Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστική ΠολιτικήΝομοθεσίαΘέλουμε ή δεν θέλουμε τουρισμό πολυτελείας; – Γιατί τότε κατατρέχουμε τους επαγγελματίες που εξυπηρετούν τον τουρισμό πολυτελείας;
Βαριά πρόστιμα

Θέλουμε ή δεν θέλουμε τουρισμό πολυτελείας; – Γιατί τότε κατατρέχουμε τους επαγγελματίες που εξυπηρετούν τον τουρισμό πολυτελείας;

Από την μία διαφημίζουμε τη χώρα ξοδεύοντας εκατομμύρια για να προσεκλύσουμε τουρισμό πολυτελείας, και από την άλλη κατατρέχουμε τους επαγγελματίες που προσφέρουν τουριστικές υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, και φερόμαστε ‘τριτοκοσμικά’ στους πελάτες τους.

Τη στιγμή που όλη η τουριστική βιομηχανία προσπαθεί να προσελκύσει τουρίστες πολυτελείας, όλες οι έρευνες ασχολούνται με τα χρήματα που ξοδεύουν οι τουρίστες στη χώρα μας και με το ποιες αγορές ή ποιες μορφές τουρισμού ειδικού ενδιαφέροντος αποδίδουν περισσότερο, η Πολιτεία κατατρέχει επαγγελματίες του τουρισμού που προσφέρουν πολυτελείς και ποιοτικές υπηρεσίες. Από τη μία τους δίνει άδειες λειτουργίας και από την άλλη το δαιδαλώδες νομοθετικό πλαίσιο αφήνει πολλά παραθυράκια, τα οποία, σε περίπτωση ελέγχου, επιτρέπουν στα όργανα της ΟΕΠΤΑ και της ΟΠΚΕ που βρίσκονται στα τουριστικά νησιά, να επιβάλλουν πρόστιμα χιλιάδων ευρώ και να αφαιρούν πινακίδες κυκλοφορίας οχημάτων από αδειοδοτημένες επιχειρήσεις, που παρέχουν νόμιμες υπηρεσίες, και μάλιστα  μέσα στο αποκορύφωμα της τουριστικής περιόδου.

Ενημερωθείτε για τις Νομικές δυνατότητες επιχειρήσεων εκμίσθωσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων με οδηγό

Όπως είναι γνωστό το μεταφορικό έργο των τουριστών το προσφέρουν μεταξύ άλλων και οι επιχειρήσεις, οι οποίες νομίμως διαθέτουν άδεια για ενοικίαση αυτοκινήτου με οδηγό. Έχουμε γράψει επανειλημμένα για το θέμα που έχει προκύψει λίγο πριν τις πρόσφατες βουλευτικές εκλογές, όπου οι επαγγελματίες υποχρεώθηκαν να δηλώνουν δύο ώρες πριν την κάθε μετακίνηση των πελατών τους, με αποτέλεσμα να καθίστανται αδύνατες οι πωλήσεις τους ‘την τελευταία στιγμή’.

Δείτε σχετική συνέντευξη → Προβλήματα στην ομαλή λειτουργία της ενοικίασης αυτοκινήτου με οδηγό

Τώρα προκύπτει και άλλο ζήτημα, το ‘κατά πόδας κυνήγι τους’ σε κάθε τους κίνηση, ακόμα και αν τηρούν κατά γράμμα την κάθε διαδικαστική λεπτομέρεια του νόμου.

Σε γνωστό ελληνικό νησί,  που δέχεται πάνω από 1 εκατ. τουρίστες, το μεταφορικό έργο το εξυπηρετούν λιγότερα από 30 ταξί και περίπου 300 van που ανήκουν σε εταιρίες που νοικιάζουν αυτοκίνητο με οδηγό βασισμένες στις νόμιμες άδειες του κράτους. Το ίδιο όμως το κράτος τις κατατρέχει και όπως μας έχει καταγγελθεί, τα όργανα των αστυνομικών οργάνων φτάνουν στο σημείο να ανοίξουν τις πόρτες των οχημάτων και να πάρουν τα κινητά των τουριστών (που έχουν νοικιάσει ιδιωτικό αυτοκίνητο με οδηγό) για να δουν αν οι ίδιοι οι τουρίστες έχουν καλέσει για την ενοικίαση του οχήματος ή αν έχει γίνει η κλήση από τη ρεσεψιόν του ξενοδοχείου ή κάποιο τουριστικό γραφείο. Παρόλο που υπάρχει σχετική εγκύκλιος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών από το 2020, η οποία επιτρέπει στα τουριστικά γραφεία να χρησιμοποιούν ως προμηθευτές τους τις εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτου με οδηγό για την εξυπηρέτηση των πελατών τους, στη συγκεκριμένη περίπτωση στην εταιρία επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 3.800 ευρώ αλλά και αφαίρεση των πινακίδων κυκλοφορίας του οχήματός της για ένα μήνα, μέσα στον Αύγουστο! Αν πέρναγε κόκκινο θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή ανθρώπων ούτε σύσταση δεν θα έκαναν στον οδηγό…

Από που να αρχίσεις για να καταγράψεις τις αρνητικές επιπτώσεις αυτής της ενέργειας!

  • Από το γεγονός ότι, ένας τουρίστας που νοικιάζει αυτοκίνητο με οδηγό για να μετακινηθεί, σπάνια θα μπει στον κόπο να καλέσει από το κινητό του; Φυσικά θα αναζητήσει αυτή την υπηρεσία είτε από την ρεσεψιόν του ξενοδοχείου του είτε από τουριστικό γραφείο. Άρα μάλλον θα γελάσει αν του πει η ρεσεψιόν παρακαλώ καλέστε αυτόν τον αριθμό από το κινητό σας για  να εξυπηρετηθείτε… “βροχή” τα αρνητικά σχόλια στο TripAdvisor.
  • Από το γεγονός ότι, να ‘την πέσει στο δρόμο’ αστυνομία σε ένα τουρίστα και του πάρει για έλεγχο το κινητό θα είναι ένα γεγονός που θα το θυμάται για αρκετά χρόνια και θα θεωρήσει τη χώρα μας τριτοκοσμική; Και η πολυπόθητη θετική εμπειρία από τον ελληνικό τουρισμό θα ‘πάει περίτατο’!
  • Από το γεγονός ότι, το παράπτωμα είναι σε ‘γελοίο’ επίπεδο σε σύγκριση με το πρόστιμο που επιβάλλεται και την αφαίρεση των πινακίδων, ενώ αν συνεχιστεί αυτό, μέχρι το τέλος του Αυγούστου δεν θα υπάρχουν αυτοκίνητα να εξυπηρετήσουν για μια απλή μεταφορά τους τουρίστες και επομένως θα υπάρξει μεγάλη δυσφήμηση και αγανάκτηση των τουριστών πολυτελείας, πάλι ‘βροχή’ τα αρνητικά σχόλια.
  • Από το γεγονός ότι, αυτές οι νόμιμες επιχειρήσεις σταματώντας τη δραστηριότητά τους δε θα έχουν έσοδα και επομένως δε θα πληρώνουν τους αντίστοιχους φόρους, και έχουν μεγάλη πιθανότητα να δικαιωθούν στο δικαστήριο το χειμώνα… ‘bye-bye’ έσοδα για το κράτος.
  • Από το γεγονός ότι, ένα μεγάλο μέρος των επιχειρηματιών αυτών (όπως μιλήσαμε μαζί τους) διαμένουν όλο το χρόνο στο νησί τους και επομένως αν δεν έχουν εισόδημα θα τους δημιουργηθούν προβλήματα και ίσως φύγουν κάνοντας ως γνωστό τα νησιά ‘φαντάσματα στο τέλος της τουριστικής περιόδου’ άρα ξεχάστε στην ‘πολυπόθητη επιμήκυνση’ που τόσο οι υπουργοί του Τουρισμού εδώ και χρόνια πολυδιαφημίζουν.
  • Από το γεγονός ότι, οι παράνομοι επαγγελματίες (πάντα υπάρχουν) και είναι και πιο δύσκολο να τους εντοπίσει η ΟΕΠΤΑ θα ‘κάνουν πάρτι’.

Στη συζήτηση μας ο «Γιάννης» (ψευδώνυμο, τα αληθινά στοιχεία βρίσκονται στη διάθεση του TravelDailyNews) ένας επαγγελματίας που έχει πέσει ‘θύμα’ ουσιαστικά αυτής της ιδιαίτερα αυστηρής τακτικής μας ανέφερε: “δεν ζήτησε κανείς να μη μας ελέγχουν, αλλά δεν είναι δυνατόν να μας ελέγχει το λιμενικό και να είναι όλα καλά, να μας ελέγχει η τοπική εφορία και να είναι όλα καλά, να μας ελέγχει η ΣΔΟΕ  από την Αθήνα όλα καλά, να μας ελέγχει η τοπική αστυνομία όλα καλά, και να έρχονται αυτοί οι άνθρωποι συγκεκριμένα και να καταστρέφουν το τουριστικό προϊόν γιατί κατάφεραν να κάνουν το απίστευτο, δηλαδή 10 εταιρείες που δήλωναν εισόδημα 500 ευρώ την ημέρα, τώρα δεν δουλεύουν γιατί δεν έχουν τα αυτοκίνητα πινακίδες“.

Ο “Γιάννης» είναι αποφασισμένος να τα παρατήσει…! Αυτό θέλουμε για να πετύχουμε τουρισμό πολυτελείας ;;;

Ιωάννης Γκιτσάκης - Ioannis Gitsakis

Δρ. Ιωάννης Α. Γκιτσάκης

Για τη νομική διάσταση του θέματος απευθυνθήκαμε στον Δρ. Ιωάννη Α. Γκιτσάκη, Δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω, Διδάκτορα Διοικητικού Δικαίου και νομικό σύμβουλο των Σωματείων εκμίσθωσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων με οδηγό Κυκλάδων, Κέρκυρας, Δωδεκανήσων, Χανίων και Ρόδου, ο οποίος μας ανέφερε τα ακόλουθα:

«Στην περίπτωση αυτή δεν μιλάμε πλέον για δίκαιο και άδικο. Μιλάμε για τον απόλυτο παραλογισμό. Η παράβαση που καταλογίστηκε ήταν ουσιαστικά η σύναψη συμβάσεως με μισθωτή νομικό πρόσωπο (τουριστικό γραφείο) και όχι με μισθωτή φυσικό πρόσωπο. Μία πρακτική την οποία ασκούσαν διαρκώς εδώ και χρόνια οι επιχειρήσεις του κλάδου, χωρίς ποτέ να δημιουργηθεί κάποια αμφισβήτηση ή να μην γίνει αυτή αποδεκτή από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα. Το πρόβλημα προέκυψε εξαιτίας της αιφνίδιας μεταβολής της θέσεως του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το συγκεκριμένο ζήτημα, η οποία μεταφέρθηκε και στα αρμόδια ελεγκτικά όργανα.

Κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να μην γίνονται πλέον δεκτές από αυτά οι συμβάσεις μίσθωσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων με οδηγό, που έχουν ως μισθωτή νομικό πρόσωπο και ιδίως τουριστικό γραφείο, και να επιβάλλονται σε βάρος των επιχειρήσεων του κλάδου υψηλά διοικητικά πρόστιμα για δήθεν υποκλοπή μεταφορικού έργου που έχει ανατεθεί σε άλλο φορέα, καθώς και διοικητικές κυρώσεις της αφαίρεσης των πινακίδων κυκλοφορίας των οχημάτων τους για 30 έως και 90 ημέρες. Κάτι που προφανώς έχει καταστροφικές συνέπειες για τη λειτουργία των επιχειρήσεων αυτών και μάλιστα στην καρδιά της τουριστικής περιόδου, πρωτίστως όμως προσβάλλει το δημόσιο συμφέρον, το οποίο εξυπηρετεί η λειτουργία των συγκεκριμένων επιχειρήσεων.

Για το λόγο αυτό, τα πέντε Σωματεία του κλάδου που εκπροσωπώ νομικά, αποφάσισαν να προχωρήσουν σε όλες τις απαραίτητες νομικές ενέργειες (σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο). Ειδικότερα, σε πρώτη φάση, αποφασίστηκε:

α) H κατάθεση σχετικού αναλυτικού Υπομνήματος ενώπιον του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με τη νομική τεκμηρίωση της δυνατότητας σύναψης συμβάσεων μίσθωσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων με οδηγό, από νομικά πρόσωπα και ιδίως από τουριστικά γραφεία, ως μισθωτές.

β) H σύνταξη και υποβολή σχετικής Αναφοράς προς το Συνήγορο του Πολίτη. Και

γ) H σύνταξη και υποβολή σχετικής Καταγγελίας προς την Εθνική Αρχή Διαφάνειας.

Όσον αφορά στη νομική τεκμηρίωση του συγκεκριμένου ζητήματος, τα πέντε Σωματεία επικαλούνται:

  1. Παραβίαση της Συνταγματικής αρχής της ελευθερίας των συμβάσεων (άρθρο 5 παρ. 1 του Συντάγματος), η οποία κατοχυρώνεται τόσο για τα φυσικά όσο και για τα νομικά πρόσωπα.
  2. Παραβίαση της αρχής της ελευθερίας των συμβάσεων που καθιερώνεται στο άρθρο 361 του Αστικού Κώδικα.
  3. Παραβίαση του κανονιστικού πλαισίου των νόμων 4093/2012 και 4530/2018, οι οποίοι δεν θέτουν κανέναν απολύτως περιορισμό αναφορικά με τη φύση του μισθωτή της σύμβασης μισθώσεως Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτου με οδηγό, ως φυσικού ή νομικού προσώπου.
  4. Παραβίαση της υπ’ αριθμ. οικ. Α 43545/2224/16-7-2020 εγκυκλίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (ΑΔΑ: 9ΨΕΙ465ΧΘΞ-Ε4Ζ), η οποία αποδέχεται (δηλαδή θεωρεί ως νόμιμη) τη σύναψη συμβάσεως μίσθωσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτου με οδηγό, με μισθωτή νομικό πρόσωπο και όχι μόνο με φυσικό πρόσωπο. Μάλιστα αναφέρει ρητά και τι ακριβώς θα πρέπει να συμπληρώνεται στα στοιχεία του μισθωτή, σε περίπτωση που αυτός είναι νομικό πρόσωπο.
  5. Παραβίαση των συνταγματικών αρχών της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και της ασφάλειας δικαίου, καθώς και της θεμελιώδους γενικής αρχής της χρηστής διοίκησης.
  6. Προσβολή της θεμελιώδους ενωσιακής αρχής της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών (άρθρο 56 ΣΛΕΕ), καθώς, σε πολλές περιπτώσεις, τα νομικά πρόσωπα – μισθωτές (συνήθως τουριστικά γραφεία, tour operators, αλλά και δημοφιλείς τουριστικές πλατφόρμες όπως η Booking) έχουν την έδρα του σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  7. Παραβίαση της νομοθεσίας για το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των τουριστικών γραφείων, η οποία προβλέπει ότι η μεταφορά επιβατών, η μεταφορά ή διακίνηση μεμονωμένων ατόμων ή ομάδων ατόμων εντός της χώρας και η μεσολάβηση για τη διασφάλιση ή ενοικίαση μέσων διακινήσεως, ανατίθεται πρωτίστως στα τουριστικά γραφεία και αποτελεί ένα από τα βασικά αντικείμενα της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας. Κατά συνέπεια, δεν είναι επιτρεπτό να επιβάλλονται διοικητικά πρόστιμα σε βάρος επιχειρήσεων εκμίσθωσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων με οδηγό, που συμβάλλονται με τουριστικά γραφεία, με την αιτιολογία της δήθεν υποκλοπής μεταφορικού έργου που ανήκει σε άλλο φορέα.
  8. Προσβολή του δημοσίου συμφέροντος, που συνίσταται στην προώθηση και ανάπτυξη του τουρισμού, στην προστασία και διατήρηση της καλής φήμης και της θέσης της Ελλάδας ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού παγκοσμίως και στην εξυπηρέτηση των μεταφορικών αναγκών του μεγάλου αριθμού τουριστών ιδίως στα νησιά. Έναν λόγο, τον οποίο ανέπτυξα αναλυτικότερα σε προηγούμενο άρθρο που δημοσιεύσατε για το θέμα των επιχειρήσεων εκμίσθωσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων με οδηγό.

Κλείνοντας την αναφορά μου στη νομική διάσταση του θέματος, θα ήθελα να υπογραμμίσω, ότι η νομική και πραγματική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, εδώ και πάνω από μία δεκαετία, σε βάρος των επιχειρήσεων εκμίσθωσης Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων με οδηγό, με την επιβολή υπέρμετρων και αντισυνταγματικών περιορισμών, που παρεμποδίζουν την απρόσκοπτη λειτουργία των επιχειρήσεων του κλάδου, καθώς με την πρόβλεψη πλήθους υπέρμετρων διοικητικών κυρώσεων και προστίμων, που καθιστούν ιδιαιτέρως δυσχερή έως και απαγορευτική την άσκηση της συγκεκριμένης επιχειρηματικής δραστηριότητας, δεν είναι πλέον ανεκτή από τις επιχειρήσεις του κλάδου. Και για το λόγο αυτό, τα πέντε Σωματεία που εκπροσωπώ νομικά προτίθενται να ασκήσουν κάθε νόμιμο ένδικο μέσο ενώπιον των αρμόδιων εθνικών διοικητικών Αρχών και Δικαστηρίων, αλλά και ενώπιον των αρμόδιων ευρωπαϊκών Αρχών και Δικαστηρίων, προκειμένου να προασπίσουν τα έννομα συμφέροντα των μελών τους.

Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ και στην ανθρώπινη διάσταση του θέματος. Προσωπικά, τόσο ως Έλληνας πολίτης όσο και ως νομικός, θλίβομαι και εξοργίζομαι βλέποντας, ότι ένας νέος άνθρωπος, ο οποίος αποφάσισε να δραστηριοποιηθεί επιχειρηματικά στο νησί του, ασκώντας, καθ’ όλα νόμιμα, μία δραστηριότητα που επιτρέπεται και ρυθμίζεται από το νόμο, αντιμετωπίζεται από το Κράτος και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς κυριολεκτικά ως «εγκληματίας» και ουσιαστικά παρεμποδίζεται να ασκήσει τη δραστηριότητα που επέλεξε, η οποία στην ουσία είναι μία μικρή οικογενειακή επιχείρηση. Ακόμα χειρότερα, όταν ο νέος αυτός άνθρωπος, αλλά και άλλοι συνάδελφοί του, μου δηλώνουν ότι είναι έτοιμοι να διακόψουν οριστικά την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, διότι δεν μπορούν να δουλεύουν καθημερινά υπό το φόβο, το άγχος και την ψυχολογική πίεση, ότι σε περίπτωση ελέγχου θα βρεθούν εκ νέου αντιμέτωποι με την επιβολή ιδιαίτερα υψηλών και άδικων διοικητικών προστίμων, χωρίς να έχουν υποπέσει σε καμία απολύτως πραγματική παράβαση.

Και βεβαίως, ως νομικός που ασχολούμαι, τόσο επαγγελματικά όσο και σε επίπεδο αρθρογραφίας, με τον τουρισμό, την επιχειρηματικότητα, τις επενδύσεις και την ανάπτυξη, θεωρώ αδιανόητο, μία νόμιμη επιχειρηματική δραστηριότητα να «ναρκοθετείται» ουσιαστικά από το Κράτος, με ένα ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας και ένα πλήθος προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων και προστίμων, που λειτουργούν αποτρεπτικά και καθιστούν ιδιαιτέρως δυσχερή έως και απαγορευτική την άσκησή της. Κάτι που προφανώς αντιβαίνει, όχι μόνο στο Ελληνικό Σύνταγμα και στο δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και στο ίδιο το δημόσιο συμφέρον (της προώθησης και ανάπτυξης του τουρισμού), προς βλάβη του ελληνικού τουρισμού και της εθνικής οικονομίας. Είναι πράγματα ανεπίτρεπτα για μία κατεξοχήν τουριστική χώρα όπως η Ελλάδα, στην οποία ο τουρισμός αντιπροσωπεύει πάνω από το 20% του ΑΕΠ της. Και πράγματα αδιανόητα για ένα κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για μία κυβέρνηση που δηλώνει φιλελεύθερη και φιλική προς την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις».

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

26/02/2024
23/02/2024
22/02/2024
21/02/2024
20/02/2024
19/02/2024