Τελευταία νέα
ΑρχικήΤουριστική ΠολιτικήΔιαφήμιση & ΠροβολήΑ. Γκερέκου: Καμία βελτίωση στο θέμα των τουριστικών υποδομών της Κέρκυρας
Συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου της Ν.Α. Κέρκυρας, παρουσία της Α. Γκερέκου

Α. Γκερέκου: Καμία βελτίωση στο θέμα των τουριστικών υποδομών της Κέρκυρας

Στη συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου της Ν.Α. Κέρκυρας με θέμα τον κερκυραϊκό τουρισμό και τα προβλήματα των εργαζομένων στις τουριστικές επιχειρήσεις της Κέρκυρας, που πραγματοποιήθηκε στις 22 Απριλίου, παραβρέθηκε η βουλευτής..

Στη συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου της Ν.Α. Κέρκυρας με θέμα τον κερκυραϊκό τουρισμό και τα προβλήματα των εργαζομένων στις<...> τουριστικές επιχειρήσεις της Κέρκυρας, που πραγματοποιήθηκε στις 22 Απριλίου, παραβρέθηκε η βουλευτής Κέρκυρας και πολιτική εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Τουρισμού, κα Aντζελα Γκερέκου.

Στην εισήγηση της, η κα Γκερέκου ανέφερε, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα: “Προερχόμενοι από μια μάλλον επιτυχημένη και τουριστικά `καλή` πασχαλινή περίοδο στην Κέρκυρα, θα πίστευε κανείς ότι δεν έχουμε ιδιαίτερους λόγους να ανησυχούμε για φέτος – αλλά το ξέρουμε καλά όλοι, πως κάτι τέτοιο θα ήταν λάθος. Η Κέρκυρα είναι παραδοσιακά και αναμφισβήτητα ο κορυφαίος `πασχαλινός` προορισμός, αλλά από μόνη της η περίοδος του Πάσχα, δεν είναι ικανή να σώσει τον κερκυραϊκό τουρισμό. Και η φετινή χρονιά, πρόκειται να είναι σύμφωνα με όλες τις προβλέψεις αρκετά δύσκολη, λόγω της οικονομικής κρίσης.

Στο θέμα του τουρισμού, υπάρχουν αναλύσεις και προτάσεις που μπορούν (και πρέπει) να γίνουν σε δύο επίπεδα: στο συνολικό το εθνικό και στο επιμέρους το τοπικό. Σίγουρα, τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τα συνολικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ελληνικός τουρισμός, μας αφορούν και εμάς εδώ άμεσα σε τοπικό επίπεδο. Υπάρχουν όμως και κάποια άλλα στοιχεία τα οποία θα πρέπει να τα δούμε με βάση τις ιδιαιτερότητες του δικού μας τοπικού τουρισμού. Και ο τοπικός τουρισμός μας, με βάση τις αναλύσεις του Ινστιτούτου Τουριστικών Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) παρουσιάζει πτώση τουλάχιστον τα δύο προηγούμενα χρόνια.

Μη θέλοντας να μακρηγορήσω, θα σημειώσω εδώ ότι κατά τη γνώμη μου, οι σημαντικότεροι λόγοι για τους οποίους συμβαίνει αυτό είναι τρεις: α) έχει αρχίσει και εδραιώνεται στους επισκέπτες η εικόνα ότι γενικά αποτελούμε σχετικά `ακριβό προορισμό`, β) δεν έχουμε ανταποκριθεί πλήρως στις νέες τάσεις, δεν έχουμε αναπτύξει τις νέες μορφές τουρισμού επαρκώς και δεν υπήρξε τα προηγούμενα χρόνια η παραμικρή βελτίωση στο θέμα των υποδομών του νησιού και γ) εξαρτόμαστε σε πολύ μεγάλο βαθμό από μία και συγκεκριμένη αγορά – αυτή της Βρετανίας – πράγμα που σημαίνει ότι οι όποιες αρνητικές οικονομικές εξελίξεις εκεί, έχουν άμεσο αντίκτυπο και εδώ.

Ως προς τον πρώτο λόγο, αυτόν της `ακρίβειας`, το πρόβλημα είναι μεν τοπικό αλλά είναι και εθνικό. Συγκριτικά με τους ανταγωνιστές μας οι οποίοι δεν έχουν Ευρώ (δηλ. Τουρκία, Αίγυπτο, Τυνησία, κ.λπ.), εκ των πραγμάτων είμαστε πιο ακριβοί. Όμως σε ένα γενικό περιβάλλον κρίσης, όπου πλέον ο κάθε επισκέπτης θα σκέφτεται δύο και τρεις φορές το κάθε ευρώ που θα ξοδέψει και θα περιμένει να έχει το καλύτερο δυνατό με αυτό, θα πρέπει και εμείς να ανταποκριθούμε αναλόγως. Το να προσπαθήσουμε σε διάστημα 2 μηνών, να `βγάλουμε τα σπασμένα` μια ολόκληρης χρονιάς, είναι λάθος και ειδικά αν αυτό γίνει φέτος, θα είναι ολέθριο λάθος. Επομένως, απαιτείται από όλους όσους δραστηριοποιούνται στον τομέα του τουρισμού στο νησί, μια λογική τιμολογιακή νοοτροπία προς τον τουρίστα, ειδικά αυτή τη δύσκολη χρονιά – απαιτείται με λίγα λόγια να έχουμε όλοι μας `τουριστική συνείδηση`. Γιατί αν αυτό δεν γίνει φέτος, μπορώ από τώρα να προβλέψω ότι του χρόνου, το πρόβλημα που θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε θα είναι 100 φορές σοβαρότερο…

Ως προς το δεύτερο λόγο, αυτόν της έλλειψης νέων μορφών τουρισμού και της έλλειψης προόδου στα έργα υποδομών, εδώ υπάρχουν ευθύνες. Πρώτα απ’ όλα υπάρχει ευθύνη γιατί δεν έχει γίνει κανενός είδους σχεδιασμός σε τοπικό επίπεδο, για να υπάρχει ένα πλάνο, να δούμε τι κίνητρα θα μπορούσαν να δοθούν για να αναπτυχθούν αυτές οι νέες μορφές τουρισμού, δεν έχει γίνει τίποτε. Υπάρχει η Εταιρεία Τουρισμού Ιονίων Νήσων. Κάθε πότε συνεδριάζει; Τι προτάσεις υλοποιεί; Τι συνολικό σχεδιασμό έχει καταθέσει για τον τουρισμό της περιφέρειάς μας; Και οι προτάσεις στις οποίες θα μπορούσε να κινηθεί είναι πολλές: ενίσχυση αγροτουρισμού και προώθηση τοπικών προϊόντων μέσα από `σύμφωνα ποιότητας`, περιπατητικός τουρισμός με χαρτογράφηση διαδρομών και εκπαίδευση οδηγών, ανάπτυξη καταδυτικού τουρισμού υπό όρους και προϋποθέσεις φυσικά, μικρά λιμάνια και μαρίνες για ανάπτυξη ναυτιλιακού τουρισμού, γαστριμαργικός τουρισμός και μεσογειακή κουζίνα η οποία αποτελεί και διεθνή τάση, αθλητικός τουρισμός με δημιουργία εγκαταστάσεων για ιστιοπλοΐα, γουιντ σερφ (wind surf) και άλλα παρόμοια αθλήματα – υπάρχει δηλαδή ένας ολόκληρος τεράστιος χώρος τον οποίο μπορούμε να εκμεταλλευθούμε για να ανανεώσουμε αυτό που προσφέρουμε στους επισκέπτες και στους τουρίστες μας και να δημιουργήσουμε νέους «λόγους» για να μας επιλέξουν. Αλλά δεν το έχουμε κάνει. Και όσο δεν το κάνουμε, τόσο θα το πληρώνουμε με συνεχιζόμενη πτώση της τουριστικής μας κίνησης. Αλλά υπάρχει και το θέμα των υποδομών: όσοι έρχονται στην Κέρκυρα, έρχονται σε ένα `ευρωπαϊκό` προορισμό, όμως οι υποδομές που αντικρίζουν κάθε άλλο παρά `ευρωπαϊκές` είναι: οδικό δίκτυο σε πραγματικά άθλια και επικίνδυνη κατάσταση, ελλιπείς υποδομές υγείας, βιολογικοί καθαρισμοί ελάχιστοι σε σχέση με αυτούς που θα έπρεπε να υπάρχουν, κ.λπ. Με λίγα λόγια, δεν έχουμε τις υποδομές εκείνες που μπορούν να υποστηρίξουν παροχή υψηλού επιπέδου τουριστικών υπηρεσιών.

Ως προς τον τρίτο λόγο τώρα, αυτόν της εξάρτησής μας από την αγορά της Βρετανίας, νομίζω ότι γνωρίζετε όλοι πολύ καλά τις προσπάθειες που έχω κάνει προσωπικά για να `ανοίξει` η τουριστική αγορά της Κέρκυρας και σε άλλους προορισμούς. Και δεν θα μπορούσα να πω ότι η προσπάθειά μου αυτή, υποστηρίχθηκε στο βαθμό που θα έπρεπε. Σε κάθε περίπτωση όμως, είναι επιτακτική ανάγκη να διευρύνουμε τις αγορές στις οποίες απευθυνόμαστε – χωρίς φυσικά να εννοώ να εγκαταλείψουμε τις προσπάθειές μας προς τη Βρετανία. Για να γίνει αυτό όμως δύο πράγματα απαιτούνται οπωσδήποτε:
1) τακτικές αεροπορικές συνδέσεις καθ’όλη τη διάρκεια του χρόνου με βασικές πόλεις του εξωτερικού (και φυσικά με τη Βρετανία) και
2) ουσιαστική και αποτελεσματική προβολή και παρουσία μας σε διεθνείς εκθέσεις, φόρουμ κ.λπ. Χρειαζόμαστε απευθείας συνδέσεις και χρειαζόμαστε ειδική και στοχευμένη προβολή του νησιού μας. Χωρίς αυτά τα δύο, το πρόβλημα της πτώσης της κίνησης θα παραμένει.

Όμως, η ουσία του προβλήματος της κρίσης στον τουρισμό, για μένα βρίσκεται στο θέμα των εργαζομένων. Όλα τα μέτρα που έχουν ανακοινωθεί μέχρι στιγμής από πλευράς Κυβέρνησης, δεν θα έλεγα ότι συνδέονται επαρκώς με το θέμα των εργαζομένων. Εδώ όμως, υπάρχει ένα μεγάλο θέμα κατά τη γνώμη μου: η οικονομική κρίση χρησιμοποιείται ως άλλοθι. Πρώτα απ’ όλα χρησιμοποιείται ως άλλοθι από την πλευρά των εργοδοτών, οι οποίοι προχωρούν σε απολύσεις, σε περικοπές μισθών, ωρών εργασίας και δικαιωμάτων, χωρίς στην πραγματικότητα να απαιτείται κάτι τέτοιο αλλά το κάνουν υπό την πρόφαση της κρίσης, με σκοπό την αύξηση των κερδών. Αλλά χρησιμοποιείται και ως άλλοθι και από την πλευρά πολιτικών κομμάτων και φορέων, οι οποίοι τη δύσκολη αυτή στιγμή επιλέγουν να προβάλουν ανεδαφικές και ουτοπικές απαιτήσεις, έχοντας φυσικά τη βεβαιότητα, ότι ποτέ δεν θα βρεθούν στη θέση του να αναγκαστούν να της εφαρμόσουν ως `κυβερνητικά προγράμματα`.

Το ζητούμενο για μένα τη στιγμή αυτή είναι ένα: με κάθε τρόπο να προστατευθούν τόσο οι θέσεις εργασίας στον ίδιο αριθμό που υπήρχαν και πέρυσι αλλά να προστατευθούν και με τους ίδιους εργασιακούς όρους που είχαν αυτές οι θέσεις πέρυσι. Και αυτό το θέτω ως τον ελάχιστο δυνατό στόχο που πρέπει να επιτευχθεί. Το να βάζουμε μπροστά την `κρίση` και να κάνουμε απολύσεις, όπως και το να βάζουμε μπροστά την `κρίση` και να καταθέτουμε εξωπραγματικές προτάσεις, είναι τακτικές που ούτε λύσεις δίνουν, ούτε καταλήγουν πουθενά και αντιθέτως `ρίχνουν λάδι στη φωτιά` των προβλημάτων, τη στιγμή που απαιτείται από όλους η κατανόηση του πραγματικού πλαισίου στο οποίο πρέπει να κινηθούμε.

Πρόβλημα με τις θέσεις εργασίας υπήρχε και από πριν και φυσικά τώρα γίνεται οξύτερο, αν λάβει υπόψη του κανείς ότι στο χώρο των εργαζομένων στον τουρισμό υπάρχει περίπου ένα 70% ανασφάλιστης εργασίας, μέσα από τις γνωστές πρακτικές των `ασκούμενων υπαλλήλων` και των `εκπαιδευομένων`. Αυτό πρέπει να λήξει και πρέπει να λήξει εδώ και τώρα. Οφείλουν όλοι να τηρούν τα ποσοστά που επιτρέπονται για την απασχόληση `ασκουμένων` και «εκπαιδευομένων» και να μην το βρίσκουν αυτό ως συνολική λύση για το υπαλληλικό τους προσωπικό. Και για να γίνει αυτό, πρώτα απ’ όλα απαιτούνται αυστηροί, τακτικοί έλεγχοι από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας – που τη στιγμή αυτή και με τις δυνατότητες που έχει η συγκεκριμένη υπηρεσία στην Κέρκυρα τουλάχιστον, είναι αστείο και να το συζητάει κανείς αυτό…

Κλείνοντας και για να μη σας κουράζω, συνοψίζω στα εξής: ο τουρισμός της Κέρκυρας ενώ έχει δυνατότητες, δεν έχει ούτε σχέδιο, ούτε πρόγραμμα για να τις αναπτύξει και να τις εκμεταλλευθεί. Χρειάζεται από όλους μας μια ελάχιστη συνεννόηση και κατανόηση της ανάγκης εκπόνησης ενός τέτοιο σχεδιασμού για το άμεσο μέλλον. Κι αυτό γιατί η κρίση την οποία καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε τη στιγμή αυτή, πρέπει σε ένα άλλο επίπεδο να λειτουργήσει και ως ευκαιρία για να βάλουμε τα πράγματα κάτω και να δούμε τι δεν έχουμε κάνει και τι πρέπει να κάνουμε για την επόμενη μέρα”.

Επιπλέον, η βουλευτής ήταν ιδιαίτερα καυστική στην προσπάθεια μικροκομματικής εκμετάλλευσης της αγωνίας των εργαζομένων στον τουριστικό κλάδο της Κέρκυρας, η οποία σε καμία περίπτωση –όπως σημείωσε χαρακτηριστικά- δεν συμβάλει στην ομόθυμη έκφραση και διεκδίκηση των εργασιακών και άλλων δικαιωμάτων, αντιθέτως αποπροσανατολίζει τους εργαζόμενους και την κοινωνία γενικότερα, από τα ουσιαστικά προβλήματα και τις ρεαλιστικές προσεγγίσεις για την επίλυση των προβλημάτων.

Τέλος, συμφώνησε με την εισήγηση της μείζονος αντιπολίτευσης του Νομαρχιακού Συμβουλίου Κέρκυρας και εν προκειμένω με τον εισηγητή κ. Π. Μεταλληνό, ο οποίος μεταξύ άλλων αναφέρθηκε σε 10 συγκεκριμένα σημεία, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην σύνδεση του τουρισμού με τον πολιτισμό. Μια προοπτική, η οποία συνάδει πλήρως με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Κέρκυρας, καθώς αποτελεί έναν αυτονόητο στόχο που οφείλει η Κέρκυρα να θέσει και, τελικά, να επιτύχει.

Υπεύθυνη Ύλης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Τατιάνα ελέγχει καθημερινά τη ροή των εισερχόμενων ειδήσεων και επιμελείται την ύλη που δημοσιεύεται στο δίκτυο των TravelDailyNews.

17/05/2024
16/05/2024
15/05/2024
14/05/2024
13/05/2024
10/05/2024