Επισημαίνοντας πως ο Τουρισμός δεν είναι μόνο η επισκεψιμότητα, η τουριστική κίνηση και τα καταλύματα, αλλά και οι μεταφορές, η υγιεινή, το περιβάλλον, το εμπόριο, η ασφάλεια, ο Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης, κ. `Αρης Σπηλιωτόπουλος, έπειτα από την ολοκλήρωση συνέλευσης της Επιτροπής Διαχείρισης Κρίσεων…
Επισημαίνοντας πως ο Τουρισμός δεν είναι μόνο η επισκεψιμότητα, η τουριστική κίνηση και τα καταλύματα, αλλά και οι μεταφορές, η υγιεινή, το περιβάλλον, το εμπόριο, η ασφάλεια, ο Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης, κ. `Αρης Σπηλιωτόπουλος, έπειτα<...>από την ολοκλήρωση συνέλευσης της Επιτροπής Διαχείρισης Κρίσεων, σε δηλώσεις του τόνισε πως “ο τουρισμός επηρεάζει και επηρεάζεται από σχεδόν όλους τους κλάδους της οικονομίας και της δημόσιας ζωής”.
“Για αυτόν το λόγο” εξήγησε “ο τουρισμός είναι ένας πολύ ευαίσθητος τομέας και ως κάποιο βαθμό απρόβλεπτος. Ένα τυχαίο περιστατικό, μια άτυχη στιγμή, ένα μεμονωμένο φαινόμενο μπορεί να προκαλέσει αρνητική δημοσιότητα, αμφισβήτηση, απαίτηση της κοινής γνώμης για ευρεία έρευνα.
Το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης και ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού οικοδομούν διαρκώς και αδιάλειπτα την εικόνα του ελληνικού τουρισμού με συστηματικό και επαγγελματικό τρόπο. Με τις οδηγίες του στρατηγικού συμβούλου έχουμε οργανώσει ένα παγκόσμιο δίκτυο επικοινωνίας και προβολής του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, στοχεύοντας όχι μόνο στην αναγνωρισιμότητα, αλλά κυρίως στην διαμόρφωση μιας θετικής εικόνας για την Ελλάδα, ως φιλικού και ασφαλούς προορισμού. Νομίζω πως κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει το γεγονός ότι η συστηματική προσπάθειά μας έχει αποδώσει καρπούς και ότι – πάνω από όλα – έχουμε κατακτήσει την τεχνογνωσία ώστε να συνεχίσουμε να προχωρούμε στον ίδιο δρόμο. Έχουμε θέσει τις βάσεις, ούτως ώστε ο ελληνικός τουρισμός να έχει γερά στηρίγματα, ακόμη και στις δύσκολες στιγμές.
Τι μπορεί να συμβεί όμως σε περίπτωση κρίσης; Πως μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε; Σε μια εποχή άκρατου ανταγωνισμού στον τουρισμό, σε παγκόσμιο επίπεδο, δεν μπορούμε να αφεθούμε σε ερασιτεχνικές λύσεις, αλλά να λειτουργήσουμε με ψυχραιμία, ετοιμότητα και συντονισμό. Για τα δύο πρώτα στοιχεία είμαι βέβαιος ότι τα διαθέτουμε, αλλά νομίζω ότι ως Έλληνες πάσχουμε λίγο στο συντονισμό. Αυτός είναι και ο λόγος που θεωρήσαμε σωστό, ακούγοντας και την εισήγηση του στρατηγικού μας συμβούλου, να υπάρξει αυτή η θεσμοθετημένη συνάντησή μας εδώ. Συνάντηση, η οποία θα είναι η απαρχή της δημιουργίας ενός Συμβουλίου Διαχείρισης Κρίσεων, κάτι που, εκ των πραγμάτων, πήρε το Υπουργείο Τύπου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και, με μεγάλη επιτυχία, λειτούργησε κατά την περίοδο πριν και μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Και ένα αντίστοιχο συμβουλευτικό συντονιστικό όργανο λειτουργεί ακόμα και σήμερα. Αν κάναμε, λοιπόν, αυτή τη συνάντηση ύστερα από την παρουσίαση κάποιας κρίσης, θα ήταν πολύ αργά. Καταρχάς θα πρέπει να κατανοήσουμε τις πιθανές απειλές για την εικόνα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, κατά δεύτερον να συμφωνήσουμε στο σχεδιασμό μιας επικοινωνιακής στρατηγικής και, τέλος, να αποκτήσουμε την ετοιμότητα και την απαιτούμενη αυτοπεποίθηση για την αντιμετώπιση της κρίσης.
Ως Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, ζητούμε από τον καθένα από εσάς, ανάλογα με τον τομέα που εκπροσωπεί, να μας δώσει γρήγορα τη σωστή πληροφορία, να αξιολογήσει τις διαστάσεις της κρίσης, να βρίσκεται σε ετοιμότητα έτσι ώστε να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος στη διαχείριση της κρίσης”.
Ο σωστός δρόμος αντιμετώπισης μιας κρίσης, κατά τον Υπουργό, είναι να δοθεί στο γεγονός η πραγματική του διάσταση, να ειπωθεί η αλήθεια, χωρίς υπερβολές, χωρίς αλλοιώσεις και χωρίς λαϊκισμούς. Σχετικά μάλιστα ανέφερε, τόσο το παράδειγμα περίπτωσης του Sea Diamond, ως χαρακτηριστικού μιας κρίσης που θα μπορούσε να συμβεί οπουδήποτε στον κόσμο, όσο και το θέμα του πρόσφατου σεισμού, αλλά και των φημών περί επικείμενου μεγάλου σεισμού στα Ιόνια Νησιά και τον Κεφαλονιά.
Σχετικά με τον άτυχο Αυστραλό τουρίστα, ο Υπουργός ανέφερε χαρακτηριστικά πως “έχουμε να κάνουμε με περίπτωση του κοινού ποινικού δικαίου. Είναι γεγονός το οποίο, και από μόνο του, θα μπορούσε να δημιουργήσει αρνητικές εντυπώσεις για την εικόνα της χώρας. Και βέβαια, εδώ οφείλω να πω και το εξής: Πάνω απ΄όλα, μας λυπεί η απώλεια μιας ζωής. Πάνω από τους οικονομικούς όρους του τουρισμού, υπάρχει η ανθρωπιά. Ως άνθρωποι, ως πολίτες, ως Έλληνες, θρηνούμε την απώλεια μιας ζωής. Και εφόσον μιλάμε για την εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό, λογικό είναι αυτά τα μεμονωμένα περιστατικά να μας θλίβουν ακόμη περισσότερο. Και βέβαια, μπορεί ο πατέρας του νεαρού να μίλησε με τόσο θερμά λόγια για την Ελλάδα, σε σημείο που συγκίνησε το Πανελλήνιο, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι, εμείς, δεν πρέπει να έχουμε στο τραπέζι των συζητήσεών μας τέτοια θέματα που αγγίζουν το παρόν και το μέλλον, όπως το πώς θα προστατέψουμε τις ανθρώπινες ζωές όλων των πολιτών, είτε είναι επισκέπτες είτε όχι, πώς θα εμποδίσουμε τα εγκληματικά στοιχεία, πως θα εμποδίσουμε κάθε αποκλίνουσα συμπεριφορά, πώς θα ξεφύγουμε από την λογική της αρπαχτής, των μπράβων και όλων όσων μπορούν να δηλητηριάσουν την οποιαδήποτε ανθρώπινη ζωή. Και όχι μόνο για την εικόνα της Ελλάδος και για τον τουρισμό αλλά, κυρίως, γιατί είναι αναγκαίο να υπάρχει αυτοσεβασμός”.
“Ο ΕΟΤ”, συνέχισε “εξαιτίας των εμπορικών σχέσεων που τον συνδέουν με τους μεγαλύτερους δημοσιογραφικούς οργανισμούς και παγκόσμια δίκτυα έχει μεγάλες δυνατότητες επιρροής στην παγκόσμια κοινή γνώμη. Όμως, βέβαια είναι δύσκολο να λειτουργήσει όταν εμείς οι ίδιοι, οι τοπικές κοινωνίες, δίνουμε λάθος εντυπώσεις στα ελληνικά ΜΜΕ και εκείνα, με τη σειρά τους, δίνουν μεγαλύτερες διαστάσεις σε μεμονωμένα φαινόμενα ή γεγονότα”.
Δεν περιμένουμε θαύματα
“Από αυτήν την επιτροπή” σημείωσε ο κ. Σπηλιωτόπουλος, “δεν περιμένουμε θαύματα. Περιμένουμε από το Συμβούλιο Διαχείρισης Κρίσης απλώς να κάνει αυτό που το όνομα του Συμβουλίου λέει, να διαχειρίζεται σωστά την οποιαδήποτε κρίση έτσι ώστε, μακριά από το λαϊκισμό και από τη δημιουργία ψευδών εντυπώσεων, να μπορούμε να προστατεύουμε την αλήθεια και να προστατεύουμε, κατ’ επέκταση, την Ελλάδα και τον ελληνικό τουρισμό. Μάλιστα επιτρέψτε μου εδώ να πω ότι είναι σαφές ότι ο ελληνικός τουρισμός έχει τρία ζητήματα: Το ένα ζήτημα έχει να κάνει με τις υποδομές, το δεύτερο ζήτημα έχει να κάνει με την τουριστική συνείδηση και τη συμπεριφορά όλων μας και το τρίτο κομμάτι έχει να κάνει με τις μικρές ή με τις μεγάλες κρίσεις που, τυχαία ή όχι τυχαία, προκύπτουν. Εμείς, ως Συμβούλιο Διαχείρισης Κρίσης, καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε το τρίτο”.
Σχολιάζοντας μάλιστα ένα δημοσίευμα που έλεγε: «Μια Επιτροπή Διαχείρισης Κρίσης συγκροτεί ο Υπουργός Τουρισμού και εύγε του. Αλλά τώρα λέει που το ξανασκέφτομαι τι είδους κρίσεις θα διαχειρίζεται το όργανο; Θα κυνηγάει μεθυσμένους Βρετανούς που ξυλοφορτώνουν ανυπεράσπιστους καταστηματάρχες στην, ανά τη Ελλάδα, επικράτεια; Θα κυνηγάει τους μπράβους της Μυκόνου που στέλνουν στα νοσοκομεία τους τουρίστες; Θα στριμώχνει τους ταξιτζήδες που χρεώνουν στους ξένους για μια διαδρομή των 5 ευρώ το υπερδεκαπλάσιο; Θα ελέγχει τους εστιάτορες με τα μπαγιάτικα φαγητά και τους τιμοκαταλόγους φωτιά; Μετά συγχωρήσεως, το μπάχαλο όμως που επικρατεί στην καλοκαιρινή τουριστική Ελλάδα, χρειάζεται πιο δραστικά μέτρα από μία ακόμα επιτροπή από εκείνες που συνήθως ειδικεύονται σε πολύ μπλα- μπλα για το τίποτα. Έχω άδικο;», ο Υπουργός απάντησε: “Δεν έχει άδικο. Δεν εθελοτυφλούμε ξέρουμε ποια είναι η πραγματικότητα και την ξέρουμε πάρα πολύ καλά. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι, επειδή δεν έχουμε την ιδιότητα του Χάρι Πότερ, να πάρουμε δηλαδή ένα μαγικό ραβδί και να εξαφανίσουμε όλα τα κακώς κείμενα του ελληνικού τουρισμού μέσα σε μία μέρα, δεν μπορούμε να διαχειριζόμαστε μία κρίση, όταν αυτή προκύπτει. Προφανώς ο ελληνικός τουρισμός πάσχει από υποδομές, προφανώς για τις υποδομές χρειάζεται πολύ μεγάλη προσπάθεια και μεγάλη επένδυση σε επίπεδο πόρων και προφανώς αυτό δεν μπορεί να γίνει από τη μία στιγμή στη άλλη. Είναι ένας δρόμος που, βήμα- βήμα, κατακτάμε και ένα μικρό λιθαράκι στην πορεία αυτή”.
“Ο ελληνικός τουρισμός“ κατέληξε ο Υπουργός στη τοποθέτηση του, “πάσχει, πολλές φορές, από κακές συμπεριφορές, από την λογική της αρπαχτής, από την αδιαφορία, από το μη φιλικό χαμόγελο, από την μη εξυπηρέτηση, προφανώς από το ότι κάποιοι αισχροκερδούν. Είπα, από την πρώτη στιγμή, ότι το σημαντικότερο πρόβλημα που θα αντιμετωπίσουμε είναι η αισχροκέρδεια, η πολλές φορές κακή ποιότητα στα τρόφιμα, ή ακόμα και στα ποτά. Και αν υπάρχει αποκλίνουσα νεανική συμπεριφορά, η οποία, δυσφημίζει συγκεκριμένες περιοχές της Ελλάδος, όπως, ο Λαγανάς, τα Μάλλια ή άλλες περιοχές, αυτό συχνά έχει να κάνει και με το γεγονός ότι αυτά που δίνουμε στα παιδιά είναι «μπόμπες» και, άρα, εύκολα χάνουν πολλές φορές τον έλεγχο. Και προφανώς εδώ η Πολιτεία πρέπει να δει τι θα κάνει. Διότι πρέπει να υπάρχουν έλεγχοι και το βράδυ που λειτουργούν τα μπαρ, δεν μπορεί οι έλεγχοι να γίνονται από το πρωί μέχρι το μεσημέρι όταν τα μπαρ λειτουργούν το βράδυ. Υπάρχουν μπόμπες και πρέπει να δούμε πώς θα το αντιμετωπίσουμε. Βεβαίως, όλα αυτά, απαιτούν την αρωγή όλων μας, και κυρίως των συναρμοδίων φορέων. Διότι δεν αποτελούν θέματα του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης.
Εξάλλου, από την πρώτη στιγμή, με ειλικρίνεια, είπαμε ότι, ευτυχώς ή δυστυχώς, ο δικός μας τομέας, έχει πάρα πολλές συναρμοδιότητες και πρέπει, όλες και όλοι μαζί, να εργαστούμε στην κατεύθυνση αυτή προκειμένου να φέρουμε ένα καλό αποτέλεσμα. Αυτό σημαίνει ότι δεν πρέπει τα θέματα αυτά τα οποία θίγει και το δημοσίευμα να μην τα θίγουμε, οφείλουμε να τα θίγουμε αν και δουλειά αυτής της επιτροπής είναι, πάνω από όλα, να διαχειρίζεται μία κρίση. Η δουλειά αυτής της επιτροπής προφανώς είναι να περιγράψει το πρόβλημα. Ναι, είναι λάθος που υπάρχουν μπράβοι στα μαγαζιά, πρέπει κάποια στιγμή το θέμα αυτό να το αντιμετωπίσουμε. Προφανώς, όμως, από κει και έπειτα, το θέμα είναι να δείξει η επιτροπή ότι αυτό είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό, που θα μπορούσε να συμβεί σε οποιαδήποτε χώρα, σε οποιαδήποτε άκρη του κόσμου και, κυρίως, δεν είναι ενδεικτική της φιλοξενίας των Ελλήνων έναντι των επισκεπτών και των τουριστών. Αποκλίνουσα εγκληματική συμπεριφορά υπάρχει σε όλες τις χώρες. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι αυτό είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος”.
Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.
Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.