Τελευταία νέα
ΑρχικήΘαλάσσιες ΜεταφορέςΘαλάσσιος ΤουρισμόςΤι προτείνει το Σωματείο Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος για το νέο Αναπτυξιακό Νόμο

Τι προτείνει το Σωματείο Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος για το νέο Αναπτυξιακό Νόμο

Τις προτάσεις του για τη διαμόρφωση του νέου Αναπτυξιακού Νόμου κατέθεσε το Σωματείο Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος προς την τουριστική ηγεσία του υπουργείο Ανάπτυξης. Στη σχετική επιστολή το […]

Τις προτάσεις του για τη διαμόρφωση του νέου Αναπτυξιακού Νόμου κατέθεσε το Σωματείο Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος προς<...> την τουριστική ηγεσία του υπουργείο Ανάπτυξης.

Στη σχετική επιστολή το Σωματείο κάνει μία αναφορά στην οικονομική αξία του Θαλάσσιου Τουρισμού και στην συμβολή του στο γενικότερο τουριστικό προϊόν της χώρας αναφέροντας ότι «Ο Θαλάσσιος Τουρισμός είναι ένα μεγάλο τμήμα της τουριστικής βιομηχανίας και λειτουργεί αλληλεπιδραστικά και ως τροφοδότης σε άλλες κατηγορίες. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία αριθμεί 3.413 σκάφη. Ο στόλος αυτός είναι μακράν ο μεγαλύτερος και νεότερος παγκοσμίως. Από Εθνικής πλευράς, ο Θαλάσσιος Τουρισμός βοηθά στην διατήρηση της συνοχής της Νησιωτικής Ελλάδας και μεταφέρει την Ελληνική Σημαία και στην τελευταία νησίδα».

Σύμφωνα με τις απόψεις που διατυπώνει το Σωματείο το περιθώριο ανάπτυξης του Θαλάσσιου Τουρισμού είναι τεράστιο και ο τριπλασιασμός είναι ένας ρεαλιστικός στόχος αρκεί να υπάρξουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις.

Προβληματισμοί και Προτάσεις επί του Αναπτυξιακού Νόμου

ΛΙΜΕΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ

Ποσότητα

Προβληματισμοί: Τα λιμάνια, οι μαρίνες και τα καταφύγια δεν επαρκούν. Οι Τουρίστες όσο καλά και αν περνούν κατά την διάρκεια της ημέρας, βρίσκονται συνεχώς με το άγχος αν θα βρουν μια ασφαλή θέση για να καταφύγουν. Είναι πλέον κανόνας ότι τα λιμάνια στα νησιά μέχρι τις 2 το μεσημέρι έχουν γεμίσει με αποτέλεσμα όσοι έρχονται αργότερα να μην βρίσκουν θέση και να διαπληκτίζονται για να δέσουν επάνω σε άλλους ή να αναγκάζονται να φύγουν. Δυστυχώς είναι πολλοί οι πελάτες μας που έχουν σταματήσει να έρχονται στην Ελλάδα ακριβώς γι αυτό, προτιμώντας άλλες χώρες που μπορεί να μην έχουν τις ομορφιές της δικής μας, αλλά η υποδομή τους, τους εγγυάται διακοπές με λιγότερο άγχος.

Προτάσεις: Χρειάζεται να κατασκευαστούν πολλές μικρές μαρίνες ή λιμάνια ή καταφύγια περιφερειακά και κοντά στους τουριστικούς πόλους έλξης. Ο Τουρίστας πρέπει να νοιώθει σιγουριά, ότι όταν και όποτε το θελήσει, θα βρει σε εύλογη απόσταση ένα ασφαλές καταφύγιο, στο οποίο θα είναι και καλοδεχούμενος.
Στα κέντρα από τα οποία εκκινεί ο Θαλάσσιος Τουρισμός όπως Αθήνα, Κέρκυρα, Ρόδος κλπ. θα πρέπει να υπάρχει από μια αν είναι δυνατόν μεγάλη μαρίνα, ώστε να αποφεύγεται η πολυδιάσπαση των υπηρεσιών και της υποδομής εξυπηρέτησης του στόλου και των πελατών. Όπου αυτό δεν είναι δυνατόν, θα πρέπει να δημιουργηθούν γειτονικές μεγάλες μαρίνες. Πχ, η μαρίνα Αλίμου με την μελλοντική μαρίνα Αγ. Κοσμά θα μπορέσουν να αποτελέσουν ένα λειτουργικό σύνολο.
Είναι πολύ σημαντικό να γίνει διαχωρισμός, των μαρινών που φιλοξενούν μόνιμα επαγγελματικά τουριστικά σκάφη και εκείνων που φιλοξενούν ιδιωτικά

ΠΟΙΟΤΗΤΑ

Μαρίνες

Προβληματισμοί: Η υποδομή των μαρινών είναι από ελλιπής μέχρι απαράδεκτη. Ειδικά η μαρίνα Αλίμου που είναι ο υποδοχέας του μεγαλύτερου μέρους του Θαλάσσιου Τουρισμού παρουσιάζει άσχημη εικόνα λόγω κακής συντήρησης, φύλαξης και καθαριότητας. Την αίσθηση προχειρότητας εντείνει η έλλειψη θέσεων και η εξυπηρέτηση των σκαφών σε ντάνες. Υπάρχει ακόμα έλλειψη επαρκών επισκευαστικών χώρων. Δεν υπάρχει ιατρείο στις μεγάλες μαρίνες. Δεν υπάρχει επαρκής συγκοινωνιακή κάλυψη.

Το Υ.Ε.Ν. έχει θεσμοθετήσει holding tanks στα πλοία αναψυχής. Εάν το μέτρο αυτό δεν συνοδευτεί με την αντίστοιχη υποδομή σε όλες τις μαρίνες, το μέτρο όχι μόνο δεν θα είναι αποτελεσματικό, αλλά θα καταστρέψει και τα σκάφη (εφόσον δεν θα εκκενώνονται και δεν θα πλένονται κατάλληλα τα holding tanks).

Προτάσεις: Η βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών είναι το ζητούμενο. Η καθαριότητα, η τάξη, η λειτουργικότητα, η ασφάλεια και η σωστή συντήρηση είναι τα κλειδιά. Διευκρινίζεται ότι έργα και παροχές πολυτελείας δεν είναι το ζητούμενο στις μαρίνες που ελλιμενίζονται μόνιμα τα επαγγελματικά σκάφη, αν αυτό θα ανεβάσει το κόστος ελλιμενισμού. Σε όλες τις μαρίνες θα υπάρχουν επαρκείς επισκευαστικοί χώροι και οι ανάλογες εξυπηρετήσεις. Στις μεγάλες μαρίνες θα υπάρχει ιατρείο έστω τις ημέρες αιχμής. Όλες οι μαρίνες θα εξυπηρετούνται από τακτική συγκοινωνία με λεωφορεία.
Ακόμα και οι μικρές μαρίνες θα πρέπει να έχουν το ανάλογο μόνιμο προσωπικό, ώστε να συντηρούνται και να καθαρίζονται κανονικά.

Να επιταχυνθεί η διαδικασία εγκατάστασης των συστημάτων συλλογής αποβλήτων σε όλες στις μαρίνες.

Λιμάνια & Καταφύγια

Προβληματισμοί: Η παροχή νερού και καυσίμων στα περισσότερα λιμάνια είναι προβληματική σε ποσότητα και σε ποιότητα.
Προτάσεις: Όλα τα λιμάνια και καταφύγια θα έχουν παροχή νερού για τα σκάφη, καυσίμου ελεγχόμενης ποιότητας καθώς και εύκολη πρόσβαση σε γενικές προμήθειες.
Ενθάρρυνση της τοπικής κοινωνίας για την επιτόπου τεχνική υποστήριξη του στόλου.

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Προβληματισμοί: Για τον σωστό σχεδιασμό της στρατηγικής και της προώθησης των επιχειρήσεών μας, βασικό ρόλο έχουν τα σωστά και πρόσφατα στατιστικά στοιχεία. Είναι βασικό να γνωρίζουμε πόσοι τουρίστες έρχονται από κάθε χώρα, πόσες διανυκτερεύσεις κάνουν, πόσες ημέρες ναύλου έγιναν ανά κατηγορία σκάφους, ανά χώρα, ανά μήνα κλπ. Τα στοιχεία αυτά συλλέγονται μεν στο ΥΕΝ, αλλά λόγω έλλειψης προσωπικού ή μηχανοργάνωσης παραμένουν ανεκμετάλλευτα.
Προτάσεις: Χρειάζεται λοιπόν μηχανοργάνωση και επάνδρωση του τμήματος του ΥΕΝ για την άμεση και πλήρη αξιοποίηση των στατιστικών στοιχείων. Χρειάζεται εύκολη πρόσβαση στα στοιχεία αυτά όλων των ενδιαφερομένων επιχειρήσεων.

ΦΟΡΕΑΣ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Προβληματισμοί: Δεν υπάρχει ενιαίος φορέας για την αντιμετώπιση των προβλημάτων τα οποία προκύπτουν στον Θαλάσσιο Τουρισμό, με αποτέλεσμα να καταναλώνεται τεράστια ενέργεια λόγω γραφειοκρατίας και πολυδιάσπασης των εμπλεκομένων φορέων. Δημιουργείται ανασφάλεια και αποτρέπονται οι επενδύσεις, ενώ παράλληλα έχει μεγάλο κόστος για εμάς και για το κράτος χωρίς να ωφελείται κανείς.
Προτάσεις: Όλες οι υπηρεσίες οι σχετικές με τον Θαλάσσιο Τουρισμό να ενωθούν κάτω από έναν ενιαίο φορέα και οι απαραίτητες διαδικασίες θα εκτελούνται γρήγορα και αποδοτικά.

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Προτάσεις: Να δημιουργηθεί μόνιμη Επιτροπή Θαλάσσιου Τουρισμού με συμμετοχή του ΣΙΤΕΣΑΠ υπό την αιγίδα αρμόδιου φορέα.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ

Προβληματισμοί: Παρ' όλο που ο κλάδος απασχολεί άνω των 5.000 ατόμων, μέχρι σήμερα δεν υπάρχει οργανωμένη εκπαίδευση και επιμόρφωση γι αυτούς.
Προτάσεις: Πρέπει να δημιουργηθεί η υποδομή για εκπαίδευση και επιμόρφωση των επαγγελματιών που εξυπηρετούν τον Θαλάσσιο Τουρισμό.
Να δημιουργηθούν σεμινάρια κυβερνητών (skippers) για αντιμετώπιση καταστάσεων ανάγκης στη θάλασσα, με επιμόρφωση σε θέματα μηχανών, ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών, πλαστικών, εξαρτισμού και παροχή πρώτων βοηθειών.
Να δημιουργηθούν σεμινάρια επιμόρφωσης για τους επαγγελματίες συντηρητές, για μηχανικούς, ηλεκτρολόγους, ηλεκτρονικούς, τεχνίτες πολυεστέρα, καραβομαραγκούς κα.
Επίσης σεμινάρια για αποτελεσματικότερους τρόπους παράδοσης-παραλαβής και έλεγχο των σκαφών καθώς και για την σωστή υποστήριξη των τουριστών.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ

Δάνεια

Προβληματισμοί: Από τις Τράπεζες δεν υπάρχουν δυνατότητες δανειοδότησης για την αγορά επαγγελματικού σκάφους.
Πρακτικά μέχρι σήμερα, δάνεια αγοράς επαγγελματικών σκαφών παρέχουν μόνο οι εισαγωγείς σκαφών με αποτέλεσμα να διαμορφώνουν τις τιμές αγοράς του πλοίου μέσα από μονοπωλιακές καταστάσεις.

Προτάσεις: Να ενθαρρυνθούν οι Τράπεζες για παροχή δανείων. Να δημιουργηθούν ευνοϊκοί όροι δανειοδότησης με επιδότηση του επιτοκίου και να είναι αρκετή σαν εγγύηση η ναυτική υποθήκη.

Κρίσεις

Προβληματισμοί: Ο Τουρισμός σε οποιαδήποτε μορφή κρίσης είναι πάντα ο πρώτος που πλήττεται.
Προτάσεις: Ευαισθητοποίηση του κράτους και δημιουργία μόνιμου μηχανισμού αντιμετώπισης κρίσεων. Εν προκειμένω συμμετοχή του ΣΙΤΕΣΑΠ στην επιτροπή κρίσεων.

Ανανέωση στόλου

Προβληματισμοί: Κατά την μεταπώληση επαγγελματικών σκαφών σε ιδιώτες παρουσιάζεται το πρόβλημα ότι ο νέος ιδιοκτήτης πρέπει να καταβάλλει το ΦΠΑ. Αυτό φέρνει μια πρόσθετη δυσκολία στη μεταπώληση και μειώνει την αξία του σκάφους.

Προτάσεις: Πρέπει να διευκολύνεται και να ενθαρρύνεται η πώληση του μεταχειρισμένου επαγγελματικού σκάφους σε ιδιώτες ώστε να υπάρχει επαρκής ανανέωση του στόλου. Προτείνεται κατά τον αποχαρακτηρισμό του επαγγελματικού σκάφους, να απαλλάσσεται της καταβολής ΦΠΑ κατ αναλογία των μέχρι τότε εσόδων του σε σχέση με το κόστος αγοράς του.
Στο ίδιο κλίμα θα μπορούσαν να δοθούν και άλλα κίνητρα ώστε οι ιδιώτες να απορροφούν ένα μεγάλο μέρος του στόλου που δεν έχει πλέον εμπορικότητα στις ενοικιάσεις, αλλά είναι καθ όλα αξιόπλοος.

Ναυπηγική υποδομή

Προβληματισμοί: Η ναυπηγική υποδομή στη χώρα μας υπολείπεται κατά πολύ αυτής που θα έπρεπε να είναι σε σχέση με τον στόλο και τον τουρισμό μας

Προτάσεις: Παροχή κινήτρων για ναυπήγηση σκαφών στην Ελλάδα σε υψηλά πρότυπα. Αυτό θα έχει σαν επιπρόσθετο όφελος την μείωση της ανεργίας και αξιοποίηση του υπάρχοντος εργατικού δυναμικού και την τόνωση της βιομηχανίας, καθώς και την δυνατότητα αγοράς σκαφών σε πιο ανταγωνιστικές τιμές.
Άλλο όφελος από την ανάπτυξη της ντόπιας βιομηχανίας θα είναι η αμεσότερη και οικονομικότερη αντιμετώπιση των ζημιών στα σκάφη.

Συγχώνευση εταιριών

Προτάσεις: Να δοθούν κίνητρα και επιδοτήσεις για την συγχώνευση μικρών εταιριών Θαλασσίου Τουρισμού.
Προτάσεις: Άδεια ναυλομεσίτου για τους πλοιοκτήτες.
Προτάσεις: Όσοι είναι ήδη πλοιοκτήτες, να μην καταβάλλουν εγγύηση για την άδεια ναυλομεσίτη, αφού το σκάφος μπορεί να θεωρηθεί σαν εγγύηση και έχει μεγαλύτερη αξία από την αιτούμενη εγγύηση.

ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΟΥ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Προβληματισμοί: Η προώθηση του Ελληνικού Θαλάσσιου Τουρισμού διεθνώς, μακράν απέχει από το να είναι επαρκής και αποτελεσματική.
Η προώθηση μαζί με την ανάπτυξη της υποδομής αποτελεί την άλλη απαραίτητη προϋπόθεση της Ανάπτυξης του Θαλάσσιου Τουρισμού.

Προτάσεις: Η προώθηση αυτή θα πρέπει να πραγματοποιηθεί στα πλαίσια μιας οργανωμένης και διαρκούς διαφημιστικής καμπάνιας που θα εντάσσεται σε μια γενικότερη στρατηγική σχεδιασμού τουριστικής ανάπτυξης.
Ειδικά για τον Θαλάσσιο Τουρισμό θα πρέπει να δημιουργηθούν φυλλάδια, βιβλία και βίντεο υψηλής ποιότητας και αισθητικής καθώς και δημιουργία ιστοσελίδων προώθησης στο διαδίκτυο.

Η χώρα μας θα πρέπει να αναβαθμίσει την συμμετοχή της στις διεθνείς εκθέσεις τουρισμού και ειδικά στο Boat Show του Dusseldorf, όπου προτείνεται για το έτος 2004 να γίνει "φιλοξενούσα χώρα". Προτείνουμε την συμμετοχή του Σωματείου μας σε όλες τις Τουριστικές Εκθέσεις παράλληλα με τον ΕΟΤ.

Καταγραφή σε βάσεις δεδομένων πολυμέσων όλων των τουριστικών πληροφοριών. Καταγραφή της υπάρχουσας λιμενικής υποδομής και συνεχής ενημέρωσή της. Δυνατότητα πρόσβασης στην βάση αυτή μέσω διαδικτύου ή από ανεξάρτητα CD. Υπενθυμίζεται ότι προ 2 χρόνων έχει ήδη γίνει μια εργασία από το Μετσόβειο Πολυτεχνείο, η οποία αν αξιοποιηθεί, αναβαθμιστεί και ενημερωθεί, θα αποτελεί ένα θαυμάσιο εργαλείο στον προγραμματισμό των διακοπών και θα δίνει στους ξένους μια εικόνα υψηλού επιπέδου για την χώρα μας.

Η εικόνα μας μέσα από το διαδίκτυο πρέπει να τύχει ειδικής μέριμνας. Πρέπει να υπάρχει πολύ πλούσιο υλικό με πληροφορίες πάσης φύσεως από ιστορικές και αρχαιολογικές μέχρι πληροφορίες για τις εξυπηρετήσεις τουριστών και φυσικά πολλές πληροφορίες και εικόνες για τον Θαλάσσιο Τουρισμό. Οι σελίδες του διαδικτύου πρέπει να ενημερώνονται και να ανανεώνονται διαρκώς ώστε να είναι πάντα "φρέσκιες".
Σαν στόχος, ο τριπλασιασμός του Θαλάσσιου Τουρισμού δεν μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την βελτίωση της υποδομής. Η Ελλάδα ήδη καρπούται περίπου το ένα τρίτο του Θαλάσσιου Τουρισμού παγκοσμίως. Οπότε για τον τριπλασιασμό του δεν αρκεί να πάρουμε μεγαλύτερο κομμάτι από τους ήδη υπάρχοντες, αλλα πρέπει να δημιουργήσουμε καινούργιο κοινό. Ο στόχος αυτός δεν είναι βέβαια βραχυπρόθεσμος, αλλα μακροπρόθεσμα μπορούμε με την συνεχή και αποτελεσματική προώθηση να το δημιουργήσουμε.

ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ

Αυτό είναι θέμα προς συζήτηση. Ζητούμενο είναι να διερευνηθεί αν και κατά πόσο είναι εφικτό να απλοποιηθούν διαδικασίες και να μειωθεί η γραφειοκρατία σε ειδικές περιπτώσεις ανάγκης όπως σε ζημιές, μικροπροσαράξεις, κλήσεις σε βοήθεια κ.ά.

Επιγραμματικά οι προτάσεις του Σωματείου Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος συνοψίζονται στα εξής: Βελτίωση σε ποσότητα και ποιότητα της λιμενικής υποδομής.
Συλλογή και άμεση αξιοποίηση στατιστικών στοιχείων για τον Θαλάσσιο Τουρισμό.
Μείωση της γραφειοκρατίας μέσω ενός ενιαίου φορέα Θαλάσσιου Τουρισμού.
Δημιουργία μόνιμης επιτροπής Θαλάσσιου Τουρισμού με συμμετοχή του ΣΙΤΕΣΑΠ
Δημιουργία υποδομής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης.
Οικονομικά (Δάνεια με ευνοϊκούς όρους και επιδότηση επιτοκίου για ανανέωση στόλου, Συμμετοχή του ΣΙΤΕΣΑΠ στην Επιτροπή Κρίσεων, Κίνητρα για την ανανέωση του στόλου, Υποστήριξη της ναυπήγησης σκαφών στην Ελλάδα, Κίνητρα και επιδοτήσεις για την συγχώνευση εταιριών, Διευκόλυνση των πλοιοκτητών στην απόκτηση άδειας ναυλομεσίτη).
Οργανωμένη, συνεχής και αποδοτική προώθηση του Θαλάσσιου Τουρισμού.
Συζήτηση για πιθανή αναβάθμιση του Νομοθετικού Πλαισίου με σκοπό την απλοποίηση διαδικασιών.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

02/05/2024
01/05/2024
30/04/2024
29/04/2024
26/04/2024
25/04/2024