Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικές ΤάσειςΈρευνες-ΜελέτεςΙΤΕΠ: Αλλαγή πορείας για τον ελληνικό τουρισμό

ΙΤΕΠ: Αλλαγή πορείας για τον ελληνικό τουρισμό

Αφετηρία για μια νέα ανοδική και κερδοφόρα πορεία για τον ελληνικό τουρισμό και την γενικότερη οικονομική ανάπτυξη μπορεί να χαρακτηριστεί το 2005, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, ενώ προς την ίδια κατεύθυνση αναμένεται να κινηθεί…

Αφετηρία για μια νέα ανοδική και κερδοφόρα πορεία για τον ελληνικό τουρισμό και την γενικότερη οικονομική ανάπτυξη μπορεί να χαρακτηριστεί το 2005, σύμφωνα<...>με το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, ενώ προς την ίδια κατεύθυνση αναμένεται να κινηθεί και το 2006, εφ` όσον συνεχιστεί η προσπάθεια. Ειδικότερα, για φέτος η τουριστική κίνηση αναμένεται να εμφανίσει αύξηση της τάξης του 8%, ενώ παράλληλα προβλέπει αύξηση των συναλλαγματικών εισροών κατά 8% έως 10%.

Η ιδιαιτέρως αισιόδοξη αυτή πρόβλεψη, υπογραμμίζει το ΙΤΕΠ, υπαγορεύει την ανάγκη για βελτίωση της ποιότητας, συνέπεια μεταξύ τιμής και ποιότητας και σωστή τουριστική προβολή. “Επιτυχής τουριστική πολιτική και ανάπαυση επί των δαφνών της επιτυχίας αποτελούν έννοιες αντιφατικές”, επισημαίνει.

Αναμφισβήτητα, το 2004, ως ολυμπιακό έτος αποτέλεσε καλή τουριστική περίοδο σε όρους συναλλάγματος ενώ κατά τα υπόλοιπα στοιχεία δεν είχε, σύμφωνα με μελέτη του ΙΤΕΠ, ουσιαστικές διαφορές από τα υπόλοιπα έτη. Ωστόσο, το 2005, με την πρωτοφανή κινητοποίηση της πολιτικής ηγεσίας του τουρισμού με διαφήμιση και με συναφή μέσα προβολής έγινε δυνατή η σηματοδότηση αλλαγής πορείας. Το ΙΤΕΠ, αναγνωρίζει και επισημαίνει ότι η παρουσία της χώρας στις καθιερωμένες ετήσιες εκθέσεις τουρισμού της Ευρώπης υπήρξε πρωτόγνωρη και έτυχε αναγνωρίσεως και επιβραβεύσεως από τις σχετικές τουριστικές αρχές.

Η καθίζηση του αλλοδαπού τουρισμού στην Ελλάδα κατά την περίοδο 2000-2004 ασφαλώς δεν προήλθε αποκλειστικά από την απουσία της Ελλάδος στα τουριστικά δρώμενα ανά τον κόσμο (εκθέσεις, εκδηλώσεις διάφορες, κτλ.). Σημαντικός υπήρξε και ο αρνητικός ρόλος της πτώσης της ολικής ποιότητος του τουριστικού προϊόντος, προερχόμενη κατά βάση από την περαιτέρω υποβάθμιση του εξωξενοδοχειακού τουριστικού περιβάλλοντος, αλλά και από την αδράνεια της πολιτείας απέναντι στο μέγα ζήτημα της ανάγκης αναβαθμίσεως του μέσου όρου των παρεχομένων ξενοδοχειακών υπηρεσιών. Υπενθυμίζεται ότι άνω των 2/3 του ξενοδοχειακού δυναμικού, λόγω μεγέθους και κατηγορίας, δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις της διεθνούς ζήτησης.

Η βαθμιαία υποχώρηση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος, στοίχισε στην Ελλάδα απώλεια πολλών δις ευρώ, αλλά και θα εξακολουθήσει να στοιχίζει στο μέλλον, ακόμα και όταν η μελλοντική ανάπτυξη δεν υστερεί του μέσου όρου των χωρών της Ν.Α. Ευρώπης και της Μεσογείου. Κατά συντηρητικό υπολογισμό, η απώλεια τουριστικών συναλλαγματικών εισροών κατά την περίοδο 2000-2004 υπερβαίνει αρκετά τα 2 δις ευρώ. Βεβαίως, με παραδοχή αυξήσεως μεγαλύτερη του μέσου όρου, που θα αποτελούσε εφικτό στόχο, η συναλλαγματική απώλεια γίνεται 3-4 δις ευρώ.

Εσωτερικός Τουρισμός

Η τουριστική πολιτική στην διαφημιστική της διάσταση περιέλαβε και τον εσωτερικό τουρισμό, με ένα πρωτοφανές για τα ελληνικά πράγματα τηλεοπτικό πρόγραμμα. Αν και δεν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία, με βάση τα οποία να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα του εν λόγω προγράμματος, οι πληροφορίες από την ξενοδοχειακή κοινότητα είναι περισσότερο από θετικές. Το πρόγραμμα “Μένουμε Ελλάδα” κρίνεται ότι είχε μεγάλη επιτυχία. Φαίνεται, ότι προκάλεσε ευρύτερη ευαισθητοποίηση και υπέθαλψε τουριστικό ενδιαφέρον με καθαρά εσωτερικό προσανατολισμό, αποτρέποντας σημαντικό τμήμα δυνητικών τουριστών να αναζητήσει αναψυχή στο εξωτερικό. Για προφανείς λόγους, ο εσωτερικός τουρισμός είναι γενεσιουργός πολύ μικρότερης συγκριτικά προστιθέμενης αξίας. Όταν, όμως, ο εσωτερικός τουρισμός υποκαθίσταται στον εξερχόμενο τουρισμό, το οικονομικό αποτέλεσμα εξισώνεται με εκείνο του αλλοδαπού τουρισμού – αντιστοίχου μεγέθους – διότι αυτό που τελικώς ενδιαφέρει αναπτυξιακά είναι το μέγεθος του εισρρέοντος καθαρού τουριστικού συναλλάγματος.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
Ετικέτες
02/05/2024
01/05/2024
30/04/2024
29/04/2024
26/04/2024
25/04/2024