Τελευταία νέα
ΑρχικήΘαλάσσιες ΜεταφορέςΑκτοπλοΐαΟδεύει για τη Βουλή το σχέδιο νόμου για τις θαλάσσιες μεταφορές

Οδεύει για τη Βουλή το σχέδιο νόμου για τις θαλάσσιες μεταφορές

Δόθηκε στη δημοσιότητα από τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Χρήστο Παπουτσή το σχέδιο νόμου για τις θαλάσσιες μεταφορές “Ελεύθερη παροχή υπηρεσιών στις θαλάσσιες ενδομεταφορές-Σύσταση Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής-Μετατροπή […]

Δόθηκε στη δημοσιότητα από τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Χρήστο Παπουτσή το σχέδιο νόμου για τις θαλάσσιες μεταφορές "Ελεύθερη παροχή υπηρεσιών στις<...> θαλάσσιες ενδομεταφορές-Σύσταση Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής-Μετατροπή Λιμενικών Ταμείων σε Ανώνυμες Εταιρίες", μετά την ολοκλήρωση της συζήτησης με τους διάφορους φορείς.

Οι περισσότερες προτάσεις και γνώμες που υποβλήθηκαν, σύμφωνα με τον υπουργό, αφορούσαν διευκρινίσεις ή θέματα που δεν άπτονται του νομοσχεδίου αλλά αφορούν τη γενικότερη λειτουργία της ακτοπλοΐας.

Ακολουθεί η νομοτεχνική εξέταση του σχεδίου νόμου από την ΚΕΝΕ, την Επιστημονική δηλαδή Επιτροπή της βουλής και στην συνέχεια η συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της βουλής.

Οι βασικές αρχές που διέπουν το σχέδιο νόμου παραμένουν δεδομένες, όπως επίσης είναι δεδομένες οι διατάξεις που αφορούν το προσωπικό των πλοίων και τα θέματα απασχόλησης των ναυτικών. Δεδομένη είναι επίσης η διαδικασία που θεσπίζει το σχέδιο νόμου και η διάκριση ανάμεσα στις γραμμές ελεύθερης δρομολόγησης και των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας. Σε όλα αυτά τα θέματα δεν υπάρχει καμία απολύτως αλλαγή.

Τροποποίηση του σχεδίου νόμου υπήρξε σε 6 σημεία και τα οποία είναι συγκεκριμένα:

Παροχή υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών

Στο προσχέδιο νόμου προβλέπεται η δυνατότητα παροχής υπηρεσιών θαλασσίων μεταφορών από πλοία που φέρουν σημαία τρίτου κράτους, μη κοινοτικού, στις περιπτώσεις που τα πλοία δεν επαρκούν για να καλύψουν τις συγκοινωνιακές ανάγκες. Αυτή η διάταξη προκάλεσε ιδιαίτερη ανησυχία και στους πλοιοκτήτες και στην ΠΝΟ για διαφορετικούς όμως λόγους.
Είναι όμως μια εξασφάλιση για την πολιτεία έτσι ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει έκτακτες καταστάσεις και μεγάλες συγκοινωνιακές ανάγκες, γι αυτό μπήκαν ορισμένες ασφαλιστικές δικλείδες έτσι ώστε να μην υπάρξει στο μέλλον λανθασμένη ή καταχρηστική εφαρμογή και τέθηκαν αυστηροί όροι για την εφαρμογή της.

Προσωπικό πλοίων

Το δεύτερο σημείο είναι οι αλλαγές στα θέματα που αφορούν το προσωπικό των πλοίων. Τα θέματα αυτά ρυθμίζονται από τις διατάξεις της Ελληνικής νομοθεσίας. Όσοι από το προσωπικό δεν είναι Έλληνες, πρέπει να κατέχουν πιστοποιητικό ελληνομάθειας σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
Η ΠΝΟ ζήτησε να υπάρξει μια πιο σαφής διατύπωση και στις προϋποθέσεις τακτικής δρομολόγησης έτσι συμπληρώθηκε η σχετική διάταξη, στην οποία αναφέρεται πλέον ρητά ότι, στις νόμιμες προϋποθέσεις που οφείλει να συγκεντρώνει ένα πλοίο για να εκτελεί ενδομεταφορές, πρέπει να καλύπτει σύμφωνα με τις διατάξεις της Ελληνικής νομοθεσίας τα θέματα που αφορούν το προσωπικό όπως προβλέπονται στους γενικούς όρους του σχεδίου Νόμου.
Αυτό δεν αφορά μόνο τα πλοία με Ελληνική σημαία, αλλά και τα πλοία που φέρουν σημαία άλλου κράτους-μέλους.

Όριο ηλικίας πλοίων

Το τρίτο, ένα θέμα που έχει προκαλέσει μεγάλες συζητήσεις και ανησυχίες, αφορά τη διατήρηση και τη σταδιακή μείωση του ορίου ηλικίας των πλοίων που δραστηριοποιούνται στην ακτοπλοΐα, στα 30 έτη.
Με βάση την συζήτηση και τις προτάσεις που έγιναν, αποφασίστηκε να διατηρηθεί η κλιμακωτή μείωση του ορίου ηλικίας μέχρι τα 30 χρόνια με μια επιμήκυνση της καταληκτικής ημερομηνίας αντί του 2006 στο 2008. Έτσι προβλέπεται ότι το όριο των 35 ετών θα ισχύει για τα έτη 2002, 2003, 2004 και 2005. Το 2006 το όριο γίνεται 34 χρόνια. Το 2007 το όριο γίνεται 32 χρόνια και το 2008 το όριο γίνεται 30 χρόνια.

Πλαφόν τιμών

Ένα άλλο θέμα που προκάλεσε συζήτηση, αφορά τη δυνατότητα επιβολής οροφής στις τιμές -πλαφόν δηλαδή- στην οικονομική θέση.
Σύμφωνα με τη διάταξη ο πλοιοκτήτης, όταν υποβάλλει στο υπουργείο δήλωση για τη δρομολόγηση του πλοίου, μεταξύ των άλλων στοιχείων που πρέπει να αναφέρει είναι η ανώτατη τιμολόγηση της παρεχόμενης υπηρεσίας που ο ίδιος προτείνει για την οικονομική θέση ή για την ενιαία -αν έχει ενιαία θέση- για την υπάρχουσα ενιαία θέση και για τα οχήματα.
Το Υπουργείο κατ' αρχήν δεν επεμβαίνει. Πρέπει όμως να γνωρίζει το πλαίσιο που θα κυμανθούν οι τιμολογήσεις στην οικονομική θέση. Όμως το Υπουργείο -και αυτό διατυπώνεται σαφώς στο σχέδιο Νόμου- μπορεί να παρέμβει αν αιτιολογημένα κρίνεται ότι η ανώτατη τιμολόγηση που προτείνεται στη συγκεκριμένη σύνδεση είναι υπερβολική και αντίκειται στο δημόσιο συμφέρον.

Ετήσια ακινησία για επιθεώρηση

Το άλλο θέμα αφορά την ετήσια ακινησία για επιθεώρηση, όπου διατηρείται σε γενικές γραμμές το ισχύον σύστημα των δύο μηνών, με δυνατότητα παράτασης για ένα μήνα ακόμα. Στο σχέδιο νόμου κατοχυρώνεται ρητά η δεκάμηνη απασχόληση για το πλήρωμα.
Όσον αφορά στα ταχύπλοα και τα υδροπτέρυγα, δίνεται η δυνατότητα με υπουργική απόφαση να ορίζονται ειδικότερα τα θέματα της ακινησίας, επειδή αυτή η κατηγορία των πλοίων έχει ιδιομορφίες και αντιμετωπίζει ιδιομορφίες όσον αφορά την εξυπηρέτηση των συγκοινωνιακών αναγκών, καθ' όλη τη διάρκεια του έτους.
(Επίσης γίνονται πιο σαφείς οι γνωμοδοτικές αρμοδιότητες του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.

Ιστοσελίδα | + Άρθρα
01/05/2024
30/04/2024
29/04/2024
26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024