Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΤο Airbus A380 γιορτάζει δέκα χρόνια πτήσεων
Αερομεταφορές

Το Airbus A380 γιορτάζει δέκα χρόνια πτήσεων

Το superjumbo Airbus A380 πετά σήμερα στη μεγαλύτερη διαδρομή παγκοσμίως, από το Ντάλας στο Σίδνεϊ, για την Qantas. Το τεράστιο μέγεθός του προσφέρει στις αεροπορικές εταιρείες την ευκαιρία να μεταφέρουν πολλές εκατοντάδες ανθρώπων με ελκυστικούς ναύλους ή να προσφέρουν απαράμιλλη πολυτέλεια – όπως το νέο διαμέρισμα τριών δωματίων της Etihad απέδειξε.

Το αεροσκάφος διπλού καταστρώματος Airbus A380 απογειώθηκε από τα κεντρικά της Airbus στην Τουλούζη για την πρώτη του πτήση στις 27 Απριλίου 2005. Το “superjumbo” υποτίθεται ότι θα αναδιαμόρφωνε την αγορά στις αερομεταφορές. Θα μπορούσε να μεταφέρει περισσότερους ανθρώπους, πιο άνετα από ό,τι ποτέ πριν. Από τότε, το Α380 έχει μεταφέρει εκατοντάδες εκατομμύριων επιβατών με ασφάλεια. Πρόκειται για μια εκπληκτική τεχνολογική επιτυχία, όντας σε θέση να πετάξει χωρίς στάση το 1/3 της περιμέτρου του κόσμου. Αλλά εμπορικά, δεν έχει επιτύχει τις υψηλές προσδοκίες για αλλαγή των αεροπορικών ταξιδιών τον 21ο αιώνα.

Η ιστορία της αεροπορίας είναι γεμάτη με αποτυχίες αεροσκαφών. Όχι μόνο το μοιραία ελαττωματικό Comet 1, το απελπιστικά καθυστερημένο Bristol Brabazon (ένα ελικοστρόβιλο αεροσκάφος που ξεκίνησε από τη Βρετανία ακριβώς όταν “ξημέρωνε” η εποχή των αεριωθουμένων) και το τελικά μη βιώσιμο Concorde. Το MD11 ήταν ένα tri-jet που απογειώθηκε στην εποχή των “μεγάλων διδύμων”. Το Airbus A340-500 -ικανό να πετά χωρίς στάση από τη Σιγκαπούρη στη Νέα Υόρκη- φαινόταν λιγότερο ελκυστικό σε μια εποχή υψηλών τιμών πετρελαίου. Και τώρα φαίνεται ότι η καριέρα του Airbus A380 δεν μπορεί να διαρκέσει το ίδιο διάστημα όσο το τζετ που αντικατέστησε, το Boeing 747 – το οποίο “ανθεί” ακόμη μετά από 45 χρόνια λειτουργίας.

Το superjumbo πετά σήμερα στη μεγαλύτερη διαδρομή παγκοσμίως, από το Ντάλας στο Σίδνεϊ, για την Qantas. Το τεράστιο μέγεθός του προσφέρει στις αεροπορικές εταιρείες την ευκαιρία να μεταφέρουν πολλές εκατοντάδες ανθρώπων με ελκυστικούς ναύλους ή να προσφέρουν απαράμιλλη πολυτέλεια – όπως το νέο διαμέρισμα τριών δωματίων της Etihad απέδειξε, όταν το A380 της αεροπορικής εταιρείας εισήλθε σε υπηρεσία στο δρομολόγιο Άμπου Ντάμπι-Λονδίνο (Heathrow). Και, όσον αφορά στο Heathrow, αυτό επιτρέπει στις αεροπορικές εταιρείες να αντλούν τη μέγιστη δυνατή αξία από κάθε υποδοχή αεροσκάφους (slot) στο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο του κόσμου.

Η Singapore Airlines, πρώτος πελάτης του Α380, τοποθέτησε το αεροπλάνο στη διαδρομή του Heathrow αμέσως μόλις εισήλθε σε υπηρεσία, το 2007. Η British Airways, η Malaysia Airlines, η Qantas και η Qatar Airways επίσης πετούν με A380 από το Heathrow. Και μία ένδειξη υψηλού μάρκετινγκ: όταν η ΒΑ ξεκίνησε το δρομολόγιο της Ουάσιγκτον, “πλημμύρισε” την πρωτεύουσα των ΗΠΑ με διαφημίσεις για το μοναδικό “superjumbo” σε λειτουργία προς το Λονδίνο.

Η Emirates είναι η αεροπορική εταιρεία που αποσπά πλέον τη μέγιστη χωρητικότητα από τις πέντε καθημερινές αναχώρησεις της από το Heathrow: όλες είναι πτήσεις με Α380.

Στα αεροδρόμια Gatwick και Manchester, τα επόμενα μεγαλύτερα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου, η αεροπορική εταιρεία με έδρα το Ντουμπάι παρατάσσει το Α380 στις δύο από τις τρεις καθημερινές αναχωρήσεις. Οι υπηρεσίες αυτές δεν ήταν βασικό μέρος του οράματος για το A380, που είχε ως στόχο τους μεγαλύτερους κόμβους αερομεταφορών. Αλλά η Emirates διαθέτει πληθώρα αεροσκαφών Α380, έχοντας παραγγείλει πολύ περισσότερα αεροσκάφη τύπου Α380 από οποιαδήποτε άλλη. Η αεροπορική εταιρεία παρέλαβε το 60ό της αεροσκάφος την περασμένη εβδομάδα, με 80 ακόμα να έπονται. Οι υπόλοιποι αερομεταφορείς συνολικά έχουν παραγγείλει 317.

Οι τρεις μεγάλοι αερομεταφορείς των ΗΠΑ, American Airlines, Delta και United, δεν έχουν δείξει ενδιαφέρον για το Α380. Ακόμα κι αν όλες τους διαθέτουν πολύτιμες χρονοθυρίδες στο Heathrow και στο JFK της Νέας Υόρκης, το αεροπλάνο δεν ταιριάζει στο επιχειρηματικό τους μοντέλο, ειδικά η προσφορά στα στελέχη των συχνών πτήσεων, που ξοδεύουν πολλά και είναι ευαίσθητα στο ζήτημα του χρόνου.

Το A380 δεν έχει αναπτυχθεί στην κυριότερη διηπειρωτική διαδρομή του κόσμου (Λονδίνο-Νέα Υόρκη). Ακόμα και όταν η Virgin Atlantic παραλάβει το πρώτο της superjumbo το 2018, είναι πιθανότερο να χρησιμοποιήσει το αεροπλάνο σε διαδρομές όπως το Λος Άντζελες, το Χονγκ Κονγκ και το Γιοχάνεσμπουργκ. Και οι τρεις αυτές διαδρομές είναι διάρκειας 11 ωρών και πλέον, κατά τις οποίες η πρόσθετη άνεση του αεροσκάφους θα εκτιμηθεί πλήρως, ιδιαίτερα από όσους ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους – που τείνουν να είναι περισσότερο ευαίσθητοι στις μεγαλύτερες διαδρομές.

Με τις διαδοχικές αεροπορικές καταστροφές που συνέβησαν το περασμένο έτος, ένας αριθμός επιβατών είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος σε θέματα ασφάλειας. Το 2010, ένα A380 της Qantas που πετούσε από το Heathrow προς το Σίδνεϊ υπέστη ανεξέλεγκτη βλάβη του κινητήρα, αμέσως μετά την απογείωση από τη Σιγκαπούρη και πραγματοποίησε ασφαλή προσγείωση δύο ώρες αργότερα. Από τότε, το αεροπλάνο έχει λειτουργήσει περισσότερο ή λιγότερο άψογα – και ο φόβος ότι τρομοκράτες θα μπορούσαν να το δουν ως πρωταρχικό στόχο, δεν έχει μέχρι σήμερα βρεί αντίκρυσμα.

Μεγάλες αεροπορικές εταιρείες όπως η Singapore Airlines επιθυμούν να διατηρούν ένα σύγχρονο στόλο – όχι μόνο για την ευχαρίστηση των επιβατών, αλλά και διότι το κόστος συντήρησης σε παλαιότερα αεροσκάφη τείνει να είναι υψηλότερο και η αξιοπιστία μικρότερη. Σύντομα, η αεροπορική εταιρεία θα έχει τη δυνατότητα να εξετάσει την απόσυρση των πρώτων της αεροσκαφών τύπου Α380. Το θέμα είναι: πόσο αξίζει ένα μεταχειρισμένο superjumbo; Σε αντίθεση με τα μικρότερα αεροπλάνα, για τα οποία μπορεί να βρεθεί αρκετά εύκολα αγοραστής, δεν υφίσταται αγορά για μεταχειρισμένα αεροσκάφη τύπου Α380.

και ενώ μπορεί να υπάρχουν αεροπορικές εταιρείες που επιθυμούν να καταργήσουν τις σουίτες πρώτης κατηγορίας, αντικαθιστώντας τες με περισσότερα καθίσματα για πτήσεις υψηλής πυκνότητας μεταξύ (για παράδειγμΑ) Σαγκάης και Χονγκ Κονγκ ή Κέιπ Τάουν και Γιοχάνεσμπουργκ, κανένα ενδιαφέρον δεν έχει ακόμη εμφανιστεί. Όπως και το ίδιο το αεροσκάφος, η αγορά είναι κατά περίεργο τρόπο είναι ήσυχη.

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

Ετικέτες
02/05/2024
01/05/2024
30/04/2024
29/04/2024
26/04/2024
25/04/2024