Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροπορικές ΕταιρίεςΗ Ε.Ε. έθεσε σε εφαρμογή τη διαδικασία της έρευνας κρατικών ενισχύσεων για την Ολυμπιακή Αεροπορία

Η Ε.Ε. έθεσε σε εφαρμογή τη διαδικασία της έρευνας κρατικών ενισχύσεων για την Ολυμπιακή Αεροπορία

Οι υποψίες για πιθανή καταχρηστική εφαρμογή παλαιοτέρων αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που οδήγησαν σε οικονομικές ενισχύσεις της Ολυμπιακής Αεροπορίας από το ελληνικό δημόσιο το 1994 και το 1998 οδήγησαν την […]

Οι υποψίες για πιθανή καταχρηστική εφαρμογή παλαιοτέρων αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που οδήγησαν σε οικονομικές ενισχύσεις της<...> Ολυμπιακής Αεροπορίας<.> από το ελληνικό δημόσιο το 1994 και το 1998 οδήγησαν την Ε.Ε. να πάρει την απόφαση για να ξεκινήσει σχετική έρευνα.

Στην έρευνα αυτή, θα εξεταστούν η τήρηση των όρων από την ελληνική κυβέρνηση για τις επιχορηγήσεις του 1994 και 1998, η ενδεχόμενη προτιμησιακή αντιμετώπιση της Ολυμπιακής για τα αερολιμενικά τέλη και μισθώματα και η νομιμότητα του δανείου 19,5 εκατομμυρίων ευρώ που έλαβε η Ολυμπιακή τον Φεβρουάριο.

Η αρμόδια επίτροπος Λογιολα ντε Παλάθιο, έχει δώσει περιθώριο ενός μήνα από την παραλαβή της σχετικής επιστολής από την ελληνική κυβέρνηση, προκειμένου να απαντήσει στα ερωτήματα που έχουν διατυπωθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ειδικότερα, στην ανακοίνωση της Επιτροπής αναφέρονται αναλυτικά τα εξής στοιχεία που θα αποτελέσουν αντικείμενο έρευνας:

Πιθανή καταχρηστική εφαρμογή της ενίσχυσης η χορήγηση της οποίας είχε εγκριθεί το 1994 και το 1998

Όπως φαίνεται, το νομικό και φορολογικό καθεστώς της εταιρίας το οποίο βασίζεται σε σειρά ελληνικών νόμων της απονέμει αποκλειστικά φορολογικά ευεργετήματα, τα οποία δεν ισχύουν για τις ιδιωτικές ανώνυμες εταιρίες ή για άλλες εμπορικές εταιρίες οποιασδήποτε μορφής. Οι διατάξεις αυτές φαίνεται να εναντιώνονται στη δέσμευση που είχε αναλάβει το ελληνικό κράτος να εξασφαλίσει ότι για την ΟΑ θα εφαρμόζεται το φορολογικό καθεστώς της ανώνυμης εταιρίας. Επίσης, φαίνεται να αντιβαίνουν στη δέσμευση να καταστεί η ΟΑ εταιρεία που θα υπόκειται στις ρυθμίσεις του κοινού δικαίου, ακριβώς όπως ισχύει και για τις άλλες κοινοτικές αεροπορικές εταιρίες, χωρίς κανένα ειδικό προνόμιο ή περιοριστικούς όρους. Περαιτέρω, φαίνεται να εναντιώνονται στη δέσμευση ότι το ελληνικό κράτος δεν θα παρενέβαινε στη διαχείριση της ΟΑ, πέραν του αυστηρού ορίου λόγω της ιδιότητάς του ως μετόχου και ότι θα θέσπιζε πάραυτα τις απαιτούμενες νομοθετικές διατάξεις για την ουσιαστική εφαρμογή των μισθολογικών, κοινωνικών και δημοσιονομικών πτυχών του προγράμματος.

Πιθανές νέες παράνομες ενισχύσεις, που καταλήγουν σε ενδεχόμενη προτιμησιακή μεταχείριση

Οι ισχυρισμοί που υποβάλλονταν τις καταγγελίες προκάλεσαν σοβαρές αμφιβολίες όσον αφορά το καθεστώς των πληρωμών από την πλευρά της Ολυμπιακής Αεροπορίας έναντι του ελληνικού κράτους αλλά και έναντι των ελληνικών αερολιμένων σε ό,τι αφορά τα τέλη μεταφοράς επιβατών τα οποία επιβάλλονται για τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών αερολιμένων, τα αερολιμενικά τέλη, τα μισθώματα, τις εισφορές καθώς και τις αμοιβές και προμήθειες που οφείλονται στον Διεθνή Αερολιμένα των Αθηνών στα Σπάτα, καθώς και στους υπόλοιπους ελληνικούς αερολιμένες.

Όπως προκύπτει από την προκαταρκτική ανάλυση του σημερινού καθεστώτος πληρωμών από την Ολυμπιακή Αεροπορία των διαφόρων φόρων, αερολιμενικών τελών, μισθωμάτων, εισφορών και αμοιβών και προμηθειών που οφείλονται στο ελληνικό κράτος και τους ελληνικούς αερολιμένες, ενδέχεται να έχει επιτραπεί στην εταιρεία να εξακολουθεί να ασκεί τις δραστηριότητές της, χάρη στις συγκεκαλυμμένες ενισχύσεις που την υποστηρίζουν σε βάρος των ανταγωνιστών της.

Η ύπαρξη των εν λόγω συγκεκαλυμμένων μέτρων χορήγησης ενισχύσεων ενδέχεται να συνιστά όχι μόνο παραβίαση των δεσμεύσεων και των όρων από τους οποίους συνοδευόταν η απόφαση του 1998, αλλά ενδέχεται επίσης να αποτελεί μορφή νέας παράνομης ενίσχυσης.

Οι επιπτώσεις μιας νέας δανειοδότησης 19,5 εκατομμυρίων ευρώ

Η Επιτροπή οφείλει, επίσης, να εξετάσει ενδελεχώς τις παραμέτρους ενός νέου δανείου που χορηγήθηκε στην ΟΑ τον Φεβρουάριο, δεδομένου ότι αυτό το δάνειο, εκ πρώτης όψεως, προοριζόταν για την αντιμετώπιση τρεχουσών λειτουργικών δυσχερειών της εταιρείας για την περίοδο Νοεμβρίου 2001 – Φεβρουαρίου 2002, χωρίς οιοδήποτε σχέδιο αναδιάρθρωσης που να καλύπτει τη χορήγηση αυτού του ποσού.

Ιστορική αναδρομή

Η Ολυμπιακή Αεροπορία είχε λάβει ενισχύσεις για τους σκοπούς της αναδιάρθρωσής της σύμφωνα με δύο αποφάσεις που εξέδωσε η Επιτροπή το 1994 και το 1998, υπό την προϋπόθεση ότι θα τηρούσε ορισμένους όρους και δεσμεύσεις. Στην απόφαση του 1998 προβλεπόταν η εκ νέου έγκριση της χορήγησης ενισχύσεων στην Ολυμπιακή Αεροπορία βάσει του προγράμματος αναδιάρθρωσης για τη χρονική περίοδο 1998-2002 και σε συνδυασμό με πολυάριθμους όρους και δεσμεύσεις.

Η Επιτροπή συνέχισε να παρακολουθεί την κατάσταση του αερομεταφορέα και επέστησε κατά το παρελθόν την προσοχή των ελληνικών αρχών στο θέμα των υποδεέστερων επιδόσεων της Ολυμπιακής Αεροπορίας σε συνάρτηση με τους στόχους που καθορίζονταν στο πρόγραμμα αναδιάρθρωσής της.

Η διαχείριση της εταιρίας άλλαξε πολλές φορές από την εποχή που εκδόθηκε η απόφαση του 1998 και η εταιρία δεν ήταν ποτέ σε θέση να εφαρμόσει ορθά τους στόχους που καθόριζε ότι έπρεπε να επιτύχει στο πρόγραμμα αναδιάρθρωσής της.

Η εταιρία δημοσίευσε μόλις πρόσφατα τους ισολογισμούς της για το έτος 1999 από τους οποίους προκύπτει ότι είχε σημαντικές ζημίες, οι οποίες δεν επρόκειτο να της επιτρέψουν να επιβιώσει, χωρίς τη λήψη περαιτέρω μέτρων αναδιάρθρωσης. Η εταιρεία δεν έχει μέχρι σήμερα δημοσιεύσει ακόμα τους ισολογισμούς της για το έτος 2000.

Την τελευταία προσπάθεια να γίνει με επιτυχία η αναδιάρθρωση της Ολυμπιακής Αεροπορίας αποτέλεσε η προκήρυξη τον Δεκέμβριο του 2000 του διεθνούς διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής Αεροπορίας και των θυγατρικών της εταιριών. Η διαδικασία αυτή απομένει ακόμη να λάβει την τελική της μορφή.

Κυβέρνηση: Νόμιμες όλες οι κρατικές ενισχύσεις

Νόμιμες και ευθυγραμμισμένες με την ευρωπαϊκή νομοθεσία χαρακτήρισε όλες οι κρατικές ενισχύσεις που δόθηκαν στην Ολυμπιακή Αεροπορία, ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Χριστοδουλάκης, σχολιάζοντας την απόφαση της Κομισιόν.

Από τη μεριά του, ο εκτελών χρέη κυβερνητικού εκπροσώπου, υφυπουργός Τύπου Τηλέμαχος Χυτήρης ανέφερε ότι "Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πράγματι, κάνει μια έρευνα για κρατικές χρηματοδοτήσεις προς την Ο.Α. Ασφαλώς, δεν είναι παραπομπή. Είναι έρευνα. Είναι μια διαδικασία που έχει πολλά στάδια. Και η ελληνική πλευρά θα καταθέσει τις απόψεις της, θα διευκρινίσει ποια είναι η πραγματικότητα".

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

02/05/2024
01/05/2024
30/04/2024
29/04/2024
26/04/2024
25/04/2024