Τελευταία νέα
ΑρχικήΘαλάσσιες ΜεταφορέςΑκτοπλοΐαΕρώτηση Καρτάλη για την επιδότηση εισιτηρίου ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών
Βουλευτής ΠΑ.ΣΟ.Κ. Μαγνησίας

Ερώτηση Καρτάλη για την επιδότηση εισιτηρίου ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών

Ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου για το μεταφορικό ισοδύναμο, δηλαδή την επιδότηση του κόστους του εισιτηρίου των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών για τους κατοίκους των νησιών και κατ’ αντιστοιχία των πολιτικών που εφαρμόζονται στη […]

Ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου για το μεταφορικό ισοδύναμο, δηλαδή την επιδότηση του κόστους του εισιτηρίου των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών για τους κατοίκους των νησιών και κατ’ αντιστοιχία των πολιτικών που εφαρμόζονται στη Γαλλία και την Ισπανία<...>για τις αντίστοιχες νησιωτικές περιοχές, κατέθεσε ο κ. Κώστας Καρτάλης, Βουλευτής ΠΑ.ΣΟ.Κ. Μαγνησίας, προς τους Υπουργούς Οικονομίας και Εμπορικής Ναυτιλίας, επισημαίνοντας ότι η επιδότηση των εισιτηρίων ισχύει για όλους τους κατοίκους των αστικών κέντρων των χερσαίων περιοχών.

Ειδικότερα ο Κώστας Καρτάλης στην ερώτησή του αναφέρει:

“Οι θαλάσσιες συγκοινωνίες κοστίζουν στην Ελλάδα μέχρι και 500% επιπλέον σε σύγκριση με τις χερσαίες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη στρέβλωση της κοινωνικής συνοχής στο νησιωτικό χώρο τη στιγμή που το δικαίωμα των νησιωτών στην ίση μεταχείριση είναι ο βασικότερος συντελεστής επιτυχίας των νησιωτικών πολιτικών, δηλαδή της εδαφικής συνοχής, της προσπελασιμότητας και της σύγκλισης. Υπό αυτό το πρίσμα θεωρώ δίκαιο να έχουν οι νησιώτες δικαίωμα στην επιδότηση του εισιτηρίου που καταβάλλουν για τις ακτοπλοϊκές μεταφορές όπως δικαίωμα στην επιδότηση των εισιτηρίων τους έχουν οι πολίτες των στεριανών νομών και των μεγάλων αστικών κέντρων.

Είναι γνωστό άλλωστε ότι στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής που εδώ και δεκαετίες εφαρμόζεται στη χώρα μας, επιδοτείται το κόστος του εισιτηρίου για τις σιδηροδρομικές μεταφορές, στο μετρό (λ.χ. καταβάλλεται αντίτιμο 0.8 ευρώ αντί για 3 ευρώ), στις λεωφορειακές γραμμές στα αστικά κέντρα, κ.α. Επισημαίνεται επίσης ότι η επιδότηση δεν εξαντλείται στο κόστος του εισιτηρίου αλλά επεκτείνεται και στις υποδομές μεταφορών. Αλλωστε τα σιδηροδρομικά έργα και οι προμήθειες υλικού καλύπτονται από το δημόσιο προϋπολογισμό, ενώ το αντίστοιχο ισχύει για την προμήθεια του τροχαίου υλικού αλλά και για την κατασκευή του μετρό. Το μέτρο της επιδότησης των εισιτηρίων για τους νησιώτες έχει την κωδική ονομασία «μεταφορικό ισοδύναμο» και στην πράξη προβλέπει την κάλυψη από τους νησιώτες μέρους μόνο του κόστους μετακίνησης, ενώ το υπόλοιπο κόστος καταβάλλεται από την πολιτεία. Η συζήτηση δεν είναι καινούργια καθώς ήδη το μέτρο ισχύει στη Γαλλία και στην Ισπανία.

Ειδικότερα στη Γαλλία προβλέπεται το εισιτήριο στις θαλάσσιες συγκοινωνίες για την Κορσική να μην υπερβαίνει το κόστος του τρένου για την ίδια απόσταση. Το 2001 κατατέθηκαν προσφυγές σε βάρος της Γαλλίας με το σκεπτικό ότι η παρεχόμενη κρατική ενίσχυση στρεβλώνει τον ανταγωνισμό, όμως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δικαίωσε τη Γαλλία υιοθετώντας την άποψη ότι πρόκειται για γραμμή δημοσίου συμφέροντος. Εάν μία αντίστοιχη πρόνοια είχε εφαρμογή και στην Ελλάδα, τότε το ακριβότερο εισιτήριο στην ελληνική ακτοπλοΐα για τους κατοίκους των νησιών θα ήταν 15 ευρώ ενώ οποιαδήποτε διαφορά προκύπτει έως τη κάλυψη του κόστους του δρομολογίου θα καλύπτεται από το κράτος (πάντα βέβαια υπό την προϋπόθεση ότι το Κράτος θα έχει καταφέρει να τακτοποιήσει το ζήτημα των άγονων γραμμών). Επισημαίνεται επίσης ότι το «μεταφορικό ισοδύναμο» μπορεί να γίνει πράξη με την επιδότηση της ναυπήγησης ή της προμήθειας πλοίων για ακτοπλοϊκές γραμμές «δημοσίου ενδιαφέροντος», όπως άλλωστε χρηματοδοτείται η κατασκευή ή η προμήθεια τρένων, μετρό, λεωφορείων κ.λπ. Είναι προφανές ότι μία τέτοια προοπτική καθιστά περισσότερο αισιόδοξη την πρόθεση των δήμων των Σποράδων να δημιουργήσουν εταιρεία λαϊκής βάσης καθώς θα είναι δυνατή η επιδότηση ναυπήγησης ή προμήθειας πλοίου.

Σήμερα καταγράφεται μία σημαντική δυναμική για το θέμα του «μεταφορικού ισοδύναμου» με το ελληνικό Δίκτυο Μικρών Νησιών να πιέζει προς όλες τις κατευθύνσεις και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναγνωρίζει το δίκαιο του αιτήματος και να δεσμεύεται ότι θα προωθήσει το θέμα για συζήτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσα στο ερχόμενο φθινόπωρο. Όμως σε ότι αφορά στις Σποράδες υπάρχει μία ακόμη παράμετρος που δυσκολεύει τα πράγματα. Όπως λίγοι γνωρίζουν, οι Σποράδες δεν υπάγονται στις αρμοδιότητες του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που σήμερα είναι το επισπεύδον Υπουργείο για την ενδεχόμενη εφαρμογή του «μεταφορικού ισοδύναμου» και στην Ελλάδα. Στο δε πρόσφατα ψηφισθέν Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο, οι Σποράδες κατατάχθηκαν αναπτυξιακά, με επιμονή του ΥΠΕΧΩΔΕ, στο χερσαίο άξονα Βορρά – Νότου (που εκδηλώνεται κατά μήκος της ΠΑΘΕ), αντί στα νησιωτικά συμπλέγματα του Αιγαίου. Ο δρόμος λοιπόν που πρέπει να καλυφθεί για τις Σποράδες είναι και μακρύτερος και δυσκολότερος”.

Συγκεκριμένα οι δύο Υπουργοί καλούνται να απαντήσουν:


  • Αν είναι στις προθέσεις τους να δρομολογηθεί το «μεταφορικό ισοδύναμο» και για τους κατοίκους των νησιών της Ελλάδος;
  • Αν είναι στις προθέσεις τους να επεκταθεί το μεταφορικό ισοδύναμο και σε ότι αφορά στην επιδότηση ναυπήγησης πλοίων που θα υποστηρίξουν πρωτοβουλίες για τη δημιουργία εταιρειών λαϊκής βάσης;
  • Σε ποιες ενέργειες έχουν προχωρήσει σχετικά, προς ποιους φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό και με ποια αποτελέσματα;
  • Πως προβλέπεται το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας να επιλύσει το κενό που καταγράφεται ως προς το πεδίο αρμοδιοτήτων του για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στις Σποράδες;

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

17/05/2024
16/05/2024
15/05/2024
14/05/2024
13/05/2024
10/05/2024