Τελευταία νέα
ΑρχικήΘαλάσσιες ΜεταφορέςΑκτοπλοΐαΑπάντηση του ΥΕΝ στην ΕΕ για την απελευθέρωση των θαλάσσιων ενδομεταφορών

Απάντηση του ΥΕΝ στην ΕΕ για την απελευθέρωση των θαλάσσιων ενδομεταφορών

Απάντηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τον νόμο 2932/01 που αφορά την απελευθέρωση των θαλάσσιων ενδομεταφορών απέστειλε το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας…

Απάντηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τον νόμο 2932/01 που αφορά την απελευθέρωση των θαλάσσιων ενδομεταφορών<...> απέστειλε το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.

Συγκεκριμένα, σε συνέχεια των συναντήσεων εκπροσώπων του ΥΕΝ με τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής απεστάλη στις 29/12/2003, επιστολή του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με υπογραφή του Γενικού Γραμματέα του ΥΕΝ Νίκου Ζαχαριάδη, με την οποία δίνονται απαντήσεις σε όλα τα θέματα που έθιξε στις επιστολές της προς το ΥΕΝ από το Δεκέμβριο του 2001, σχετικά με το Νόμο 2932/01.

Η επιστολή αυτή αποτελεί συνεχεία των από 7/11/2003 και 18/12/2003 συναντήσεων που πραγματοποιήθηκαν στις Βρυξέλλες μεταξύ αντιπροσωπείας του ΥΕΝ και εκπροσώπων της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών και Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αντικείμενο των συναντήσεων ήταν η ανταλλαγή απόψεων και παροχή διευκρινίσεων επί των σημείων που με βάση τις σχετικές επιστολές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς το ΥΕΝ θεωρείται ότι απαιτείται η παροχή διευκρινίσεων ή θεωρείται ότι δεν υπάρχει συμβατότητα με τον Κανονισμό 3577/92 (ΕΟΚ).

Στην απάντηση αναλύονται:

* η ιδιαιτερότητα της χώρας μας (πολυνησιακός χαρακτήρας της Ελλάδος )
* ο σημαντικός ρόλος της ακτοπλοΐας και η αναγκαιότητα διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος που εγγυάται την εδαφική συνέχεια της ηπειρωτικής χώρας με τα νησιά αλλά και των νησιών μεταξύ τους και ειδικότερα:

Η πολυνησιακή διαμόρφωση της χώρας μας, αποτελεί ξεχωριστή περίπτωση στην Ευρωπαϊκή Ένωση που δεν συναντάται σε αυτόν τον βαθμό σε κανένα άλλο Κράτος-Μέλος. Aμεση συνέπεια αυτής της ιδιομορφίας είναι η ανάγκη εξασφάλισης τακτικής και απρόσκοπτης σύνδεσης του ηπειρωτικού κορμού της Ελλάδας με το νησιωτικό σύμπλεγμα προκειμένου να επιτευχθεί η οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη των νησιών. Σ΄αυτόν τον εξαιρετικά ευαίσθητο και σημαντικό χώρο , ο ρόλος της ακτοπλοΐας είναι καθοριστικός. Τριάντα έξι εκατομμύρια (36.000.000) επιβάτες και εννέα εκατομμύρια (9.000.000) οχήματα το χρόνο μαρτυρούν το μέγεθος του έργου που επιτελούν πάνω από τριακόσια ακτοπλοϊκά πλοία, όλων των κατηγοριών σε περισσότερες από εκατό δρομολογιακές γραμμές, με εκατοντάδες χιλιάδες δρομολόγια το έτος και φανερώνουν τη δυναμική της θαλάσσιας ενδομεταφοράς στα περίπου εκατόν πενήντα λιμάνια προσέγγισης. Η ακτοπλοΐα σήμερα απασχολεί περί τους 6.000 ναυτικούς και περίπου 1500 εργαζόμενους στα γραφεία των ακτοπλοϊκών εταιρειών καθώς και μεγάλο αριθμό σε πρακτορεία κράτησης θέσεων επιβατών και οχημάτων. Επιπρόσθετα πολλαπλάσιος αριθμός εργαζομένων απασχολείται σε συναφείς με την ακτοπλοΐα δραστηριότητες όπως είναι η τροφοδοσία, οι επισκευές η ασφάλιση, οι τράπεζες, οι πετρελεύσεις κλπ.

Με το Νόμο 2932/2001 απελευθερώθηκε από την 1η Νοεμβρίου 2002 ο τομέας των θαλασσίων ενδομεταφορών για τα πλοία με σημαία Κρατών-Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου και της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελευθέρων Συναλλαγών. Η εμπειρία από τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του Νόμου 2932/01 είναι συνολικά θετική καθόσον με τις διατάξεις του ρυθμίσθηκαν ικανοποιητικά τα θέματα της ακτοπλοΐας και καλύφθηκαν , αν και με αυξημένο δημοσιονομικό κόστος, οι μεταφορικές ανάγκες της χώρας με τρόπο συμβατό με τη λειτουργία της αγοράς.
Η Πολιτεία διατηρεί την θεσμική της υποχρέωση για την διασφάλιση της εδαφικής συνέχειας της χώρας και της κοινωνικής συνοχής για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος.

Η εδαφική συνέχεια ερμηνεύεται ως η νοητή προέκταση των οδικών αρτηριών της χώρας μέσω θαλάσσιων διαδρόμων με εκείνους της ηπειρωτική χώρας ώστε να διασφαλίζονται ίσες δυνατότητες για τους κατοίκους των νησιών να ικανοποιήσουν την ζωτική τους ανάγκη για μετακίνηση.

Η συμβολή της ακτοπλοΐας στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη των νησιών είναι μεγάλη ενώ ο τουρισμός αποτελεί μια από τις βασικότερες μορφές απασχόλησης των κατοίκων τους. Επιπρόσθετα η ακτοπλοΐα συμβάλλει στην ικανοποίηση των αναγκών τόσο των παραγωγών όσο και των καταναλωτών.

Με βάση τα ανωτέρω είναι προφανές ότι η εξασφάλιση τακτικής και επαρκούς παροχής υπηρεσιών μεταφορών για τη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους αποτελεί δημόσιο συμφέρον. Ο ρόλος της Πολιτείας μέσα στο νέο απελευθερωμένο περιβάλλον της ελληνικής ακτοπλοΐας δεν μπορεί να είναι άλλος από το να διατηρήσει την εποπτεία του τομέα στο πλαίσιο της πολιτικής για την περιφερειακή ανάπτυξη και την παροχή ίσων ευκαιριών στους κατοίκους των νησιών παράγοντες από τους οποίους εξαρτάται η κοινωνική συνοχή της χώρας.

Επιπλέον επισημαίνεται ο ενδεικτικός χαρακτήρας του δικτύου ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, η διαδικασία για τη διαμόρφωση του καθώς και ο τρόπος επιβολής δημόσιας υπηρεσίας στο πλαίσιο αυτό.

Τεκμηριώνεται η αναγκαιότητα δραστηριοποίησης των πλοίων σε δεκάμηνη βάση , λόγω του έντονου εποχιακού και ολιγοπωλιακού χαρακτήρα των θαλασσίων ενδομεταφορών, που παράλληλα διασφαλίζει τις θέσεις εργασίας των Ελλήνων ναυτικών υποστηρίζοντας τις πάγιες ελληνικές θέσεις σε ότι αφορά την στελέχωση των πλοίων και την ανάγκη δεκάμηνης απασχόλησης των ναυτικών.

Στην συνέχεια ανακοινώνεται ότι το ΥΕΝ:

1. Θα προχωρήσει στην έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων με τις οποίες θα ανακοινώνονται κατ` έτος σε κάθε ενδιαφερόμενο οι δρομολογιακές συνδέσεις που θα είναι ελεύθερες ως εξής:

* Πλήρης απελευθέρωση, όπως άλλωστε ορίζεται από τον Κανονισμό 3577/92 (ΕΟΚ) για όλες τις γραμμές που συνδέουν ηπειρωτικούς λιμένες χωρίς ενδιάμεσο νησιωτικό σταθμό.

* Απελευθέρωση των γραμμών μεταξύ ηπειρωτικών και νησιωτικών λιμένων, αλλά και νησιωτικών μεταξύ τους, πλην όλων των θεμάτων στελέχωσης σε γραμμές στις οποίες δεν εκδηλώνεται ενδιαφέρον από πλευράς των πλοιοκτητών και δεν έχει γίνει μίσθωση.

* Απελευθέρωση των γραμμών για τις οποίες έχει εκδηλωθεί επιχειρηματικό ενδιαφέρον από πλευράς πλοιοκτητών ενώ παράλληλα υπάρχει εναλλακτική δυνατότητα εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, πλην όλων των θεμάτων στελέχωσης και της δεκάμηνης απασχόλησης των ναυτικών.

Σ`αυτές τις γραμμές ενδεικτικά περιλαμβάνονται:
ΠΑΤΡΑ-ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ
ΠΑΤΡΑ-ΚΕΡΚΥΡΑ
ΠΕΙΡΑΙΑΣ-ΣΑΛΑΜΙΝΑ

* Το ΥΕΝ επίσης προσανατολίζεται στην απελευθέρωση των γραμμών και κρίνει ότι η συνδρομή των κριτηρίων που αναφέρονται παρακάτω, παράλληλα με τις γενικότερες οικονομικές και μεταφορικές συνθήκες επιτρέπουν αυτήν την απελευθέρωση, πλην όλων των θεμάτων στελέχωσης και της δεκάμηνης δραστηριοποίησης των πλοίων στην ελληνική ακτοπλοΐα.

Τα κριτήρια αυτά είναι:

α) Η δραστηριοποίηση καθημερινά τουλάχιστον 3 πλοίων, που ανήκουν σε ανεξάρτητους αλλήλων πλοιοκτήτες, κατά τη διάρκεια ολόκληρου του έτους στην ίδια γραμμή (υπό την αίρεση της δiμηνης ακινησίας).

β) Ένας ελάχιστος αριθμός εισιτηρίων απο-επιβιβασθέντων επιβατών ανά λιμάνι, σε ετήσια βάση.

γ) Η αναγκαιότητα να διασφαλίζεται με τον καλύτερο τρόπο ότι δεν θα εξαιρεθούν από την ελεύθερη δρομολόγηση κάποιοι ενδιάμεσοι προορισμοί που εμφανίζουν σημαντικά μικρότερη κίνηση.

2. Ελληνομάθεια: Το ΥΕΝ προτίθεται να προβεί στην έκδοση εγκυκλίου για να καταστεί σαφής ότι η διάταξη του άρθρου 17 της Οδηγία 2001/25/ΕΚ έχει ληφθεί υπόψη και τυγχάνει εφαρμογής.

3. Ηλικία: Το όριο ηλικίας των δρομολογημένων επιβατηγών πλοίων είναι ένα ευαίσθητο ζήτημα καθώς συναρτάται τόσο με την ποιότητα και την ασφάλεια των πλόων όσο και με την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος. Σε αυτήν τη βάση η Ε.Ε. έχει δείξει την ευαισθησία της με το νέο Κανονισμό για την επίσπευση απόσυρσης των Δ/Ξ μονού τοιχώματος. Την ίδια όμως ευαισθησία θα πρέπει να δείξει και για τα πλοία που μεταφέρουν εκατομμύρια επιβάτες και οχήματα, με τη διασφάλιση του αξιόπλοου και σε συνάρτηση με την ηλικία των πλοίων.

4. Εγγυητική Επιστολή: Με κατάλληλη ρύθμιση θα διευθετήσει το θέμα των εγγυητικών επιστολών οι οποίες θα απαιτούνται μόνο για τις γραμμές που έχουν υπογραφεί συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας.

5. Για το θέμα του επίναυλου, της τριετούς αποκλειστικής εκμετάλλευσης και της προτεραιότητας του χώρου παραβολής δόθηκαν οι απαραίτητες διευκρινήσεις με τις οποίες τα παραπάνω θέματα διευθετούνται.

6. Στελέχωση : Το θέμα της στελέχωσης των πλοίων έχει παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το οποίο και θα αποφανθεί σχετικά. Διευκρινίζεται πάντως ότι ο νόμος δεν θα χρειασθεί καμία τροποποίηση ανεξάρτητα από την απόφαση του ΔΕΚ δεδομένου ότι επαναλαμβάνεται σ΄ αυτόν η διατύπωση του κανονισμού 3577/92.
Για το περιεχόμενο της επιστολής ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Γιώργος Πασχαλίδης θα πραγματοποιήσει συνέντευξη τύπου την 05/01/2004.

Εκδότης - Διευθυντής Σύνταξης - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Συνεκδότης του TravelDailyNews Media Network από το 1999 που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις για τη Διεθνή αγορά, τις αγορές της Ασίας και του Ειρηνικού και την αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου.

Είναι υπεύθυνος για την στρατηγική ανάπτυξη του δικτύου, τις συνέργειες, και τη διεθνή αγορά.

Ετικέτες
02/05/2024
01/05/2024
30/04/2024
29/04/2024
26/04/2024
25/04/2024