Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικές ΤάσειςΈρευνες-ΜελέτεςΙΤΕΠ: Αδύνατες οι προβλέψεις για το 2003 και αδράνεια της κυβέρνησης για διεθνή προβολή

ΙΤΕΠ: Αδύνατες οι προβλέψεις για το 2003 και αδράνεια της κυβέρνησης για διεθνή προβολή

Δύσκολες ως αδύνατες θεωρεί τις προβλέψεις για την τουριστική κίνηση προς τη χώρα μας η τελευταία έκθεση του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα…

Δύσκολες ως αδύνατες θεωρεί τις προβλέψεις για την τουριστική κίνηση προς τη χώρα μας η τελευταία έκθεση του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων<...> (ΙΤΕΠ) που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα. Οι κύριοι λόγοι είναι η πληθώρα των αβεβαιοτήτων, κυρίως στον τομέα της ασφάλειας των διεθνών ταξιδιών λόγω πιθανών τρομοκρατικών ενεργειών ανά τον κόσμο, αλλά και πολλές αρνητικές ενδείξεις και κριτική για την εγχώρια τουριστική πολιτική.

Οι προβλέψεις του ΙΤΕΠ για το 2003 αναφέρουν ότι οι αρνητικές ενδείξεις στο θέμα της ασφάλειας είναι άφθονες, και ο φόβος είναι παρών. “Οι ενδείξεις αυτές είναι δύσκολο να αξιολογηθούν κατά την παρούσα περίοδο. Εξάλλου, δεν υπάρχει ακόμη συγκεκριμένη διακηρυγμένη πολιτική προωθήσεως και, επομένως, είναι άκρως επισφαλής η διατύπωση προβλέψεων.”

Ωστόσο, οι ακόλουθοι παράγοντες ρίπτουν κάποιο φως στο θολό τοπίο που βρίσκεται μπροστά μας, αναφέρει χαρακτηριστικά το ΙΤΕΠ.

  • Το πιθανότερο σενάριο για το 2003 προβλέπει επιτάχυνση του ρυθμού αναπτύξεως της παγκόσμιας οικονομίας.
  • Η τρέχουσα τουριστική επίδοση της Τουρκίας, και όχι μόνο, δείχνει ότι υπάρχουν παράγοντες που σε σημαντικό βαθμό μειώνουν και εξουδετερώνουν τον φόβο. Η χώρα μας, ασφαλής παραδοσιακά, μπορεί, αν έχει τη βούληση, να τους αξιοποιήσει.
  • Η υποτονικότητα της εξωτερικής ζητήσεως για το ελληνικό τουριστικό προϊόν επί 2 συναπτά έτη είναι φυσικό να έχει δημιουργήσει κάποιο απόθεμα δυνητικής ζητήσεως, που χρειάζεται έναυσμα για να ενεργοποιηθεί. Από το άλλο μέρος, οι υπερπόντιες προελεύσεις εξακολούθησαν κατά το τρέχον έτος να κυριαρχούνται στις αποφάσεις τους για τουριστικά ταξίδια από αίσθημα ανασφάλειας. Το αίσθημα αυτό, ασφαλώς, δεν έχει αμβλυνθεί από τα πρόσφατα τρομοκρατικά επεισόδια στην Aπω Ανατολή. Η οικονομική κατάσταση στην Δυτ. Γερμανία, κύρια πηγή προελεύσεως αλλοδαπών τουριστών για την Ελλάδα, δεν προβλέπεται να βελτιωθεί σε βαθμό, ώστε να δημιουργηθούν προσδοκίες στις οποίες να βασισθούν προβλέψεις.

“Μπορεί να υπάρχουν θέματα, και σοβαρά μάλιστα, ποιότητος και υποδομών. Ωστόσο, αυτά υπήρχαν και πριν και ασφαλώς επηρέασαν και θα επηρεάσουν αρνητικώς την πορεία του ελληνικού τουρισμού, αν δεν διορθωθούν. Η τρέχουσα, όμως, κακοδαιμονία οφείλεται στην καθολική αδράνεια, και κυρίως στην κρατική. Οι επιδόσεις των ανταγωνιστριών χωρών συνιστούν αψευδή μαρτυρία. Η Ελλάδα αδρανεί και χάνει μερίδια στις αγορές. Τα μοναδικά τουριστικά χαρακτηριστικά της χώρας, φυσικά και πολιτισμικά, έχουν εξαντλήσει την αυτοδυναμία τους. Απαιτούνται κατάλληλες ανθρωπογενείς παρεμβάσεις για την διατήρηση του δυναμισμού των. Στις παρεμβάσεις εμπίπτει και το σύνολο των δράσεων και ενεργειών που περιληπτικώς ονομάζομε προβολή και διαφήμιση. Προς το παρόν, ο κύριος όγκος των τουριστών διακινείται από τους οργανωτές ταξιδίων. Το χαρακτηριστικό αυτό υποδεικνύει, το γε νυν έχον, την κατεύθυνση της προσπάθειας. Το αποτέλεσμα, όμως, θα εξαρτηθεί και από το μέγεθος των πόρων που θα διατεθούν προς τούτο. Αν οι δαπάνες και η προβολή δεν διέλθουν το επίπεδο “κατωφλίου”, το αποτέλεσμα θα είναι επουσιώδες.
Πρόβλεψη με βάση τις μακροπρόθεσμες τάσεις ή εισοδηματικές μεταβλητές δεν είναι εφικτή. Η πείρα των τελευταίων ετών είναι εύγλωττη, εν προκειμένω. Είναι υπερβολικό να ισχυρισθούμε ότι μπορούμε να έχομε τόσον τουρισμό, όσον θεωρούμε συμφέροντα για την χώρα. Η πρόταση, όμως, εμπεριέχει μεγάλη δόση αληθείας.”

Όπως αναφέρει το ΙΤΕΠ, στο εννεάμηνο του 2002 η Ελλάδα είχε πτώση αφίξεων 2,5% σε σχέση με το 2001, ενώ η Τουρκία είχε άνοδο 10,1%, η Ισπανία 3,7% (οκτάμηνο) και η Κροατία 5,2% (επτάμηνο).

Ιδιαίτερα επισημαίνεται η ανάγκη να ενταθεί η προβολή και διαφήμιση της χώρας στο εξωτερικό με συγκεκριμένη στρατηγική, κάτι που θεωρείται ότι τώρα δεν συμβαίνει. Το ΙΤΕΠ αναφέρει ότι το 2002 η Ελλάδα ήταν απούσα στο διαφημιστικό ‘παιγνίδι’ και οι σχετικοί πόροι που διατέθηκαν ήσαν ανεπαρκείς.

Εκτός από τη μείωση των αφίξεων φέτος, καταγράφηκε και μείωση των διανυκτερεύσεων σε όλες τις περιοχές της χώρας κατά μέσο όρο 5-6% πλην ίσως της Χαλκιδικής. Με βάση τα στοιχεία των αφίξεων, σε μείωση πρωτοστατούν τα Δωδεκάνησα (-7,6%) και ακολουθεί η περιοχή Θεσσαλονίκης (-5,2%), ενώ σε Κρήτη, Αθήνα, Νησιά Αιγαίου και Κυκλάδες οι μειώσεις των αφίξεων κυμάνθηκαν μεταξύ -0,8% (νησιά Ανατ. Αιγαίου) και -2,5% (περιοχή πρωτεύουσας).

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

Ετικέτες
08/05/2024
02/05/2024
01/05/2024
30/04/2024
29/04/2024
26/04/2024