Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικές ΤάσειςΈρευνες-ΜελέτεςΛιγότεροι Έλληνες θα κάνουν διακοπές φέτος – τεράστιος ο αριθμός παραπόνων για τον τουρισμό

Λιγότεροι Έλληνες θα κάνουν διακοπές φέτος – τεράστιος ο αριθμός παραπόνων για τον τουρισμό

Οικονομικοί είναι κυρίως οι λόγοι που στερούν σε μεγαλύτερο αριθμό Ελλήνων τις διακοπές και φέτος, αφού σύμφωνα με ανακοίνωση του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), το 36% των Ελλήνων δηλώνει ότι δεν θα κάνει καλοκαιρινές διακοπές το 2004…

Οικονομικοί είναι κυρίως οι λόγοι που στερούν σε μεγαλύτερο αριθμό Ελλήνων τις διακοπές και φέτος<...>, αφού σύμφωνα με ανακοίνωση του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), το 36% των Ελλήνων δηλώνει ότι δεν θα κάνει καλοκαιρινές διακοπές το 2004, ενώ το 71% αυτών αναφέρονται σε οικονομικούς λόγους.

Δευτερεύοντες λόγοι είναι οι επαγγελματικές υποχρεώσεις με 19%, οι οικογενειακές υποχρεώσεις με 8% και οι άλλοι λόγοι με 2%. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας έρευνας, το 73% κάνει διακοπές σε ιδιόκτητο συγγενικό ή φιλικό σπίτι. Συγκεκριμένα, οι Έλληνες διαμένουν σε ιδιόκτητο σπίτι σε ποσοστό 44%, σε συγγενικό-φιλικό σπίτι σε ποσοστό 29% και σε ξενοδοχείο ή άλλο κατάλυμα σε ποσοστό 27%.

Η διάρκεια των διακοπών της ελληνικής οικογένειας φαίνεται ότι περιορίζεται όλο και περισσότερο, αφού επτά μέρες διακοπές κάνει το 24%, δέκα ημέρες το 36%, 15 ημέρες το 31%, 20 ημέρες το 7% και 30 ημέρες το 2%. Αυτή η σύντμηση της διάρκειας των διακοπών, όπως αναφέρει το ΙΝΚΑ, οφείλεται κυρίως σε οικονομικούς παράγοντες αλλά και σε κοινωνικούς παράγοντες, όπως χαλάρωση των οικογενειακών δεσμών τόσο μεταξύ των γονέων όσο κυρίως και μεταξύ των παιδιών. Παράλληλα, μπορεί να οφείλεται, σε ένα ποσοστό και στην διασπορά των διακοπών σε περισσότερες εποχές (π.χ. 3ήμερα, Χριστούγεννα, Πάσχα, με συνήθη επιμήκυνση της διάρκειας των διακοπών, κ.λ.π.).
Σχετικά, με τους προορισμούς των ταξιδιωτών, η θάλασσα συγκεντρώνει τις προτιμήσεις του 78%, το βουνό το 18% και οι εκτός Ελλάδας προορισμοί το 4%. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ΙΝΚΑ το κόστος για διαμονή και διατροφή 15 ημερών μιας τετραμελούς οικογένειας κυμαίνεται γύρω στα 2.500 ευρώ.

Το 2003, τα κέντρα πληροφοριών-καταγγελιών του ΙΝΚΑ κατέγραψαν 9.427 καταγγελίες τουριστών σε όλη την Ελλάδα φέρνοντας τον τομέα του τουρισμού και της ψυχαγωγίας στην τέταρτη η θέση των παραπόνων. Στην γενική κατάταξη παραπόνων (1970 – 2003), ο τομέας Τουρισμός-Ψυχαγωγία, καταλαμβάνει επίσης την 4η θέση, με 91.859 παράπονα (6,91% επί του συνόλου). Οι τομείς που συγκεντρώνουν τα περισσότερα παράπονα των τουριστών είναι: Κέντρα, εστιατόρια – ταβέρνες, τιμές προϊόντων – υπηρεσιών, ποιότητα προϊόντων – υπηρεσιών. Ιδιαίτερα παράπονα από πλευράς ξένων τουριστών αφορούν στη λειτουργία των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, στις τράπεζες, στην οδική σήμανση και στα ταξιδιωτικά γραφεία.

Το 2003 παρουσιάσθηκε ρεκόρ παραπόνων τουριστών, που σύμφωνα με τους ειδικούς οφειλόταν σε τρεις παράγοντες:

  • αυξημένο ποσοστό ευκαιριακών επιχειρήσεων στον τουριστικό τομέα οι οποίες “επενδύουν” εκμεταλλευόμενες, το εναλλασσόμενο της πελατείας.
  • ακόμη πιο έντονη απουσία εποπτικών μηχανισμών της πολιτείας.
  • προσαρμογή επιπέδου του τουριστικού προϊόντος στις μαζικές πωλήσεις, στον κοινωνικό τουρισμό, στα all included, κ.λπ.

Είναι προφανές ότι το επίπεδο του τουριστικού προϊόντος καθορίζεται από τις τιμές πώλησής του στα διεθνή πρακτορεία αλλά και στον κοινωνικό τουρισμό.
“Οι πελάτες του κοινωνικού τουρισμού αντιμετωπίζονται συχνά σαν πελάτες δεύτερης κατηγορίας και είναι βέβαιο ότι θα πρέπει να αναζητηθούν μέθοδοι για την βελτίωση αυτής της κατάστασης”, τονίζει η ανακοίνωση του ΙΝΚΑ.

“Παράλληλα οι τιμές διάθεσης στα διεθνή πρακτορεία, αδικούν τους έλληνες τουρίστες οι οποίοι πληρώνουν “τιμές πόρτας”. Κυριότερο χαρακτηριστικό της κατάστασης στον ελληνικό τουρισμό δεν αποτελεί ίσως το πλήθος των παραπόνων αλλά η ανάδυση μιας αντίληψης και πρακτικής απόλυτης μετριότητας και συμβατικότητας, στα προσφερόμενα προϊόντα και υπηρεσίες. Αυτή η μετριότητα δεν προκαλεί ενδεχομένως αναφορές και καταγγελίες, αφήνει όμως μία αίσθηση μη ικανοποίησης και απογοήτευσης”, συνεχίζει η ανακοίνωση.

Είναι χαρακτηριστική η καταγγελία πελατών ταβέρνας στην Εύβοια όπου, όπως αναφέρουν, “παραγγείλαμε 26 διαφορετικά είδη τροφίμων και ποτών. Αναμενόμενη ποιότητα, είχε μόνο …το γνωστό διεθνές αναψυκτικό”, αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση του ΙΝΚΑ. Τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΝΚΑ, για το γεγονός ότι ένα σημαντικό ποσοστό των Ελλήνων (39,6%) δεν πραγματοποιεί καλοκαιρινές διακοπές όπως και για το γεγονός ότι η διάρκεια των διακοπών έχει συντμηθεί, με προφανή αιτία τα οικονομικά προβλήματα, επιβεβαιώνονται από την Ε.Ε. και άλλους φορείς.

Ψαλίδα αισχροκέρδειας

Σύμφωνα με τις έρευνες του ΙΝΚΑ, οι διαφορές τιμών, για το ίδιο προϊόν ή υπηρεσία, στις τουριστικές περιοχές παρουσιάζουν θεαματικές διαφορές – συχνά εξοργιστικές – σε σχέση με τον μέσο όρο, της υπόλοιπης χώρας. Το φαινόμενο αυτό πρέπει να αντιμετωπισθεί, με συντονισμένες ενέργειες της Πολιτείας και με αλλαγή της νοοτροπίας των τοπικών εποπτικών αρχών (κακώς εννοούμενη τοπικιστική αντιμετώπιση εάν οι παραπονούμενοι είναι Έλληνες και κακώς εννοούμενη εθνικιστική αντιμετώπιση εάν οι παραπονούμενοι είναι ξένοι).

Εκτός των τιμών όμως, σημαντικό πρόβλημα παρουσιάζεται στα ζητήματα της ποιότητας, της εξυπηρέτησης και της δημόσιας υγείας, όπου οι αποδυναμώσεις των μηχανισμών ελέγχου, έχουν δημιουργήσει δυνατότητες περαιτέρω ασυδοσίας για τους ευκαιριακούς επιχειρηματίες.

Πλιάτσικο

Οι ευκαιριακές επιχειρήσεις – οι οποίες στον τομέα του τουρισμού, αντιπροσωπεύουν πολύ μεγαλύτερο ποσοστό από άλλους – επενδύοντας στο εναλλασσόμενο της πελατείας, εκθέτουν μόνιμα τη χώρα μας και τον Ελληνικό τουρισμό.

Από το 2002 όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά, δεδομένου ότι, για τους Ευρωπαίους τουλάχιστον, το ενιαίο νόμισμα δίνει τη δυνατότητα συγκρίσεων.
Έτσι, οι καταγγελίες οι οποίες κατεγράφησαν από το ΙΝΚΑ, είχαν συχνά την επωδό: `δεν θα ξαναπατήσουμε στην Ελλάδα` ή `μας αρέσει πολύ η Ελλάδα αλλά την επόμενη φορά θα προτιμήσουμε κάτι άλλο`. Είναι προφανές πως αν δεν συνειδητοποιήσουμε πως `υπάρχουν και αλλού πορτοκαλιές που κάνουν φθηνότερα και ίσως καλύτερα πορτοκάλια` και αν δεν απομονώσουμε το τμήμα αυτό των επιχειρήσεων του τουριστικού τομέα, το οποίο εκτρέπεται, θα αντιμετωπίσουμε και άμεσα σημαντικά προβλήματα.

Φέτος το καλοκαίρι θα λειτουργήσουν 71 Κέντρα Υποδοχής Παραπόνων και συγκεκριμένα 27 παραρτήματα της Υπηρεσίας Προστασίας Τουριστών ΙΝΚΑ, 14 συνεργαζόμενα γραφεία Πληροφοριών και περίπου 30 γραφεία Νομικών Συμβουλών από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Κρήτη και από την Κέρκυρα μέχρι την Ρόδο.

Φέτος, όπως ανακοινώνει το ΙΝΚΑ, έχουν κοινοποιηθεί οργανώσεις καταναλωτών σε όλον τον κόσμο όπως και βασικοί επιχειρηματικοί φορείς του τουριστικού κυκλώματος, προκειμένου να γίνουν γνωστά τα στοιχεία επικοινωνίας του ΙΝΚΑ στους τουρίστες, έτσι ώστε αυτοί να γνωρίζουν που να απευθυνθούν, για οποιοδήποτε πρόβλημά τους.

Παράλληλα, 2 Κινητές Μονάδες του ΙΝΚΑ, θα περιοδεύσουν στο διάστημα αυτό σε όλη την Ελλάδα, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας ενημέρωσης των τουριστών, καταγραφής αλλά και επίλυσης προβλημάτων.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

Ετικέτες
02/05/2024
01/05/2024
30/04/2024
29/04/2024
26/04/2024
25/04/2024