Τελευταία νέα
ΑρχικήΑερομεταφορέςΑεροδρόμιαACI Europe: Ένα βήμα πριν την πλήρη ανάκαμψη, η Αθήνα στις καλύτερες επιδόσεις του Ιουλίου 2023
Αερομεταφορές

ACI Europe: Ένα βήμα πριν την πλήρη ανάκαμψη, η Αθήνα στις καλύτερες επιδόσεις του Ιουλίου 2023

Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών "Ελ. Βενιζέλος" (φωτό: Θοδωρής Κουμέλης).

Η επιβατική κίνηση του Ιουλίου στην Ευρώπη φτάνει το 97% των επιπέδων πριν από την πανδημία.

Η τελευταία έκθεση για τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια του ACI Europe αποκαλύπτει ότι η επιβατική κίνηση τον Ιούλιο έφτασε ένα βήμα πριν την πλήρη ανάκαμψη στα προ-COVID-19 επίπεδα.

Πιο συγκεκριμένα, η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων τον Ιούλιο ήταν μόλις -3% σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2019 – περαιτέρω βελτίωση σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα (ο Ιούνιος ήταν -5,9% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2019). Σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2022, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 12,8%.

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe, δήλωσε: “Τα στοιχεία αυτά καταδεικνύουν τη μετάβαση από την υλική στη βιωματική κατανάλωση, δηλ. τους ανθρώπους να εκτιμούν τα ταξίδια αναψυχής και για να συναντήσουν φίλους και συγγενείς σε όλη την Ευρώπη και παραπέρα, περισσότερο από ποτέ. Η ανθεκτικότητα της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και η συνεχιζόμενη δυναμική στην ανάκαμψη της κυκλοφορίας είναι ακόμη πιο αξιοσημείωτη, λαμβάνοντας υπόψη την κρίση κόστους ζωής και τις αυξήσεις ρεκόρ στους ναύλους των αεροπορικών εισιτηρίων”.

Ωστόσο προειδοποίησε: “Οι διακυμάνσεις στην απόδοση τόσο των εθνικών όσο και των μεμονωμένων αγορών των αεροδρομίων έχουν γίνει πλέον στοιχείο της ανάκαμψής μας – με το 51% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων να είναι ακόμα κάτω από τον όγκο επιβατικής κίνησης που είχαν πριν από την πανδημία. Αυτές οι διακυμάνσεις απόδοσης αντικατοπτρίζουν ένα μείγμα παραγόντων – από τον αντίκτυπο του πολέμου στην Ουκρανία έως την εντυπωσιακή, αλλά επιλεκτική, επέκταση της χωρητικότητας των εταιρειών Ultra-Low Cost και τη σχετική μείωση των εταιρειών δικτύου, καθώς και κάποια εγχώρια κίνηση, που μετατοπίζεται σε άλλους τρόπους μεταφοράς”.

Ανάκαμψη και στην αγορά εκτός ΕΕ+

Η αγορά της ΕΕ+1 είδε την επιβατική της κίνηση να διαμορφώνεται στο -4,3% τον Ιούλιο έναντι των προπανδημικών επιπέδων (Ιούλιος 2019) – και να αυξάνεται κατά 12,7% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.

Οι καλύτερες επιδόσεις προήλθαν από αγορές που βασίζονται κυρίως στον εισερχόμενο τουρισμό ή/και τη διατλαντική κίνηση, με αεροδρόμια στην Ισλανδία (+16,2%), την Κροατία (+15,7%), την Ελλάδα (+14,8%), την Πορτογαλία (+10,5%), το Λουξεμβούργο ( +10,5%), η Πολωνία (+7,1%), η Μάλτα (+6,3%), η Κύπρος (+3%), η Ιταλία (+2,3%), η Ισπανία (+1,3%) και η Ιρλανδία (+0,6%) ξεπερνώντας όλες τις προηγούμενες – επίπεδα πανδημίας.

Στο άλλο άκρο του φάσματος, τα αεροδρόμια της Φινλανδίας (-31%), της Σλοβενίας (-27,4%), της Βουλγαρίας (-22,9%), της Γερμανίας (-19,2%) και της Σουηδίας (-17,9%) παρέμειναν πιο μακριά από την πλήρη ανάκαμψη. Ενώ τα γερμανικά αεροδρόμια σημείωσαν τη χειρότερη απόδοση επιβατικής κίνησης μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών, τα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου (-4,7%) σημείωσαν περαιτέρω πρόοδο προς την πλήρη ανάκαμψή τους, ακολουθούμενα από αυτά της Γαλλίας (-6,6%).

Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη2 πέτυχαν πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης τον Ιούλιο, υπερβαίνοντας τα επίπεδα κίνησης πριν από την πανδημία (Ιούλιος 2019) κατά +3,7% – παρά την απώλεια όλης της εναέριας κυκλοφορίας για τα αεροδρόμια της Ουκρανίας. Σε σύγκριση με τον περασμένο Ιούλιο, οι όγκοι πωλήσεων στην υπόλοιπη Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 13,4%.

Οι πιο εντυπωσιακές επιδόσεις στην αγορά εκτός ΕΕ+ προήλθαν από αεροδρόμια που αξιοποιούν την επέκταση των αερομεταφορέων εξαιρετικά χαμηλού κόστους (Ultra-Low Cost), όπως αυτά στην Αλβανία (+116,6%) και το Κοσσυφοπέδιο (+41,5%), καθώς και αεροδρόμια που επωφελούνται από τη μετατόπιση σε ζήτηση προς/από τη Ρωσία μακριά από την αγορά της ΕΕ+ – συμπεριλαμβανομένων εκείνων στο Ουζμπεκιστάν (+72,6%), την Αρμενία (+70,4%) και το Καζακστάν (+66,4%).

Η μεγάλη αγορά της Τουρκίας (+6,5%) ξεπέρασε επίσης τα επίπεδα της επιβατικής της κίνησης πριν από την πανδημία.

Οι μεγάλοι κόμβοι είναι ακόμη κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα

Η επιβατική κίνηση στα “Majors” (5 κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια) τον Ιούλιο παρέμεινε -4,3% σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα (Ιούλιος 2019). Αυτό οφειλόταν στη λιγότερο δυναμική ανάπτυξη της χωρητικότητας των αερομεταφορέων και στην αργή επιστροφή της ζήτησης από την Κίνα. Σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2022, ο όγκος επιβατών εξακολουθούσε να αυξάνεται κατά +15,1%, κυρίως χάρη στην ισχυρή διατλαντική ζήτηση.

Ενώ το Λονδίνο-Heathrow (-1,2%) διεκδίκησε τη θέση του ως το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο και έφτασε κοντά στην επίτευξη πλήρους ανάκαμψης, η Κωνσταντινούπολη (+16,5%) παρέμεινε το μόνο “Major” που ξεπέρασε τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία – και κατέλαβε τη δεύτερη θέση.

Τον τουρκικό κόμβο ακολούθησαν το Παρίσι-CDG (-11,5%), η Φρανκφούρτη (-13,1%) και το Άμστερνταμ-Schiphol (-10,6%).

Μεταξύ άλλων μεγάλων αεροδρομίων (Ομάδα 13), τις καλύτερες επιδόσεις Ιουλίου σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Ιούλιος 2019) κατέγραψαν: Αθήνα (+10,6%), Κωνσταντινούπολη-Sabiha Gökçen (+8,9%), Λισαβόνα (+5,2%) ), Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+4,1%), Παρίσι-Ορλί (+3,1%), Λονδίνο-Stansted (+1,8%), Αττάλεια (+1,4%) και Δουβλίνο (+0%).

Ultra-LCC και περιφερειακά/μικρότερα αεροδρόμια έχουν καλύτερη απόδοση

Όπως και τους προηγούμενους μήνες, αρκετές βάσεις αεροδρομίων εξαιρετικά χαμηλού κόστους συνέχισαν να υπερβαίνουν τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία τον Ιούλιο: Memmingen (+60,1%), Beauvais (+46,8%), Charleroi (+10,4%) και Bergamo (+10). %)

Ομοίως, τα περιφερειακά και τα μικρότερα αεροδρόμια4 κατά μέσο όρο είδαν την επιβατική κίνηση να υπερβαίνει τα προ πανδημίας επίπεδα κατά +6,2%. Όσοι εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και/στηρίζονται στην κίνηση LCC σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα – με ορισμένους να απολαμβάνουν εκθετική ανάπτυξη, όπως το Ζαντάρ (+290,9%), η Περούτζια (+189,6%), το Κουτάισι (+122,9%), το Φουντσάλ (+42,7%) ), τα Χανιά (+32,1%), η Σαντορίνη (+31,9%) και η Κέρκυρα (+31%).

Τον Ιούλιο, αεροδρόμια που υποδέχθηκαν περισσότερους από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως (Ομάδα 1), αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 10 και 25 εκατ. επιβάτες (Ομάδα 2), αεροδρόμια μεταξύ 5 και 10 εκατ. επιβατών (Ομάδα 3) και αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερους από 5 εκατ. επιβάτες ετησίως (Ομάδα 4) ανέφεραν μέση απόδοση -5,7%, -8,8%, +6,9% και +5,5% αντίστοιχα, σε σύγκριση με τα επίπεδα κυκλοφορίας πριν από την πανδημία (Ιούλιος 2019).

Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση για τον Ιούλιο του 2023 σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2019 είναι:

  • Ομάδα 1: Κωνσταντινούπολη IST (+16,5%), Αθήνα (+10,6%), Κωνσταντινούπολη SAW (+8,9%), Λισαβόνα (+5,2%) και Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+4,1%).
  • Ομάδα 2: Νάπολη (+22,5%), Πόρτο (+16,8%), Μιλάνο BGY (+10%), Μάλαγα (+9,2%) και Μαρσέιγ (+8%).
  • Ομάδα 3: Σότσι (+116,6%), Αλμάτι (+66,4%), Παλέρμο (+26,2%), Βελιγράδι (+22,7%) και Βαλένθια (+20,7%)
  • Ομάδα 4: Τίρανα (+116,6%), Ερεβάν (+70,4%), Μέμινγκεν (+60,1%), Μποβέ (+46,8%) και Φουνσάλ (+42,7%).

1 ΕΕ, ΕΟΧ, Ελβετία και ΗΒ.
2 Αλβανία, Αρμενία, Λευκορωσία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Γεωργία, Ισραήλ, Καζακστάν, Κόσοβο, Βόρεια Μακεδονία, Μολδαβία, Μαυροβούνιο, Ρωσία, Σερβία, Τουρκία, Ουκρανία και Ουζμπεκιστάν.
3 Αεροδρόμια με περισσότερους από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως (2019).
4 Αεροδρόμια με περισσότερους από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως (2019).

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

30/04/2024
29/04/2024
26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024