Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςACI Europe: Η διεθνής επιβατική κίνηση σε πλήρη ανάκαμψη τον Ιανουάριο πρώτη φορά μετά από 5 χρόνια
Αερομεταφορές

ACI Europe: Η διεθνής επιβατική κίνηση σε πλήρη ανάκαμψη τον Ιανουάριο πρώτη φορά μετά από 5 χρόνια

London Heathrow
Λονδίνο-Heathrow

Η Ελλάδα στο +12,4%. στη διεθνή επιβατική κίνηση, στο +6,9% στην εγχώρια επιβατική κίνηση, που ξεπέρασε τα προ πανδημίας επίπεδα.

Ο ACI Europe δημοσίευσε σήμερα την έκθεσή του για την εναέρια κυκλοφορία για τον Ιανουάριο του 2024.

Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 7% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, με την αύξηση να τροφοδοτείται κυρίως από επιβάτες εξωτερικού (+8%) και όχι από εσωτερικούς επιβάτες (+2%).

Ως αποτέλεσμα, η επιβατική κίνηση έφτασε πολύ κοντά σε μια πλήρη ανάκαμψη -μόλις ‑3% κάτω από τους όγκους πριν από την πανδημία (Ιανουάριος 2019). Ενώ ο όγκος διεθνών επιβατών πέτυχε πλήρη ανάκαμψη (0%) για πρώτη φορά, η κίνηση εσωτερικού παρέμεινε -13% κάτω από τα επίπεδα του Ιανουαρίου 2019.

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe σχολίασε: “Συνολικά, ο Ιανουάριος είδε την ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης να διαρκεί, με περαιτέρω ανάπτυξη τον περασμένο χρόνο και η διεθνής επιβατική κίνηση επιστρέφει τελικά στα προ πανδημίας επίπεδα μετά από 5 χρόνια. Η ζήτηση παρέμεινε γενικά ανθεκτική ενόψει των πολύ αυξημένων αεροπορικών ναύλων, παρ’όλο που η δυναμική ανάπτυξης επιβραδύνθηκε ή ακόμη και σταμάτησε σε λίγες αγορές. Αυτό προσθέτει περαιτέρω αποκλίσεις σε μια ήδη πολύ κατακερματισμένη αγορά αεροδρομίων, όπου οι γεωπολιτικές και οι διαρθρωτικές αλλαγές της αγοράς αερομεταφορών – συμπεριλαμβανομένης της υπεροχής της ζήτησης ταξιδιών αναψυχής και της επιλεκτικής επέκτασης των Low Cost Carriers – διαμορφώνουν την απόδοση της κυκλοφορίας όπως ποτέ άλλοτε.

Και πρόσθεσε: “Για τους επόμενους μήνες, οι μακροοικονομικές συνθήκες πρόκειται να βελτιωθούν στην ΕΕ και στο Ηνωμένο Βασίλειο ειδικότερα, με περαιτέρω πτώση του πληθωρισμού και αύξηση των πραγματικών μισθών. Σε συνδυασμό με τους καταναλωτές να δίνουν προτεραιότητα στις εμπειρίες και τον ελεύθερο χρόνο, τα δεδομένα αυτά θα πρέπει να υποστηρίξουν τη συνεχή αύξηση της ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια – με προκλήσεις που εξακολουθούν να προέρχονται κυρίως από τις πιέσεις της προσφοράς και τους υψηλότερους αεροπορικούς ναύλους, καθώς και από τις γεωπολιτικές εξελίξεις”.

Πιο αναλυτικά:

Τα αεροδρόμια στην αγορά της ΕΕ+1 οδήγησαν στη δυναμική αύξηση των επιβατών τον Ιανουάριο, κατά 8% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.

Εντυπωσιακά αποτελέσματα ανακοίνωσαν τα αεροδρόμια της Σλοβενίας (+29,8%), της Τσεχίας (+28,9%), της Μάλτας (+22,6%), της Πολωνίας (+18,9%) και της Ουγγαρίας (+16,6%). Στο άλλο άκρο του φάσματος, τα αεροδρόμια της Σουηδίας (-1,3%) και της Ολλανδίας (-0,8%) είδαν την επιβατική κίνηση τους να μειώνεται, ενώ η ανάπτυξη ήταν υποτονική στα αεροδρόμια της Ρουμανίας και της Λετονίας (και τα δύο στο +1,3%), καθώς και σε Γαλλία, Πορτογαλία και Νορβηγία (όλες στο +1,7%).

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Ιανουάριος 2019), η αγορά της ΕΕ+ βρισκόταν στο -4%, με τα αεροδρόμια να βασίζονται κυρίως στη ζήτηση αναψυχής/VFR2 να υπερβαίνουν κατά πολύ τον όγκο τους πριν από την πανδημία: Μάλτα (+27%), Κύπρος (+21,6%) ), Πολωνία (+20,5%), Κροατία (+15,9%), Πορτογαλία (+14,8%), Ισπανία (+12,7%) και Ελλάδα (+12,4%). Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Σλοβακίας (-38,8%), της Σουηδίας (-29,2%), της Σλοβενίας (-27,5%), της Φινλανδίας (-24,2%) και της Γερμανίας (-23,7%) παρέμειναν πιο μακριά από την πλήρη ανάκαμψη.

Αξίζει να σημειωθεί η υποχώρηση της επιβατικής κίνησης εσωτερικού στα αεροδρόμια της Γερμανίας (-50,9%), της Σουηδίας (-41,6%) και της Φινλανδίας (-31,5%) – που συνέβαλαν στη συνολική υποαπόδοσή τους – καθώς και σε αυτά της Γαλλίας (-30,5). %) και το Ην. Βασίλειο (‑21,6%). Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τα αεροδρόμια της Ισπανίας (+12,9%), της Πορτογαλίας (+7,3%), της Ελλάδας (+6,9%) και της Ιταλίας (+1,3%) όπου η εγχώρια επιβατική κίνηση ξεπέρασε τα προ πανδημίας επίπεδα.

Τα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη3 παρουσίασαν αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 3% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, με εντυπωσιακές επιδόσεις από εκείνα της Αλβανίας (+51,2%), της Βόρειας Μακεδονίας (+47,1%), του Ουζμπεκιστάν (+46,1%) ), Γεωργία (37,4%) και Βοσνία-Ερζεγοβίνη (+26,8%).

Ενώ τα αεροδρόμια στην Τουρκία (+3,8%) διατήρησαν τη δυναμική ανάπτυξή τους παρά τους πολύ χαμηλότερους εγχώριους όγκους (-19%), τα αεροδρόμια της Ουκρανίας παρέμειναν κλειστά για όλη την αεροπορική επιβατική κίνηση, λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου, ενώ και η σύγκρουση στο Ισραήλ επηρέασε σε μεγάλο βαθμό τα αεροδρόμια της χώρας ( -56,3%).

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Ιανουάριος 2019), τα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη ξεπέρασαν τον μέσο όρο της ηπείρου στο +2%. Τα αεροδρόμια στο Ουζμπεκιστάν (+210%) έχουν τριπλασιάσει τον όγκο επιβατών τους, ακολουθούμενα από αυτά στην Αλβανία (+182%), το Καζακστάν (+103%), την Αρμενία (+80%), το Κοσσυφοπέδιο (+70,2%) και τη Σερβία (+60,2%).

ACI Europe chart

Η επιβατική κίνηση στους πολύ μεγάλους κόμβους4 αυξήθηκε κατά 8,3% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι λόγω της ισχυρής υπερατλαντικής ζήτησης, η σταδιακή επιστροφή των Κινέζων ταξιδιωτών και των αεροπορικών εταιρειών δικτύου προσθέτοντας περισσότερη χωρητικότητα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι Majors να επιτύχουν σχεδόν πλήρη ανάκαμψη κατά ‑1,4% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2019.

  • Το Λονδίνο-Heathrow (+9,4% έναντι Ιαν. 2023, +1,3% έναντι Ιαν. 2019) παρέμεινε το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο, με την Κωνσταντινούπολη (+6,4% έναντι Ιαν. 2023, +15% έναντι Ιαν. 2019) να έρχεται δεύτερο – υποδεχόμενο μόλις 8.000 επιβάτες λιγότεροι από τον βρετανικό κόμβο – ακολουθούμενο από το Paris-CDG (+2,2% έναντι Ιαν. 2023, -10,2% έναντι Ιαν. 2019).
  • Η Μαδρίτη (+8,1% έναντι Ιαν. 2023,+9,2% έναντι Ιαν. 2019) αντικατέστησε το Άμστερνταμ (-0,9% έναντι Ιαν. 2023, -9,2% έναντι Ιαν. 2019) στην 4η θέση.
  • Η εντυπωσιακή ανάπτυξη του Rome-FCO (+27,9% έναντι Ιαν. 2023, +5,2% έναντι Ιαν. 2019) ενίσχυσε την απόδοση των μεγάλων κόμβων.

Μεταξύ των αεροδρομίων Mega και Large5, οι υψηλότερες αυξήσεις τον Ιανουάριο σημειώθηκαν από την Πράγα (+28,5% έναντι Ιαν. 2023, -13,1% έναντι Ιαν. 2019), τη Βαρσοβία (+21,5% έναντι Ιαν. 2023, +15,5% έναντι Ιαν. 2019) , Αλικάντε (+ 20,6% έναντι Ιαν. 2023, +22,1% έναντι Ιαν. 2019 ) και Μάλαγα (+20,1% έναντι Ιαν. 2023, +32,5% έναντι Ιαν. 2019).

Τα αεροδρόμια μεσαίου μεγέθους6 κατέγραψαν τις καλύτερες επιδόσεις επιβατικής κίνησης, με μέση αύξηση 9,6% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.

Αυτό ήταν το μόνο τμήμα που ξεπέρασε τους όγκους πριν από την πανδημία κατά +5% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2019. Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις σε αυτήν την κατηγορία προήλθαν κυρίως από την αγορά εκτός ΕΕ+: Μπουργκάς (+105,5% έναντι Ιαν 2023, + 7,7% έναντι . Ιαν 2019), Κουτάισι (+77,7% έναντι Ιαν. 2023, + 171,8% έναντι Ιαν. 2019), Τίρανα (+51,2% έναντι Ιαν 2023, +181,5% έναντι Ιαν. 2019), Σκόπια (+50,5% έναντι Ιαν. 2023, + 50,9% έναντι Ιαν. 2019), Σαμαρκάνδη (+46,1% έναντι Ιαν. 2023, +210,1% έναντι Ιαν. 2019) και Φλωρεντία (+32,5% έναντι Ιαν. 2023, +13,1% έναντι Ιαν. 2019).

Όπως και τους προηγούμενους μήνες, οι μεγαλύτερες βάσεις αεροπορικών Low Cost συνέχισαν να έχουν καλύτερη απόδοση σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Ιανουάριος 2019): Μέμινγκεν (+72,3%), Μποβέ (+41,3%), Μπέργκαμο (+29,5%) και Παρίσι-Charleroi (+21,6%) ).

Αντίθετα, τα μικρά αεροδρόμια7 κατέγραψαν μείωση -0,7% στην επιβατική κίνηση τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι – και παρέμειναν -31% κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδά τους (Ιανουάριος 2019).

Καθ’ όλη τη διάρκεια του Ιανουαρίου, τα αεροδρόμια που υποδέχονται περισσότερους από 40 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (Majors), αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 25 και 40 εκατομμύρια επιβάτες (Mega), αεροδρόμια που υποδέχονται από 25 έως 10 εκατομμύρια επιβάτες (Large), αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 1 και 10 εκατομμύρια επιβάτες ανά έτος (Μεσαίο) και αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 1000 και 1 εκατομμύριο επιβάτες (Μικρό) ανέφεραν μέση αλλαγή στην επιβατική κίνηση κατά -1,4%, -1,8%, -9,2%, +5% και -31% – σε σύγκριση με την προ – επίπεδα πανδημίας (Ιανουάριος 2019).

Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση (έναντι Ιανουαρίου 2019) είναι τα εξής:

  • Majors: Κωνσταντινούπολη IST +15,0%, Μαδρίτη MAD +9,2%, Βαρκελώνη BCN +7,1%, Ρώμη FCO +5,2%, Λονδίνο LHR +1,3%.
  • Mega: Αθήνα ATH +15,0%, Κωνσταντινούπολη SAW +14,3%, Λισαβόνα LIS +14,2%, Αττάλεια AYT +9,7%, Πάλμα ντε Μαγιόρκα PMI +6%.
  • Large: Σότσι AER +95%, Μάλαγα AGP +32,5%, Μιλάνο-Μπέργκαμο BGY +29,5%, Κατάνια CTA +24,5%, Αλικάντε ALC +22,1%.
  • Middle: Σμαρκάνδη SKD +210,1%, Τίρανα TIA +181,5%, Κουτάισι KUT +171,8%, Αλμάτυ ALA +109,2%, Αστανά NQZ +95,0%.
  • Small: Κραμφόρς KRF +144,4%, Μπαμπίμοστ IEG +139,7%, Πόρτο Σάντο PXO +88,8%, Σητεία JSH +87,5%, Βατούμι BUS +82,7%.

1 ΕΕ, ΕΟΧ, Ελβετία και ΗΒ.
2 Επίσκεψη σε φίλους και συγγενείς
3 Αλβανία, Αρμενία, Λευκορωσία, Βοσνία & Ερζεγοβίνη, Γεωργία, Ισραήλ, Καζακστάν, Κόσοβο, Βόρεια Μακεδονία, Μολδαβία, Μαυροβούνιο, Ρωσία, Σερβία, Τουρκία, Ουκρανία και Ουζμπεκιστάν.
4 Αεροδρόμια με περισσότερους από 40 εκατ. επιβάτες ετησίως (2023).
5 Αεροδρόμια με 10 έως 40 εκατ.επιβάτες ετησίως (2023)
6 Αεροδρόμια με 1 έως 10 εκατ. επιβάτες ετησίως (2023)
7 Αεροδρόμια με λιγότερους από 1 εκατ. επιβάτες ετησίως (2023).

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024
22/04/2024
19/04/2024