Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικοί ΦορείςΕλληνικοίΕΞΑ-Α: Ενημέρωση υποψήφιων βουλευτών για τα θέματα τουρισμού της πρωτεύουσας
Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών - Αττικής

ΕΞΑ-Α: Ενημέρωση υποψήφιων βουλευτών για τα θέματα τουρισμού της πρωτεύουσας

Με αφορμή τις χτεσινές βουλευτικές εκλογές, η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής κοινοποίησε την Παρασκευή προς όλα τα κόμματα τις θέσεις / προτάσεις, αλλά και τα αιτήματα των μελών της, επιθυμώντας να ενημερώσει όλους τους υποψήφιους Βουλευτές (στην Α΄ και Β΄ Αθήνας, Α΄ και Β΄ Πειραιά και υπόλοιπου Αττικής), για τα θέματα που απασχολούν τον Τουρισμό…

Με αφορμή τις χτεσινές βουλευτικές εκλογές, η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής κοινοποίησε την Παρασκευή προς όλα τα κόμματα τις θέσεις / προτάσεις, αλλά και τα αιτήματα των μελών της, επιθυμώντας να ενημερώσει όλους τους υποψήφιους<...>Βουλευτές (στην Α΄ και Β΄ Αθήνας, Α΄ και Β΄ Πειραιά και υπόλοιπου Αττικής), για τα θέματα που απασχολούν τον Τουρισμό της ευρύτερης περιοχής της ελληνικής πρωτεύουσας.

Τα βασικά θέματα -και προτάσεις- που παρουσιάζονται στο υπόμνημα της ΕΞΑ-Α, αφορούν κυρίως στην ανάγκη για: α) καλύτερη οργάνωση του τουριστικού προϊόντος της πόλης, β) ουσιαστικό συντονισμό μεταξύ των αρμόδιων ή εμπλεκομένων φορέων και γ) δυναμική/εξειδικευμένη/αποτελεσματική, διαφήμιση και προβολή. Επίσης, γίνονται αναφορές σε εξίσου σοβαρά, αλλά και πρακτικά ζητήματα, όπως στην ανάγκη επίσπευσης των απαιτούμενων διαδικασιών για τη λειτουργία του πολυπόθητου συνεδριακού κέντρου της πόλης, αλλά και στην αποτελεσματικότερη αστυνόμευσή της. Τέλος, παρουσιάζονται αναλυτικά στοιχεία που πιστοποιούν όλα αυτά και τεκμηριώνουν τις θέσεις της Ένωσης.

Όπως επισημαίνεται στο σχετικό υπόμνημα, οι πολλές δυνατότητες της περιοχής, καθώς και τα πολλά προβλήματά της, είναι συγκεκριμένα / καταγεγραμμένα και απαιτούν όχι μόνο την συνεργασία, αλλά και τη συστράτευση όλων, ανεξάρτητα από κομματική τοποθέτηση, προκειμένου να υπάρχει κοινή, τεχνοκρατικού χαρακτήρα προσέγγισή τους. Η ΕΞΑ-Α, έκρινε σκόπιμο να ενημερώσει τους υποψήφιους Βουλευτές για τις ιδιαιτερότητες της τουριστικής ταυτότητας της περιοχής, θεωρώντας ως δεδομένο την κοινή επιθυμία όλων να οργανωθεί, αξιοποιηθεί και προβληθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το τουριστικό προϊόν της Αθήνας – Αττικής, ώστε να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα και η θέση του στη διεθνή αγορά, με πολλαπλά οφέλη για όλους και σε κάθε επίπεδο.

Η ΕΞΑ-Α χαιρετίζει κάθε θετική για τον Τουρισμό της Αθήνας, απόφαση, νόμο, έργο υποδομής, δράση, ενέργεια κ.λπ., που έχει ήδη υλοποιηθεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, συμπεριλαμβάνοντας στον απολογισμό και την εξέχουσας σπουδαιότητας για τον κλάδο ίδρυση του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης. Στο κείμενο που ακολουθεί ωστόσο, υπενθυμίζει και όλα – όσα αν και γνωστά, δεν έχουν ακόμη επιλυθεί, πιστεύοντας πως ένα κοινά αποδεκτό «πλάνο» δράσεων / παρεμβάσεων, το οποίο θα το χαρακτήριζε κυρίως η συνέπεια και η συνέχεια μέσα στο χρόνο, θα αποτελούσε τη μόνη εγγύηση για τη σταθερή άνοδο της Αθήνας στις διεθνείς τουριστικές αγορές.

ΘΕΣΕΙΣ / ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΞΑ-Α

Η σπουδαιότητα των Αθηναϊκών ξενοδοχείων

Μια ελάχιστη αύξηση της μέσης τιμής των ξενοδοχείων στην Αθήνα- Αττική, κατά 1 ευρώ, παράγει επιπλέον έσοδο για τα ξενοδοχεία της τάξεως των 6,5 εκατ. Ευρώ ετησίως, ποσό το οποίο φορολογούμενο, αποφέρει στο κράτος περί τα 2 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, κάθε 1 ευρώ αύξηση στη μέση τιμή των ξενοδοχείων της Αθήνας, εκτιμάται πως δημιουργεί 100-130 νέες θέσεις εργασίας στα ξενοδοχεία. Αυτό το στοιχείο αποτελεί μια απλή αλλά κρίσιμη παράμετρο, η οποία πρέπει να συνεκτιμηθεί απΆ όλους – πολιτεία, ιδιώτες επαγγελματίες, αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης κ.λπ.- ως «ανταποδοτική επένδυση», όταν αποφασίζονται τα ποσά που θα επενδυθούν τόσο για τη βελτίωση των προσφερομένων υπηρεσιών, όσο και για την προβολή του τουριστικού προϊόντος.

Τα βασικά προβλήματα της Αθήνας-Αττικής

Η ΕΞΑ-Α εκτιμά, πως αν και έχουν γίνει θεαματικά βήματα στον τομέα των υποδομών, δημόσιων και ιδιωτικών, ως προορισμός εξακολουθούμε να υστερούμε κυρίως σε οργάνωση και ολοκληρωμένη προβολή. Η οργάνωση δε του προορισμού, παρουσιάζει ανησυχητική καθυστέρηση. Η επιτυχία του εγχειρήματος ωστόσο, δεν μπορεί να εξασφαλιστεί σε βάθος χρόνου χωρίς την αρωγή τόσο του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης -μέσω του ΕΟΤ, όσο και του Δήμου της Αθήνας.

Πιο συγκεκριμένα:


  • Δεν υλοποιείται κανένα πρόγραμμα για την προβολή της Αττικής και της Αθήνας.

  • Κανένας φορέας δε συντονίζει την τουριστική λειτουργία της Αττικής.

  • Καθυστερεί σημαντικά η προγραμματισμένη ημερομηνία έναρξης της λειτουργίας του Μητροπολιτικού Συνεδριακού Κέντρου της Αθήνας.

  • Πρέπει να επιλυθεί το πρόβλημα αναγνωρισιμότητας (branding) της Αττικής και να γίνουν συντονισμένες προσπάθειες ώστε η Αθήνα να διεκδικήσει σημαντικό μερίδιο από την αγορά των προορισμών «city-break» της Ευρώπης.


Προβολή της Αθήνας-Αττικής ως «city-break» προορισμού

Στόχος όλων είναι -και πρέπει να είναι- να ξαναμπεί η Αθήνα και η Αττική στην αγορά των «city-break» προορισμών. Αυτή τη στιγμή, αφενός, η αγορά «city-break» τα προσεχή χρόνια αναμένεται να ξεπεράσει τα 30.000.000 ταξιδιώτες σε Ευρωπαϊκό επίπεδο και αφετέρου η Αθήνα συγκεντρώνει μέχρι στιγμής περί τους 2.500.000 επισκέπτες συνολικά, από κάθε κατηγορία επισκεπτών. Είναι προφανές λοιπόν, πως αν η Αθήνα κατακτήσει έστω και ένα μικρό μερίδιο απΆ αυτήν την αγορά, η όποια αύξηση της κίνησης θα λειτουργήσει ευεργετικά για την τουριστική δραστηριότητα -και όχι μόνο- στην Αττική.
Η Πολιτεία οφείλει να ενημερώσει με έγκυρο τρόπο την Ευρωπαϊκή κοινή γνώμη για όλες τις δυνατότητες της Αθήνας και της Αττικής ως προορισμού «city break», να υπενθυμίσει τη δυνατότητα γρήγορης μετάβασης στην Ελληνική πρωτεύουσα μέσω τακτικών απΆ ευθείας πτήσεων και μέσω αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους, αλλά και να προβάλλει την υπάρχουσα αξιόλογη ξενοδοχειακή υποδομή σε μονάδες όλων των κατηγοριών. `Αλλωστε η δυναμικότητα της Αθήνας, ενισχύθηκε, εμπλουτίσθηκε και ανανεώθηκε πλήρως με αφορμή τη διοργάνωση των τελευταίων Ολυμπιακών Αγώνων.
Μέσα από μια σειρά στατιστικών στοιχείων που ανακοίνωσε η Ε.Ξ.Α-Α. και τα οποία αφορούν σε συγκρίσεις μεταξύ Αθήνας και ανταγωνιστικών πόλεων – προορισμών, αλλά και σε ποιοτικά χαρακτηριστικά τουριστών με προορισμό την Αθήνα- Αττική, γίνεται φανερό πως οι τιμές των ξενοδοχείων της Αθήνας είναι οι πλέον χαμηλές. Επίσης, ενώ βρίσκονται σε πλήρη αντιστοιχία με το κόστος ζωής, είναι σε πλήρη αναντιστοιχία με ότι ισχύει στις υπόλοιπες ανταγωνίστριες πόλεις-προορισμούς (όπως πχ. το Παρίσι όπου οι τιμές του είναι 105% ακριβότερες της Αθήνας, ενώ το αντίστοιχο κόστος ζωής 31%, ή στην Κωνσταντινούπολη, όπου οι τιμές είναι 49% ακριβότερες ενώ το αντίστοιχο κόστος ζωής μόλις 5%). Όσο για το κόστος ζωής στην Αθήνα, αυτό δεν αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα για την προσέλκυση επισκεπτών. Αντιθέτως, στον ενδεικτικό δείκτη κόστους «city-break», το κόστος της Αττικής είναι το χαμηλότερο κι αυτό αποτελεί το κυριότερο εργαλείο «marketing» για την προώθηση του τουριστικού προϊόντος μας.

Οργανισμός Διαχείρισης Προορισμού

Στο εξωτερικό, αντίστοιχες προσπάθειες στηρίζουν ουσιαστικά, οι λεγόμενοι «Οργανισμοί Διαχείρισης Προορισμών». Η Αττική δε διαθέτει τέτοιον φορέα.

Στην Αθήνα και την Αττική, επιβάλλεται η δημιουργία ενός τέτοιου φορέα. Αξίζει να επισημάνουμε ότι ειδικά στην Αττική, πρέπει να συντονιστούν μεταξύ τους η Περιφέρεια, δύο Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και 42 Δήμοι. Όλοι αυτοί, έχουν διαφορετικό, «δικό τους» πρόγραμμα προβολής και τίποτα δε λειτουργεί συντονισμένα. Η Περιφέρεια για παράδειγμα, υλοποιεί ένα πρόγραμμα προβολής για το οποίο κάθε φορά, δεν είμαστε καν ενήμεροι. Αποτέλεσμα της έλλειψης συντονισμού, είναι να επικαλύπτονται ή και να ακυρώνονται δράσεις, αλλά και να σπαταλούνται διαθέσιμοι πόροι που προορίζονται για τον ίδιο σκοπό. Αυτός είναι και ο λόγος που η ΕΞΑ-Α πρόσφατα κατέθεσε νομοθετική πρόταση για τη σύσταση τέτοιων οργανισμών/φορέων (ανώνυμων εταιρειών διαφήμισης, προβολής και οργάνωσης του τουριστικού προϊόντος σε τοπικό ή και σε υπερτοπικό επίπεδο) στο Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, υποδεικνύοντας παράλληλα τον τρόπο με τον οποίο, αυτοί, θα ήταν αφενός λειτουργικοί και αφετέρου βιώσιμοι. Η πρότασή μας -αν και θα μπορούσε να εφαρμοσθεί με επιτυχία σε πολλούς προορισμούς της χώρας- κρίνουμε πως ιδιαίτερα για την Αττική εκτός από εφαρμόσιμη, είναι και απολύτως αναγκαία.

Ίδρυση Ανώνυμων Εταιριών Τουριστικής Προβολής

Η Νομοθετική πρόταση της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών –Αττικής προς το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης σχετικά με την ίδρυση ανωνύμων εταιρειών διαφήμισης, προβολής και οργάνωσης του τουριστικού προϊόντος, σε επίπεδο τοπικό ή υπερτοπικό, είχε ως εξής:
Όπως εκτιμάται, η ίδρυση τέτοιων εταιριών θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση των δυσλειτουργιών, στην εξασφάλιση μιας σταθερής συνεχούς διαφημιστικής προβολής, στην θέσπιση πόρων και στη μεγιστοποίηση της απόδοσης των διαθεσίμων κεφαλαίων. Με βάση την προτεινόμενη ρύθμιση, θεσπίζεται το νομικό πλαίσιο για την ίδρυση, με πρωτοβουλία των ξενοδόχων και της ξενοδοχειακής ένωσης της κάθε περιοχής, ανωνύμων εταιριών, στις οποίες οι ιδρυτές θα εισφέρουν ποσοστό των εσόδων τους για τη λειτουργία τους και την υλοποίηση των σκοπών τους, ενώ παράλληλα αυτές θα λειτουργήσουν και αναπτυξιακά για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της περιοχής. Θα διεκδικήσουν κονδύλια για την προβολή, την εκπαίδευση και γενικώς θα συντονίζουν τους διάφορους τουριστικούς φορείς με σκοπό την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του προϊόντος. Πόροι της εταιρίας θα είναι εισφορές των ιδρυτικών μελών, των αυτοδιοικητικών αρχών, του ΕΟΤ και κυρίως του συνόλου των ξενοδόχων, οι οποίοι θα καταβάλλουν εισφορές στην εταιρία μέχρι 0,5% του συνόλου των εσόδων τους. Στη νομοθετική πρόταση προβλέπεται στις περιοχές που ιδρύονται εταιρίες προβολής, η αντίστοιχη κατάργηση των ΝΕΤΠ που λειτουργούν στα πλαίσια του άρθρου 1 παρ. 13 του ν. 2160/1993, για την αποφυγή επικαλύψεων στις δράσεις και τη μεταφορά των χρηματοδοτήσεων του ΕΟΤ στις εν λόγω εταιρίες.

Η συνεργασία με το δήμο της Αθήνας

Όσον αφορά στο Δήμο της Αθήνας, δυστυχώς δεν υπάρχει μέχρι στιγμής κάποιου τύπου συνεργασία μεταξύ μας, αν και ευχόμαστε -και επιθυμούμε- να υπάρξει στο μέλλον. Παράδειγμα αποτελεί και η απουσία του Δημάρχου της Αθήνας απΆ την πρώτη εκδήλωση που διοργάνωσε η ΕΞΑ-Α στο Παρίσι (31-05-07) γιΆ αυτόν ακριβώς τον λόγο, δηλαδή για την προώθηση της Αθήνας ως προορισμού «city-break» στη Γαλλία.
Η συγκεκριμένη εκδήλωση αποτέλεσε μια πρώτη -πιλοτική- κίνηση, η οποία χρηματοδοτήθηκε αποκλειστικά από ξενοδόχους της Αθήνας. Από τα πολύ θετικά αποτελέσματά της, προέκυψε η πρόθεσή μας να στραφούμε και σε άλλες «πόλεις-στόχους» της Ευρώπης, όπως το Λονδίνο, το Βερολίνο, το Μόναχο, οι Βρυξέλλες κ.ά. Οι «πόλεις-στόχοι» μας πρέπει να είναι κυρίως οι πόλεις εκείνες όπου υπάρχουν συνδέσεις / πτήσεις- μέσω αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους. Οπουδήποτε αλλού, το εγχείρημα είναι πολύ πιο δύσκολο.
Ο Δήμος της Αθήνας ωστόσο, ούτε συμμετέχει, ούτε όμως και ασκεί κάποια ιδιαίτερη τουριστική πολιτική, πέραν αυτής του «Τουριστικού Οργανισμού Δήμου Αθηναίων», που «κληρονόμησε» απΆ την προηγούμενη δημοτική αρχή.

Συνεδριακός Τουρισμός

Η Ε.Ξ.Α-Α, τονίζει πως δεν αρκεί η αναβαθμισμένη συνεδριακή προσφορά της Αθήνας σε συνεδριακούς χώρους εντός ξενοδοχείων, ούτε η αναβαθμισμένη εικόνα της πρωτεύουσας -με αφορμή τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων. Αυτό που θα αναδείξει την Αττική ως συνεδριακό προορισμό, είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου συνεδριακού κέντρου, τουλάχιστον 40.000τ.μ. και 3.000 έως 4.000 θέσεων, το οποίο θα αποτελέσει σημείο αναφοράς της συνεδριακής λειτουργίας και ανάπτυξης του προορισμού, αλλά και μια σημαντική παραγωγική επένδυση που θα επιφέρει πολύ σοβαρά ανταποδοτικά οφέλη και προσδοκίες για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη. Παράλληλα, είναι απαραίτητη η δημιουργία ενός γραφείου προώθησης του συνεδριακού τουρισμού στην Αθήνα (convention bureau) αλλά και γραφείου διεκπεραίωσης -από τον ΕΟΤ ίσως ή άλλον φορέα- αιτημάτων για την παραχώρηση χώρων ιστορικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος και μουσείων για συνεδριακές εκδηλώσεις. Η αδυναμία έγκαιρης ικανοποίησης ανάλογων αιτημάτων έχει πολλές φορές λειτουργήσει ως αιτία για να χαθούν μεγάλα συνέδρια για την Αττική.

Μητροπολιτικό Συνεδριακό Κέντρο Αθήνας (Ταε Κβο Ντο)

Η ΕΞΑ-Α ζητά την επίσπευση όλων των διαδικασιών και των σχετικών διαγωνισμών που αφορούν στη Σύμπραξη της «Ολυμπιακά Ακίνητα Α.Ε.» και του ιδιωτικού τομέα για τη μετατροπή του σχετικού Ολυμπιακού Ακινήτου (κλειστού Ολυμπιακού γυμναστηρίου Ταε Κβον Ντο στο Δέλτα Φαλήρου) σε Μητροπολιτικό Συνεδριακό Κέντρο.
Προκειμένου να λειτουργήσει εντός εύλογου χρόνου το πολυπόθητο Συνεδριακό Κέντρο της Αθήνας, πρέπει να υπάρξουν σαφείς δεσμεύσεις και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα που αφορούν στην αξιοποίηση και λειτουργία του.
Δεδομένου ότι τα μεγάλα συνέδρια τα οποία προσδοκά να προσελκύσει η Αθήνα προγραμματίζονται έως και χρόνια πριν τη διοργάνωσή τους, αλλά και του ότι ο συνεδριακός τουρισμός -σε συνδυασμό με την προσπάθεια που έχει δρομολογηθεί για την καθιέρωση της Αθήνας ως «city-break» προορισμού- μπορεί να τονώσει σημαντικά την τουριστική κίνηση, η ΕΞΑ-Α επισημαίνει ότι δεν πρέπει να χαθεί κι άλλος πολύτιμος χρόνος. Η μέχρι σήμερα έλλειψη του Συνεδριακού Κέντρου, αναμφισβήτητα μειώνει την αποτελεσματικότητα όλων των ενεργειών προβολής και προώθησης της Αθήνας- Αττικής, στις διεθνείς αγορές.

Σοβαρά Προβλήματα Αστυνόμευσης

Δεν είναι η πρώτη φορά που η ΕΞΑ-Α επισημαίνει τα σοβαρά προβλήματα αστυνόμευσης της περιοχής Αθηνών- Αττικής, για τα οποία έχει γνώση και η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αθηνών. Δυστυχώς, κατά γενική κοινή αντικειμενική ομολογία, τόσο από το περιεχόμενο των αναρίθμητων επιστολών, όσο και από τις υποσχέσεις που δίνονται στις δια ζώσης συναντήσεις, τα προβλήματα εδώ και πολλά χρόνια παραμένουν τα ίδια και σε πολλές μάλιστα περιπτώσεις έχουν πολλαπλασιαστεί. Ελπίζουμε και ευχόμαστε ότι σύντομα στην Αθήνα – Αττική θα εφαρμοστεί ένα θεσμικό πλαίσιο αστυνόμευσης, εφάμιλλο με αυτό των άλλων Ευρωπαϊκών πόλεων και αρμόζον στην μετα-Ολυμπιακή εικόνα της πόλης και της ευρύτερης περιοχής. Τα βασικά προβλήματα αφορούν κυρίως στην αστυνόμευση της περιοχής του κέντρου της Αθήνας (Ομόνοια), στη συγκέντρωση ναρκομανών πέριξ του Αρχαιολογικού Μουσείου, καθώς και στην ανάρμοστη συμπεριφορά ορισμένων οδηγών ΤΑΞΙ.

Συνοψίζοντας, η ΕΞΑ-Α εκτιμά ως σημαντικότερο όλων να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος για τον Ελληνικό τουρισμό -εξαιτίας των αναπόφευκτων διαδικασιών, αλλαγών κ.λπ, που συνεπάγονται οι Βουλευτικές Εκλογές και η σύσταση νέας Κυβέρνησης. Ως γνωστόν, το τέλος του καλοκαιριού σηματοδοτεί κάθε χρόνο την αρχή μιας σειράς σημαντικών και αναπόφευκτων εργασιών που αφορούν στην οργάνωση αλλά και στην προβολή του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος στις διεθνείς αγορές. ΑπΆ αυτές τις εργασίες και τον έγκαιρο προγραμματισμό τους, εξαρτάται σε μέγιστο βαθμό η θετική ή η αρνητική πορεία της επόμενης τουριστικής χρονιάς τόσο σε αριθμούς αφίξεων τουριστών όσο και σε έσοδα για τη χώρα και τους προορισμούς.

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

02/05/2024
01/05/2024
30/04/2024
29/04/2024
26/04/2024
25/04/2024