Τελευταία νέα
ΑρχικήΕκθέσειςΣημαντική η Ισπανική αγορά για τον ελληνικό τουρισμό αλλά με προβλήματα η συμμετοχή μας στην FITUR

Σημαντική η Ισπανική αγορά για τον ελληνικό τουρισμό αλλά με προβλήματα η συμμετοχή μας στην FITUR

Από 26-30 Ιανουαρίου 2005, πραγματοποιήθηκε στη Μαδρίτη η Διεθνής Τουριστική Έκθεση FITUR που αποτελεί βαρόμετρο για την πορεία του Ισπανικού τουρισμού αλλά και του λατινοαμερικανικού τουρισμού γενικότερα. Η ελληνική συμμετοχή είναι πάντα έντονη στη συγκεκριμένη έκθεση…

ΑΠΟΣΤΟΛΗ – ΜΑΔΡΙΤΗ: Από 26-30 Ιανουαρίου 2005, πραγματοποιήθηκε στη Μαδρίτη η Διεθνής Τουριστική Έκθεση FITUR που αποτελεί βαρόμετρο για την<...> πορεία του Ισπανικού τουρισμού αλλά και του λατινοαμερικανικού τουρισμού γενικότερα. Η ελληνική συμμετοχή είναι πάντα έντονη στη συγκεκριμένη έκθεση και φέτος 20 περίπου εταιρίες συμμετείχαν ως συνεκθέτες στο περίπτερο που κάθε χρόνο κλείνει ο ΕΟΤ, εκτός των υπολοίπων εταιριών που συμμετείχαν ως επισκέπτες.

Για τις τάσεις και τις προοπτικές της Ισπανικής αγοράς ο κ. Μανόλης Γιαλιτάκης εκπρόσωπος των Ολυμπιακών Αερογραμμών στην Μαδρίτη μιλώντας στο TravelDailyNews ανέφερε ότι ο θετικός αντίκτυπος των Ολυμπιακών αγώνων είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση της κίνησης κατά περίπου 12% από την Ισπανία προς την Ελλάδα την περίοδο Σεπτεμβρίου 2004 – Ιανουαρίου 2005 και το επιπλέον ενδιαφέρον για την οργάνωση ομαδικών ταξιδιών την περίοδο Φεβρουαρίου-Ιουνίου 2005, που έχουν σχέση με φοιτητικά γκρουπ, συνεδριακό τουρισμό και ταξίδια κινήτρων.

Κατά τον κ. Γιαλιτάκη, ήδη αυτό το ενδιαφέρον έχει μετατραπεί σε προκρατήσεις που καλύπτουν ικανοποιητικά μεγάλο μέρος των πτήσεων των Ο.Α. προς Ελλάδα ενώ ταυτόχρονα αυξημένο είναι το ενδιαφέρον των tour operators κυρίως για την καλοκαιρινή περίοδο Ιουνίου-Οκτωβρίου 2005.

Ο ισπανικός τουρισμός κατά την διάρκεια του 2004 κινήθηκε θετικά σε σχέση με το 2003 σύμφωνα με τον κ. Γιαλιτάκη αν και υπήρξε μια μείωση της κίνησης των Τ.Ο. (περίπου 20%) που καλύφθηκε από την επιπλέον κίνηση που δημιουργήθηκε λόγω Ολυμπιακών Αγώνων.

Δύο είναι τα σημεία που θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας για την ανάπτυξη της Ισπανικής αγοράς κατά τον κ. Γιαλιτάκη:

  • Η δημιουργία επιπλέον κίνησης την χαμηλή και μεσαία περίοδο, μέσω αφ’ ενός μεν των Τ.Ο. (απαιτείται επιπλέον προβολή της Ελλάδος ως χώρα που μπορεί να υποστηρίξει εναλλακτικό τουρισμό π.χ γαστρονομικό, trecking, κ.ά.) και αφ’ ετέρου της περαιτέρω ανάπτυξης του συνεδριακού τουρισμού.
  • Η εκμετάλλευση του καναλιού διανομής που λέγεται Internet.

«Η εμφάνιση της Ελλάδας στη φετινή FITUR ήταν παρόμοια με αυτή των προηγουμένων ετών αν και θα έλεγα ότι η επισκεψιμότητα του ελληνικού περιπτέρου και η ποικιλία των εκθετών ήταν μεγαλύτερη σε σχέση με άλλες χρονιές» σχολίασε ο κ. Γιαλιτάκης για την ελληνική συμμετοχή.

Στην άποψη αυτή συμφωνεί και ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Ξενοδόχων Αττικής κ. Λουκάς Ντούβας παρατηρώντας επιπλέον ότι οι επισκέπτες της έκθεσης παρουσίασαν διακυμάνσεις. Ενώ την πρώτη ημέρα δεν υπήρχε μεγάλη προσέλευση, τη δεύτερη παρουσιάστηκε μια κατακόρυφη αύξηση και την τρίτη μια πτώση στα επίπεδα της πρώτης ημέρας. Τις δύο τελευταίες ημέρες η έκθεση ήταν ελεύθερη στο κοινό το οποίο είχε σημαντική παρουσία. Πάντως, ένα σοβαρό αρνητικό σημείο που παρατηρεί η ΕΞΑ είναι στην συμπεριφορά των Ελλήνων εκθετών. Κάθε χρόνο, μετά την τρίτη ημέρα της έκθεσης, το ελληνικό περίπτερο παρουσιάζει ερημική εικόνα και ακαταστασία λόγω αναχώρησης των Ελλήνων εκθετών, γεγονός που δεν παρατηρείται σε άλλα περίπτερα.

Όσον αφορά στις προοπτικές της Ισπανικής αγοράς για το 2005 σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΞΑ οι παρόντες Έλληνες πράκτορες δήλωσαν ικανοποιημένοι από τις επαφές τους και ευελπιστούν σε αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα από Ισπανία, Πορτογαλία, Λατινική Αμερική.

Ενθαρρυντικά μηνύματα από την FITUR αποκόμισε και ο εκπρόσωπος της Golden Star Cruises κ. Ιωάννης Αγγελόπουλος, ο οποίος παρατηρεί ότι αν και υπάρχει διάχυτη μια ανησυχία, λόγω των εξελίξεων στην ελληνική κρουαζιέρα, οι tour operators με τους οποίους ήρθε σε επαφή στο πλαίσιο της έκθεσης, πιστεύουν ότι η κατάσταση θα εξομαλυνθεί με την αρχή της σεζόν του 2005.

Το 2004 δεν θα μπορούσε να συγκριθεί με άλλη σεζόν, ειδικά για την Ισπανική αγορά προς Ελλάδα σύμφωνα με τον κ. Αγγελόπουλο, γιατί, την περίοδο που Ισπανοί κατά βάση ταξιδεύουν προς τη χώρα μας (Ιούλιο – Αύγουστο), εμείς στην Ελλάδα προετοιμαζόμαστε / διεξάγαμε τους Ολυμπιακούς αγώνες. Τα ξενοδοχεία εμφανίζονταν γεμάτα, τα διαθέσιμα δωμάτια ήταν ακριβά και δεν γινόντουσαν κρουαζιέρες.

Αναφερόμενος στην πρόσβαση από την Ισπανία στην Ελλάδα ο κ. Αγγελόπουλος τόνισε ότι είναι ελάχιστες οι απ’ ευθείας πτήσεις από Ισπανία προς Ελληνικούς προορισμούς. Μόνο μερικοί Ισπανοί tour operators έχουν απ’ ευθείας πτήσεις charter από/προς Ελλάδα, και αυτό, για περίοδο δύο μηνών μόνο. Είναι φυσικό λοιπόν, να επιβαρύνεται το συνολικό κόστος ταξιδιού αφού, απαιτούνται επιπλέον διανυκτερεύσεις για τον Ισπανό που προτίθεται να επισκεφθεί τη χώρα μας.

Κατά την άποψη του κ. Αγγελόπουλου η ελληνική συμμετοχή για άλλη μια φορά δεν ικανοποίησε. Ο χώρος που είχε εξασφαλιστεί απ’ τον ΕΟΤ για τους συνεκθέτες του, βρισκόταν στο βάθος της αίθουσας “Pavillon 4”, κοντά σε περίπτερα χωρών περιορισμένου ή αναπτυσσόμενου τουριστικού ενδιαφέροντος. (Τσεχία, Πολωνία, Ιράν, κλπ) Ως αποτέλεσμα, ελάχιστοι ήταν οι διερχόμενοι επισκέπτες απ’ το ελληνικό περίπτερο, σε αντίθεση με την περιοχή (μέσα στην ίδια αίθουσα) που ευρίσκοντο οι συμμετοχές της Ιταλίας, Αγγλίας και Γαλλίας, που έσφυζε από ζωή.
Η κατασκευή του Ελληνικού περιπτέρου, απλοϊκή, οικονομική (νοβοπάν βαμμένο σε χρώματα άσπρο και πορτοκαλί) και με το πατροπαράδοτο «καφενείο» στο κέντρο.

«Πέρασαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες και επιστρέφουμε στα γνωστά…» αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Αγγελόπουλος, ο οποίος θεωρεί ότι η σύγκριση με τα γειτονικά high-tech περίπτερα της Πολωνίας και Τσεχίας δεν ήταν καθόλου τιμητική.

Στο σημείο αυτό ο κ. Αγγελόπουλος επισημαίνει ότι «πριν από 3 μήνες στο Λονδίνο (WTM), είχε δείξει να φυσά νέος αέρας στα τουριστικά μας πράγματα. Μοντέρνας κατασκευής περίπτερο, συνεχής παρουσία του κ. Αβραμόπουλου, όλα αυτά στον απόηχο των Ολυμπιακών Αγώνων για τους οποίους η Ελλάδα ήταν τότε η τιμώμενη χώρα». Εμείς απλά να συμπληρώσουμε ότι το ταξίδι του υπουργού και του επιτελείου του στον ΕΟΤ ακυρώθηκε την παραμονή της έκθεσης με την αιτιολογία της πρόσκλησής τους από τον Πρωθυπουργό!

Από την πλευρά της η κα. Μυρτώ Σοφιανού, εκπρόσωπος του συγκροτήματος Astir Palace, ήταν πιο αυστηρή στην κριτική της για την λειτουργικότητα της FITUR αναφέροντας ότι «για ακόμα μία φορά, η οργανωτική επιτροπή της FITUR δεν κατάφερε να τηρήσει το πρόγραμμα των επισκέψεων. Από την πρώτη κιόλας ημέρα (ημέρα Trade Visitors) επετράπη η προσέλευση κοινού και μάλιστα χωρίς κανέναν έλεγχο με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί συμφόρηση των περιπτέρων από επισκέπτες που απλώς ζητούσαν αφίσες, καραμέλες, στυλό κτλ ή που ήθελαν να πουλήσουν κάποιο – άσχετο με τον Τουρισμό – προϊόν στους εκθέτες.
Η αναμονή για τα Badges επισκεπτών έφτανε από την πρώτη ημέρα τα 30-50 λεπτά, δημιουργώντας έντονη δυσαρέσκεια στους πραγματικά ενδιαφερόμενους
(Trade Visitors).

Αυτό το φαινόμενο παρατηρήθηκε και τα προηγούμενα χρόνια αλλά σε όχι τόσο μεγάλο βαθμό. Ίσως το γεγονός πως κάθε χρονιά οι Trade Visitors είναι όλο και λιγότεροι, να οδήγησε την FITUR στο να επιτρέψει την διέλευση κοινού από την πρώτη ημέρα για να δημιουργήσει την εντύπωση της πλούσιας προσέλευσης.

Παρ’ όλα αυτά οι Έλληνες εκθέτες εξέφρασαν την απογοήτευσή τους καθώς η προσέλευση του κοινού δεν ήταν τόσο πλούσια σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Ίσως αυτό να οφείλεται και στις άσχημες καιρικές συνθήκες καθώς την περίοδο της εκθέσεως η Ισπανία αντιμετώπισε τις χειρότερες καιρικές συνθήκες των τελευταίων 20 ετών».

Αναφερόμενη στην κατασκευή του ελληνικού περιπτέρου η κα. Σοφιανού παρατήρησε ότι «ήταν αρκετά μοντέρνα και το περίπτερο πολύ άνετο. Δυστυχώς όμως κάποιες αδυναμίες στη σωστή ηλεκτροδότησή του δεν επέτρεψαν στα Video Walls να παρουσιάσουν τα προγραμματισμένα spot του ΕΟΤ, γεγονός αρνητικό καθώς τέτοιες παρουσιάσεις εντυπωσιάζουν τους επισκέπτες». Σχετικά με την λειτουργικότητά του η κα. Σοφιανού επεσήμανε ότι «παρατηρήθηκαν κάποιες μικρές ελλείψεις, όμως αυτές επηρέασαν κυρίως τους εκθέτες. Ίσως ο κοινός χώρος των επισκεπτών (σαλόνι) θα έπρεπε να είναι περισσότερο θεατός και ευκολότερα προσβάσιμος και ο αποθηκευτικός χώρος σε κάποιο άλλο σημείο. Όσον αφορά στην τοποθεσία του, θα πρέπει μάλλον να αναλογιστούμε πως δεν μας πηγαίνει και τόσο πολύ να είμαστε πάντα δίπλα στην Τουρκία και τις Αραβικές χώρες».

Σε γενικές γραμμές η κα. Σοφιανού βρήκε ότι η παρουσία της Ελλάδας μέσα από το περίπτερο του ΕΟΤ ήταν ικανοποιητική και η σύνθεση της περιελάμβανε αντιπροσωπείες από όλους τους κλάδους της Ελληνικής Τουριστικής Βιομηχανίας (Ξενοδοχεία, Τουριστικά Γραφεία, Αεροπορικές Εταιρίες, Νομαρχίες). Όσον αφορά όμως στην επισκεψιμότητα από τους Trade Visitors, αυτή ήταν πραγματικά αποκαρδιωτική και περιορίστηκε σε συναντήσεις-ρουτίνας Ισπανών πρακτόρων με τους Έλληνες συνεργάτες τους!

Σχετικά με την ανάπτυξη της Ισπανικής Αγοράς στην Ελλάδα η κα. Σοφιανού έκανε κάποιες ενδιαφέρουσες επισημάνσεις. Ειδικότερα: «όπως στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες που υιοθέτησαν το ευρώ, οι Ισπανοί αντιμετωπίζουν οικονομική κρίση. Παρ’ όλα αυτά το κόστος ζωής στην Ισπανία είναι αρκετά πιο χαμηλό από ότι στην Ελλάδα. Αυτό έχει ως συνέπεια η Ελλάδα να εμφανίζεται ως ένας ακριβός προορισμός και οι Ισπανοί να προβληματίζονται αρκετά. Ακόμα και αν οι τιμές των ξενοδοχείων παραμείνουν χαμηλές, το κόστος για τις επιπλέον υπηρεσίες που θα χρησιμοποιήσουν (μεταφορές, εκδρομές, φαγητό κτλ) είναι πολύ υψηλό για τους Ισπανούς ιδιαίτερα όταν τους δίνεται η ευκαιρία να απολαύσουν καλοκαιρινές διακοπές στην χώρα τους με πολύ λιγότερα χρήματα και αρκετά καλύτερες παροχές.

Η κατάσταση γίνεται ακόμα δυσκολότερη με την δυναμική παρουσία της Τουρκίας και της Κροατίας που προσφέρουν ελκυστικά πακέτα διακοπών σε πολύ συμφέρουσες τιμές.

Όσον αφορά στα συνέδρια που διοργανώνονται στην Ελλάδα, αυτά δεν είναι αρκετά. Οι Ισπανοί διαλέγουν σχεδόν πάντα βάση τιμής και ο ανταγωνισμός είναι πολύ υψηλός. Χώρες όπως η Ιταλία, η Πορτογαλία και η Τσεχία προσφέρουν δυνατότητες για Συνεδριακό τουρισμό σε πολύ χαμηλές τιμές. Μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, η Αθήνα εμφανίζεται πολύ συχνά σαν ένας από τους Preferred Destinations για Ισπανικά συνέδρια αλλά το κόστος είναι συχνά πολύ υψηλό με συνέπεια να απορρίπτεται.

Οι αεροπορικές συνδέσεις των Ισπανικών πόλεων με Ελληνικές – τουριστικού ενδιαφέροντος περιορίζονται κυρίως στην Αθήνα. Όσον αφορά στη δημιουργία επιπλέον πτήσεων Charter προς τα νησιά, θα πρέπει οι Ισπανοί να θεωρήσουν πως η Ελλάδα είναι μέσα στο top ten των επιλογών τους.

Αναλογιζόμενοι το υψηλό κόστος παρεχόμενων υπηρεσιών που διακρίνει την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια καθώς και τον μεγάλο ανταγωνισμό από γειτονικές χώρες, η αύξηση Charter πτήσεων δεν πρόκειται να φέρει ιδιαίτερα αποτελέσματα.

Ας μην ξεχνάμε κιόλας πως η Ισπανία είναι ανταγωνίστρια προς εμάς χώρα και οι Ισπανοί έχουν μέτρο σύγκρισης αλλά και εναλλακτικές διακοπές στα δικά τους νησιά» κατέληξε η κ. Σοφιανού.

Σύμφωνα με το κ. Κώστα Χατζηγεωργίου, εκπρόσωπο του TravelJet, στην FITUR το ελληνικό περίπτερο ήταν ωραίο αλλά όχι οργανικό και δεν μπορούσες να το δεις από μακριά. Η αγορά γενικά ήταν “κρύα”. Λόγω της οικονομικής κρίσης στην Λατινική Αμερική δεν ήρθαν πάρα πολλοί λατινοαμερικάνοι πράγμα που έδωσε αυτή την εντύπωση. Οι αεροπορικές εταιρίες έχουν ελαττώσει τις πτήσεις τους και έτσι όπως ήταν γεμάτες δεν δίνουν σπέσιαλ τιμές στους πράκτορες.

Το 2004 λόγω Ολυμπιακών και της κακής εικόνας που δημιουργήθηκε για θέματα ασφάλειας, οργανωτικότητας ετοιμότητας κ.ά. χάθηκαν ο Ιούλιος και Αύγουστος. Για φέτος, όπως αναφέρει ο κ. Χατζηγεωργίου, οι προοπτικές είναι καλύτερες -η οικονομία της Αργεντινής, Βραζιλίας και Μεξικού είναι καλύτερες- υπάρχει αρκετή ζήτηση για γκρουπ καθώς επίσης και για μεμονωμένους.

Η έλλειψη όμως καλών πλοίων για κρουαζιέρες είναι ανασταλτικός παράγοντας και η κατάσταση της ROC έχει δημιουργήσει ένα κενό που ελπίζουμε να καλυφθεί από την Louis Cruises, επισημαίνει ο κ. Χατζηγεωργίου ενώ τονίζει ότι ανασταλτικός παράγοντας είναι και η VISA από τις χώρες της Λατινικής Αμερικής.

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

Ετικέτες
02/05/2024
01/05/2024
30/04/2024
29/04/2024
26/04/2024
25/04/2024