Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροδρόμιαΑκυρώθηκε ο διαγωνισμός για την επέκταση του αεροδιαδρόμου στο `Μακεδονία`

Ακυρώθηκε ο διαγωνισμός για την επέκταση του αεροδιαδρόμου στο `Μακεδονία`

Την ακύρωση του διαγωνισμού για την επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων του αεροδρομίου `Μακεδονία` Θεσσαλονίκης ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα, το ΥΠΕΔΩΔΕ, το οποίο διευκρινίζει ότι κατέληξε στην παραπάνω απόφαση μετά από […]

Την ακύρωση του διαγωνισμού για την επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων του αεροδρομίου<...> `Μακεδονία` Θεσσαλονίκης ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα, το ΥΠΕΔΩΔΕ, το οποίο διευκρινίζει ότι κατέληξε στην παραπάνω απόφαση μετά από τη σωρεία ενστάσεων των διαγωνιζομένων και την εξέταση του τεύχους της διακήρυξης και των τεχνικών προδιαγραφών του έργου, τα οποία συντάχθηκαν και εγκρίθηκαν από την Ειδική Υπηρεσία Αεροδρομίου Βορείου Ελλάδος.

Το έργο πρόκειται να επαναπροκηρυχθεί άμεσα μετά τις διορθώσεις στη διακήρυξη και τις τεχνικές προδιαγραφές, ενώ με απόφαση του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργου Σουφλιά αντικαθίσταται και ο διευθυντής της αρμόδιας υπηρεσίας.

Οι λόγοι ακύρωσης του διαγωνισμού είναι κατά το ΥΠΕΧΩΔΕ οι ακόλουθοι:

  1. Παραβιάστηκε η απαίτηση περί διαφάνειας του διαγωνισμού και ίσης μεταχείρισης των ενδιαφερομένων που έχουν το δικαίωμα να λάβουν μέρος σ` αυτόν που επιτάσσει να μην αλλοιώνονται οι κρίσιμοι όροι διεξαγωγής του, μετά τη δημοσίευση της σχετικής διακήρυξης.
  2. Στην περίπτωση του διαγωνισμού του θέματος, οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου προβλέπουν ότι η σημαντική για την τεχνική πληρότητα του έργου εργασία της βαθιάς δονητικής συμπύκνωσης (vibroflotation), πρέπει να εκτελεσθεί με ηλεκτρικό μηχάνημα. Στις 7-3-2005, δηλαδή 3 μόλις ημέρες πριν την ημερομηνία διεξαγωγής του διαγωνισμού (10-3-2005), η δημοπρατούσα αρχή διευκρίνισε ότι η εργασία μπορεί να εκτελεσθεί και με υδραυλικό μηχάνημα που έχει τις ίδιες τεχνικές δυνατότητες. Η πρόβλεψη στις τεχνικές προδιαγραφές μόνο για ηλεκτρικό μηχάνημα ήταν εσφαλμένη και αδικαιολόγητη και δημιούργησε την εντύπωση ότι ευνοείται συγκεκριμένος ή συγκεκριμένοι διαγωνιζόμενοι, που διαθέτουν ή μπορούν να αποκτήσουν τέτοιο μηχάνημα.

    Η επελθούσα με το διευκρινιστικό έγγραφο της υπηρεσίας τροποποίηση αποτελεί κατ΄ ουσία σημαντικότατη αλλοίωση των όρων του διαγωνισμού και δημιουργεί ακυρότητα της διαδικασίας, αν ληφθεί υπόψη το χρονικό σημείο στο οποίο επήλθε, δεδομένου ότι είναι δυνατόν να αποθαρρύνθηκαν από τον όρο της τεχνικής προδιαγραφής οι τυχόν διαθέτοντες τέτοια υδραυλικά μηχανήματα και να μην υπέβαλαν προσφορά, ενώ όταν διευκρινίσθηκε το ζήτημα ήταν πλέον πρακτικά αδύνατο να προετοιμασθούν για την υποβολή προσφοράς. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τη διακήρυξη, μόνον συμπληρωματικές πληροφορίες σχετικά με τις συγγραφές υποχρεώσεων ή τα άλλα συμβατικά τεύχη πρέπει να παρέχονται από τις αναθέτουσες αρχές το αργότερο έξι μέρες πριν την ημέρα παραλαβής των προσφορών, ώστε όλοι οι ενδιαφερόμενοι να έχουν το χρόνο να προσαρμόσουν την προσφορά τους.

  3. Διακήρυξη του έργου στο άρθρο 23.4 εμφανίζει ελλείψεις, ασάφειες και κυρίως υπερβολικά λεπτομερείς απαιτήσεις, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα να υποβληθούν τεκμηριωμένες (εκ πρώτης όψεως) ενστάσεις από όλους σχεδόν τους διαγωνιζόμενους εναντίον όλων, με αποτέλεσμα να υφίσταται σοβαρότατος κίνδυνος δισεπίλυτων δικαστικών εμπλοκών, καθυστέρησης στην ανάδειξη του αναδόχου και απώλειας κοινοτικών πόρων, δεδομένου ότι το υπόψη έργο είναι συγχρηματοδοτούμενο. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, τελείως αδικαιολόγητα απαιτείται από τη διακήρυξη α) να κατατεθεί δήλωση συνεργασίας με εξειδικευμένη επιχείρηση εργασιών συμπύκνωσης με τη μέθοδο vibroflotation, ακόμα κι αν η ίδια η διαγωνιζόμενη έχει εμπειρία εφαρμογής της μεθόδου, β) να υποβληθεί με την προσφορά των υποψηφίων λεπτομερής περιγραφή και εξοπλισμός για την εφαρμογή της μεθόδου vibroflotation και επιπλέον για την τοποθέτηση εξαρτημάτων του έργου (πλαστικών στραγγιστηρίων, γεωφάσματος), τα οποία λεπτομερώς περιγράφονται στην τεχνική προδιαγραφή και αποτελούν είδη ευρέως διαδεδομένα στην αγορά, συνεπώς αποτελούν σε κάθε περίπτωση υποχρέωση του αναδόχου, γ) να υποβληθεί πλήρης περιγραφή των γεωτεχνικών οργάνων που είναι υποχρεωμένος να χρησιμοποιήσει ο ανάδοχος, συνοδευόμενη με εγχειρίδια οδηγιών και κατάλογο των έργων όπου έχουν τοποθετηθεί τέτοια όργανα, κ.λ.π..

    Στις υπερβολικές, λεπτομερείς και μη αναγκαίες απαιτήσεις της Διακήρυξης δεν συμμορφώθηκε πλήρως κανένας από τους υποψηφίους, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ερείσματα αποκλεισμού όλων σχεδόν των διαγωνιζομένων, άλλων για περισσότερους και ουσιαστικότερους και άλλων για λιγότερους και καθαρά τυπικούς λόγους.

  4. Σημειώνεται τέλος ότι έχει ήδη τεθεί σε ισχύ ο ν. 3316/05 (ΦΕΚ Α΄42/22-2-2005) με τον οποίο, για να αποφεύγεται ακριβώς η εισαγωγή στις διακηρύξεις τέτοιων άστοχων και καταχρηστικών όρων, όπως αυτοί που προαναφέρθηκαν, προβλέπεται ότι για να τεθούν από τους φορείς που δημοπρατούν δημόσια έργα, επιπλέον όροι απ΄ αυτούς, που περιλαμβάνονται στις εγκεκριμένες Διακηρύξεις του ΥΠΕΧΩΔΕ, απαιτείται απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, που εκδίδεται μετά από γνώμη του τεχνικού συμβουλίου κατασκευών της Γ.Γ.Δ.Ε. Οι διατάξεις του νόμου αυτού και συγκεκριμένα η διάταξη της παρ. 9 του άρθρου 42 δεν εφαρμόσθηκε στην παρούσα περίπτωση, επειδή η διακήρυξη εγκρίθηκε πριν την έναρξη ισχύος του νόμου. Όμως,
    θα εφαρμοσθούν κατά τη δημοπράτηση του έργου με προσδοκώμενη συνέπεια την αποφυγή παρομοίων προβλημάτων, ενώ επιπλέον θα εφαρμοστούν τα νέα τιμολόγια των υδραυλικών έργων.
  5. Το έργο αυτό καρκινοβατεί από το 2001, όταν και πάλι λόγω ελαττωμάτων στο περιεχόμενο της διακήρυξης του διαγωνισμού έγιναν πολλές προσφυγές των διαγωνιζομένων, με αποτέλεσμα την εμπλοκή επί τρία χρόνια σε ατελείωτες δικαστικές διαδικασίες.

    Το έργο δημοπρατήθηκε το Μάρτιο του 2005 με το νέο νόμο, αλλά παρουσιάστηκαν τα προβλήματα που αναφέρονται παραπάνω και, τελικά, αποφασίστηκε η λύση της επαναδημοπράτησης, πρώτον για λόγους διαφάνειας και δεύτερον διότι είναι προτιμότερο να χαθούν δυόμισι μήνες από την επαναδημοπράτηση, παρά να εμπλακεί εκ νέου το έργο σε μία ατέρμονη δικαστική διαδικασία. Θα ληφθούν δε, όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε να μην επαναληφθούν φαινόμενα ελαττωμάτων στη διακήρυξη.


Από την άλλη ο βουλευτής Α` Θεσσαλονίκης του ΠΑΣΟΚ, κ. Γιάννης Μαγκριώτης κατηγορεί σχετικά την Κυβέρνηση ότι “αντιμετωπίζει με πρωτοφανή προχειρότητα το πιο μεγάλο αναπτυξιακό έργο της Θεσσαλονίκης”.

Αφού, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε, αναφερόμενος στην απόφαση της Κυβέρνησης για ακύρωση του διαγωνισμού “πρώτα, μας είπε ότι δεν χρειάζεται νέο αεροσταθμό η Θεσσαλονίκη, της αρκεί αυτό που έχει και έτσι μετέθεσε την κατασκευή του πιο μεγάλου έργου, ύψους 750.000.000 ευρώ, για την επόμενη δεκαετία. Μετά κατήργησε τον διαγωνισμό για την επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης – απογείωσης μέσα στην θάλασσα, γιατί είχε δικαστικές εμπλοκές. Έπειτα, είπε ότι θα τον επαναδημοπρατήσει τον Σεπτέμβρη του 2004. Κατόρθωσε να τον δημοπρατήσει τον Μάρτη του 2005. Σήμερα, η ίδια Κυβέρνηση ανακοίνωσε, μετά την κατάθεση έξι προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, πως και η προκήρυξη αυτή είχε προβλήματα, γι` αυτό και την ακυρώνει. Ποιος μπορεί να πιστέψει ότι και η νέα δημοπράτηση, όταν γίνει, δεν θα έχει πάλι δικαστικές εμπλοκές;”. “Η Θεσσαλονίκη, κύριε υπουργέ, αρκετά έχει ταλαιπωρηθεί στο παρελθόν. Γιατί της επιφυλάσσετε τέτοια μεταχείριση;”, καταλήγει ο κ. Μαγκριώτης.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

Ετικέτες
17/05/2024
16/05/2024
15/05/2024
14/05/2024
13/05/2024
10/05/2024