Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροδρόμιαACI Europe: Η Αθήνα στα top 5 ευρωπαϊκά αεροδρόμια με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση το α’ εξάμηνο 2023
Αερομεταφορές

ACI Europe: Η Αθήνα στα top 5 ευρωπαϊκά αεροδρόμια με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση το α’ εξάμηνο 2023

Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών, τα αεροδρόμια της Ιταλίας (+1,9%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενα από εκείνα της Ισπανίας (-2,8), του Ηνωμένου Βασιλείου (-6%) και της Γαλλίας (-8,3%) – με τα αεροδρόμια στη Γερμανία να είναι ξεκάθαρα ακραία.

Ο  ACI Europe δημοσίευσε την έκθεση εναέριας κυκλοφορίας που καλύπτει τον μήνα Ιούνιο, καθώς και το β’ τρίμηνο και το α’ εξάμηνο του 2023.

Η διεθνής ζήτηση φέρνει τον όγκο των επιβατών κοντά στην πλήρη ανάκαμψη

Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά +28,3% το α’ εξάμηνο του 2023 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι – με τη διεθνή κίνηση (+32,2%) να αυξάνεται με διπλάσιο ρυθμό από την εσωτερική κίνηση (+16,6%). Ο ρυθμός ανάπτυξης μειώθηκε το β’ τρίμηνο (+16,3%) σε σύγκριση με το α’ τρίμηνο (+49%), αντανακλώντας το γεγονός ότι οι περιορισμοί του COVID-19 στα ενδοευρωπαϊκά ταξίδια είχαν σε μεγάλο βαθμό αρθεί από τον Απρίλιο του περασμένου έτους.

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019), ο όγκος επιβατών διαμορφώθηκε στο -7,7% το πρώτο εξάμηνο – βελτιώνεται σταθερά κατά την περίοδο από -11% τον Ιανουάριο σε -5,9% τον Ιούνιο.

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής της ACI Europe, σχολίασε: «Η επιβατική κίνηση έχει ανακάμψει τους τελευταίους 6 μήνες, πλησιάζοντας ολοένα και περισσότερο στην πλήρη ανάκαμψη. Ωστόσο, το 2023 δεν είναι το 2019. Υπάρχουν σημαντικές διακυμάνσεις στην απόδοση μεταξύ των εθνικών αγορών και οι όγκοι εξακολουθούν να παραμένουν κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδά τους για περισσότερα από τα μισά (52%) των ευρωπαϊκών αεροδρομίων. Εκτός από τη μόνιμη επίδραση του πολέμου στην Ουκρανία σε ορισμένες αγορές, αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο ότι τα πρότυπα ανάκαμψης γίνονται δομικά. Αυτά περιλαμβάνουν την εντυπωσιακή αλλά επιλεκτική επέκταση των εταιρειών ultra-low cost carriers και τη σχετική στρατηγική μείωση των full service carriers μαζί με την εξέχουσα θέση της ζήτησης αναψυχής και VFR1 καθώς και κάποια εγχώρια κίνηση που μετατοπίζεται σε άλλους τρόπους μεταφοράς.

«Μέχρι στιγμής, η ζήτηση παρέμεινε εξαιρετικά ανθεκτική ενόψει των διαρκών πληθωριστικών πιέσεων και των αυξήσεων ρεκόρ των αεροπορικών ναύλων από την αρχή του έτους. Όμως, κοιτάζοντας το μέλλον και μετά τους καλοκαιρινούς μήνες αιχμής, βλέπουμε σημαντικούς κινδύνους και μεγάλη αβεβαιότητα. Αυτά περιλαμβάνουν την προοπτική επιδείνωσης των μακροοικονομικών για την Ευρωζώνη και το Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς και αρχικά σήματα ότι οι διακριτικές δαπάνες ενδέχεται να αρχίσουν να μειώνονται και ότι τα αποθέματα αποταμίευσης λόγω πανδημίας έχουν εξαντληθεί».

Χάσματα απόδοσης μεταξύ των εθνικών αγορών

Τα αεροδρόμια στην αγορά ευρωπαϊκή αγορά +2 (+28,7%) και στην υπόλοιπη Ευρώπη 3 (+26,4%) αύξησαν την επιβατική κίνηση με παρόμοιο ρυθμό το 1ο εξάμηνο σε σύγκριση με πέρυσι. Ωστόσο, σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (1 εξάμηνο 2019), τα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη (-2,1%) πλησίασαν περισσότερο στην πλήρη ανάκαμψη, με την αγορά της ΕΕ+ (-8,7%) να υστερεί.

Τον Ιούνιο, οι καλύτερες επιδόσεις επιβατικής κίνησης στην αγορά της ΕΕ+ προήλθαν από αεροδρόμια της Ελλάδας (+14,2%), της Ισλανδίας (+9,3%), του Λουξεμβούργου (+8,7%), της Πορτογαλίας (+8,1%) και της Πολωνίας (+6,3%). . Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Φινλανδίας (-32,2%), της Σλοβενίας (-31,9%), της Γερμανίας (-21,7%), της Βουλγαρίας (-20,5%) και της Σουηδίας (-18,8%) παρέμειναν πολύ κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδά τους.

Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών, τα αεροδρόμια της Ιταλίας (+1,9%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενα από εκείνα της Ισπανίας (-2,8), του Ηνωμένου Βασιλείου (-6%) και της Γαλλίας (-8,3%) – με τα αεροδρόμια στη Γερμανία να είναι ξεκάθαρα ακραία.

Εξετάζοντας την υπόλοιπη Ευρώπη, οι καλύτερες επιδόσεις επιβατικής κίνησης τον Ιούνιο προήλθαν από τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+114,6%), ενισχυμένη από την επέκταση των εταιρειών ULCCs (ultra-low cost carriers), ακολουθούμενη από εκείνα στο Ουζμπεκιστάν (+91,7%), την Αρμενία (+87,6%) ), Καζακστάν (+43,6%) που επωφελήθηκαν από τη μετατόπιση της ρωσικής κυκλοφορίας από την αγορά της ΕΕ+.

Εν τω μεταξύ, πλήρη ανάκαμψη σημείωσαν τα αεροδρόμια της Τουρκίας (+0,6%) και της Ρωσίας (+0,4%).

Μεγαλύτερα αεροδρόμια έναντι περιφερειακών/μικρότερων αεροδρομίων

Η επιβατική κίνηση στα “Majors” (τα κορυφαία 5 ευρωπαϊκά αεροδρόμια) το α’ εξάμηνο παρέμεινε στο -8,9% κάτω από τα προ πανδημίας τους επίπεδα (1 εξάμηνο 2019) – υποαποδίδοντας έτσι τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Το London-Heathrow (-4,3%) επανιδρύθηκε ως το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο στο α’  εξάμηνο, εξυπηρετώντας 37 εκατ. επιβάτες. Η Κωνσταντινούπολη (+10,4%) ήρθε δεύτερη με 35,6 εκατ. επιβάτες και παραμένει το μόνο “Major” που ξεπέρασε τον όγκο της πριν από την πανδημία. Τον τουρκικό κόμβο ακολούθησαν το Paris-CDG (-12,6% | 31,8 εκατ. επιβάτες), το Amsterdam-Schiphol (-17% | 28,7 εκατ. επιβάτες) και η Μαδρίτη (-2,7% | 28,5 εκατ. επιβάτες).

Ωστόσο, μέχρι τον Ιούνιο, η Φρανκφούρτη (-20,1% | 26,9 εκατομμύρια επιβάτες) είχε ξαναμπεί στο κορυφαίο πρωτάθλημα 5, αντικαθιστώντας τη Μαδρίτη στην πέμπτη θέση.

Μεταξύ άλλων μεγάλων αεροδρομίων (Ομάδα 1)4, τα μόνα που ανάκτησαν πλήρως τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία το πρώτο εξάμηνο ήταν αυτά που βασίζονταν στη ζήτηση αναψυχής/VFR και επωφελήθηκαν επίσης από την ισχυρή διατλαντική ζήτηση: Λισαβόνα (+8,7%), Αθήνα (+ 7,3%), Palma de Mallorca (+3,8%), Κωνσταντινούπολη Sabiha Gökçen (+1,6%) και Δουβλίνο (+1,5%).

Εν τω μεταξύ, τα περιφερειακά και τα μικρότερα αεροδρόμια5 (+0,4%) ανέκαμψαν πλήρως τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία (2019) το 1ο εξάμηνο – και έκλεισαν τον Ιούνιο στο +2,2%. Ωστόσο, υπήρχαν επίσης σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ αυτών των αεροδρομίων, με αυτά που εξυπηρετούσαν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και βασίζονται σε low-cosr carriers να πετυχαίνουν συχνά εντυπωσιακές επιδόσεις.

Αυτά περιλαμβάνουν για το εξάμηνο: Trapani (+163%), Perugia (+137%), Kutaisi (+82%), Zaragoza (+57%), Memmingen (+49%), Funchal (+41%), Lodz (+38%), Beauvais (+37%), Zadar (+23%), Ponta Delgada (+20%), Paphos (+19%) και Menorca (+18%)).

Κινήσεις αεροσκαφών

Μεταξύ των 10 κορυφαίων ευρωπαϊκών αεροδρομίων για εμπορευματική κίνηση, οι καλύτερες επιδόσεις το α’ εξάμηνο σε σύγκριση με τους όγκους πριν από την πανδημία προήλθαν από: Istanbul (+28%), Milan-MXP (+24%), Leipzig/Halle (20%), Madrid (+17%) and Koln-Bonn (+14%). Οι κινήσεις αεροσκαφών το α’ εξάμηνο αυξήθηκαν κατά +15,5% σε όλο το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι και μειώθηκαν κατά -11% σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (α’ εξάμηνο 2019).

Δεδομένα ανά ομάδες αεροδρομίων

Κατά τη διάρκεια του α’ εξαμήνου, αεροδρόμια που υποδέχονται περισσότερους από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως (Ομάδα 1), αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 10 και 25 εκατ. επιβάτες (Ομάδα 2), αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 5 και 10 εκατ.επιβάτες (Ομάδα 3) και αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερους από 5 εκατ. επιβάτες ετησίως (Ομάδα 4) ανέφεραν μέση μεταβολή – 10%, -10,1%, +1,7% και -1,2%, σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα (α’ εξάμηνο 2019).

Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση το α’ εξάμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019 είναι τα εξής:

  • Ομάδα 1: Istanbul IST (+10.4%), Lisbon (+8.7%), Αθήνα (+7.3%), Palma de Mallorca (+3.8%) και Istanbul SAW (+1.6%).
  • Ομάδα 2: Milan BGY (+18.2%), Porto (+14.9%), Naples (+14.2%), Malaga (+9.3%) και Catania (+9.0%).
  • Ομάδα 3: Sochi (+95.1%), Almaty (+50.1%), Belgrade (+25.8%), Rhodes (+15.5%) και Krakow (+14.8%).
  • Ομάδα 4: Tirana (+105.1%), Yerevan (+62.6%), Memmingen (+49.1%), Vrellë/Lipjan (+44.0%) και Funchal (+41.0%).
Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

Ετικέτες
23/02/2024
22/02/2024
21/02/2024
20/02/2024
19/02/2024
16/02/2024