και πιο δύσκολο) Έργο Παραχώρησης, της Βορειοδυτικής Πελοποννήσου, καταγράφονται σε όλη την έκταση της χώρας σωρεία πολύνεκρων δυστυχημάτων.

Η αρνητική αυτή εξέλιξη επιβεβαιώνεται από τους αριθμούς:

  • Στο πρώτο οκτάμηνο του 2008, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2007, τα θανατηφόρα δυστυχήματα αυξήθηκαν κατά 8,6%, ενώ τα ατυχήματα με σοβαρά τραυματίες κατά 7,8%.
  • Κατά το τρίμηνο Ιουνίου-Αυγούστου καταγράφηκαν 118 νεκροί περισσότεροι, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, δηλαδή είχαμε αύξηση 32%. Επίσης, 374 βαριά τραυματίες περισσότερους, αριθμός που ισοδυναμεί με αύξηση κατά 23%. Μεγέθη που, δίχως υπερβολή, παραπέμπουν σε πολεμικές επιχειρήσεις!
  • Το «πέταλο» του Μαλιακού και ειδικότερα η περιοχή των Θερμοπυλών αναδείχθηκε το πλέον φονικό τμήμα του εθνικού οδικού δικτύου, αφού μόνο σ` αυτό καταγράφηκαν 11 νεκροί και μόνο τον Αύγουστο!
  • Σωρεία τροχαίων δυστυχημάτων και ατυχημάτων καταγράφηκαν στις τουριστικές περιοχές και ιδιαίτερα στα νησιά, με αυξημένη συμμετοχή αλλοδαπών τουριστών και κυρίως εκείνων που οδηγούν τετράτροχα με κίνηση δίτροχου, τις γνωστές «γουρούνες». Το δυστύχημα της Σερίφου, όπου ξεκληρίστηκε 4μελής οικογένεια, επιβεβαιώνει την επικινδυνότητα του οδικού δικτύου των νησιών μας, όπου οι υποδομές ασφάλειας είναι υποτυπώδεις έως ανύπαρκτες.
  • Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο ατύχημα βυτιοφόρου μεταφοράς καυσίμων στην οδό Αντιρρίου-Ιωαννίνων (Παληοβούνα), που πέραν της δεκάωρης διακοπής της κυκλοφορίας που προκάλεσε σε έναν βασικό οδικό άξονα της χώρας, έθεσε σε άμεσο κίνδυνο πολλές ανθρώπινες ζωές, αποδεικνύοντας πόσο επιτακτική είναι η εγκατάσταση και λειτουργία Σταθμών Ελέγχου Επικίνδυνων Εμπορευμάτων κατά μήκος του εθνικού οδικού δικτύου.
  • Το πολύνεκρο δυστύχημα στα Χανιά, αλλά και το πλήθος άλλων δυστυχημάτων και ατυχημάτων που σημειώθηκαν κατά μήκος του Βόρειου Οδικού `Αξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ), επαναφέρει κατά τρόπο επιτακτικό, το μείζον πρόβλημα του συγκεκριμένου οδικού άξονα, ο οποίος είναι και ο μόνος από τους έξη βασικούς οδικούς άξονες της χώρας, χωρίς ορατό χρονοδιάγραμμα μετατροπής του σε Αυτοκινητόδρομο.


Απέναντι σ` αυτή την «καταιγίδα» των Τροχαίων Δυστυχημάτων-Ατυχημάτων και την απώλεια ανθρώπων, το ΤΕΕ εκτιμά ότι απαιτείται η άμεση σύνταξη ενός επικαιροποιημένου Επιχειρησιακού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας (ΕΣΟΑ), με συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων, λόγω αρμοδιότητας, υπουργείων, το οποίο θα προβλέπει συγκεκριμένες δράσεις, σε προσδιορισμένο χρονικό διάστημα, καθώς, επίσης, τη σύσταση ειδικής διυπουργικής επιτροπής παρακολούθησης των έργων και μέτρων, που κατά την άποψη του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας θα πρέπει να προβλέπει:

  • Συντήρηση του οδικού δικτύου (πλην Αυτοκινητοδρόμων) με διάθεση ετήσιας δαπάνης ίσης με το 2,5% έως 4% του κόστους κατασκευής της οδού. Υπενθυμίζεται ότι όλα τα έσοδα από τα διόδια – τα οποία θεωρητικώς είχαν επιβληθεί για τη συντήρηση του οδικού δικτύου – εκχωρήθηκαν στις Κοινοπραξίες Παραχώρησης των Αυτοκινητοδρόμων εν είδη κρατικής συμμετοχής στο κόστος κατασκευής των νέων έργων, ενώ τα έσοδα των διοδίων Μαλγάρων (Θεσσαλονίκη) περιήλθαν στο ΥΠΟΙΟ. Ταυτόχρονα, οι δημοσιονομικοί περιορισμοί της χώρας, έχουν οδηγήσει σε πλήρη απαξίωση τη συντήρηση των οδών.
  • Ουσιαστική αναβάθμιση-βελτίωση και (όπου απαιτείται) ανακατασκευή του δευτερεύοντος οδικού δικτύου, το οποίο είναι ιδιαίτερα παλαιό και εγκαταλειμμένο και στο οποίο προβλέπεται σταδιακά να “μεταναστεύουν” τα τροχαία δυστυχήματα-ατυχήματα, καθώς θα προχωρούν τα έργα μετατροπής του εθνικού δικτύου σε αυτοκινητόδρομους. Ενισχυτικό αυτής της άποψης είναι το γεγονός ότι κατά το πρώτο οκτάμηνο του 2008, οι εκτροπές και ανατροπές οχημάτων που καταγράφηκαν στο σύνολο των δυστυχημάτων – ατυχημάτων από την Τροχαία, έφτασαν στο 39%, ενώ τα αυτές που οφείλονται στην υπερβολική ταχύτητα μόλις στο 11%. Αριθμοί που – από μόνοι τους – χαρακτηρίζουν την ποιότητα της παρεχόμενης από το κράτος μας οδικής υποδομής.
  • `Αμεση σύνταξη μελέτης σκοπιμότητας για τον Βόρειο Οδικό `Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), αλλά και διερεύνησης των λόγων που έχουν οδηγήσει σε μεγάλη βραδύτητα την πορεία των έργων βελτίωσης του συγκεκριμένου οδικού άξονα, καθώς και τη διερεύνηση ενδεχόμενης δυνατότητας ένταξης του ΒΟΑΚ, ή τμήματός του, σε σύστημα παραχώρησης. Πρέπει να επισημάνουμε στο σύνολο των 312 χλμ. Αυτού του οδικού άξονα, τα τελευταία 20 χρόνια, κατασκευάστηκαν μόλις 37 χλμ. (ποσοστό 12%) με διαχωρισμένα τα οδοστρώματα ανά κατεύθυνση. Επίσης, ενώ το κόστος των απαλλοτριώσεων κατά την περίοδο κατασκευής του συγκεκριμένου οδικού άξονα κατά τη δεκαετία του `70, οπότε και κατασκευάστηκε, ήταν μόλις 4% της συνολικής δαπάνης κατασκευής, σήμερα έχει εκτιναχθεί στο 100%, δεδομένο που απειλεί σοβαρά την ομαλή χρηματοδότηση του έργου.
  • Κατάρτιση ενός εκτεταμένου και συγκεκριμένου προγράμματος έργων αναβάθμισης του οδικού δικτύου των τουριστικών περιοχών, με έμφαση στη νησιωτική Ελλάδα, με ουσιαστική και συστηματική βελτίωση της κατακόρυφης και οριζόντιας σήμανσης, η οποία βρίσκεται σε απαράδεκτο επίπεδο. Δυστυχήματα, όπως αυτό της Σερίφου, λόγω απουσίας στηθαίου ασφαλείας, δεν είναι δυνατόν να συμβαίνουν εν έτει 2008.
  • Το ΥΜΕΕΠ, παράλληλα, οφείλει άμεσα να αξιολογήσει εκ νέου το σύστημα αδειών κυκλοφορίας και οδήγησης για τις «γουρούνες» και να το εναρμονίσει στις ευρωπαϊκές απαιτήσεις (Ειδική Κατηγορία Αδείας οδήγησης Β1, η οποία δεν προβλέπεται από τον ελληνικό ΚΟΚ).


Το ΤΕΕ, απέναντι στην ανεξέλεγκτη – δυστυχώς – αύξηση των Τροχαίων δυστυχημάτων και ατυχημάτων που καταγράφηκε εφέτος στη χώρα μας, εκτιμά ότι η Πολιτεία, κάτω από αυστηρές προϋποθέσεις, οφείλει να επαναξιολογήσει την έως τώρα πολιτική της στην αντιμετώπιση του προβλήματος και να προχωρήσει πλέον στη συγκρότηση μιας αποδοτικής και αποτελεσματικής Ειδικής Γραμματείας Οδικής Ασφάλειας (ΕΓΟΑ), μέσω της οποίας θα συντονιστούν οι αποφάσεις και δράσεις του μεγάλου αριθμού των συναρμόδιων Υπηρεσιών. Η αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα αυτής της Γραμματείας, θα καταγράφεται με συγκεκριμένους ποσοτικούς δείκτες, οφείλει να παρακάμψει τις γνωστές γραφειοκρατικές εμπλοκές και αγκυλώσεις του υφιστάμενου και κατά τα άλλα αρμόδιου Κρατικού Μηχανισμού, που, όπως προκύπτει από τα στατιστικά δεδομένα, έχουν οδηγήσει ως τώρα τα επιμέρους ζητήματα οδικής ασφάλειας σε ένα τέλμα.
Ιστοσελίδα | + Άρθρα
16/04/2024
15/04/2024
12/04/2024
11/04/2024
10/04/2024
09/04/2024