Τελευταία νέα
ΑρχικήΘαλάσσιες ΜεταφορέςYachtingΑνάλυση των προβλημάτων του επαγγελματικού τουριστικού σκάφους σε ημερίδα του ΣΙΤΕΣΑΠ
Θαλάσσιος τουρισμός

Ανάλυση των προβλημάτων του επαγγελματικού τουριστικού σκάφους σε ημερίδα του ΣΙΤΕΣΑΠ

Οι εκπρόσωποι των τριών μεγάλων κομμάτων που παραβρέθηκαν, όλοι συμφώνησαν στις ιδιαιτερότητες του κλάδου και στην ανάγκη συγκεκριμενοποίησης της αντιμετώπισης των δυσκολιών και προβλημάτων, ο καθένας από την πλευρά του.

Οι εκπρόσωποι των τριών πολιτικών κομμάτων (ΣΥΡΙΖΑ, ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, ΚΙΝΑΛ), προσκλήθηκαν στο πλαίσιο της προεκλογικής περιόδου, από το Σύνδεσμο Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος – ΣΙΤΕΣΑΠ, να τοποθετηθούν επί των προβλημάτων του κλάδου του επαγγελματικού τουριστικού σκάφους – γιώτινγκ, μία σημαντική, αλλά όχι επαρκώς αντιμετωπιζόμενη από το κράτος, τουριστική δραστηριότητα που αναδεικνύει όλη την παράκτια και νησιώτικη Ελλάδα και προβάλει προϊόντα και υπηρεσίες υψηλού επιπέδου και μοναδικής ανταγωνιστικότητας.

Ο ΣΙΤΕΣΑΠ έθεσε ως στόχο της ημερίδας να τεθούν στα πολιτικά κόμματα οι προβληματισμοί του κλάδου, σε τρεις κατηγορίες:
1) Θέματα Λιμενικών Υποδομών
2) Θέματα Γραφειοκρατίας και Οικονομικά και
3) Θέματα Λειτουργίας Επιχειρήσεων Κλάδου και να ακούσουν οι επαγγελματίες τις θέσεις και δεσμεύσεις των κομμάτων.

Στην ημερίδα, που πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο Marriott Αθηνών, παραβρέθηκαν το Διοικητικό Συμβούλιο και μέλη του ΣΙΤΕΣΑΠ, πολλοί επαγγελματίες του κλάδου και εκπρόσωποι αρκετών φορέων του θαλάσσιου τουρισμού.

Την ημερίδα “άνοιξε” ο υπουργός Τουρισμού, κ. Θανάσης Θεοχαρόπουλος, ο οποίος στον χαιρετισμό του αρχικά είπε ότι “ο τομέας του θαλάσσιου και παράκτιου τουρισμού παρουσιάζει ιδιαίτερες δυνατότητες για την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης στην Ευρώπη, τόσο σε επίπεδο προστιθέμενης αξίας όσο και σε επίπεδο δημιουργίας θέσεων εργασίας”.

Όσον αφορά στους προβληματισμούς του κλάδου, αναφέρθηκε στην εποικοδομητική συνάντηση που είχε με το Προεδρείο του ΣΙΤΕΣΑΠ στο υπουργείο πριν λίγο καιρό, και επεσήμανε ότι προτεραιότητα στις ενέργειές του είναι “η ανάπτυξη, η αναβάθμιση και επενδυτική αξιοποίηση τουριστικών λιμένων, ενώ προχωρά και μεγάλος αριθμός εγκρίσεων για έργα σε μαρίνες και τουριστικά αγκυροβόλια”. Συμπλήρωσε ότι στόχος του αναπτυξιακού σχεδιασμού του Υπουργείου είναι η Ελλάδα να γίνει πιο ανταγωνιστική στον θαλάσσιο τουρισμό, με σύγχρονες υποδομές. Ο υπουργός τόνισε ότι κατανοεί τις ανησυχίες του κλάδου, και αντιλαμβάνεται τους προβληματισμούς που του έχει θέσει το ΔΣ του ΣΙΤΕΣΑΠ και άλλοι επαγγελματίες, δυστυχώς, για τα θέματα που αντιμετωπίζουν τα επαγγελματικά σκάφη που ελλιμενίζονται στην Μαρίνα Αλίμου, που θα χρειαστεί πιθανότατα να φύγουν από την συγκεκριμένη μαρίνα, αν και αναγνώρισε το πρόβλημα, δήλωσε ότι μετά τις εκλογές πρέπει να δρομολογηθούν σχετικές μελέτες για την ανεύρεση λύσης. Ως προς το θέμα της φορολογίας, ο υπουργός δέχθηκε ότι πρέπει να διαμορφωθεί σύστημα ισότιμο ανταγωνιστικά με τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά όχι υποχρεωτικά και μ τις τρίτες χώρες.

Η πρόεδρος του ΣΙΤΕΣΑΠ κα Ελένη Βρυώνη στην αντιφώνηση της και επεσήμανε ότι η δραστηριότητα του τουριστικού επαγγελματικού σκάφους, που έχει ήδη κλείσει σχεδόν 50 χρόνια, έχει τα δικά της μοναδικά χαρακτηριστικά, σε μία χώρα που έχει μία γεωμορφολογία που προσφέρεται ιδιαίτερα για την ανάπτυξη αυτή. Επεσήμανε επίσης ότι είναι μία δραστηριότητα που δυστυχώς δεν αντιμετωπίζεται επαρκώς με τις ιδιαιτερότητές της και χρειάζεται, όπως όλες οι επιχειρηματικές δράσεις, η Πολιτεία να διευκολύνει τους επαγγελματίες. Οι επαγγελματίες θέλουν απλά, αφενός να μπορούν να παρέχουν προϊόντα και υπηρεσίες που θα αφήσουν ικανοποιημένους τους τουρίστες – ναυλωτές και επιβαίνοντες στα σκάφη, και αφετέρου να λειτουργούν σε ένα βιώσιμο, δίκαιο, και πρακτικά εφαρμόσιμο, ρυθμιστικό και διαδικαστικό πλαίσιο, με όρους ανταγωνιστικότητας, και αυτό ακόμη αναμένεται να ολοκληρωθεί.

Τη συζήτηση με τους εκπροσώπους των τριών κομμάτων συντόνισε ο δημοσιογράφος κ. Γιώργος Αλεξάκης, ο οποίος απηύθυνε, κατά σειράν, ερωτήσεις στις τρείς κατηγορίες των προβληματισμών. Οι εκπρόσωποι των τριών μεγάλων κομμάτων που παραβρέθηκαν, όλοι συμφώνησαν στις ιδιαιτερότητες του κλάδου και στην ανάγκη συγκεκριμενοποίησης της αντιμετώπισης των δυσκολιών και προβλημάτων, ο καθένας από την πλευρά του.

Εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ ο εκπρόσωπος κ. Χρήστος Λαμπρίδης, γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ανέφερε τις δυσκολίες που αντιμετώπισε στο Υπουργείο Ναυτιλίας, για να βρεθούν ρεαλιστικές λύσεις για τα προβλήματα του κλάδου, ενώ αναγνώρισε ότι πολλές αποφάσεις ήταν δύσκολες και αρκετές, όπως το ε-ναυλοσύμφωνο, βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη. Επίσης, συμφώνησε ότι πρέπει η Κυβέρνηση – όποια και αν είναι – να προωθήσει τις παραχωρήσεις και προσέλκυση επενδυτών για νέες λιμενικές υποδομές. Ειδικότερα αναφέρθηκε σε ενέργειες που υλοποιήθηκαν, μεταξύ άλλων και την πάταξη των παράνομων ναυλώσεων, την μετατροπή της γραφειοκρατικής διαδικασίας σε ηλεκτρονική, που είναι υπό εξέλιξη, και απαντώντας σε ερώτηση που έθεσε εκπρόσωπος φορέα, δήλωσε ότι υπάρχει σχέδιο για την εκπαίδευση στελεχών και πληρωμάτων, και είναι στους προγραμματικούς στόχους του ΣΥΡΙΖΑ. Ο κ. Λαμπρίδης έκανε και εκτενή αναφορά στα θέματα της υφιστάμενης πολύ-αρμοδιότητας στην διαχείριση των διαφόρων λιμενικών υποδομών, είπε ότι στο Υπουργείο μελετάται και σύντομα θα τεθούν σε διαβούλευση οι προτάσεις με τρία σενάρια αλλαγών, που έχει επεξεργαστεί ειδική επιτροπή που συγκροτήθηκε με το Υπουργείο Εσωτερικών και θα προτείνει ένα σενάριο “περιφερειακής διαχείρισης των λιμενικών υποδομών”, στο οποίο σημασία έχει η ανάγκη σύμπραξης του δημόσιου τομέα για να διατηρεί τον έλεγχο των τιμοκαταλόγων.

Εκ μέρους της Νέας Δημοκρατίας, η εκπρόσωπος κα Σοφία Βούλτεψη, συμφώνησε με τη σημαντικότητα της συνεισφοράς του κλάδου και τάχθηκε κατά της επιλογής της παρούσας Κυβέρνησης που έκανε πολλές τροποποιήσεις στον ισχύοντα Νόμο 4256/2014, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν γραφειοκρατικές δυσκολίες, αναστολή διαφόρων διευκολύνσεων που είχαν θεσμοθετηθεί και ουσιαστικά επέφερε στρεβλώσεις στην λειτουργία του κλάδου. Δήλωσε ότι η ΝΔ έχει στόχο την υποστήριξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας με δίκαιη φορολόγηση, αλλά και με την άρση εμποδίων στην ομαλή επιχειρηματική δραστηριότητα και ότι θα θεσμοθετηθεί αφενός η επαναφορά των προηγούμενων διατάξεων αλλά και η ψήφιση νέων για την διευθέτηση των προβλημάτων για την εύρυθμη λειτουργία του κλάδου. Στο θέμα των υποδομών, η κα Βούλτεψη υποστήριξε ότι η ανάπτυξη της δραστηριότητας είναι συνυφασμένη με την κατασκευή νέων υποδομών και δήλωσε ότι η Νέα Δημοκρατία θα προχωρήσει στη δημιουργία κατάλληλου πλαισίου για αυτές, αλλά δεν τοποθετήθηκε επί του τρόπου αντιμετώπισης του φλέγοντος θέματος των επιπτώσεων από την ιδιωτικοποίηση της Μαρίνας Αλίμου στους ελλιμενιζόμενους επαγγελματίες. Δυστυχώς λόγω άλλων υποχρεώσεων η Κα Βούλτεψη αποχώρησε από την συζήτηση μετά την αρχική παρέμβασή της, και παρέμειναν οι εκπρόσωποι των άλλων δύο κομμάτων που απήντησαν στις ερωτήσεις.

Εκ μέρους του Κινήματος Αλλαγής – ΚΙΝΑΛ εκπροσωπώντας την πρόεδρο του Κόμματος πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ και επικεφαλής του Κινήματος Αλλαγής, κα Φώφη Γεννηματά, η κα Έφη (Ευθυμία) Χαλάτση, μέλος του Εκτελεστικού Πολιτικού Συμβουλίου του Κινήματος Αλλαγής και Γραμματέας του Τομέα Ναυτιλίας του ΠΑΣΟΚ, δήλωσε ότι το ΚΙΝΑΛ έχει 10ετές Προγραμματικό Σχέδιο στο οποίο περιλαμβάνεται και ο θαλάσσιος τουρισμός. Ειδικότερα όμως διαφώνησε με τις ιδιωτικοποιήσεις των τουριστικών λιμένων, εφόσον αυτές δεν αποτελέσουν μέρος μίας ενιαίας στρατηγικής λιμένων που θεωρεί ότι ακόμη δεν υπάρχει, εφόσον δεν εφαρμοστεί ένα σχέδιο που οι διάφοροι λιμένες (μαρίνες, αγκυροβόλια, κ.λπ.) θα εντάσσονται σε συμπράξεις – clusters – μικρές ομαδοποιήσεις, που συνολικά θα εξυπηρετούν τους ναυλωτές – τουρίστες, και τάχθηκε υπέρ της θεσμοθέτησης ενός ενιαίου Εθνικού Φορέα για το θαλάσσιο τουρισμό. Για τις νομοθετικές ρυθμίσεις δήλωσε ότι στο ΚΙΝΑΛ θα δουλέψουν προς την δημιουργία ενός νέου ολοκληρωμένου νομοθετικού πλαισίου, που θα είναι κωδικοποιημένο για να μην υπάρχουν συνεχείς τροποποιήσεις σε πολλούς προηγούμενους νόμους.

Τις ιδιαίτερα θετικές προοπτικές που επιφυλάσσει για το μέλλον του τουρισμού μας ο θαλάσσιος τουρισμός, υπογράμμισε ο πρόεδρος της FedHATTA, κ. Λύσανδρος Τσιλίδης, απευθύνοντας χαιρετισμό. Ο πρόεδρος της FedHATTA τόνισε ότι οι ναυλώσεις θαλάσσιων σκαφών, κατεξοχήν έργο των τουριστικών γραφείων, προσφέρουν μεγάλες δυνατότητες εμπορικής ανάπτυξης και οικονομικής ευμάρειας όχι απλώς στον κλάδο αλλά και σε κάθε παράκτιο προορισμό της χώρας, ακόμα και στα πιο μικρά νησιά της. Όπως τόνισε, υπολογίζεται ότι για κάθε σκάφος που ναυλώνεται ετησίως, την επόμενη χρονιά αυξάνεται η ζήτηση 4 φορές περισσότερο, εξαιτίας της ομορφιάς της χώρας μας και της ενθάρρυνσης των επισκεπτών της προς άλλους ταξιδιώτες. Ο κ. Τσιλίδης υπογράμμισε τη σημασία αναβάθμισης των θαλάσσιων υποδομών, όπως οι μαρίνες και τα λιμάνια, καθώς τα δεδομένα του ελληνικού τουρισμού σταδιακά αλλά σταθερά αλλάζουν, με τη χώρα μας να υποδέχεται ετησίως τριπλάσιους τουρίστες από τον αριθμό των κατοίκων της. Η Πολιτεία θα πρέπει να συμβάλλει στην αναπτυξιακή κατεύθυνση του θαλάσσιου τουρισμού, επισήμανε, και να λαμβάνει, νομοθετικά, υπόψη το θετικό πρόσημο της συνεργασίας με τους φορείς τουριστικών γραφείων, οι οποίοι παραμένουν ανοικτοί στο διάλογο για το καλό του ελληνικού τουρισμού. Με τη συμβουλευτική τους παρουσία δε, μπορούν να συμβάλλουν καίρια στις προσπάθειες για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του θαλάσσιου τουρισμού, με την επίλυση ζητημάτων όπως τα χρόνια γραφειοκρατικά θέματα, είπε. Τέλος ξεκαθάρισε ότι η Πολιτεία θα πρέπει να αποφεύγει αγκυλώσεις που κρατούν την Ελλάδα σε άλλες εποχές στον τουρισμό.

Στην ημερίδα προσήλθε και έκανε τοποθέτηση και ο κ. Νίκος Ξυδάκης, βουλευτής Νότιου Τομέα και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, που συμφώνησε ότι ο κλάδος χρειάζεται ειδική αντιμετώπιση και στήριξη και αναφέρθηκε στις δικές του εμπειρίες για τον θαλάσσιο τουρισμό από τη θητεία του στα Υπουργεία Πολιτισμού και Εξωτερικών. Επίσης, παραβρέθηκε η αντιδήμαρχος και πρόεδρος του Τουρισμού του Δήμου Παλαιού Φαλήρου κα Μαρία Μιχαλοπούλου.
 
Ερωτήσεις και παρεμβάσεις έκαναν και εκπρόσωποι των φορέων του θαλάσσιου τουρισμού, μεταξύ των οποίων ο κ. Λύσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος της FedHatta, ο κ. Αντώνης Στελλιάτος, πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ, ο κ. Απόστολος Κόρακας, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Αξιωματικών – Πληρωμάτων ΠΕΑΚΠΕΙΘΣ, ο κ. Νικόλαος Βουλούμανος, αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας  Ένωσης Τουριστικών Ημεροπλοίων Σκαφών – ΠΕΝΕΤΗΣ,  ο κ. Γιώργος Πρίντεζης, πρόεδρος του ΠΕΣΚΙΣΑ και επαγγελματίες που συμμετείχαν στην ημερίδα.

Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΣΙΤΕΣΑΠ κ.κ. Ευθύμης Μπιμπής, γενικός γραμματέας, Αλέξανδρος Μαζαράκης, ταμίας, και Πάρις Λουτριώτης, έφορος Δημοσίων Σχέσεων, έλαβαν τον λόγο και ο καθένας τους επεσήμανε συγκεκριμένους προβληματισμούς και ανάγκες που έχει ο κλάδος, και αν και αναγνώρισαν ότι η πολιτική ηγεσία και οι αρμόδιες υπηρεσίες άκουσαν με θετικότητα τα αιτήματα του ΣΙΤΕΣΑΠ, σημείωσαν ότι στην ουσία δεν τα αντιμετώπισαν επαρκώς, με αποτέλεσμα να έχουν μείνει πολλές σημαντικές εκκρεμότητες με τις οποίες πρέπει άμεσα να ασχοληθεί η επόμενη κυβέρνηση.

Κλείνοντας την ημερίδα, η κα Βρυώνη δήλωσε ότι ο ΣΙΤΕΣΑΠ θεωρεί αναγκαίες και χρήσιμες τέτοιες διοργανώσεις, και επειδή δημοσιοποιούνται τα επίκαιρα θέματα που απασχολούν τον κλάδο και συγκεντρώνονται και ανταλλάσουν απόψεις οι επαγγελματίες με τους πολιτικούς.

Εκδότρια - Αρχισυντάκτρια - Travel Media Applications | Ιστοσελίδα | + Άρθρα

Η Βίκυ είναι συνιδρυτής της Travel Media Applications και υπεύθυνη για την αρχισυνταξία των TravelDailyNews Greece & Cyprus και TravelDailyNews International.
Στην εταιρεία έχει αναλάβει την οικονομική διεύθυνση.

30/04/2024
29/04/2024
26/04/2024
25/04/2024
24/04/2024
23/04/2024