Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστικές ΤάσειςΈρευνες-ΜελέτεςΤουριστικές Εξελίξεις 2005: Αποτίμηση και προβλέψεις από το Ι.Τ.Ε.Π.

Τουριστικές Εξελίξεις 2005: Αποτίμηση και προβλέψεις από το Ι.Τ.Ε.Π.

Η εκτίμηση – πρόβλεψη του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων – Ι.Τ.Ε.Π. για την πιθανή πορεία του αλλοδαπού τουρισμού στην χώρα µας φαίνεται να επαληθεύεται…

Η εκτίμηση – πρόβλεψη του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων – Ι.Τ.Ε.Π. για την πιθανή πορεία του αλλοδαπού τουρισμού στην χώρα µας<...>φαίνεται να επαληθεύεται. Η αρχικώς δοθείσα εντύπωση για ένα ακόμη κακό τουριστικό έτος και η εξ αυτής προκληθείσα φοβία στους κύκλους των επιχειρούντων στον τομέα, φοβία η οποία έδωσε λαβή και για καταστροφολογικής φύσεως προβλέψεις από ορισμένους κύκλους, έχει πλήρως ανατραπεί, όπως αναφέρεται σε χτεσινή ανακοίνωση του Ινστιτούτου.

Για το Ι.Τ.Ε.Π. δεν υπήρχε η παραμικρή αμφιβολία ότι η πρωτοφανής κινητοποίηση της πολιτικής ηγεσίας του τουρισμού µε διαφήμιση και άλλα συναφή μέσα θα είχε ορατά θετικά αποτελέσματα, το οποία οριοθετήσαμε ως ελάχιστη αύξηση αφίξεων της τάξεως του 5%. Την αύξηση δε αυτή το Ι.Τ.Ε.Π. χαρακτήρισε ως µη ικανοποιητική, αν επαληθεύετο το 5%, ενόψει των τάσεων του παγκόσμιου τουρισμού αφενός (8%) και αφετέρου ενόψει της οπισθοδρομήσεως, που συνετελέσθη κατά την τελευταία πενταετία. Υπενθυμίζεται ότι προ δεκαετίας το σύνολο των αφίξεων στην γειτονική Τουρκία ανήρχετο σε 7,7 εκατ. και τείνουν να υπερβούν τα 20 εκατ. κατά το τρέχον έτος, καθ` ον χρόνο οι αφίξεις στην χώρα µας αυξήθηκαν από 10 εκατ. το 1995 σε 12,7 εκατ. το 2005.

Η πολύ κακή επίδοση του αλλοδαπού τουρισμού στην Ελλάδα, ασφαλώς, πρέπει να αποδοθεί σε πολλούς παράγοντες, ένας από τους οποίους είναι η απουσία προβολής και διαφημίσεως. Η απουσία ή ανεπαρκής ποσότητα και ποιότητα του παράγοντα αυτού, όπως προκύπτει από σχετική μελέτη του Ι.Τ.Ε.Π., είναι ικανή να προκαλέσει από μόνη της, αυτονόμως, αρνητικές εξελίξεις.

Το Ι.Τ.Ε.Π. θεωρεί ότι η κατά την εκτίμηση του αύξηση κατά το τρέχον έτος της τάξεως του 8% παρέχει ελπίδα. Ωστόσο, η μεσομακροπροθέσμως διατήρησή της, που είναι και το ζητούμενο, θα εξαρτηθεί από τον βαθμό στον οποίο θα περιορισθούν ή εξαλειφθούν τα φαινόμενα δυσφημίσεως της τουριστικής Ελλάδος, που συνήθως εκδηλώνονται στο πλήθος των εξωξενοδοχειακών τουριστικών δραστηριοτήτων, δηλ. στις τουριστικές εκείνες δραστηριότητες, όπου οι επιχειρούντες απέχουν κάθε δράσεως, που αποσκοπεί στην διαφήμιση και προβολή του τουριστικού προϊόντος της χώρας.

Η µε τα μέχρι τώρα δεδομένα εκτιμώμενη αύξηση της τουριστικής δραστηριότητας μπορεί να µην ανταποκρίνεται στις προσδοκίες, αλλά και τις δυνατότητες της χώρας ενόψει και της ευνοϊκής διεθνούς τουριστικής συγκυρίας, ωστόσο, αποτελεί μια άκρως ευχάριστη εξέλιξη στην παρούσα φάση της ελληνικής οικονομίας. Είναι δε δίκαιο να αναγνωρισθεί ότι το μεγαλύτερο μερίδιο της σημειούμενης αναστροφής των πτωτικών τάσεων των παρελθόντων ετών οφείλεται στην ακάματη προσπάθεια της πολιτικής ηγεσίας του τουρισμού. Πρέπει, βεβαίως, να τονισθεί ότι η καλή διαφημιστική προσπάθεια δεν αποτελεί επαρκή συνθήκη για μια μεσο – μακροπρόθεσμη ταχύρυθμη τουριστική ανάπτυξη. Προς τούτο θα απαιτηθεί και σοβαρή αναβάθμιση της ποιότητας σε όλο το φάσμα των τουριστικών δραστηριοτήτων.

Η διαφήμιση δεν αποτελεί, ούτε μπορεί να αποτελέσει, υποκατάστατο της ποιότητας. Ούτε η ποιότητα, χωρίς προβολή και διαφήμιση, μπορεί να αποδώσει το αναμενόμενο αποτέλεσμα. Η διαφήμιση, όσο καλή και αν είναι, θα έχει πενιχρά αποτελέσματα μεσοπροθέσμως, αν δεν συνδυάζεται µε καλή και σταθερή ποιότητα. Όπως έχει προκύψει από σχετικές μελέτες, υψηλό ποσοστό των για πρώτη φορά επισκεπτόμενων την χώρα µας τουριστών έχει αρυσθεί σχετικές πληροφορίες από φίλους και συγγενείς που έτυχε να έχουν επισκεφθεί την Ελλάδα.

Επομένως, η µη ικανοποιητική ποιότητα, πρωτίστως του ανθρωπογενούς τμήματος του τουριστικού προϊόντος, έχει αποτελεσματικούς διαύλους δυσφημίσεως, ικανούς
να ακυρώσουν μεγάλο τμήμα και της καλύτερης δυνατής διαφήμισης. Όπως ανεφέρθη ανωτέρω, η προβολή των τάσεων στις αφίξεις, βάσει των στοιχείων του Ιουλίου και ενδείξεων από πληροφορίες για τον Αύγουστο, δείχνει αύξηση των αφίξεων της τάξεως του 8%. Είναι μια αρκετά ικανοποιητική εξέλιξη, που υπογραμμίζει την ύπαρξη δυνατότητας αναστροφής των αρνητικών τάσεων, στις οποίες είχε οδηγήσει η εγκατάλειψη του τομέα από πλευράς κρατικής φροντίδας.

Η συντελεσθείσα κατά τον Ιούλιο εμφανή αναστροφή των τάσεων δεν υπήρξε ομοιόμορφη. Την μερίδα του λέοντος διεκδικούν οι δημοφιλείς προορισμοί της Ρόδου και της Κρήτης, ενώ η Πρωτεύουσα εξακολούθησε να επιτυγχάνει υψηλό ρυθμό αφίξεων, της τάξεως του 13%, εξηγούμενο από την αναβάθμιση των υποδομών της και την προβολή της λόγω Ολυμπιακών Αγώνων.

Οι υστερούσες περιοχές εντοπίζονται στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και στα Ιόνια Νησιά, όπου οι ρυθμοί μεταβολής παρέμειναν αρνητικοί, αν και βελτιούμενοι κατά τον Ιούλιο.

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

Ετικέτες
02/05/2024
01/05/2024
30/04/2024
29/04/2024
26/04/2024
25/04/2024